Deník Astry G / J – 2022

Rok 2021 je za námi plný restrikcí a omezení. Snad rok 2022 bude mnohem lepší. Přeji všem mnoho zdraví, štěstí, splněných přání. Naším bleskům co nejméně poruch, nehod a ať nás vždy dovezou do cíle. Astra ještě před Vánoci si zajela protáhnout písty do Polska na velký nákup a pak už jen se loudala okolo komína. Nadále i bez komplikací vše fungovalo v mrazivých nocích i přes den. Byl jsem nucen vyměnit i druhou žárovku na přísvit do zatáček v Bi-Xenonu na straně řidiče. No říkal jsme si jak dlouho asi vydrží, ale přes šest a půl roku je velmi dobrý výsledek. Jen se potvrdilo, že pokud odejde jedna, tak do pár týdnu odejde i druhá. Osobně doporučuji pokud se Vám to stane, vyměňte obě H11 žárovky najednou a máte klid.

Rok 2021 byl nakonec i více nákladný co se týče servisu Astry J, pojďme to tedy probrat postupně. Něco málo, už jsem naznačil v 6 výroční zprávě, ale to nebylo nakonec vše.

08.12.2021Odešla žárovka pro přísvit do otáček v Bi-Xenonny na straně spolujezdce. Je tam žárovka H11 / 55w do patice 
 PGJ19-2. Koupil jsem OSRAM Originál – 64211.166 Kč
   
19.10.2021Opět potíže ze startérem, při nastartování v něm zachrastilo, tak jak na jaře. Tentokrát jsem to odvezl do jiného servisu 
 než na jaře. Startér byl vytažen a předán elektrikářovi. Bylo zjištěno, že sice startér byl v minulosti vytažený, ale nebyl 
 nikdy rozebraný, pouze lehce promazán nevhodným mazivem. 
 Startér byl kompletně rozebrán, překontrolován, vičištěn, přeměřen a bylo zjištěna závada na přidřených ložiskách.1 000 Kč
 Ložiska byly vyměněny, vše promazáno speciálním mazivem, složeno a opět namontováno do Astry. 
   
 Vyměněný motorový olej GM Dexos 1 gen 2 – 5w30 + filtr MAN (koupeno www.doopla.cz). 
22.09.2021Po 4 měs začli pískat a poskakovat originál GM stěrače na čelním okně, proto jsem byl nuceny koupit nové a šel jsem 
 opět do BOSCH AERO Twin.548 Kč
   
17.09.2021Odešla žárovka pro přísvit do otáček v Bi-Xenonny na straně řidiče (u autobaterie. Je tam žárovka H11 / 55w do patice 
 PGJ19-2. Koupil jsem OSRAM Originál – 64211.166 Kč
   
13.09.2021Kompletní kontrola stavu vozu, hlavně podvozku, náprav, výfuku a celkový stav. 
 Vyměněné předních kotoučů + desky značky TEXTAR a desky s technologii EPAD (méně špiní). 
 Výměna brzdové kapaliny za novou + vyčištění a rozebrání zadních brzd + vyzuální kontrola stavu.Materiál vlastní 3170Kč + práce 1730Kč
 Výměna drážkovaného řemene po 6 letech, dle servisního plánu. 
03.06.2021Koupení nové autolékarničky179 Kč
   
28.05.2021Kompletní výměna letních pneumatik, od výroby Astry J. 
 Výměna provedena za DUNLOP 215/50 R 17 SP BLURESPONSE 95W XL cena za pneumatiky 10 052Kč450 Kč komplet přezutí
   
13.09.2021Garanční prohlídka 6 = vše podle servisního plánu za originál díly 4 710Kč
28.04.2021Výměna motorového oleje GM Dexos 1 gen 2 – 5w30 + originál filtr GM (95527874 / 95526685)400kč práce
09.05.2021Výměna vzduchového filtru (13272719) originál GMsvé pomocí
 Výměna kabinového filtru s aktivním uhlím (13271191) originál GMpřesunuto na jaro 2022
13.09.2021Výměna brzfové kapaliny (93160364) originál GMservis
13.09.2021Výměna drážkového (klinového) řemene (55583125) originál GMservis
09.05.2021Výměna předních stěračů (95508195 ) originál GMsvé pomocí
13.09.2021Kompletní výměna předních kotoučů + desek TEXTARservis
22.03.2021V zimě se straně řidiče pod řidičovými dveřmi na prahu se díky mrazům, solebí apod. odloupla barva. Za 6 let jsem si 
 všiml, že místy schází barva na obou stranách a je tam vidět šedá guma na prazích, proto jsme se rozhodl nechat provést3 000Kč
 nový nástřik obou prahů v barvě karoserie. 
12.03.2021STK + ME – bez závad = 0 / 0 / 0 
  2 340Kč
   
29.01.2021Při startování, se objevil cca na 2-3s chrastivý zvuk, pak už vše bylo vporádku. Zjistilo se, že to je startér. Startér byl 
 vymontován, kompletně rozebrán. Zjištěno, že je zcela suchý a to části, které se mají chýbat a při prazech to zůstalo2500 Kč za opravu
 vyset. Vše bylo promazáno, proměřeno a opět složeno. Nic nebylo měněno, pouze promazáno. Po montáži vše OK. 
19.01.2021Netěstnost přepadové hadičky od nádržky chladící kapaliny do hlavního kolena na pravé horní straně motoru. 
 Originál díl číslo GM 13251447, koupena náhradat firmy GATES 02-1964. Po 6 letech stvrdlo těsnění.600 Kč
 Originál hadice 560 – 800Kč, firma GATES dodává díly do prvovýroby a cena byla 210Kč. 

Jak je vidět seznam je horně dlouhý, ale nejvíce starostí udělal právě startér a pak investice navíc byly právě letní pneumatiky, které se měli pořídit v roce 2022. Jenže po ujetí cca 1000 km při dešti letní pneumatiky nedrželi stopu, proto jsme nechtěl riskovat a urychlil jsme jejich výměnu. Nadále byly velkým zklamáním přední stěrače originál Opel a po pár měsících jsem se vrátil ke značce BOSCH. Jinak to byli provozní věci. No a bylo potřeba nastříkat spodní číst prahů v barvě karoserie, moji hloupostí jsem vapkou lehce poškodil barvu.

Celkem to tedy dělalo 31 221Kč, jak vidíte, největší investici bylo pořízení letních pneumatik, nadále nástřik prahů, 2x oprava startéru. Astře dopřávám 2x do roka motorový olej co cca 7000 km.

Jaké budou investice do Astry J pro rok 2022

Je pořád to rosení z víka ventilů, které se sice nezhoršuje a na spotřebu motorového oleje to nemá vliv. Přesto jsme se rozhodl tuto problematiku řešit a oprava není drahá. Nadále při výměně předních brzd a desek, se procházel komplet podvozek a zadní náprava by si zasloužila ošetřit, jinak vše je v naprostém pořádku. K tomu samozřejmě 2x výměna motorového oleje + filtru. Uvidíme co na jaře, ale hraju si s myšlenkou nových zimních pneumatik po 7 letech.

Na co se můžete těšit na romto webu v roce 2022

No jak vidíte, web se za poslední dobu velmi rozšířil v roce 2021, přesto je pořád co vylepšovat. Už v tento okamžik mám připraveno pár témat a i zajímavostí. Samozřejmě připravené informace budu servírovat po částech, ať se můžete vždy těšit.

Bude se jednat o:

  • Deník Astry, který velmi dobře znáte.
  • Seznámíte se s dalšími modely skupiny GM a i PSA, které ještě zde nemáme.
  • Pravděpodobně v únoru 2022 se v ČR objeví nová Opel Astra L, tak že můžete čekat informace.
  • V technické části se u některých modelů změní vzhled stránek, jak znáte u posledních modelů.
  • Přinesu i informace o elektro vozech.
  • Mám k dispozici i další technické údaje k modelům GM a to především dotahovací momenty apod.
  • Snad i další recenze a testy.

Uvidím co vše stihnu a pokud by jste uvítali i něco jiného, klidně mi napište na email – astra-rasag.ic.cz@volny.cz

Tak je tu pomalu konec měsíce ledna 2022 a Astře se daří perfektně. Vše funguje perfektně a i opravený startér při velkých mrazech funguje jak má. Z hlediska mnoho práce, není mnoho času co podnikat. Přesto nacházím mnoho nápadů, pro změnu vzhledu některých stránek webu a brzy to budeme moci vzhlednou naživo. Snad se vám to bude líbit. O víkendu jsme byly opět na velký nákup v Polsku a díky perfektnímu kurzu vůči koruně je radost tam nakupovat. Tentokrát jsme bral do Astry i 52 litrů benzínu u čerpací stanice Shell. Pro srovnání přikládám tabulku cen.

ČRPL
Naturál 95MOL – 35,50 KčShell – 31,40 Kč
Naturál 98 s aditivy36,10 KčShell – 32,30 Kč
Natural 100 s aditivyMOL – 40,20 KčShell – 35, 50 Kč
Bebe dobré ráno70 KčBelVita název v PL, stejné složení (6ks v balení) – 28Kč
Koblížky s ovocnou náplní 10Ks70 – 80 Kč49 Kč
Krutí prso 1 Kg190 – 230 Kč115 Kč
Kuřecí kytky 1 Kg59 Kč35 Kč
Mleté vepřové maso 500g58 Kč35 Kč
Vepřová plec 1 Kg75 Kč52 Kč
Máslo Flora 400g55 – 64 Kč24 – 32 Kč
Kostka másla (83%) 250g40 – 50 Kč200g – 32 – 38 Kč
Brambory – 1 kg10 – 15 Kč7 – 8 Kč
Rajčata keříková50 Kč25 – 30 Kč
Salátová okurka20 – 24 Kč12 – 16 Kč
Bref WC 3ks v balení80 – 140 Kč60 Kč
Palmolive tekuté mídlo – náhradní náplň70 – 85 Kč42 Kč
Šampon – Head & Shoulders 900ml280 Kč160 Kč

Co určitě se v Polsku nevyplatí, je mléko, vajíčka, minerální vody. To je dražší než u nás. Zato ryby, sýry, jogurty jsou tam o mnoho levnější. Nadále pro naše nejmenší, plenky a sunar jsou bezpochyby mnohonásobně levnější.

Nejezdíme hned za hranice, protože tam jsou ceny jen o něco levnější a proto jedeme více do vnitrozemí cca 30 km, zde jsou ceny mnohem nižší.

