Deník Astry – 2011

Leden 2011

Tak po skoro 2 měsíční odmlce se vracím s informacemi. Astra od výměny oleje najela bezmála 1800km a úbytek oleje 0, tak spokojenost. Také mi konečně v průběhu ledna přišel originál olej 5W/30 GM 5 litrů za 790Kč + 100Kč poštovné. V lednu jsem byl dlouhodobě nemocen a tak Astra mnoho dnů stála pod sněhem a i přesto nastartoval na první pokus. Je znát na Astrě, že do paliva je přidáván VIF, motor se v mrazivých dnech chová mnohonásobně lépe a spotřeba paliva je také nižší, tak že investice se vyplatila. Nadále jsem si objednal 4ks letních pneumatik značky Pirelli P6 Cantiato v rozměru 195/60 R15 H88 (do 210km/hod.). Jeden 1ks byl za 1430 + 30 Kč dopravné, celkem jsem zaplatil 5840 Kč + 320Kč nahození, shození starých pneu, nové ventilky a vyvážení. Alu kola jsou tedy plně připraveny na jaro a uvidíme jak dlouho tyto pneumatiky vydrží. Kvůli nemoci se opozdilo další vylepšení Astry, ale na konci února si jedu vyzvednou starší originál páčku na palubní PC a do konce března by měl být uvedený palubní PC plně funkční a na cestu do Prahy v dubnu to plně otestuji. Snad vše dobře dopadne a klapne na výbornou. O veškerých informacích, ohledně této úpravy Vás budu včas informovat. Momentálně je Astra totálně od soli a už jsem se na to nemohl dívat a proto jsem aspoň umyl SPZ, okna a světla, protože teploty jsou pod nulou i přes den a velká inverze na Ostravsku. Dokonce i po otevření přední kapoty je motor od soli a to mam kryt i pod motorem. Už se nemohu dočkat až se oteplí a Astru pořádně budu moci umýt s venku i vevnitř. Za rok 2010 jsem celkem najel s Astrou 15319km a s toho zhruba 1500km po německých dálnicích.

Poslední kombinované spotřeby, tankuji na nové čerpací stanici TONI, kde je cena vždy výhodnější okolo 1,60Kč než jinde. Uvedená čerpací stanice patří společnosti VOKD a palivo je opravdu kvalitní.

Natural 95 + VIF 7,7lit./100km Natural 95 + VIF 7,0lit./100km

 

Únor – Březen – Duben 2011

Ahoj přátelé. Tak konečně skoro po 3 měsících se vracím k aktualizaci informací. Astra v průběhu měsíce února opět byla mnoho dnů nepoužívána s důvodů nemoci a hned jak to šlo, tak jsem jí pečlivě po zimě umyl a to jak interiér, tak i s venku. Našel jsem 2 místa, která bude potřeba retušovací tužkou opět trochu poopravit, ale nic vážného. Trochu jsem také obstřel kryt motoru a motorový prostor od soli. Zkontroloval jsem i hladinu oleje a chladící kapaliny, vše v pořádku a žádný úbytek nezaznamenán. Překontrolován stav ALU kol + nových pneumatik, nahuštěno správným tlakem a v březnu jsem Astru přezul do zbrusu nových pneumatik PIRELLI 195/60 R15 Cinturato . V současné době na těchto pneumatikách najeto přes 500km a naprostá spokojenost na suchu i na mokru. Jsou velmi tiché a to mě mile překvapilo. Od doby kdy do paliva přidávám přípravek VIF pro benzinové motory, tak se motor ztišil a snížila se spotřeba paliva okolo 3% a tankuji pouze klasické palivo N-95. V březnu jsem měl cestu směrem Polsko a to až 30 km od Českého Těšína. Co jsem byl dál od ČR tak pohonné hmoty byli levnější. Dokonce jsem našel čerpací stanici, kde cena byla po přepočtu 29,50 Kč. Nakonec jsem tankoval u čerpací stanice SHELL a to za cenu 31,30 Kč za litr. Rozdíl oproti ČR je 4 Kč na litru. No jel jsem tam na velký nákup a tak se to člověku vyplatí. Našel se čas konečně zajet si i pro zánovní páčku na palubní PC a teď bylo potřeba jen uvolnit 2000Kč a objednat modul na palubní PC + instalační sadu. Proto jsem poprosil o montáž i přímo člověka, který tyto moduly vyrábí i naprogramuje a také montuje nejčastěji právě do Aster G. Výhoda oproti originál palubním PC od výroby v Astrách G je že tento modul má mnoho rozšířených funkcí navíc. Zde je seznam funkcí : – Okamžitá spotřeba – Průměrná spotřeba – Spotřebované palivo / Průměrná rychlost / Ujetá vzdálenost – Dojezd vozidla na zbývající palivo v nádrži – Stopky – Měření Akumulátorů / Provozní napětí 13,7 – 14,3 V / Měření přepění v síti 12,5 – 15,5V – Interní teplota – dobrá funkce, klimatizace se pak chová jako poloautomatická – Imobilizér – bez zadání PINU Astra nenastartuje – Denní svícení – po nastartování se rozsvítí světla

