Manuály – Astra J – Výměna vyrovnávací nádoby chladící kapaliny

Pokud sledujete únik chladící kapaliny u své Astry J, tak to může být i mikroprasklinou ve vyrovnávací nádobce. To se může projevit pouze po zahřátí chladící kapaliny a tím, že v okruhu je větší tlak. Po výměně vodní pumpy přesto byl pořád vidět malý únik, tak jsem hledal, až jsem daný problém našel, aspoň jsme si to na první pohled myslel. Jedna hadice připojena na nádobku chladící kapaliny (ta hrubší spodní).

Vyměněna spona na hadici za svorku šroubovací.

Z prvopočátku to vypadalo na netěsnost hadice a unavené svorce. Chladící kapalina kapala do jednoho konkrétního místa na převodovku, kde se jízdou vypařila, ale nechala za sebou barevnou stopu. Vyměnil jsem sponu za šroubovací svorku při studeném motoru. Vše obetřel do sucha a nastartoval motor, nechal běžet na volnoběh a po pár minutách vše překontroloval. Vše bylo suché a tak jsem měl pocit výhry.

Únik chladící kapaliny s nádobky, přímo na převodovku.

Jenže po delším pátrání, mě zarazilo, že pokud je motor studený a uvedené místo utřu do sucha a přijdu k vozu ráno po noci. Dané místo je suché, jak se motor zahřeje na provozní teplotu, tak chladící kapalina začne mírně unikat, opravdu minimálně. No a nezbilo, než hledat co se vlastně děje a bylo po zkoumání zjištěna mikroprasklina v nádobce, která se teplem roztáhla a začla unikat chladící kapalina. Bylo to několikadenní hledání, ale naštěstí se povedlo najít problém a řešení bylo jednoduché. Zakoupil jsem novou vyrovnávací nádobku od firmy FEBI a provedl výměnu. Na dotaz, zda je to normální, aby nádobka po 9 lelech měla prasklinu jsem dostal odpověď. ANO je to normální, tento týden jsme prodali 3ks. Pane dnes už ten plast nic nevytdží a je to běžné.

Výměna vyrovnávací nádobky

Potřebné nářadí:

  • Síkové kleště na sundání hadicových svorek.
  • Čistou nádobu cca 1 litr. pro odsatou chladící kapalinu.
  • Injekční stříkačku s hadiškou a to nejlépe 50ml (nebo aspon 20ml).

Postup:

Upozornění: Chladíci kapalina musí být studená (studený motor). Pokud jste provedli jízdu vozem, v okruhu je tlak 1,4 bar a po uvolnění víčka na nádobce chladící kapalina vystříkně a můžete se také opařit. Počkéjte až schladne a pak teprve můžete začít s demontáži.

  • Pomalu odšroubujete víčko na nádobce.
  • Pomocí injekční stříkačky odsajete veškerou chladící kapalinu v nádobce (je to asi 0,6 litrů).
  • Povolíte svorku na tenké přepadové hadičce.
  • Povolité sporku na spodní hadici nádobky. Může vytéct ještě trochu chladící kapaliny, já použil víčko od spreje, až to neteče všude.
  • Odjistíme kovovou sponu, co drží nádobku ke karoserii vozu.
  • Nádobka je tedy v tento okamžik kompletně odjištěna a je zde pouze nacvaknuta. Postačí zabrat a nádobka se vycvakne a je možné ji odstranit s vozu. Pokud je vůz vybaven čidlem kontroly hladiny chladící kapaliny, je potřeba ho odpojit na spodní straně nádobky. Je tam opravdu minimum místa, ale nádobku je možné demontovat, bez nutnosti nic dalšího demontovat.
  • V tento okamžik opět na stejné místo vložíme novou nádobku, ta musi zacvaknout na spodní straně nádobky. Pokud je vůz vybaven čidlem kontroly hladiny chladící kapaliny, je potřeba ho připojit na spodní straně nádobky, pak teprve nádobku nacvaknout.
  • Provedeme zajištění kovovou sponou nádobku zpět ke karoserii.
  • Připojíme k nádobce spodní hrubší hadici.
  • Připojíme k nádobce přepadovou tenkou hadici.
  • Vše ještě jednou důkladně vizuálně projděte, zda svorky hadic drží apod.
  • Pokud je vše OK, nalijeme opět chladící kapolinu zpět do nádobky.
  • Zašroubujeme víčko na nádobce.
  • Počkáme pár minut a ještě jednou vše překontrolujeme, zda nic nekape a vše sedí.
  • Nastartujeme motor a nechám motor pár minut běžet a opět překontrolujeme zda někde něco neteče.
Osobně hladinu chladíci kapaliny u studeného motoru nalévám MAX na tuto rysku. Po zahřátí se dostane na MAX výšku na ukazateli nádobky.

Pozor: Po krátké jízdě, opět překontrolujte hladinu chladící kapaliny, zda třeba není potřeba dolít na potřebnou hladinu.

Potom jsem ještě pár dnů preventivně prováděl vizuální kontroku. Uvedená místo na převodovce bylo vyčištěno od chladící kapaliny odmašťovačem na brzdové systémy.