Únor 2022

Přátele je zde už únor a dny se pomalu a jistě začínají prodlužovat konečně. Poslední týdny jsem si pro vás připravil mnoho nových informací, ale budu je zde postupně uvolňovat, ať to nemáte vše najednou a máte se na co těšit. Letošní rok bude opravdu pestrý a ti co tento web navštěvují pravidelně, tak zaznamenali 1 díl ze seriálu, jak pečovat o lak svého vozu. Seriál bude mít celkem 3 díly. Nadále mám připraveno mnoho informacím k modelů, co zde na webu ještě nejsou a mnoho dalšího.

Už teď., ale mám velkou novinku a to mě osobně moc potěšilo. Do naší rodiny přibyl další automobil s bleskem ve znaku. Syn s naší pomocí si pořídil Opel Astru G z roku 2003 a kompletní podrobnou historií vozu. Na své roky je dobrém technickém stavu a poctivými najetými 130tis. km. Budou to jeho první postřehy za volantem, jako čerstvého 18 mladíka s řidičským průkazem B. Prvně si zasedla domácí rada a hledali jsme řešení co dále. Protože pokud si člověk udělá ŘP, je potřeba aby co nejvíce jezdil a nabíral drahé zkušenosti v dnešním hustém provozu. Padalo mnoho návrhů, ve smyslu pořídím si Felicii apod. od syna. Zase z naší strany rodičů jsme usoudili, že kupovat vůz takové třídy nemá smysl a bezpečnost není skoro žádná. Proto po delší úvaze, že přispějeme se částka navýšila a hned to bylo lepší. Pak nastala několika týdenní hledání konkrétního vozu a sepsal jsem i krátké zkušenosti zde v článku. Musím říci, že čím déle jsem hledal přijatelný vůz, tím více jsem byl znechucen z jednaní uvedených lidí. Vím, že nemůžu počítat, že vozy do cenové hladiny okolo 40 000 km, budou bez investic. Přesto když dnes za tuto částku si koupíte lepší mobilní telefon, týdenní leteckou dovolenou k moři apod. Jsem velmi rád, že díky skvělým lidem okolo sebe a fanoušků značky OPEL a jednoho kamaráda ze srazů, se povedlo nakonec sehnat, tento velmi zachovalý kousek s úplnou historii. Jinak vůbec nezávidím lidem, co v dnešní době shánějí ojetý vůz, ceny neuvěřitelné a stavy aut zoufalé, to nemluvě o nepravdivých informacích v inzerátech.

Nám se to chvála bohu povedlo a jsem za to opravdu velmi rád. Syn sice teprve ŘP v autoškole dělá a cca 2 měsíce to bude ještě při studiu trvat, přesto jsme vůz koupili předem, protože s příchodem jara bude stoupat nákupní horečka a aut bude málo. Tak že Astra G 2003 je doma a mě teď čeká jezdit 2 vozy, než syn si Astru G plně převezme. Pro Astru G jsme samozřejmě jeli oba, ať vidí co si kupuje a v čem bude jezdit. V současné době tedy jsem se vrátil o mnoho let zpět a užívám si zážitky a perfektní výhled z vozu a ožívají vzpomínky z let 2006 – 2015. Momentálně mám nastaveno, že 2 – 3x týdně pojedu Astrou G a ostatní dny Astrou J. Pomalu dodělávám už nyní drobnosti na Astře G, ať je v dokonalém stavu a přibydou i drobnosti navíc. Jak se říká, osvědčené věci z minulých let a výměna historického originál rádia na kazetu za moderní s CD a podporou MP3 a s USB portem. To samozřejmě propojíme s multifunkčním volantem. S teplým počasím přijde i péče o interiér a lak vozu. Z venku na laku bude dost práce, přestože Astra G byla garážována, jezdilo se s ní a parkovalo ve městě.

V Polsku ještě poklesli ceny díky zrušenému DPH na základní potraviny a snížení DPH na pohonných hmotách a tak Při cestě z Olomouce, kde se vůz pořídil, zajelo natankovat plná nádrž do Polska ihned za hranice. V Olomouci jsme tankoval v centru za 38,20Kč za litr a v Polsku za 29,40Kč, tak to už ve MEGA úspora. Do benzínu jsme přidali VIF.

Březen 2022

Ani nevím vlastně jak dnes začít. Ono poslední dny slyšíme a v médiích vidíme jen informace o dění na Ukrajině a jak lidé prchají do okolních států. Nadále se nám i několikrát denně mění cena pohonných hmot a osobně jsem ještě nikdy netankoval za 44Kč za litr Naturalu 95 v ČR. I v této době tankuji v PL nadále, kde ceny také raketově stoupají, ale pořád je to tam mnohem levnější než v ČR. Opět jsme byly v PL na nákup potravin, tak jsme do Astry J nabral i benzín za 34Kč za 1 litr.

Musím říci, že je to fuška jezdit 2 vozy, ale musím říci, že Astru G velice rád jezdím a vzpomínám. Budete se divit, ale jsem nadšený, jak Astru G mám možnost řídit. Některé dny i obě Astry vyvětrám. Rádo do práce jedu Astrou J a odpoledne přesedlávám do Astry G. Je to sice obrovský rozdíl v řízení. Kdy je potřeba manuálně zapnou světla, na brzdový pedál je potřeba použit větší sílu, schází tomu mnoho elektrických vychytávek s Astry J, přesto to velmi rád řídím a vzpomínám na starší Astru G, kterou teď má otec. Co ale velmi oceňuji, je perfektní výhled z vozu v každé situaci, mnohonásobně se s tím lépe parkuje. No mnohokrát jsme se přistihl, kdy jsem chtěl řadit 6 rych. stupeň, který Astra G nemá. No je to opravdu skvělé se vrátit o pár let dozadu. Pomalu na Astře G doděláváme věci co byly potřeba, jako výměnu žárovek, které nesvítily, jako parkovačky a objednal jsem set manžet na řadící páku a ruční brzdu s pravé kůže v provedení černá kůže, modré prošití. Klíč na dálku je opraven a už je možné Astru na dálku. V brzkých týdnech necháme udělat brzdové trubky za nové a bude potřeba výměna spojky, předešlá majitelka spojce dala co proto. To je plánováno pro první kolo investic. S příchodem oteplení pak necháme ošetřit dutiny a ošetřit komplet podvozek.

Poslední dny se nám zase pěkně ochladilo a ranní chladné starty a škrábání čelního okna se vrátilo, přesto jsem se hodně zajímal co na to spotřeba paliva právě u Astry G s motorem 1.4 16v (Z14XE). Jezdím s ní cca vždy 20 – 30km najednou (město / okresky) a máme spolu za volantem najeto od koupi (cca 3 týdny) 500km a předběžná spotřeba paliva je 6,6 – 6,8lit / 100km, to jsem ani nečekal. Naopak jsme mile překvapen, předpokládá jsem osobně okolo 7,5lit, uvidíme po vyjetí celé nádrže. Musím říci pro srovnání, že podle mě motor Z14XE jezdí lépe, než Z14XEP. Ono celkově se mi zamlouvá starší motorizace Z14XE a to jak tišším projevem a lepším chodem motoru, díky rozvodovému řemenu. Nadále má takový lepší projev celkově a pěkný zvuk, když motor člověk vytočí do vyšších otáček. Motor Z114XEP je hlučnější díky řetězu a podle mě nemá takový pěkný projev. Nadále je bych řekl i nepatrně slabší, než starší motor. Z14XEP na obsah 1364 a Z14XE má obsah 1389. Za ujetí 500km motor jezdí opravdu v synové Astře G pěkně a při prováděné pravidelné kontrole motorového oleje, úbytek je 0, tak to je super.

No jen je škoda, že nemám možnost vyhřívané garáže, jinak bychom se synem pustili do retušování laku a voskování, hold budeme si muset ještě pár měsíců počkat. Nadále mohu prozradit, že se mi povedlo získat údaje o množství chladící kapaliny k daným motorům Opel a to GM a dokonce i PSA. Do roku 2005 se tyto údaje vždy uváděli v knize pro obsluhu vozu, pak tyto údaje výrobci přestali uvádět a je potřeba je získávat náročněji jinde. Přesto se to povedlo a těchto dnech je sepisuji, je toho mnoho. Dokonce mám údaje i k chystaným modelů, které chci letos zveřejnit zde na tomto webu. Jedná se Starší modely Corsa, Signum, Vectra C apod.

Duben 2022

Dnes začnu informací o Astře G. Nakonec jsme se rozhodli nechat provést všechny úkony a nedělit je na etapy. Proto Astra G je u našeho dvorního automechanika pár km za Ostravou. Jak jsem už naznačoval, pracuje se na výměně komplet spojky, protože rozdělávat to na vícekrát to opravdu NE. Proto se bude měnit celá sada a to jak přítlačný talíř, lameta, tak také spojkové ložisko apod., pak brzdové přední trubky to je na 100%. Uvidíme, jak na tom budou zadní, podle potřeby se provede výměna. Nadále ošetření nosných částí podvozku a natření celého podvozku a dutin. Levý zadní lem má drobnou korozi a než aby se roztahovala nechávám ji ihned opravit a provést nástřik zpět do barvy karoserie. Jen se nám to trochu zkomplikovalo, protože automechanik onemocněl. Naštěstí Astru G nepotřebujeme nutně a tak 3 týdny tam stojí, do týdny by měla být doma a pak budeme zase brázdit silnicemi.

Jak jsme všichni motoristi zaznamenaly ceny pohonných hmot v ČR neustále zlevňují o haléře a zdražují o koruny a vládní činitelé ustoupit nechtějí. Zajímavé je, že okolní státy to už dávno pochopili, u nás stále nic. Proto poslední dobou je Polsko naší druhou zemí, kde utrácíme své tvrdě vydělané finance. Jen ne každý má tuto možnost a je mi lidí žijící v nitro zemí ČR líto. Díky perfektnímu kurzu Polské měny naopak je ještě výhodnější nakupování a začali jsme tam jezdit mnohokrát častěji. Naposledy jsme tankoval N98 VERVA (ORLEN), za 36,20Kč za litr a u nás je to sice N100 VERVA za 48,20Kč, ale ten rozdíl ceny je neskutečný. Samozřejmě ještě do paliva neustále přidávám VIF, na tom se nic nezměnilo.