Pak zde je velmi rozsáhlé servisní menu, kde je možné dělat korekci spotřeby, nastavování rozměru pneumatik apod. No jinak jsem si nechal v tomto modulu naprogramovat speciální funkci a vzdal jsem se uvedené poloautomatické klimatizace. Jen s důvodů že motory 1.4 16v Twinport nejsou vybaveny určitou funkcí. Vše popíši níže a podělím se s informace od 2 kolegů a informace od jednoho technika, který opravuje pouze vozy Opel. POZOR !!!!!!!! POZOR !!!!!!!! Jednoho dne se na mě obrátil majitel Astry s motorem 1.4 16v Twinport a psal o jedné důležité věci. Zadřel svůj motor a to jen s důvodů, že mu rupla vodní pumpa a vytekla mu na dálnici veškerá voda a došlo k zadření motoru (motor měl najeto 65 000km). Dokonce se mu ukazatel teploty zastavil na 90st. a dál nešel. Je to s toho důvodů, že tyto motory nejsou vybaveny hlídáním el. chlazení jako Astry s klasickým ECOTEC provedení, kde se rožne kontrolka na přístrojové desce. Oprava by vyšla na bezmála 50 000Kč v Opelu a proto bylo lepší zakoupit starší motor a zaplatíte okolo 25 000Kč a psal mi také že mu bylo řečeno že je to dost časté. Proto jsem začal také po této problematice pátrat a bylo my to potvrzeno od 2 nezávislých zdrojů. Dodělat si el. hlídání chladící kapaliny není možné s důvodů jiné konstrukce motoru. Mě to osobně nedalo a začal jsem pátrat dále, po konzultaci s automechanikem na vozy Opel jsme našli řešení. Postačí vyměnit nádobku pro chladící kapalinu za nádobu která byla montovaná do Aster G s originál palubní PC a ta je vybavena čidlem a na konci ukončena konektorem který je stejný jako na parkovačce předního světlometu a nebo k připojení venkovního teploměru. Pak postačí zakoupit uvedený modul na palubní PC, který je naprogramován a vybaven výstupními kabely. Na konci kabelu je právě portikus na připojení nádobky. V okamžik kdy začne ubývat chladící kapalina a čidlo nádobky zaznamená úbytek, tak se na displeji objeví varování. Důvod netěsnosti Většinou mezi 80 – 100 000km se unaví jedna malá drobnost na přívodu do vodní pumpy. Celá vodní pumpa je hliníková, jen na přívodu je vodní pumpa ukončena plastovou trubičkou a zde je právě uvedený problém. Tím že je vodní pumpa namontovaná na straně kde je motor poháněn řetězem a jsou tam obrovské teploty, tak se plast unaví a praskne, pak voda začne unikat. V tom horším případě trubička praskne a zůstane na hadici i s originál svorkou. Tím voda zcela vyteče a pokud čidlo teploty se zasekne jako v tomto případě dojte k zadření motoru. Proto se doporučuje častější kontroly hladiny vody a pokud je častý úbytek, tak vše pečlivě zkontrolovat. Trpí tím motory poháněné řetězem a to je 1.0 12v, 1.2 16v a 1,4 16v Twinport. Stane se to zhruba u 2 vozů s 1000 kusů. Podle informací existují 2 druhy vodních pump a to s plastovou trubičkou a kovovou. Na vlastní oči jsem měl možnost vidět právě jednu takovou vodní pumpu a doporučení je asi takové. Povolit svorku a zkontrolovat jakou vodní pumpu máte namontovanou a pokud je vybavena plastovou tyčinkou, tak buďto vyměnit za novou s kovovým ukončením (cena okolo 3000Kč za originál pumpu), nebo častěji kontrolovat stav vody a nebo si zakoupit uvedený palubní PC. Poznámka: Palubní PC namontováno a plně funkční, jen prozatím vše připraveno pro zapojení čidla na vodní nádobku. Nádobku budu montovat později, při výměně brzdové kapaliny, palivového filtru a prohlídce Astry a podvozku. Celkové náklady na palubní PC: Modul + instalační sadu cena od 1200 Starší originál páčka na pal. PC – od 500 – 700 Kč / nová okolo 1600Kč Nádobka na vody s čidlem, starší od 200 – 400Kč Montáž – 600Kč

