Manuály – Astra J – Manuál na výměnu motorového oleje 1.4 Turbo 88kW/120k + 103kW/140k

Manuál na výměnu motorového oleje 1.4 Turbo 88kW/120k případně 103kW/140k

Hned na začátku, bych rád informoval, že neručím za žádné případné chyby v návodu a případné poškození motoru. Pokud si netroufáte na danou operaci, předéjte svůj vůz odborníkům.

 

Poděkování: Touto cestou bych chtěl moc poděkovat kolegovi s Astra J fóra (RADKOVI) za dane fotografie, které mi poskytl a umožnil zde umístit do návodu. Ještě jednou moc děkuji.

Pokud jste se rozhodli, že výměnu motorového oleje si provedete zcela sami na své Astře J s motorizací 1.4 Turbo o výkonu 88kW a nebo případně na silnější verzi 103kW, tak postupujte následovně. Před výměnou by se měl motor zahřát na provozní teplotu, aby motorový oléj lépe vytíkal ven. Nadále je dobré mít buďto rampu a nebo kanál, kde s autem najedete.

 

Poznámka: Po kliknutí na fotografii se obrázek zvětší.

Co bude k výměně vše potřeba:

  • Motorový oléj 5W/30 a to nejlépe značky GM Dexos 2 (případně jiného výrobce splňující specifikaci)
  • Potřebné množství oleje je 4 litry, ale lze koupit v 1 litrových a nebo 5 litrovém balení. Doporučuji 5 litru, cena je nižší.
  • Olejový filtr (vložku). Doporužuji výrobce BOSCH, MAN a nebo originál GM). Originál filtr GM obj. číslo – 55594651 .

19_Nova vlozka a olej

 

 

 

 

 

  • Nové těsnění na vypouštěcí šroub – doporučuje se, ale není podmínkou vždy ho měnit.
  • Nádobu na starý oléj.

03_Nadoba na starz olej

 

 

 

 

 

 

  • TORX na uvolnění výpošťovacího šrouby na olejové vaně TORX 45
  • Pokud máte pod motorem kryt na špatné cesty, tak na šrouby je potřeba 15 klíč (doporučuji ořech o velikosti 15), na demontáž 4 šroubů.
  • Momentový klíč na dotažení olejového filtru + výpošťovacího šroubu. V případě že nemáte, tak račnu + prodloužení + ořech o velikosti 1/2″ 24mm

14_Naradi

 

 

 

 

 

 

Tak pokud máte vše potřebné připraveno, tak se můžeme pustit to práce.

 

Fáze 1 – Vypuštění starého motorového oeleje s motoru

01_Motor ze spodu

 

Pohled na motor ze spodu. Některé vozy jsou vybaveny ochraným krytem motoru (ten mám osobně já, ale nemám foto).

 

 

 

 

02_Detail vypustovacího sroubu

 

 

Zde je vydět olejová vana motoru s detailem na vypouštěcí šroub.

 

 

 

04_TORX na povoleni sroubu

 

Pro povolený vypušťovacího šroubu na olejové vaně je zapotřebí TORX 45

 

 

 

 

05_TORX na povoleni sroubu povoleni

 

 

Vložení příslušného TORXu do vypušťovacího šroubu.

 

 

 

06_Stary olej

 

 

Zde je vytékající starý olej do připravené nádoby.

 

 

 

07_Vypousteci sroub

 

Vypouštěcí šroub.

 

 

 

08_Pohled na motor z hora

 

 

Pohled na motor s hora.

 

 

 

09_Nalevaci otvor

 

 

Zde je nálevací otvor, pro nalití nového motorového oleje.

 

 

 

10_Kontrola stavu oleje_merka

 

Vytáhneme měrku ukazatele hladiny motorového oleje.

 

 

 

11_Merka sucha

 

Zde je detail měrky oleje a jak je vidno, veškerý starý motorový oléj vytekl.

 

 

 

12_Vicko olejoveho filtru

 

Náhled 1 – Víčko olejového filtru.

 

 

 

13_Vicko olejoveho filtru_2

 

 

Náhled 2 – Víčko olejového filtru.

 

 

 

 

 

 

15_Povoleni vika filtru oleje

Pro povolení olejového filtru použijeme momentový klíč na dotažení olejového filtru + výpošťovacího šroubu. V případě že nemáte, tak račnu + prodloužení + ořech o velikosti 1/2″ 24mm

 

 

 

 

16_Odsroubovani vicka filtru oleje

 

Po povolení víčka olejového filtru ho klasicky rukou vyšroubujeme ven.

 

 

 

17_Vyjmiti olejoveho filtru

 

Zde je vyjmutý starý olejový filtr (vložka) venku.

 

 

 

18_Pouzity filtr oleje_vlozka

 

Detail starého olejového filtru (vložky).

 

 

 

20_Stara a nova vlozka filtru

 

 

Pohled na starý a nový olejový filtr.