Přestože tankuji levnější palivo u sousedů, rozhodl jsme se pro malý experiment, zda se s Astrou J dá jezdit po městě a městských obchvatech úsporně. Denně vůz je v pohybu a po cestách které velmi dobře znám. Začal jsme lépe sledovat palubní PC o spotřebě a zjistil jsme, že postačí milimetr ubrat na plynovém pedálu a rychlost je stejná a spotřeba nižší. Znám, kde je jaké dopravní značení a tak např. vím, kdy už uprat plyn a doplachtit ze 70 na 50 bez sešlápnutí brzdy, jemné plynulé rozjezdy v nižších otáčkách a omezit brždění. No a základem je dodržování rychlostních limitů, kde v obci to držím na 53-55km/hod, tachometrových. Po obchvatech dodržuji rychlost 80km a dálnice max. 110km. No první výsledky na sebe nedali dlouho čekat, Chalupki – Ostrava domu a výsledek byl 4,8 lit. / 100km. Pak jsem jezdil střídavě město, obchvat apod. Dlouhou dobu jsem se držel na spotřebě 5,8 lit na 100km a to po najetí 600km. Pak přišlo ochlazení a ranní škrábání a teploty pod nulu, spotřeba stoupla na 6,1 lit na 100km po vyjetí nádrže. Myslím si, že je to perfektní údaj, protože běžně je to okolo 6,8 – 7,0 lit. Ano jednalo se o kvalitnější palivo, ale to dávám už řadu let a aditivum VIF přidávám taktéž.

Jen se upřímně přiznám, že takový styl jízdy to není pro mě, nejsem žádný závodní jezdec, nebo řidič co by ohrožoval účastníky silničního provozu, ale toto je opravdu nudné řízení, mám rád, jak motor vytočím pěkně jde za plynem a jedu si to své tempo. Neměl jsem z toho takovou radost, toho řízení a prostě a jednoduše, bylo to nudné. Nehledě na to, že takovou jízdou by motor časem rapidně zlenivěl, podepsalo by se to pravděpodobně i na převodovce, která takovou jízdou zrovna trpí obzvlášť oblíbená M32 a její známá ložiska. Prostě jezdit neustále mezi 1600 – 2000ot, to není zdravé, přestože nové turbo motory to zvládají. Astra J od poslední výměny motorového oleje v září 2021 najela přes 6500km a tak je čas pomalu opět provést výměnu motorového oleje, aby měly motorové části a turbo kvalitní základ a prodloužila se životnost motoru.

Květen 2022

Na úvod se ještě vrátím do minulého měsíce. Astra G nakonec u našeho automechanika zůstala o něco déle, než bylo plánováno. Mechanik onemocněl, pak mi jsme si udělali krásné velikonoce mimo Evropu a kochali se překrásným teplým počasí v Egyptě. Kdy u nás sněžilo a tam bylo ve stínu okolo 30st. nad nulou. Pak zase náš automechanik odjel na závody VRC do Slovinska, tím se vše protáhlo. Stejně nebylo kde spěchat, syn pomalu dodělával řidičák. Nakonec se na Astře G muselo udělat více neplánovaných drobných oprav, ale to vše shrnu v samostatném odstavci na jednom místě.

Po návratu z dovolené, jsem Astru J opět přezul na letní ALU kola, spároval čidla taku v pneu pomocí chytré krabičky, dohustil tlaky na správnou hodnotu. Podle tachometru a svých zvyklostí Astra J měla dostat nový motorový olej, tak vše objednáno a provedeno. Výměnu jsme tentokrát prováděl po 6500 km. Opět použit motorový olej GM 5w/30, olejový filtr MANN. Nadále jsem objednal 2 balení desinfekce klimatizace a to VALEO Clim Splay 125ml. Při tom jsem vyměnil i kabinový filtr opět za original OPEL. Blížím se i k další metě a to výměny svíček v motoru, interval je nastaven na 60 000 km / 4 roky. Osobně doporučuji měnit co cca. 50 000 km. Proto v brzkých dnech je objednám a provedu jejich výměnu. Samotná výměna svíček je jednoduchá a rychlá, zabere cca 10 – 15 min.

Jak je vidět je to k smíchu, jak se u nás hovoří o snížení cen pohonných hmot snad už dva měsíce a mezi tím ceny neuvěřitelně rostou vzhůru a momentální cena N-95 je za 46,50Kč a N-100 za krásných 50,60Kč. Než začne platit vládní úprava od 1 června 2022, tak to snížení ani pomalu nepoznáme. Přesto i ceny pohonných hmot v Polsku stoupají a naposledy jsem tankoval ORLEN N98 VERVA za 39,30Kč a N95 stál 36,50Kč. Co mám čerstvé informace, tak v těchto dnech jsou ceny za N95 39,40Kč a N98 VERVA za 42,70Kč, přesto asi nemá smysl toto komentovat.

Po přezuji Astry J na letní pneu, jsem si jeden víkendový den ráno přivstal před 6 hod. a jel se projet a otestovat pneumatiky. Prvně jsme je pořádně zahřál a i Astru dostal do provozních teplot, abych mohl pak v kopcovité oblastí vyhnat všechny pavouky z motorového prostoru. Provoz byl takřka žádný, tak se jelo perfektně. Motor šel pěkně za otáčkami a točil jsme to místy až do 5500ot. Hlavně na 2, 3 a 4 rych. Stupni. Pneumatiky drželi perfektně stopu, motor pěkně jel kupředu. Pak jsem z našich Beskydských hor sjel na dálnici a zde otestoval, zda jsou kola dobře vyvážená při rychlostech 130 / 160 a 200. Vše perfektně sedělo a Astra byla na cestě jako přikovaná. Po delší době perfektní svezení.

Teď se vraťme k Astře G od syna. Jak jsem už zde mnohokrát informoval, nakonec jsme nechali udělat kompletně vše najednou. Jednalo se i mnoho dalších nečekaných zásahů, ale s tím se i trochu počítalo. Pojďme si to tedy probrat podrobněji. Nejdůležitější byla výměna spojky a zde bylo jasné, že se bude měnit vše. Původní spojková lamela byla po smrti, v některých místech to šlo přes nýty. Astra tedy dostala zcela novou sadu, která obsahovala spojkovou lamelu + přítlačný talíř značky LUK. Nadále spojkové ložisko. Výměna zde není zrovna jednoduchá a musí se toho mnoho demontovat, nešli povolit spodní čepy řízení, tak byly nahrazeny zcela novými. Než se spojka znova namontovala, před tím se provedla kontrola všech brzdových trubek a vyměnili se obě ty nejdelší od předu k zadním kolům + přední na straně řidiče, která byla taky potřeba. Nadále se nepodařilo rozchodit ani jeden zadní váleček a po velkém boji nakonec výměna za zcela nové válečky. Namontoval se zpět spojka a udělal se proplach brzdové soustavy, odvzdušnění. Pak přišel na řadu samotný podvozek, byla ošetřena místa koroze, natřena barvou a pak proveden nástřik celého podvozku speciálním přípravkem. Předposlední krok byla oprava zadního lemu na straně řidiče. Zadní lem ve spodní části byl vybroušen, ošetřen, překytován a nakonec proveden nástřik do barvy karoserie. Při té příležitosti se odmastily místa na náraznících, které byly odřeny od parkování a stříkly opět do barvy. Tak že to vypadá i z venku velmi pěkně. Celkem to vše vyšlo komplet i s prací na 17 000 Kč.

S Astrou G je teď ještě větší radost jezdit, díky nové spojce je to naprostá lahoda a vychutnávám si každý km za volantem. Podle propočtů kombinovaná spotřeba benzínu je 7 – 7,2 lit. na 100km (přidáván VIF do paliva), převážně po městě a je pravda, že to místy moc nešetřím ani na okreskách. Celkově velká spokojenost.

Červen 2022

Poslední dny ubíhají v mém případě velice rychle a jsem v jednom kole. Pomalu se opět chystáme tentokrát na letní dovolenou a snažím se finišovat s vozem od syna. Astra G od syna je v denním testování, zda je vše v pořádku. Rozhodl jsem ještě k tomu velkému servisu Astry G trochu pomoci a padla ještě volba na nové zapalovací svíčky, ať to pěkně jede. Ono to jede krásně, ale i přesto jsem se tak rozhodl, vždyť investice 380Kč za 4ks svíček renovované značky NGK, které řadu let používám u všech našich vozů je zanedbatelná. Ono, pokud to člověk neudělá včas, pak se může stát, že pomalu se začne projevovat únava zapalovací lišty, proto se k tomu také přistoupilo. S Německa po 8 dnech konečně od objednání dorazili LED sufitky pro osvětlení interiéru Astry G. Jinak spotřeba paliva u Astry G začla pomalu klesat i přestože motor je teď vytáčen do vyšších otáček a tankováno palivo N98 VERVA ORLEN PL + přidávám ještě VIF do paliva. Spotřeba paliva se ustálila na 6,5 lit. / 100km.

Astra J poslední týdny je přesunuta na 2 místo, to díky Astře G od syna, na které se teď km doslova točí. Přesto i Astra J není pozadu. Díky služební cestě do Brna na firemní akci a tak s kolegou jsme jedno ráno vyjeli z Ostravy a počasí i aktuální provoz dovoloval trochu Astru J provětrat více než klasicky. Ráno jsme vyjížděli za světla a suchá a velmi nízkého provozu. Jel jsem ještě pro kolegu, tak motor se pěkně zahřál a pak jsem ještě počkal dalších 25km. Po průjezdu Klimkovickým tunelem se začla zvedat zátěž motoru to vysokých otáček a to až do 6000ot. Motor má nový motorový olej, tak jsem si troufl i trochu více točit. Cesta šla skvěle až za Olomouc, pak díky opravě mostu v Prostějově jsme se zdrželi cca 10 min. Jinak zbytek cesty bylo OK a za hodinu a 40 min jsme byly na firmě v Brně. Vyřídili jsme pracovní náležitosti a odpoledne vyrazili na firemní sportovní odpoledne do jednoho Brněnského sportovního centra. Tam se zdržely skoro až do 21hod. Pak nás čekala cesta zpět domů do Ostravy. Po výjezdu z Brna počasí ještě nám přálo. Čím více jsme se blížili k Olomoucí, tím více pršelo a na cestě bylo plno vody. Byl jsem nucený snížit rychlost na 110km / hod. Ne že by to nešlo jet rychleji, ale bezpečnost za takového deště je na prvním místě. Pneumatiky na Astře J perfektně odváděli vodu a jelo se bez komplikací. Za Olomoucí byla úplná tma, tak na řadu přišlá svítivost BiXenonů. Přestalo pršet a tak jsem si otestoval, jak se mění kužel svítivosti na základě rychlosti a díky minimálnímu provozu to bylo úžasné. BiXenony fungovali úžasně a po delší době zase parádní večerní svezení. Astra J celkově fungovala skvěle a to v různých rychlostech, za různého počasí a i v noci. Kombinovaná spotřeba paliva Ostrava – Brno a zpět činila 5,9lit / 100km, bez zapnuté klimatizace a palivo N98 VERVA Orlen + aditivum VIF.