Odblokace komunikace s rádiem – 200Kč ¨/ Pokud v Astře nikdy nebylo namontováno originál Opel rádio, tak tato funkce je blokovaná a není nahrána. Je to potřeba aby se pak na displeji mohli objevovat informace s pal. PC Nadále jsem Astře vyměnil opět po roce bezramínkové stěrače od firmy BOSCH a konečně zase je lépe vidět. Později dodám informace zda opravdu vše funguje tak jak má ohledně úbytku chladící kapaliny a ukazatele na displeji pal. PC. To vše bude 100% objasněno do polovičky měsíce května. V součastné době jsem si také z aktualizoval mapy ve své Garmin navigaci a můžeme vyrazit na výlety. V letošním roce čekáme přírůstek a proto při výběru kočárku jsem byl zvědav jak to dopadne, ale Astra mě nezklamala. Výběr je obrovský a do kufru převážně vlezou, jen je potřeba jezdit bez vrchního plata. To mi nevadí, protože mám tmavé fólie v zadní části Astry. Opět se osvědčí gumová vana v kufru, kde hlavně v zimním období budou zbytky sněhu. Jinak první km s pal. PC mě velice překvapili a začal jsem ho plně využívat. Jen se s nim musím lépe seznámit a dotankoval jsem plnou nádrž, abych mohl případně provést po vyjetí nádrže případnou korekci, aby do budoucna vše bylo počítáno přesně.

 