 

 

 

22_Nova vlozka ve vivku a nove tesneni

 

Detail nasazeného nového filtru (vložky) do víčka a tesnící nová gumička (původní byla modrá).

 

 

 

 

23_Nový filtr

 

 

Olejový filtr (vložka) nacvaklá v plastovém víčku, před montáží na dané místo.

 

 

 

24_Vlozeni noveho filtru na sve misto

 

Vložení olejového filtru na své dané místo.

 

 

 

25_Prisroubovani noveho filtru

 

 

Zašroubování vložky rukou a teď bude potřeba následovně víčko s filtrem dotáhnout momentovým klíčem a nebo račnou. Utahovací moment – filtru 22 – 25 Nm (dle servisního plánu).

 

 

 

 

 

 

26_Utazeni víka s filtrem

 

 

Zde je vidět dotažení olejového filtru račnou.

 

 

 

27_Detail vypostovaciho sroubu po starem oleji

 

 

Zde je detail vypouštěcího otvoru na olejové vaně motoru a pokud z otvoru už nevytíká žádny starý motorový oléj, tak můžeme přistoupit k dalším krokům.

 

 

 

28_Detail vypustovaciho sroubu

 

Detailní fotografie vypouštěcího šroubu i s těsněním, které by se mělo také měnit, při každé výměně, aby nedošlo pak k prosakování oleje. V praxi se to ale moc nedodržuje a výměna se provádí cca co 2 – 3 výměnu.

 

 

 

 

29_Ocisteny vypousteci otvor

 

 

Pokud vytekl veškerý starý motorový oléj, tak provedeme očistění otvoru, více foto.

 

 

 

30_Nasazeny vypousteci sroub

 

Nasazení vypouštěcího šroubu, po vypuštění starého motorového oleje a očistění daného otvoru.

 

 

 

31_zasroubovany vypousteci sroub

 

Našroubování vypouštěcího šroubu na své místo.

 

 

 

32_Utazeni vyposteciho sroubu

 

Opětovné dotažení vypouštěcího šroubu TORX 45 klíčem.

 

 

 

 

 Fáze 2 – Naletí nového motorového oeleje do motoru

 

Než do motoru nalejete zcela nový motorový oléj předepsaný výrobcem, ještě jednou pečlivě překotrolujte, že máte správně dotažený olejový filtr a na spodní části namontován a dotažen vypouštěcí šroub. Jinak by se mohlo stát, že nový oléj Vám někde začne unikat.

33_Novy olej DEXOS2

 

 

 

Nové balení oleje GM Dexos 2 o velikosti 5 litrů (do motoru se vleze dle výrobce max. 4 litry po MAX. na rysce).

 

 

 

 

 

34_Otevření noveho oleje

 

 

 

 

Otevření kanystru s novým olejem.

 

 

 

 

 

35_Odstraneni pojistky s noveho oeleje

 

 

 

 

Odstranění bezpečnostní pijístky, bez odstranění oléj nebudete moci nalét do motoru.

 

 

 

 

 

36_Novy olej do motoru
Tak a teď to nejduležitější: Otevřete otvor na nalití nového motorového oleje a pomalu ho lejeme dovnitř, pozor max. 4 litry. Osobně doporučuji nalít cca 3 – 3,5 litrů a pár minut počlat. Pak vytáhnout měrku oleje a překontrolovat hladinu na rysce. Pokud to situace vyžaduje, tak dolijeme na MAX dané rysky. Při výměně motorového oleje vždy v motoru zůstane i minimum starého oleje, nikdy nevyteče vše.

 

Uporornění: Na rysce měrky oleje v motoru je MIN – MAX, co dílek to je 0,2lit oleje, tak že mezi MIN. – MAX. je 1 litr oleje. Co je ale důležité, nesmí být olej nad MAX. jinak hrozí poškození katalizátoru vozu, tak že pokud např. máte 1 – 2 dílky pod MAX na rysce, tak to vůbec nevadí.

 

Poznámka: Pokud jste došli až zde, tak už schází pouze usednou do Astry J a nastartovat motor. Pár vteřit (cca 10-15s) může motor být hlučnější, protože než se nový motorový oléj všude dostane.

 

Fáze 3 – Vynulování životnosti oleje

Postup na vyresetování servisního internalu.

  • Na lené páčce zmáčkneme MENU.
  • Nastavíme si na displeni informaci o stavu životnosti oleje.
  • V tento okamžik podržíme RESET tlačítko palubního počítače a sešlápneme brzdový pedál.
  • Tím se vyresetuje daný údaj a na displeji mezi budíky bude stav žívotnotnosti oleje 100%.

Více informací najdete zde na videu – zde. Nebo zde je foto návod v CZ – reset servisního intervalu.

Výměna motorového oleje je v intervalu 1 rok / 30 000km. Osobně doporučuji výměnu co 14 – 15 000km, je to lepší pro TURBO a celý motor. Pokud jezdíte krátké trasy a hlavně po městě, tak doporučení je cca co 12 000km.