No a teď trochu informaci o Polském palivu Orlen a konkrétně N98 Verva. Jak víte z deníku zde na webu, je to už pár měsíců co tankujeme do našich dvou Aster. Začnu Astrou G, uvedený vůz byl sice udržován, ale řídila ho žena a motor nebyl vytáčen do vysokých otáček. Po koupi jsme začínali na spotřebě okolo 7,5lit na 100 km. Po velkém servise a vytáčení motoru i do 5000 ot. se spotřeba rapidně snížila a 6,5 lit. Motor lépe táhne a palivo Orlen motoru vyhovuje. U Astry J to lze posoudit mnohem lépe, protože jednu domu jezdila na palivo Benzina N-100 Verva v minulosti a kde v určitém spektru otáček toto palivo nemělo takovou správnou funkčnost, jako např. MOL EVO Plus 100, které bylo mnohem lépe na tom. Proto mě zajímalo, co na to řekne motor v Astře J v provedení Orlen N98 Verva. Dost mě překvapilo a musím říci, že v uvedeném spektru otáček mezi 4 000 – 5 000ot. fungovalo skvěle. Spotřeba paliva je stejná jako u paliva MOL EVO Plus 100. Uvedený test paliva probíhal od února – června 2022.

Červenec 2022

Dnes začnu nepříjemnou zprávou a to čeho jsem se obával u koupi ojetého vozu a to nesprávně fungující ŘJ motoru. Hold stalo se to u Astry G od syna a stálo mě to mnoho nevyspaných nocí. Začnu takto, Astra G se chovala relativně bez komplikací a přišlo se na to, až stoupajícími teplotami venku. Od koupi se sem tam za jízdy rozsvítila kontrolka autíčka s klíčem, podle manuálu se jednou o poruchu elektroniky a má se navštívit autorizovaný servis. Na neoriginál diagnostice to vypadalo pouze na špatně fungující EGR ventil. Jak víte byl vyčištěn a zdálo se, že je vše OK, pak to vypadalo pár dní, že je to OK. Jenomže teploty venku atakovat 25st. a více a situace se začínala zhoršovat. Astra G začla poskakovat, neměla tah apod. Zaznamenal jsem, že Astra G se začíná přehřívat a dost často spíná ventilátor. Proto mi to nedalo a zajel jsem nechat provést originál diagnostiku OPEL a zde se objevila chyba a ta hlavní byla P1482 – Relé větráku chladiče 2 – přerušený obvod. Tato chyba na internetu ukazuje na mnoho příčin.

Mechanici v Oplu potvrdili vadnou ŘJ motoru a nová u nich s nakodováním a montáží by vyšla bezmála 25 000Kč. Proto jsem se nevzdával a s výpisem chyb jsem odjel a začal to řešit. Autovrakoviště nabízeli starší za cca 3000Kč, se zárukou na vyzkoušení 7 dní. Dočetl jsem se a mnoho mechaniků mi potvrdilo, že mohou být opravované, případně mít chybu, kterou hned neobjevím apod. Oslovil jsem tedy odborníky na Oply co znám z Opel srazů a kolega co má servis v Brně mi potvrdil, že uvedená chyba P1482 je známá a hrozí, že motor uvaříme a postupem času začnou přibývat další chyby a motor se bude chovat nekorektně. Poprosil jsem ho, zda nemá uvedenou ŘJ skladem, odpověď byla, že jich je nedostatek. Přesto se povedlo do týdne sehnat zcela novou, která nikdy nebyla namontována ve voze a prodala se jako náhradní díl. Uvedenou ŘJ mi kolega v Brně naprogramoval na naší Astru G, na mě bylo se dostat do Brna a tam ji nechat namontovat. Proto bylo potřeba jedno ráno si hodně přivstat a vyjet směr Brno, venku bylo v 5hod. ráno 19st. a potřeboval jsme se vyhnout velkému teplu a hlavně kolonám, které jsou v Prostějově a u Brna. Natankoval jsem plnou nádrž a vyrazil směr Brno, po cestě se asi 10x rozsvítila kontrolka autíčka s klíčem a Astra sem tam poskakovala, při zrychlení a ubrání plynu, povedlo se přesto dojet do Brna a teplota motoru byla v normě a nepřesáhla 85st.. Kolega vymontoval původní ŘJ a namontoval novou a najednou Astra G zcela ožila a vše fungovalo, jak Švýcarské hodinky. Hodili jsme řeč, proč tyto starší ŘJ a to hlavně u benzinových motorů odchází a proč naftové motory na to tolik netrpí. Na to sepíši samostatný článek, jak tomu předejít. Jen řeknu tolik, potvrzeno mi to bylo v Brně, proč k tomu došlo a to podle doložených podkladů od předešlého majitele. Na přelomu října a listopadu 2021 v Astře G odešla autobaterie a tím, že byla vybitá a snažili se přesto auto několikrát nastartovat, poškodili ŘJ motoru, která neustála kolísání napětí. Samozřejmě, že majitel to hned na daném vozu nezjistí, protože se to začne projevovat postupně např. ztrátou výkonu motoru, přestane to chladit apod.

Asi se ptáte kolik tato oprava nakonec vyšla financí, nebudu mlžit, nemám to rád a uvádím vždy pravdu. Pořízení ŘJ motoru + naprogramování na imobilizér a aby vše fungovalo korektně vyšlo na 12 000Kč. No dnes je diskutabilní zda uvedená Astra G byla opravdu dobrou koupi, jak se člověk podívá kolik financi zde zahučelo v krátké době. Na druhou stranu budu věřit, že syn to někde nenabourá, případně nenabourá nikdo jeho a Astra G bude sloužit ještě mnoho let. Má za sebou obrovský servis a tím pádem věřím, že bude sloužit aspoň 5 let, než přijde obměna u nás a Astru J nahradíme možná něčím jiným.

No teď už najít jen čas a pustit se do retušování laku a pořádné dekontaminace laků od polétavé rzi, pak ošetřit oděrky a pustit se do oživení laku + navoskování. Uvidíme, ale předpoklad je ke konci prázdnin, případně v září.

Srpen 2022

Dnes začnu rozhodně pozitivními zprávami. V červenci jsme opět s rodinou byly mimo Evropu a to v naší oblíbené destinaci Egypt za překrásným podmořským životem v oblasti, kde se nacházela větší skupina želv. Pojďme tedy zpět k vozovému parku. Astra G odpočívala doma, protože dnes si udělat řidičský průkaz trvá mnohem déle, než bylo tomu v minulosti. Syn má autoškolu za sebou, teď čeká na volny termín k závěrečným zkouškám, předpokládám, že snad termín bude brzy a do měsíce bude jezdit. Jeho Astra je plně připravena. Naše Astra J s námi odjela na letiště a zde se slunila.

Po příletu zpět do ČR jsem protáhl Astru J z letiště domů a protože, jak to většina z vás zná, po návratu z dovolené ženy perou, žehlí apod. Mi muži vyrážíme na nákup potravin, ať je co jíst. Proto jsem vzal na projížďku Astru G do Polska. Jak víte před dovolenou ještě došlo k výměně ŘJ motoru, tak je třeba důkladně testovat. Proto důležitý je nájezd km za různých podmítek, dálnice, okresky, město. Většinou se Astrou G vymotám na obchvat Ostravy a pak rychle z města na okresky a směr PL, zpět to beru po dálnici s PL k domovu. Měl jsem dovolenou a dcera trochu onemocněla, tak že dané plány padli, zůstal čas se konečně začít věnovat aspoň trochu retušování Astry G. Hlavně jsem se zaměřil na hrany dveří, ty to opravdu potřebovali jako sůl. Než jsem začal zajel jsme do osvědčené firmy, kde míchají skvěle barvy na vozy, nechal si vyrobit barvu v lahvičce s tenkým hrotem. Druhý den brzy ráno jsem prvně Astru G komplet pečlivě umyl, pak se pustil do odmašťování potřebných míst a nastalo to nejtěžší, místo po místě aplikovat barvu. Trvalo mi to cca 2 hod práce, první vrstva byla hotová, pak jsem to nechal pár dní pořádně vytvrdnout na slunci a poté nanesl vrstvu bezbarvého laku.

Astra G od koupi najela přes 2 500 km a po výměně ŘJ motoru je to přes 800 km a neuvěřitelně mě překvapila kombinovaná spotřeba paliva. Jak jsme to koupili, tak spotřeba byla 7,2, pak přišel velký servis a výměna všech filtrů, svíček. Spotřeba klesla na 6,5 a to jsem to moc nešetřil. Po výměně ŘJ a tím, že auto nepadalo do nouzového režimu se poslední spotřeba Ostrava – Brno + zpět, nadále Ostrava – PL 2x a jízda po okreskách ustálila na 5,75 lit. na 100 km – tato spotřeba byla dosažena palivem MOL EVO 95 + aditivem VIF. Momentálně je v Astře G palivo Orlen N98 VERVA + VIF. Nadále byl vyměněn motorový olej, přestože bylo na něm najeto celkem 5 000 km podle dokladů od koupi vozu a štítku u motoru, tak v Astře byl rok a půl. Astra G teď dostala GM 10w / 40 polosintetiku, olejový filtr MANN a přísadu do oleje K2 Doktor Car Spec, který dostává i Astra G naše první s motorem 1.4 16v Twinport, tento přípravek je dáván co 2 výměnu motorového oleje.

Po výměně motorového oleje a aditiva do oleje, je potřeba, aby se přípravek důkladně rozpustil v oleji, protože je skoro jako med. Doporučení je najet cca 60 – 100 km po aplikaci. Proto ihned po nalití byla uskutečněna trasa po okreskách a městech a najel jsme přes 70 km. Venku byla teplota 28 st. a pražilo slunce, tak perfektní podmínky. V tento okamžik má po výměně oleje najeto bezmála 200 km. Astra J začla také jezdit delší trasy a to 4x za týden přes 30 km denně a i zde klesla spotřeba paliva, díky jízdě po obchvatu města 80km / hod. Provedl jsem opět propočet odchylky palubního PC a to 0,3lit./ 100km, taková je odchylka oproti tankování. Díky volnému času a nemoci dcery, obě auta dostali kosmetickou péči i Astra J byla důkladně umyta, důkladně oba vozy vysáty a ošetřeny vnitřní plasty.

Na dovolené u moře a relaxační atmosféry, jsem si pokládal jednu otázku. V čem jsou o tolik dnešní auta lepší než ty bezmála 20 let stará.