Květen 2011

Tak nastal čas se vrátit k informacím o Astře. Palubní PC je skvělá záležitost, po natankování první nádrže mi to ukázalo průměrnou spotřebu paliva 8,6 lit./100km, byl jsem ale upozorněn, že bude potřeba provést korekci spotřeby. Proto po natankování nové plné nádrže, jsem provedl korekci spotřeby podle dodaného manuálu k pal. PC. Vyjel jsem další nádrž a kombinovaná spotřeba paliva činila 6,7 lit. / 100km a to je opravdu přesně i na pal. PC, tak po korekci vše se ukazuje správně. Nadále jsem na Astře nechal vyměnit nádržku chladící kapaliny za originál nádobku s čidlem pro originál pal. PC co se montovalo do Aster Německé výroby. Byl čas vyměnit i po 2 letech a 4 měsících brzdovou kapalinu + výměna kabinového filtru + kontrola podvozku + výměna palivového filtru. Vše proběhlo v naprostém poklidu a za 3 hodiny bylo vše hotovo i s příjemným pokecáním o Astrách. Nechal jsem na Ostravském Opel Astra mini srazu překontrolovat klimatizaci a nebylo potřeba nic plnit, spokojenost, po roce minimální úbytek. Momentálně se chystám zakoupit, sprej na desinfekci klimatizace a pro letošní rok to budou asi konečné investice. Astra je plně připravena a vše je v pořádku, jen mě čeká prostříknutí jedné manžety na přední nápravě, jak je teplota hluboko pod bodem mrazu, tak to vrže, to provedu do konce prázdnin. Po propojení nádobky chladící kapaliny s čidlem přes pal. PC od Davida a naprogramovaná funkce o úbytku chladící kapaliny funguje jak má, pokud voda klesne ihned se na pal. PC objeví hláška “ zkontroluj hladinu vody „.No musím říci, že otestováno v provozu po výměně nádržky a opětovném nalití vody jsem odjel asi 3km a ihned na displeji se objevilo “ zkontroluj hladinu vody „, tak jsem ihned zastavil a hledal příčinu. Původní nádobka je o něco menší a ta pro pal. PC je větší, no a jak se voda dostalo všude, tak trochu ubylo a ihned to zaznamenal pal. PC. Pokud necháte nastartováno a otevře se kapota, je slyšet jemné pískání, že čidlo seplo. Po dolití asi 0,2 – 0,3 lit vody, hláška na displeji zmizela a je vše OK. Odjeto momentálně s touto úpravou 1000km a vše v pořádku. Spotřeba paliva se liší podle toho zda jedete po rovině, mírného kopce, skopce apod., ale jinak s motorem 1.4 16v Twinport jsem do dosáhl těchto spotřeb. Rychlost 50km/hod – 4 rychlostní stupeň, spotřeba podle pal. PC – 4,0 až 4,5 lit. Rychlost 70km/hod – 5 rychlostní stupeň, spotřeba podle pal. PC – 3,8 až 4,2 lit. Rychlost 80-90km/hod – 5 rychlostní stupeň, spotřeba podle pal. PC – 4,2 až 4,8 lit. Rychlost 100-110km/hod – 5 rychlostní stupeň, spotřeba podle pal. PC – 5,0 až 5,5 lit. Rychlost 130km/hod – 5 rychlostní stupeň, spotřeba podle pal. PC – 6,0 až 6,3 lit. Jinak jsem se na vyšší rychlost prozatím nedostal, nebyl jsem se projet po dálnici. To jsou nejnižší možné hodnoty, které jsem dosáhl. Informace o spotřebě: Březen 2011 – N-95 + VIF = 6,8 lit. /100km Duben 2011 – N-95 + VIF = 6,77 lit. /100km Duben 2011 – N-95 + VIF = 6,63 lit. /100km Duben 2011 – N-95 + VIF = 6,52 lit. /100km Květen 2011 – N-95 + VIF = 6,7 lit. /100km No i přesto že teď mám pal. PC tak nejezdím na spotřebu. Úbytek oleje od výměny oleje 0 a najeto na olej přes 6000 km. Na nových pneu PIRELLI 195/60 R15 Cinturato, najeto bezmála přes 2000km

Červen 2011

Začátkem května se nám předčasně narodila dcera a tak momentálně jsem v jednom kole. Zato Astra najela mnoho km mezi nemocnicí a domovem a tak byl dosti otestován palubní PC. Doposud jsem spotřeboval celou plechovku přípravku VIF do palivové soustavy. Plechovka přípravku VIF mi vyšla za 11 plných nádrží (500ml). V brzkých dnech zajedu si opět tento přípravek zakoupit do Auto Stanglu za 163Kč. Poslední týdny převážně vozím kočárek v kufru a tak jsem dofoukal zadní pneumatiky na hustotu 2,2. Teď přes prázdniny se chystám navštívit s rodinnou pár míst po České a Slovenské a Polské republice. Na Slovensku navštívíme pohádkovou vesnici Habakuky, 200km od města Ostrava. Více informaci zde: www.habakuky.eu . Pokud čas dovolí, rád bych konečně Astru chtěl opět ručně navoskovat, vždy to provádím na jaře, ale letos opravdu nestíhám. Od poslední výměny oleje najeto přes 7500km a vše je v pořádku, úbytek 0. Byl jsem se podívat po dlouhé době na Ostravské autoburze ve Vítkovicích a vybral jsem si tam pár drobností do Astry, tak mám zase důvod uvažovat o decentních úpravách. Našel jsem tam hlavici řadící páky s pravé kůže v modrém provedení a líbily se mi i textilní koberečky s nápisem Opel na léto, tak uvidím zda se rozhodnu ke změně. Spotřeba paliva: Květen 2011 – Naturál 95 + VIF = 6,33lit / 100km Červen 2011 – Naturál 95 + VIF = 6,33lit / 100km

