Manuály – Astra G – Výměna manžet řadící káky + ruční brzdy

Dnes mám pro vás připravený návod, jak svépomocí si vyměnit manžety řadící páky a ruční brzdy na Opel Astře G. Jak víte synovi jsme pořídili Astru G z roku 2003 a tam to bylo, už opravdu potřeba. Investice to není velká, můžete pořídit kopie s Činy, ale není to pravá kůže, pouze koženka a nebo v ČR, případně Polsko vám to udělají na zakázku i v různých barvách prošití. V ČR to dělá na zakázku firma http://www.volantech.cz/, také dělají z pravé kůže, ale cena je vyšší než z Polska, kde to jsou schopni udělat o 30% levnění a to s tím, že v ceně už bylo zahrnuto i poštovné. Nakonec jsem tedy vybral Polsko, objednal na www.ebay.com  (uživatel: gearbox-tuning a produkt FOR OPEL ASTRA G II 98-09 GEAR & E BRAKE GAITER VERSNELLINGSPOOK LEATHER STI) a do 10 dní to bylo doma.

Po budete potřebovat:

  • Tenký plochý šroubovák.
  • Lepidlo na kůži a plast + kolíčky na prádlo (případně koně na čalovnění nábytku).
  • Torx 15.
  • Tenké malé nůžky (např. na stříhání nechtů)
  • Orientačně 30 – 45 min. času.
  • Vysavač na vyčištění nečistot (není podmínkou).

Stav před výměnou

Demontáž

Ruční brzda

Pojďme tedy na demontáž postupně, krok za krokem. Prvně je potřeba odstranit plast mezi řadící pákou a ruční brzdou, pod kterým je schován i konektor pro případnou diagnostiku vozu. Postačí nám tenký rovný šroubovák a nebo tenké páčidlo. Je potřeba více zabrát, aby plast povolil.

Po odstranění potřebného plastu vidíme zásuvku na diagnostiku. Zatáhneme tuční brzdu a prsty zmáčkneme okolní plast okolo tunelu, tím povolí plastové pojistky a táhneme směrem k řadící páce dopředu. Tím celou manžetu ruční brzdy demontujeme ven a převlékneme před madlo ruční brzdy, kde je okolo gumička. Tím máme demontáž ruční brzdy hotovou a teď se můžeme vysavačem případně vysát nečistoty.

Zde máme na ukázku jak vypadá stará manžeta a v tento okamžik je potřeba starou manžetu ruční brzdy odstranit a musí nám zůstat uvedený plast, na který je potřeba pak opět připevnit novou manžetu (to si vysvětlíme později). Stará manžeta je zde přichycena 10 sponkami, které musíme odstranit. Použijeme k tomu tenky rovný šroubovák.

Řadící páka

Teď se pustíme do demontáže manžety řadící páky a to je trochu více složitější, ale zvládnete to bez komplikací.

Poznámka: Nechte zataženou ruční brzdu a řadící páku vyřaďte na neutrál.

Je potřeba pro demontáž povolit 2 torx šrouby pomoci torx velikosti 15. Jak vidíte na fotografiích.

Po odstraněné uvedeného uchycení vezmeme uvedený rámeček s manžetou a lehce ho nazvedneme a potáhneme směrem k ruční brzdě, tím ho zcela odjistíme. Poté je potřeba sundat hlavici řadící páky a na to je potřeba opravdu hrubé síly. Hlavice je tam pouze naražena – pokuste se hlavicí otočit, doleva / doprava a jak to povolí táhneme směrem nahoru.

Pak je možné starou manžetu i s rámečkem zcela demontovat s řadící páky.

V tento okamžik je potřeba vrch manžety uvolnit od plastového táhla. Manžeta je tam připevněna elektrikářskou páskou, tu je třeba uvolnit (odstranit). Já na to použil malé tenké nůžky.