Astra G – 1.4 16v ECOTEC – 19 let

Astra G . 1.4 16v Twinport – 16 let

Asra J – 1.4 Turbo – 7 let

Když to vezmu ze strany spotřeby, tak všechny 3 vozy jezdí cca se stejnou spotřebou stejné trasy. Ano Astra J má skvělé odhlučnění a obrovské množství elektroniky a tím se dostáváme k tomu, proč strašně rád jezdím Astrou G. Hned Vám to povím, je to protože jako řidič cítím přesně to co udělám a cítím chování mezi samotnou vozovkou a řízením. U moderních aut tento pocit nemáte, velkou část za vás dělá elektronika a bezpečnostní systémy. Proto dnešní řidiči mají pocit, že mohou na cestě cokoliv a že moderní bezpečnostní systémy zakročí včas a dokážou zázraky, ale to není zcela pravda. Další věc co jsem postřehl je situace, kdy sundáte nohu s pedálu plynu. Obě Astry G mají elektronický plyn a zde pokud sundáte nohu s plynu auto mnohem rychleji začne zpomalovat a tím tolik nemusí člověk pak šlapat po brzdovém pedálu. Za to situace u Astry J zcela jiná, po sundání nohy s pedálu plynu auto začne plachtit a rychlost začne klesat mnohem, mnohem pomaleji. Tak pokud chci před křižovatkou zpomalovat motorem, je třeba u Astry J to udělat mnohem dříve. Tak bych mohl pokračovat dále, ale tyto základní postřehy jsou asi nejvíce viditelné.

No myslel jsme, že letos projekt bude u konce, ale hledal jsem zachovalé alu kola, jak má naše první Astra G za rozumnou cenu. Pomalu jsem to začal vzdávat, buď cena byla tak vysoká, že jsme ji odmítal zaplatit, případně daná kola byla neuvěřitelně zničená, nebo měla na sobě rozměry pneu, které nejsou povoleny a prodávající je nechtěl prodat bez pneu samostatně. ALU disku, které se montovali jako základ je mnoho, ale já chtěl právě tyto jiné, které nebyli tak časté a nebo se v inzerci objevili, ale měli rozteč 5×110 a mi potřebovali 4×100. Nakonec se povedlo zakoupit a nebylo to daleko od domova, vzdušnou čarou cca 1 km, tomu říkám klika. Alu mají na sobě obuty letní pneumatiky 2x6mm a 2x5mm vzorku a syn toho zase tolik nenajezdí, tak předpokládám, že 3 roky vydrží. Jedná se o originál Opel (GM) ALU kola 6J 15 ze 7 paprsky (4×100, ET49, KZ TU). Na Astru G se dodávali od 01/2001 do 02/2004 a to v mnoha výbavách, např. Comfort, Elegance, Njoy, Selection.

Pořád ještě ladíme koupi autorádia, zda klasiku s podporou MP3 + USB portu + CD mechanikou, nebo už bez CD (které jsou dnes skoro mrtvá). Já osobně v Astře J poslouchám na 99,9% pouze MP3 s flash disku. Pak schází pár jen kosmetických doplňků do interiéru a bude hotovo. Pokud ještě se nepustím do osvětlení kufru, jako máme v Astře J, přes zimu se rozhodne. Aby to byla opravdová DVOJČATA, tak by bylo potřeba dodělat ještě přední mlhová světla a to uvidíme, pokud by se vše potřebné sehnalo za rozumnou cenu, tak možná do toho půjdeme. No pak ještě sehnat přední masku se stříbrným pruhem z výbavy NJOY.

Příští rok Astru J a i Astru G čeká STK, u Astry J nemám strach, tam to projde bez komplikací, u Astry G se bude muset ještě pár drobností udělat a to pravděpodobně zadní tlumiče, jeden lehce prosakuje, ale žádná katastrofa, ale nevím co technická na to. No a pokud se budou muset měnit přední kotouče u Astry G, tak na 100% tam půjdou TEXTARY + EPAD desky, které se mi na Astře J velmi osvědčili. No a pak se pustit na odstranění koroze zadních bubnů a pěkně je natřít, ať vypadají pěkně s nasazenýma ALU kolama.

Září 2022

Přátelé je zde už opět září, no toto letí, dny se zkracují a než se nadějeme budou zde Vánoce. No ono to vypadá jako že si dělám legraci, ale ono je to tak. No v tento okamžik se posuneme trochu zpět a to k posledním dnům letních prázdnin. Jak jste se mohly dočíst Astra G od syna dostala ještě na pár týdnů letní obutí na ALU kolech a máme za sebou pár set km. Je to opět zcela jiné svezení a pro mě test neznámých letních pneu neznámého výrobce a to jak za sucha, tak také za velké bouřky. Samozřejmě jsem jel ve velkém dešti opatrně, ať Astru nikde neťuknu, přes čelní okno tekly proudy vody a na pár minut jsem i zastavil při navratu z nákupu v PL. To že alu Astře G opravdu sluší, není pochyb a je to opravdu zase o kus pěknější vůz, posuďte z uvedené fotografie, kde jsou obě Astry G foceny na stejném místě, jen z několika letým rozdílem.

Horní foto Astra G 1.4 Twinport / spodní je synova 1.4 ECOTEC

I Astra J neotálela a poslední dny prázdnin se projela do Brna na dlouho plánovanou výstavu Tutanchamon výstaviště Brno. Jeli jsme v pracovní den, konkrétně v úterý a to z Ostravy v 8 hod. ráno. Jen nás tentokrát jelo více a to v plném obsazení vozu. Zajel jsme ještě ráno natankovat plnou nádrž paliva a to MOL EVO PLUS 100 + VIF. Pak hurá směr Brno. Nečekal jsme to, ale samotný provoz byl hodně slabý a ani moc kamionu nebylo. Za Klimkovickým tunelem jsem tomu nasadil tomto a jel hodně svižně se zapnutou klimatizaci a nastavenou na 23st. Držel jsme tempo 130 – 140, u Prostějova mě překvapilo, že zde v rámci rekonstrukce mostu nebyla kolona a projeli jsme plynule bez komplikací. Pak do Vyškova cca 115 km/hod. No při vjezdu směr Brno pak opět 140 a při předjíždění jsme tomu i trochu přidal asi 2x na 160. Ani při vjezdu do centra Brna, žádné kolony, zastavil jsem se ještě na skok v práci a pak hurá na výstaviště. Jestli člověk nadává, že Ostrava je rozkopaná, tak v Brně to platilo dvojnásobně, protože najít trasu zpět a vymotat se z Brna byl oříšek. Okolo 12hod. zpět do Ostravy, na dálnici okolo Rohlenky to bylo trochu s provozem, ale pak se to dalo, opět tempomat na 130 a zaplá klimatizace. V Lipníku Nad Bečvou jsme to pustil i na krátký okamžik na 170, ale pak nastavil na 140. Po příjezdu do Ostravy se na palubní PC ukázalo 6,1, je tedy k tomu potřeba připočítat odchylku 0,3 a tak konečná hodnota 6,4 lit. na 100 km s tímto palivem. Zde se ale ukázala slabina motoru, při tak naloženém voze a místy hold bylo do stoupání potřeba řadit 5 rychlostní stupeň, protože na 6 to bylo moc a pokud člověk chtěl akcelerovat dlouho to trvalo. Jak se ale motor opět dostal do tempa, tak i na 6 stupeň to jelo pěkně a po příjezdu do Ostravy jsem si všiml, že i zadní kotouče se krásně třpytí, protože při tak naloženém voze se více zapojovali i zadní brzdy. Astra J tedy po delší době dostala, co proto a pořádně se provětrala a to i do 5500ot. motoru. Na konci září se projede opět a to mnohem dál, do obce Zderaz, kde máme celofiremní akci.

Protože automobilka OPEL v letošním roce končí s výrobu posledního modelu pod vládou GM a to modelu Opel Insignie B, tak se rozhodla ukončit i podporu motorových olejů GM, aby nemusela platit za licenci. PSA protože přes 20 let používá oleje značky TOTAL, tak i do starších modelu OPEL s produkce GM bude dávat oleje TOTAL, které jsou ale samozřejmě mnohem dražší. Oleje GM se budou prodávat pouze do vyprodání zásob, proto jsem si udělal pro naše vozy zásobu motorového oleje a to, jak pro Astru J cca na 2 roky, tak to samé i pro Astru G od syna. Do té doby snad zjistím, čím nahradím oleje GM pro naše motory. Ono Astra G, to je ještě poctívá práce a ta snese snad jakýkoliv olej 10w 40, ale Astra J, to už je vůz nové generace a ten nesnese jen tak něco. Co jsem se díval, tak jiné značky motorových olejů, taký píší o tom, že danou normu splňují, ale není atestovaná, jak tomu je u GM, protože pokud by jiní výrobci napsali, že je atestovaná, museli by platit GM za licenci. No uvidíme, ono asi tak horké to nebude.

Synova Astra G od výměny motorového oleje má za sebou pěknou porci km a to bezmála 700. Jen se nám opět zvýšila nepatrně spotřeba, ale nešetřím to, dálnice 130, okresky 100. Ostřejší jízda a tak se ustálila na 6,55 to lit. / 100km. Alu kola jsou perfektně vyvážené jízda je opravdu super. Jsou dny, kdy je Astra G pořád v provozu a během dne se střídá s Astrou J, pak zase na pár dni si stojí, přesto se snažím Astru G aspoň min. 2x za týden projet a to vždy desítky km.

První víkend v září, jsem di vzal do parády Astru G od syna a rozhodl ji připravit na zimu. Jak víte tuto proceduru provádím, už pravidelně řadu let. Zde bylo jasné, že Astra G asi takovou péči o lak asi od výroby nedostala a pak bylo potřeba ji pořádně dopřát. V sobotu ráno jsme si přivstal, vše potřebné připravil, sbalil autokosmetiku, pití, svačinu a rozloučil se s rodinou. Odjel kousek od nás na bezkontaktní myčku a pustil se do díla. Jak víte pár týdnu před tím Astra prošla retušováním oděrků a pak vyčistění laku bylo na místě.

Takle vypadala Astra od syna po koupi

Dojel jsem k uvedené myčce a cca hodinu a čtvrt jsem tam prováděl potřebné úkony.

– Proběhlo důkladné umytí pomocí aktivní pěny, a dalších náležitostí.

– Vysušení karoserie do sucha speciálbím ručníkem.
– Nanesení přípravku na odstranění polétavé rzi, na tmavých barvách to není moc vidět, ale bylo toho neuvěřitelně za ty roky.
– Nadále další důkladný oplach.
– Důkladný vysušení, opět speciálním ručníkem,

Z myčky jsem odjel cca 1 km k sobě do práce na parkoviště do stínu, teplota byla skvělých 19st., tak na voskování super. Vybalil jsem vše potřebné a pustil se do náročné procedury. To byl neuvěřitelný rozdíl, když člověk udělal první díl karoserie a speciální houbička byla dost špinavá, pak při rozleštění, bylo vidět, jak se nečistota zažírá do dané speciální hadry a je neuvěřitelně špinavá.