 

Červenec 2011

V rámci měsíce července to počasí pořád neumožňovalo Astru navoskovat ručně a tak jsem se rozhodl, že to nebudu hrotit a voskování odložím na podzim, před zimou a Astru aspoň trochu ochráním před agresivní solí. V průběhu tohoto měsíce jsem měl 14dní dovolené, ale s důvodů špatného chladného a deštivého počasí se všechny plány na výlety rozpustili do prázdna. Stihl jsem s rodinou pouze zajed do Zlínského ZOO a navštívit Rybí dům v Chotěbuzi, kde je skvělá restaurace s rybími specialitami a prohlídkou rybích akvárii (velmi doporučuji). Další dny pouze neustále pršelo a tak jsme navštěvovali známe a kamarády a zajeli jsme si 3x do Polska na nákupy a vybrali jsme si nový koupelnový nábytek a tak Astra se trochu více naložila asi skoro 60kg nákladů. Proto jsem Astru otestoval při takovém zatížení a rychlosti mezi 130 – 140 km/hod. na dálnici, abych zjistil podle palubního PC aktuální spotřebu paliva. Mile mě překvapilo, že spotřeba byla po ustálení rychlosti mezi 5,8 – 6,3 a to podle toho zda se jelo po rovině, nebo do mírného kopce. Hodně mě to zajímalo, protože bych rád s rodinou příští rok jel Astrou do Chorvatska. Už asi 2 měsíce jsem vypozoroval, že na hlavním krytu motoru, kolem hlavního hrdla na nalívání oleje jsou kapky oleje a po utření se tam za pár týdnu objeví znova, proto jsem zajel do Opla a zakoupil novou těsnící gumičku (cena 10Kč). Po výměně a důkladném utření a najetí asi 700Km je vše v pořádku a kryt motoru je čistý i víčko. Spotřeba paliva: Červenec 2011 – OMV Naturál 95 + VIF = 6,45lit / 100km (převážně jízda po městě) Červenec 2011 – OMV Naturál 95 + VIF = 6,05lit / 100km (jízda po okreskách a dálnici s klimatizací na 35%) Červenec 2011 – Shell Naturál 95 + VIF = 6,21lit / 100km (tankováno v Polsku 31,20 za 1 lit.)

 

Srpen 2011

Tak v srpnu se nám počasí rapidně zlepšilo a to hlavně poslední dva týdny, ale přesto klimatizace v Astře byla zapnutá dosti často a to i na velmi krátkých trasách i po městě. Po natankování plné nádrže jsem měl cestu s rodinou s Ostravy na pouť do Kravař, na Opavsku a pak přes Opavu do Horního Benešova. Velkou část cesty byla zaplá klimatizace (40%) a večer zpět do Ostravy, najeto 130 km a to ze spotřebou 5,7 lit. a za Opavou je to dost pořád do kopců, tak spotřeba velmi pěkná a to jsem ale jel max. 100 km rychlosti. Jen chci podotknout, že Astra byla plně naložena, v kufru kočár s korbou a další drobnosti, orientačně okolo 30km + osoby ve vozidle. Astra také zažila i jízdu v obrovském lijáku a to když na cestě bylo asi 5 cm vody a před auto bylo vidět tak max. 3m. V této šílené situaci jsem mohl otestovat v rychlosti 30km/hod na plno letní pneumatiky Pirelli a to i po samotném dešti , při rychlostech nad 100km/hod a vše bylo na výbornou. Astra pomoci takového lijáku si i pořádně umyla podvozek J. Na těchto pneumatikách najeto od jara přes 6500km a naprostá spokojenost, opravdu dobrá volba za 1430Kč za gumu. Srpen 2011 – Globus Ostrava = 6,34lit / 100km (jízda po okreskách a dálnici s klimatizací na 20%)

 