V tento okamžik je potřeba demontovat spodní velký rámeček, protože v něm je další menší rámeček a v tom je uchycena manžeta řadící páky. Rámeček máte otočený jak je uvedeno na fotorafii a zatlačíte na straně kde nejsou bíle výstupky směrem k sobě, tím bílí rámeček povolí a mírně ho nadzvednete a vysunete ven.

Bílí rámeček je jeden kus plastu a ze spodní části jsou plastové zobáčky, které je potřeba uvolnit, aby jste starou manžetu mohly odstranit. Postačí k tomu plochý tenký šroubovák a postupně zobáčky uvolňovat.

Tímto jste dokončili demotáž starých manžet řadící páky, ruční brzdy a můžeme je nahradit novými. Pojďme tedy na to postupně.

Montáž

Ruční brzda

V nové manžetě ruční brzdy jsou výřezy na plastové výstupky, které jsou na plastu. Pro přichycení nové manžety můžeme využít dvou možností. Většina z vás použije variantu jedna a to pomoci lepidla na plasty a kůži + použití kolíčků na prádlo. Varianta dvě je použit koně na čalovnění nábytku.

Omlouvám se, zapomněl jsme nafotit výsledek. Přikládám ilustrční foto.

Řadící páka

Ruční brzdu v tento okamžik máme a tak se pustíme do řadící páky. V manžete jsou 2 otvory a tím provlečeme bílé výstupky a manžetu upravíme tak, aby každý šef směřoval do konkrétního rohu. Nadále aby plastový rámeček dokolo manžety byl ve stejné víšce, jak je uvedeno na fotografii.

Pravá kůže je mnohem hrubší než originál koženka a proto se vám nepovede manžetu uchytit i v rozích, ale to nevadí, postačí aby výsledek vypadal jako na fotografii.

Nyni je třeba bílí rámeček vložit zpět do černého rámečku. Opět 2 bílé výstupky vložíte do otvoru v černém rámečku. Pak je potřeba použit větší sílu, aby bíli rámeček zacvakl na druhé straně černého rámečku. Díky hrubší kůži a hlavně v rozích, kde je šef, je potřeba použit sílu a dávat pozor, aby kůže byla nadále zajištěna.

Zpět montáž do vozu

Hurá máme hotovo a teď postačí, už jen namontovat zpět do Astry. Začneme ruční brzdou to je rychlovka. Provlečeme manžetu ruční brzdy na madlo ručky (je tam gumička, tak to jde snadno). Pak co nejvíce plastový rámeček dáme dozadu, kde zobáček se zajistí o tunel a pak rámeček máme pořád lehce zmáčknutý, tak, jak jsme ho demontovaly, aby plastové vystupky pak zapadli, kde mají a proto pomalu jdeme dolů. Až jsme úplně dole pustíme plastový rámeček a plastové výstupky drží manžetu ruční brzdy.

Pak prsty jen trochu podle potřeby srovnáte manžetu, zatlačíte více dovnitř apod.

Tak schází nám namontovat zpět manžetu řadící páky a tak pojďme na to. Na řadící páku nasadíme zpět černý posuvný mechanismus, kterým ovládáme zařazení zpátečky (použil jsem ilustrační foto).

Do vrchní části manžety, která je na kulise řadící páky je potřeba vložit elektrikářskou pásku (je součásti dodávky setu manžet – aspoň u mě), která nám stáhne patřičný otvor. Nasadíme manžetu a přitáhneme elekrikářskou pásku co nejvíce. Odstraníme nadbívající pásek, např. pomocí kleští, nůžek apod.

V tento okamžik protáhneme rámeček směrem dolů nasadíme prvně přední část a pak položíme zadní část, kde jsou otvory na šrouby. Než provedemé uchycení šrouby, provedeme test, zda jde řadit rychlosti a hlavně zpátečka R. Pokud ano, tak nám nic nebrání 2 šrouby rámeček přišroubovat.

Nasadíme pružinu na hlavici a pak samotnou hlavici řadící páky. Na závěr nasadíme kryt mezi ruční brdou a řadičkou a je hotovo.

Závěr

VIDEA