– Nanesl jsem první vrstvu tekutého vosku na oživení a vyčistění laku.

Tato procedura mi zabrala bezmála 3 hodiny času. Bylo hned vidět, jak ošetřený díl byl hladký a ten díl který ještě nebyl byl neuvěřitelně drsný, jako brusný papír. Tento krok je vždy časově nejnáročnější.


– Pak na to přišel tuhý vosk.

Tento tuhý vosk používám, už řadu let a velice se mi osvědčil. Jeho výdrž je opravdu dlouhá a to cca 10 měs. Zhruba po 6 měs. je vidět jeho pomalu tratící se účinek, ale pořád to jde. Tím, že je karoserie hladká, díky předešlému tekutému vosku, tak tuhého vosku není třeba tolik nanášet a lépe se to rozlešťuje, i přesto celé auto mi zabralo 2 hod. práce.


– Ošetření všech venkovních plastů + pneu.

Tento úkon je na pár min, zabralo mi to 30 min. práce.


– Ošetření oken.

Ošetření oken na závěr a bylo hotovo. Skoro 50 fotek najdete v galerii v sekci Moje Astra G v sekci Astra od syna (zde).

Zde je výsledek po celé procedůře

Celý tento koloběh zabral skoro 7 hod práce komplet se vším. Je to náročné, ale opravdu do stojí za to, jak vidíte za sebou tento výsledek. Ono je to k nezaplaceni, jak vidíte v zimě, že auto je pořád relativně čisté a nebo stačí 20 korun na myčku a pouze to opláchnou, bez nutnosti umytí. Chráníte tím lak a karoserii před korozi a hlavně solí v zimě.

Byl jsem moc rád, že se to povedlo a v neděli ráno bylo chladno a pršelo. Přesto jsme šel ven nafotit, jak to vypadá, když je dobře odvedená práce a okolo oběda přestalo pršet, tak jsme se rozhodl vzít Astru G na své oblíbené místo pro focení a nafotil jsem pár fotografií, ty taky najdete v sekci Moje Astra G.

Ukázka

Říjen 2022

Dnes začnu informacemi o kterých, už jsem informoval v minulém měsíci. Astra J se protáhla opět na delší trase a to dálnice, okresky, úzké cesty. Jednalo o trasu Ostrava – Olomouc – Mohelnice – Česká Třebová – Zderaz a zpět. Natankováno palivo MOL EVO PLUS 100. Na dálnici v pátek ráno střední provoz a bez komplikací nastaveno 125 – 130 km – tempomat. V úseku Mohelnický kopec, jsem pořádně provětral ventily a motor točil i do vysokých otáček přes 5000ot. Při předjíždění kolony kamionů, ale jelo se pěkně. Jelo se ve 2 osobách a zcela prázdní, tak to jelo skvěle. Okresky pak rychlost 100 km / hod. Díky rekonstrukci tunelu u Moravské Třebové a velké zácpě, jsme tento úsek objeli a najeli si tak pár km navíc, ale na úzkých silnicích a za mlhy a několika vesnicemi. Díky objížďce, jsme se trochu zdrželi a cesta tam trvala 2 hod. 45 min. a vzdálenosti 230 km. Vraceli jsme se v sobotu ráno za svítání a teplota byla 2st. nad nulou a pěkná mlha. Přesto mlha po pár km ustoupila, po opuštění lesních úseků a napojení na hlavní tepnu směr Mohelnice na cestě žádný provoz, tak to člověk mohl trochu pustit. Po opuštění Mohelnice a napojeni na dálnici, už nic nebránilo to opět trochu prohnat. Z Olomouce do Ostravy, tak zde jsem místy atakoval i vyšší rychlosti. Do Ostravy jsme přijeli za 2hod. a spotřeba 6,5 lit / 100 km za ujetých 450 km. Na uvedené akci opravdu pěkná příroda a vyšlo nám i počasí, svítilo sluníčko a konečně po několika dnech přestalo pršet.

No a teď nastává ta nemilá věc. Zjistil jsme opět únik chladící kapaliny, není velký cca 0,2dc na 1000 km. Přesto mě to nenechalo klidným a hledal jsem to několik dní než se to začlo projevovat více. Nakonec odhaleno a je to právě v místě, které je velmi nešťasné, díky plastové přírubě na přívodu chladící kapaliny. Do daného dílu vede celkem 4x hadice příruba je namontována na bloku motoru 3 šrouby. Za poslední 2 měsíce mi psali 2 majitelé s tímto motorem, kde za jízdy uvedená příruba praskla a z pod kapoty šel bílí dým. Pokud se to stane na cestě vesměs ihned stojíte a jste bez chladící kapaliny a hrozí poškození mozoru.Tak vše potřebné nakoupeno, kromě plastové příruby, jsem opět koupil přepadovou hadici z nádržky právě do dané příruby, 3 litry originál chladící kapaliny a destilovanou vodu. Výměna není moc složitá, postačí vypustit chladící kapalinu, demontovat hadice, odpojit 2 čidla a povolit 3 šrouby. Jen že já mám pod motorem ochranný kryt a ten tak jednoduše nesundám. Náš dvorní mechanik, co se nám stará o obě Astry je teď mimo, proto jsem se pokusil oslovit i jiné servisy a budete se divit, ale buď mají plno na 3 týdny dopředu, nebo odpověď toto pane neděláme, je nám líto. Práce na 40 min. max a nechápu tedy co ty servisy opravují. Tak maximálně výměnu motorového oleje a přezouvání kol. Nakonec jsem poprosil kolegu, co má rodinný dům a ten byl ochoten poskytnout zázemí a vyměnit mi to. Trvalo nám to sice 2 hod., ale úspěšně se povedlo, plastová příruba vyměněna, přepadová hadice nová (nemusela se kupovat, ale chtěl jsem mít vše nové), vyměněna chladící kapalina za novou a okruh byl odvzdušněn, více najdete zde.

Dnes skončíme radostnou zprávou a to obzvlášť pro nás, syn úspěšně složil závěrečné jízdy a konečně vlastní řidičský průkaz skupiny B a tak do 14 dní, si má vyzvednou doklad. Konečně jeho Astra G za volantem bude mít i jiného řidiče ne mě. Pro mě to je trochu i smutek, protože nebudu jí řídit tak často a kdy se mi zachtělo. Snad mi ji bude syn půjčovat, dělám si legraci, určitě sem tam si udělám víkendovou, nebo  podvečerní projížďku.

Blížíme se ke konci měsíce října, ale informací je tolik, že jsme se rozhodl se s nimi podělit. Především se vrátím k problematice úniku chladící kapaliny. Od výměny plastové příruby na bloku motoru je vše v naprostém pořádku a prozatím se to jeví, jako odstraněná závada. Najeto skoro 1000 km od výměny a úbytek chladící kapaliny je nula. Nikde není vidět žádný únik, Astra J šlape jako hodinky. Změřil jsme hustotu chladící kapaliny za studena a je naředěna na -30st, to by mohlo stačit. Jak už jsem psal víše, během krátké doby se to stalo na dvou vozech s tímto motorem (Astra J), že praskla ta plastová příruba, jak ukazuji v návodu (odkaz víše). Při návštěvě kolegy v Opavě co si otevřel malý servis a převážně se věnuje značce OPEL. Ten právě řeší u majitelky s motorem 1.4 Turbo, ale tentokrát v modelu Meriva B zničený motor. Majitelce plastová příruba plaskla za jízdy a než zastavila na dálnici, tak vytekla chladící kapalina, najednou vystřelila teplota a poškodila motor na tolik, že je to na výměnu hlavy válců. Na tachometru má najeto něco přes 80 tis. km. Sehnat hlavu je skoro nemožné, tak je na cestě komplet celý motor z havarovaného vozu na zadní část. Proto doporučuji při kontrole motorového prostoru se zaměřit i zde na toto místo. Únava tohoto plastu podle posledních 3 případů se stává mezi 7 – 9 lety provozu vozu.


No a teď pojďme k té příjemnější části, jak víte syn úspěšně prošel závěrečnými zkouškami na řidičský průkaz, čekal cca bezmála 14 dni, než si ho mohl vyzvednout. Proto v minulých dnech dostal do rukou klíče a doklady od vlastního vozu (Astry G). Má za sebou první ostré km v Astře G a velice si to pochvaluje a už tu byla situace, kdy bylo potřeba druhého řidiče v rodině. Právě jak jsem byl v Opavě, tak bylo potřeba vyzvednou dceru na vlakovém nádraží a normálně bych musel si přeorganizovat plány, tak tu byl syn a jeho vůz k dispozici. Zajel pro ni a vše bylo ke spokojenosti všech. Konečně zažívám to, co je pár krát do roka potřeba a nemusím narychlo měnit plány. No a proč jsem byl v Opavě, Vám teď prozradím. Kromě toho, že jsme si nechal ověřit stav autobaterie u Astry J a dobít ji před zimou, tak záměr byl nakoupit další drobnosti na Astru G k projektu DVOJČE. No prostě nemohu si pomoci, i když jsem plánoval pro letošní rok projekt ukončit a pokračovat v roce 2023, tak nešlo odolal. Na řadě byla změna klasické přední masky za verzi z chrom pruhem, které měly Astry G s výbavou NJOY. Nadále pořídil chromové rámečky do přístrojových budíků, komplet ovládání světel a to i na přední mlhovky. Vypadá to, že projet DVOJČE nakonec v letošním roce dokončíme do úplného finále a obě Astry G budou totožné a bude je pouze dělit 3 a půl roku výroby od sebe. Domluvit se na renovaci předních světlometů, ty by si to hodně zasloužili. Je to znát, že mám možnost teď řídit jen Astru J, kde km naskakují mnohem rychleji. Přesto Astru G si budu půjčovat aspoň několikrát do měsíce, abych se pokochal a zavzpomínal.


Syn se nemohl dočkat, až bude v jeho Astře G nahrazeno originál autorádio CAR400 s kazetovou jednotkou za zcela nové autorádio s podporou nejnovějších technologií. Proto ježíšek tentokrát k nám přišel o mnoho týdnů dříve a nedělní dopoledne padlo na výměnu autorádia + výměnu přední masky z chrom pruhem. Nakonec se povedlo vybrat autorádio podle požadavků co jsme vyžadovali a vyhrála to značka PIONEER a model MVH-S420BT bez CD mechaniky.


• Podpora MP3 hudby.
• Čelní USB.
• Bluetooth.
• Mikrofon a možnost párování mobilních telefonů ze systémy Android / iOS.