Září 2011

Tak po velmi dlouhé odmlce se opět vracím k informacím o své Astře. V měsíci záři jsem Astru s velké části odstavil a to s důvodů operace obou nohou a tak jsem toho moc s Astrou nenajezdil. Jen jsem musel vždy na kontrolu a při té příležitosti se mi stala malá nehoda při couvání, mi zůstala noha na plynu q narazil jsem do pouliční lampy a naštěstí to bylo s mírného kopce a tak to jen odnesly 5 dveře. Proto jsem se obrátil na karosáře a lakýrníka v jedné osobě. Vyklepání a nový lak mě vyšel na 3000Kš, ale dveře jsou jako nové a nic nejde poznat. Super profesionální práce a objednal jsem si nové logo Astra G fóra a to v matně stříbrné barvě. Hodně mě to naštvalo a zaráží mě, že v takových situacích člověk nemá nárok na sanitku. Hold už je to za mnou a je jen škoda že to musela odnést Astra. Oprava trvala 2 dny, prvně bylo potřebné místo vyklepáno pak, demontován stěrač, zámek, SPZ. Místo vyklepání přestříknuto přípravkem proti korozi, pak tmavý podklad a nakonec lak. Jinak jezdím neustále na Polský benzín s benzinové pumpy Shell po zpáteční cestě s Bielsko – Biala. Spotřeba paliva je stejná a od září opět přidávám do paliva přísadu VIF. Po nehodě

 

Říjen 2011

V říjnu jsem Astru dost využil a to s důvodů rekonstrukce dětského pokoje a v astře jsem vezl 140Kg rozložené 2 postele s přírodního dřeva a byl jsem mile překvapen, jak Astra tak naložena fungovala. Jen bylo potřeba při dobržďování na křižovatkách podřazovat a lehce dobrzďovat, aby nedošlo k vadnutí brzd. Celkem jsem takto odjel vzdálenost 120km. Pravidelně 1x měsičně, jezdím na velký nákup do Polska a to hlavně na věci pro malou ceru, jako je sunar, plenky, kaše apod. K tomu nakoupím potraviny a pohonné hmoty a celkem nákup činní vždy okolo 6000Kč. Úspora je dosti velká, záleží na aktuálním kursu polské měny. Cesta trvá s Ostravy okolo 45min a celkem je to tam a zpět 160km. Při naloženém autě + kočárek + nákup a rychlosti do 140km / hod, spotřeba 5,9 – 6,2 lit/100km. Do Polska jedu už na rezervu abych po zpáteční cestě natankoval co nejvíce, vesměs je to okolo 47lit do plné nádrže. Na konci tohoto měsíce, jsem pomalu Astru začal připravovat na zimu. Provedl jsem kontrolu pneumatik a na letošní zimu to ještě klapne. Mám k dispozici 2x 6,5mm a 2x 5mm, tak že bude pro další zimu potřeba zakoupit 2 zimní pneumatiky. Nadále jsem zjistil, že už nemám mnoho nemrznoucí kapaliny do odstřikovačů do -30stupňů a nemohu ji nikde sehnat, všude je pouze do -20st. Přezuto bylo 26 října na zimní pneumatiky a překontrolovány letní pneumatiky Pirelli Cantiáto, bylo na nich letos odjeto 7698 km a na předních pneumatikách ubylo okolo 1mm a na zadních nic. Jsou skvělé pneumatiky v poměru cena / kvalita a jsou tiché. Říjen 2011 – tankováno Shell Polsko N – 95 6,4 lit./100km

 

Listopad 2011

Na začátku měsíce jsem Astru pořádně umyl a vysál interiér, ošetřil venkovní i vnitřní plasty a dolil zbytek nemrznoucí kapaliny do odstřikovačů do teploty -30st. Také jsem po velmi dlouhé době kontroloval hladinu oleje, protože mě pomalu čeká výměna a za ujetí přes 12 000km a úbytek je 0,2 lit., ale v 8000km byl úbytek 0. Tato stejná situace nastala i loni. Poslední dobou jezdím hodně po dálnici a okolo 130 – 150 km / hod. a to je uvedena příčina úbytku oleje. Konzultováno s odborníky na Astry s Astra G fóra a i s mechanikem od Opla. Už mám přichystáno 5 lit na výměnu + nový filtr, jen najít čas na výměnu. Listopad 2011 – tankováno Shell Polsko N – 95 5,9 lit./100km, dlouhé trasy po dálnici v rychlosti 120 – 130km / hod.