Dokoupili jsme potřebné redukce na podporu multifunkčního volantu pro Astru G / Zafiru A. Značka Pioneer poskytuje záruku 36m a to bylo plus. Nadále konfiguraci rádia lze provádět pomocí aplikace v mobilním telefonu, umožňuje přijímat hovory za jízdy, vše funguje perfektně i na původních reproduktorech montované v Astře G.


Při výměně autorádia jsem vytvořil fotodokumentaci a vytvořil i návod, pokud by jste chtěli vidět výsledek (jinak je to v pravém sloupci Astra G návody, nebo přímo zde).

Listopad 2022

Přátelé je to tu opět, jako každý rok, období které nemám vůbec rád. V 17hod. je už tma a ráno také, teploty klesají, no hold co naděláme, těch pár měsíců to musíme vydržet. Jak jsem zmínil, že v letošním roce na Astře G od syna končíme, tak mi to nedalo a nastal převrat v projektu DVOJČE. Proč se tak stalo uvedu nyní. Pří výměně autorádia a pak výměny přední masky z chrom pruhem (výbava NJOY) jsem si pohrával s myšlenkou co dále. Jak jsem viděl ty zažloutlá přední světla, volba byla jasná být dobře vidět, i dobře svítit a to hlavně v noci v tomto podzimní / zimním období. Proto jsme se odhodlali nechat provést renovaci předních světlometů a při té příležitosti překontrolovat, zda je od výroby připravená kabeláž v předním nárazníku, pro přední mlhovky. Zde jsme narazili a kabeláž zde není. Podle průzkumu, tuto kabeláž měli připravené všechny Astry G od výroby, ale pouze modely 1998 – 2002. Od roku 2003 výše pouze ty, co mají přední mlhová světla od výroby. Tak tímto se zavrhli přední mlhová světla, v okolí nemám nikoho, kdo by dokázal natáhnout kabeláž v motorovém prostoru a pak od tam do interiéru přes svorkovnici. Renovace předních světel není trvalá, cca do 2 let je situace stejná, ale není to finančně náročné, než kupovat nová přední světla. Když se prováděla renovace předních světel, tak rovnou se přeleštila i ta zadní. Výsledek byl neuvěřitelný a překvapivý, přesto jsme začli pokukovat po jiných zadních lampách a byl jsem rozhodnut pořídit lehce zatmavená originál světla NJOY. Nasadili jsme zcela nové přední ofuky oken na přání syna.

S tím, že přes zimu se rozhodneme a na jaro to případně spácháme. Doma mi leželi chromové rámečky do přístrojové desky od firmy JOM a tak bylo na čase je do Astry G namontovat. Má je i naše první Astra G a tím se přiblížit zase o kousek blíže k dokonalosti. Demontovali se komplet celé budíky, sundalo se čelní plexisklo a vložili se tam chromové kolečka, pak vyleštilo plexisklo a namontovalo zpět na budíky. Nejhorší bylo zpět komplet budíky vložit do přístrojové desky. Povedlo se až na třetí pokus. První dva pokusy se nepovedli, budíky nesvítili, uvedená svorkovnice je dosti nešťasná. Přesto se povedlo a tím se pro letošek mělo definitivně skončit. Co ale osud nechtěl, kolega měl krásné zadní lampy na prodej a ani dlouho jsme se nerozmýšleli, bylo rozhodnuto velmi rychle. Vždy se mi líbí zadní lampy, když oblast pro směrovku je čiré s oranžovou žárovkou. To že budou Astře G slušet nebylo pochyb, tak slovo dalo slovo a poslední říjnovou neděli jsem pro ně jel a ihned namontoval.

Tím se začlo nepatrně lechce rozpadat projet DVOJČE, díky zcela jiným zadním světlometům. Jak montáž zadních světel byla hotová, všiml jsem si v jedné Astře G co tam byla, že má chromové mřížky výdechů topení v interiéru. Uvedená Astra G byla na sešrotování, tak pokud je chci, tak si je mohu vymontovat a vzít si je. Provedla se demontáž, která je jednoduchá a zabere 10 min. Prvotně jsem si říkal, že je namontuji až doma před domem, ale nakonec jsem to provedl ihned a je to neuvěřitelná změna. Před řadu lety v naší první Astře G jsem po nich taky pokukoval, ale cena byla dosti vysoká, pokud si dobře pamatuji pohybovala se okolo tisíci koruny. Pomalu se začíná rýsovat i interiér, schází jen chrom rámečky do středového panelu u ovládání topení, také od firmy JOM. Co bude nejhorší je sehnat chrom rámeček okolo řadící páky, snad se to povede.

Jako poslední změnu v dílně, jsme vyměnily originál přední ostřikovače čelního okna za zmiňovanou verzi z modelu Opel Insignia A. Jsou opravdu super a konečně skvěle umyto čelní okno. Protože se blíží zima, tak se přezulo na zimní sadu kol a při výměně rozprašovačů jsme vystříkali všechnu letní směs a nalili do -20st zimní. Snad nebudou silnější mrazy a bude to stačit.

Přesto jsem strávil krásné nedělní odpoledne za volantem Astry G od syna a najel něco přes 110 km. Zastavil se po cestě na zajímavých místech a nafotil pár fotografií. No bylo to super a musím říci, že i nové autorádio hraje opravdu skvěle a to ovládání na multifunkčním volantu funguje s nim perfektně. Kdyby mi někdo v únoru 2022 řekl, že letos zažiji takové obrovské změny, tak bych tomu nevěřil. Na jaře to vypadalo jednoduše, koupit auto, provést potřebný servis a hotovo. Nakonec přišel projekt DVOJČE a ten se plánoval uskutečnit v roce 2022 – 2023. Nakonec se to povedlo jedním dechem provést za cca 4 měsíce.

No a teď je potřeba připravit ještě Astru J, tam to bude rychlovka, navoskovaná je komplet, přesně podle mého dlouholetého postupu, jak jsem provedl i na Astře G. Nasadíme zimní papuče, dolijeme zimní vodu do ostřikovačů a je hotovo. Astra G toho k vánocům dostala hromadu (syn si přál autorádio a přední ofuky), přesto jsem nezapomněl ani na Astru J. Objednal jsem si v Číně polstrování na bezpečnostní pásy s logem OPC Line, uvidíme co to bude za kvalitu.

Listopad a jedeme dál, jsme k nezastavení.

Přátelé je to opravdu fofr v letošním roce 2022 a opět je vidět, že u nás se poslední dobou konají rozhodnutí ve vteřinách. Nevím kdy tomu bude konec, ale asi nikdy. Jak je známo, tak vozům OPEL dávám maximum, to je znát. Astru J jsme přezul na zimní papuče, nasadil originál plastové poklice, nalil zimní směs do odstřikovačů a plánoval jsme výměnu motorového oleje. Blížila se meta 7 000 km. V polovině listopadu, přesně 16.11.22 mi padli do oka plastové poklice, přesně ty, co má naše první Astra G u rodičů, tak tu byla další šance se přiblížit k DVOJČETI. Ihned jsme kontaktoval kolegu a vyrazil směr Opava po práci. No, když už tam člověk jel a je k dispozici dílna, tak bylo toho potřeba pořádně využít a nechal jsem Astře J vyměnit motorový olej a samozřejmě s tím i olejový filtr. Pokecali jsme a po několika letech jsme zde potkal i jednoho člena mých Opel srazů a jeho Opel Merivou A, tak to mě velice potěšilo vidět staré známe. Hodil jsme sadu poklic (s výbavy NJOY, které se dodávali od roku 2004 na vozy OPEL) do kufru a kolega si prohlédl pořádně naší Astru J, hodně se mu zamlouvá, jen by chtěl naftový motor. Byl unešený s toho skvěle osvětleného kufru. Tak to tak je, nikdy od něj neodjíždím z dílny jen s tím, pro co jsme tam přijel a odvážím vždy něco navíc. Astra G dostane něco co v v letech 2006 – 2010 se dost řešilo na fóru Astra G. Jedná se o přední stropní světlo, které mnoho uživatelů měnilo za verzi s předními lampičkami. Do se standardně do Astry G nemontovalo, V té době ro měly pouze vozy vyšší třídy, jako např. Opel Omega B. Je potřeba udělat drobnou úpravu na připojení elektroinstalace, ale nic složitého. Přes zimu to dáme dohromady, protože teď je venku pěkná zima něco takového dělat. Další věc co jsem plánoval i do prvotní Astry G, ale nikdy k tomu už nedošlo.

Po zpáteční cestě dost hustě pršelo, tak jsem jel lehounce a v poklidu směr domov. Večer jsem si připravil potřebné věci na očistění a ošetření plastových poklic na synovu Astru G. Ve čtvrtek byl svátek a já si vzal dovolenou i v pátek, abych ubral na pracovním tempu. Nasadili jsme na Astru G poklice a zase to auto vypadá jinak, než na černých plechových discích. Protože se blíží raketově i konec roku, tak 18.12.22 se spustili i Vánoční trhy v Polsku a to ve městě Katowice, které jsou od Ostravy cca 100 km. Proto jsme si v pátek ráno přivstali a vydali se do Katowic, nastudoval jsem večer před cestou centrum a kde zaparkovat co nejblíže k trhům. Do Katowic cesta ubíhala po dálnici velmi rychle a na místě jsme byly před 9 hod. ranní. Trhy byly ještě zavřené a tak hurá do obchoďáku se ohřát. Byla dost velká zima, cesto po dálnici sněžilo a okolo Ladovská zima, stromy pěkně zasněžené a silničáři na Polské straně pěkně solily. V Katovicích spíše lehce pršelo, ale okolo 11 hod. bylo super. Dali jsme si nealkoholický punč, nafotili pár super fotografií, naladili se do Vánoční atmosféry, podívali se po stáncích a odpoledne hurá zase k domovu. To už cesta byla OK, nesněžilo ani nepršelo, dobrá viditelnost. Astru J jsme zase pořádně prohnal s novým motorovým olejem a natankoval plnou nádrž MOL EVO PLUS 100 a dal VIF.

Poslední dny jsme narazil na dotaz jak je to s posledním naftovým motorem 2.0 CDTI pod označením F20DVH, který se montuje od 2021 cca od března do modelu Opel Insignie B. Objevují se informace o zadřeném motoru a velké spotřebě motorového oleje díky 0W / 20. Tak jsme se to pokusil zjistit a zde jsem nahromadil informace. Při tom jsme aktualizoval technické data právě u tohoto modelu a musím říci, že to byl velký oříšek dát dohromady potřebné informace, nakonec se povedlo a najdete je zde.

Základní informace: Opel Insignie B s motorem 2.0 CDTI (174k) s označením F20DVH ve skutečnosti spotřebuje více oleje než jiné motory. Tento motor nemá nic společného se svým předchůdcem 2.0 CDTI (170k) pod označením B20DTH, který bezproblémový. Tento nový motor je postaven trochu jinak, aby byl schopen plnit nové přísné EURO normy, tak se přistoupilo k jiným řešením.  Opel dokonce nechal provést svolávací akci modelu Opel Insignie. Automobilka OPEL oficiálně napsala autorizovaným prodejcům, aby majitele upozornili na pravidelné kontroly hladiny oleje. Tento „informační dopis“ dostal každý majitel od prodejce, u kterého auto koupil, případně při koupi vozu. Motor s normou EURO 6d je zjevně natolik ořezaný na účinnosti, snížení ztrát vnitřním třením, hodnoty CO2 atd., že toho lze dosáhnout pouze s extrémně řídkým olejem 0W-20. Bohužel příčina spočívá v tom, že uvedený motor 2.0 CDTI (174k) s označením F20DVH neobsahuje senzor hlídání stavu motorového oleje v olejové vaně, což by normálně hlásilo nízkou hladinu motorového oleje, pokud by hladina klesla na minimum. Zde se tak neděje a řidič není o ničem informován. Pokud si pokládáte otázku proč společnost GM uvedené čidlo zde nedala, to už se asi nikdy nedozvíme. Z hlediska ukončení výroby tohoto modelu v červnu 2022. Proto již došlo k několika poškozením turbodmychadlám v důsledku nedostatečného mazání. Jakmile se při prohlídce olejové vany najdou mosazné hobliny, které je třeba za tímto účelem odstranit, nestačí již výměna turbodmychadla, ale Opel pak předepíše výměnu motoru. Samozřejmě uživatelé vozu jsou v příručce informování, že by každý řidič měl pravidelně kontrolovat hladinu motorového oleje. Dejte si ruku na srdce, jak často to děláte, já osobně dost často, jsme vycvičený ze staré Astry F, která mi papala 1 litr oleje na cca 1000 km. V uživatelské příručce najdete všeobecné info od hodnotě 0,6 lit. oleje na 1000 km, ale tuto informaci automobilka píše v manuálech snad od roku 2000. Proto jsme hledal po Evropských diskuzních fórech na našel jsme pár uživatelů, co tento motor mají a nají také dost najeto a podle uvedených hodnot jsme si propočítal kolik tedy uvedený motor si vezme díky řídkému oleji svou daň na 1000 km. Vypočítaná spotřeba motorového oleje je mezi 0,1 – 0,2 lit. na 1000 km. Většinou uživatelé tohoto motoru píší o spotřebě 1 litr oleje na 8500 – 10 000km.

Tak snad tato informace pomůže současným i budoucím majitelům tohoto motoru. Pokud se budete rozhodovat při koupi Insignie B, zda koupit starší motorizaci a nebo výše popisovanou, asi je zbytečné se k tomu vyjadřovat. Dokonce se dost o tom píše, že společnost TOTAL, která pro skupinu PSA dodává motorové oleje před 20 let, pracuje na nové specifikaci oleje pro tento motor. Uvidíme snad brzy, zda se na světle něco ukáže. Např. motor 1.5 TSI od koncernu WW, který má předepsán také 0W-20 motorový olej, tak ten si vezme na 30 000km cca 0,5 – 1 litr oleje, podle informací od uživatelů na určitých diskuzních fórech.

Prosinec 2022

Tak máme zde už prosinec a pomalu opět konec roku, no nevím jak Vám, ale mě to strašně uteklo a myslím dosti zaměstnalo hlavně sháněním vozu pro syna a pak projektem DVOJČE. Dnes jak víte je téměř hotovo a syn Astru G využívá naplno téměř každý den. Tím, že není co pořádně dělat na autech v tomto zimním období, tak připravuji opět drobnou změnu interiéru Astry G od syna. Podařilo se mi sehnat stropní přední světlo se samostatnými lampičkami z Omegy B, jak už jsem psal. Nakoupil jsem ještě potřené elektro komponenty a postupně to dávám dohromady. Zimní večery jsou dlouhé, tak jsem se opět pustil do aktualizace technických dat celé generace OPEL modelů od roku 1991. Připravil mnoho nových věcí pro rok 2023 na které se můžete opět těšit. V současné době, jsem pouze vzal model po modelu zde na webu a aktualizoval technické údaje, ze starých katalogů a dalších dostupných dat. Zjistil jsem, že u některých modelů mi scházeli další motorizace, podle kódového označení. Hlavně změny nastali u Astra G a H, nadále Insignie B. Pak jsou to pouze kosmetické změny, kde jsem doplnil spotřeby paliva, kódy motoru, komprese, rozvody, množství motorového oleje apod. Musím říci, že od dob, kdy koncern GM prodal automobilku OPEL koncernu PSA, tak je to čím dál složitější získávat právě tyto technické informace. Je to z hlediska toho, že společnost PSA odstranila ze svých OPEL stránek tyto technické údaje právě k těmto modelům od koncernu GM. Z opačné strany zase koncern GM ze svých stráněk odstranilo vše o vozech OPEL a tím se to vše rapidně komplikuje. Naštěstí techniku OPEL koncern montoval i do ostatních modelů GM a tak se to to dá určitou cestou najít. Je potřeba získat jako první věc, označení daného motoru např. A14NEL, to lze dohledat v technickém průkazu, uživatelské příručce vozu. Nadále podle označení vozu, najít kód motoru, to je to zásadní a složité, ne vždy se to povede. Motor A14NEL má kód LUH a podle toho pak lze u GM najít technické údaje k motoru, protože se montoval např. do CHEVROLETU. Údaje se mohou nepatrně lišit, ale zdvih / vrtání, komprese vždy sedí. Lišit se to může nepatrně v točivém momentu a to lze zase dohledat v uživatelské příručce OPEL, případně ceníku v Německu a Švýcarsku, kde tyto údaje jsou. Opravdu největší problematikou je získat údaj o množství chladící kapaliny v dané motorizaci. V minulosti to výrobci psali do uživatelského manuálu k vozu a to do cca roku 2008, pak tento údaj přestali zveřejňovat. Tím to je to mnohem složitější získat a je opravdu potřeba důkladně hledat po internetu, pak uvedený údaj ověřit, zda tomu tak opravdu je z více zdrojů případně. Poté to pak mohu případně zveřejnit zde na svém webu. Jsou to opravdu stovky hodin hledání a pak případně dopisování do Excel tabulek, kde to mám rozděleno podle konkrétních modelů. Nejvíce informací získáte v Anglii a Německu, pak ve Švýcarsku, také i v Polsku, samozřejmě pak u GM na jejich oficiálních stránkách. Musím říci, že ale z mého pohledu se mi to velmi dobře daří, jen je pak potřeba dané informace přeložit a jsem rád za GOOGLE překladač, který opravdu dobře překládá. Pokud zde popisuji techniku od GM a její dohledávání informací, tak opravdové peklo je získat informace od koncernu PSA, zde se mi to opravdu moc dobře nedaří, ale naštěstí, jak člověk něco málo získá, tak pak je jasné, že uvedené motory se montuji do všech současných modelů OPEL.


Teď trochu historie, kdy se píše konec 90 let a do naší rodiny vstupuje značka OPEL s bleskem ve znaku v modelu Astra F 3dv. v bílé barvě z roku 1992 (v roce 2001 dostala červený kabát). Nahrazovala náš Renault 11 v naftě z roku 1987, kterým jsem najezdil mnoho km. Když jsem měl později možnost srovnat jízdní vlastnosti, interiér, i venkovní vzhled ze Škodou Favorit z roku 1990 a Felícii 1996, tak Astra F vedla ve všech směrech. V roce 2006 jsme si pořídili zbrusu novou Astru G a v roce 2015 Astru J, ale až v letošním roce 2022 jsem pochopil, že jezdit se staršími vozy mě baví mnohem více (asi to bude tím, že jsem starší a vyježděný). Už jsem to tu psal, člověk v Astře G je více spjat s každým centimetrem cesty. U nových vozů se toto kouzlo zcela vytratilo a podle mě je Astra G poslední nadčasové auto, protože dnes automobilky kopírují mezi sebou, co se dá a rozdíly jsou minimální. Proč to píší, protože před pár dny si jdu po ulici a v dálce vidím Astru G, to už je prostě profesionální deformace. Vůz se přibližuje a vidím přední maska z chrom proužkem, pěkně lesklá modrá metalíza, pěkně naleštěná. Je skoro na dotek pěkně svítí přední světla a vidím ji pomalu z boku, pak se pootočím a pomalu sleduji zadní část vozu a v tu chvíli mi dojde, že ty zadní světla velmi dobře znám, kouknu na SPZ a uvědomím si, že je to vlastně Astra G od syna a ty zadní lampy ji opravdu seknou a na to, že má vůz skoro 20 let, tak vypadá opravdu perfektně. Ono řídit jí osobně, fotit jak není v pohybu je super, ale když vidíte pak tuto Astru G v pohybu je to teprve neuvěřitelný zážitek. Poslední dny jsme se v ní i zase projel, abych si to vše připomenul a opravdu vychutnal naplno. Obávám se, že jak jednou naší rodinu opustí obě Astry G do automobilového nebe, tak se vytratí i tento neuvěřitelný pocit a nostalgie, kterou už nezažiji asi v žádném jiném autě, jako v Astře G. Původně předpoklad Astry G byl, že syn najezdí cca do 400 – 500 km za měsíc, ale situace je zcela jiná a překvapivá. Astru má ve své režií necelé 2 měsíce a má na tachometru bezmála 1800 km. Je skoro každý den v provozu a moc si ji pochvaluje a je rád, že je mobilní a získává zkušenosti v městském provozu. Jsou víkendy, kdy ho vůbec nevidíme se ženou a je s Astrou na toulkách po cestách a jsme rádi, že je auto pořád v pohybu a k tomu bylo vlastně pořízeno. Po výměně motorového oleje u Astry G a to z plné syntetiky 5w / 30 na polosyntetiku 10w / 40 se spotřeba motorového oleje snížila podle přepočítaní na 0,13 lit / 1000km to znamená litr oleje cca na 7 500 – 7 700 km. Proto řešit to nebudeme, nemá to smysl vrtat do motoru a investovat další finance, při tak nízké spotřebě. Stejně plán je na cca 5 let a pak uvidíme zda syn přesedlá na naší Astru J. Spotřeba paliva u Astry G je 7 lit. / 100km a u Astry J se pohybuje 6,5 – 6,8 lit. / 100km.