Výlety – MIRAKULUM – Milovice / vs. Parní lokomotiva – Třemešná / Osoblaha

Zajímavé místo u Milovic v Čechách a parní vláček na úzkokolejce Třemešná – Osoblaha

Dlouho jsme hledali výlet na zajímavé místo, protože na Severní Moravě už toho máme projeto mnoho, poohlédli jsme se po něčem dále. Nakonec jsme narazili na FACEBOOKU na atrakci jménem MURAKULUM, dost nás to zaujalo a tak jsme se rozhodli se tam vydat s rodinou. Nadále jsme chtěli aby dcera jela vlakem a měla pěkný zážitek a dostali jsme skvělý tip od známých na parní vlak a k tomu ještě úzkokolejku z Třemešné do Osoblahy. Proto jsme se 4 – 5.7.2015 rozhodli vše prozkoumat a zde je výsledek.

Milovice = MIRAKULUM

Trasa: Ostrava – Olomouc – Mohelnice – Hradec Králové – Milovice

Palivo: Natural 95 + přísada VIF do paliva – 56lit (plná nádrž)

Spotřeba paliva: najeto 680km = spotřeba 5,9lit/100km

Vyjeli jsme dne 4. Července v 6:50hod. směr Olomouc – Mohelnice – Hradec Králové – Milovice a příjezd v 11:00hod. (340km).

TAM: Cesta probíhala v pohodě, po výjezdu z Klimkovického tunelu jsem zahřátý motor pěkně vytočil na 4000ot. a ať se trochu protáhne, pak dalších asi 5 km jsem jel na 5rych. stupeň. Po té jsem přeřadil na 6 stupeň a jel ustálenou rychlostí 125km/hod. na tempomat bez přeřazování, kopec nekopec směr Olomouc. Z Olomouce na Mohelnici po nastavení tempomatu na 110km/hod a sepnutém tempomatu, jízda v poklidu na 6. stupeň. Po příjezdu do Mohelnice jsme si udělali malou přestávku na čerpací stanici u Mohelničáku (směr Hradec Králové). Přestávka trvala cca 10min. Motor Astry jsem nechal nastartovaný nepřetržitě. Po výjezdu z čerpací stanice jsem se těšil na tento úsek mezi Mohelnicí a Hradcem králové, jak provětrám motor. Zde se prokázalo, že benzinové turbomotory dnešní doby mají výkon a výkon 1.4 Turbo 88kW/120k je dostačující a rezerva je dostatečná i v kopcích. Zde už byl provoz na silnici dost hustý a tak sem tam se objevila malá kolona, obzvlášť za Litomyšlí. Mezi Mohelnici a Hradcem Králové jsem nepoužíval tempomat, protože to nemělo smysl. Po výjezdu z Hradce Králové, směr Praha, opět nastaveno 125km/hod. a hurá k cíli. Po výjezdu z Hradecké dálnice, jsme si udělali ještě jednu cca 5 min. přestávku a pak dorazili do našeho cíle trasy. Po dobu trasy zapnutá klimatizace cca 25%.

ZPĚT: Po tropickém dni a návratu na parkoviště v Astře byla drsná líheň, ukazatel venkovní teploty ukazoval na slunci 47st. Nastartoval jsem a zapnul klimatizaci na plny výkon, po cca 5 min. jsem pomalu nasedli a čekala nás cesta zpět. Klimatizaci jsem nastavil na 24st. a zapnul na automatickou, která byla zaplá z 85% zpáteční trasy do Ostravy. Provoz na cestách byl úplně bez aut, dokonce i v úseku Hradec Králové – Mohelnice a tak jsme to trochu hnal i místy 120km/hod. Zato před obcemi, jsem vždy zpomalil na uvedených 50km/hod. Po sjezdu z kopce do Mohelnice, jsme opět udělali na čerpací stanici, jak při cestě tam, malou přestávku. Opět motor jsem nechal běžet, cca 10min. Provoz u Hranic na Moravě začal mírně houstnout, ale nic hrozného. Zpáteční cesta trvala opět 4 hod jízdy.

MIRAKULUM: Pro začátek musím velice pochválit značení cesty k uvedenému cíli. Po opuštění dálnice, je pak na ukazatelích MIRAKULUM. Po příjezdu na parkoviště okolí nevypadá moc pěkně, polorozpadlé budovy, budka na koupi lístku a vstupní brána vypadá ne zcela pěkná, jako by člověk měl vstoupit na staveniště. Po zakoupení vstupného a po pár krocích se vše změní k lepšímu. Postavené atrakce, občerstvení za velmi přijatelné ceny, nic předraženého. Velké zelené plochy, kde je možno si rozdělat deku, co kousek je WC. Dokonce jsou tu i rozmístěná dřevěná lehátka. Jezdí zde i parní vláček, ale cena za osobu je 100Kč a jízda trvá 10min. to se nám zdálo velice předraženo. Je tam mnoho atrakcí a pro děti od cca 4 – 12let je tam mnoho krásných zákoutí. Dokonce jsem s dcerou i já osobně se proplétal ve hradě. Proto doporučuji si vzít náhradní oblečení a to jak pro děti, tak i dospělé, pokud si chcete atrakce plně užít. Dokonce zde najdete keramickou dílničku a je možné si zde vytvořit svůj výtvor z hlíny. Jako završení celého dne jsme si zašli na poslední atrakci a tou je vodní svět, kde se můžete osvěžit a děti vyřádit ve vodě. Podtrženo a sečteno super nápad, vytvořit něco takového v ČR, jen škoda, že tak daleko od Ostravy. Velice se nám zde líbilo a výhodou je, že se část nachází i v lese a tak je kde se schovat před sluncem. Neustále se tam staví nové části a vše vylepšuje a proto je možné, že za cca 2 – 3 roky se tam pojedeme podívat znova.

Doporučení co vše si vžít sebou:

  • Náhradní věci pro děti (2x).
  • Pokud se půjdete koupat, tak i plavky.
  • Deku na piknik.

Jen se nám to nepodařilo obejít celé a tak, doporučuji opravdu dorazit ihned v 10hod. pokud jedete zdaleka, ať máte dost času na návrat domu, jako např. do Ostravy (celkem 680km / 8hod. v autě).

Web: www.mirakulum.cz

Fotografie: http://radimgas.rajce.idnes.cz/Mirakulum_-_Milovice_2015/

 

 

Třemešná – Osoblaha = Historická parní lokomotiva na úzkokolejní železnici

Trasa: Ostrava – Opava – Krnov – Velké Albrechtice – Třemešná

Palivo: Po příjezdu z Milovic v sobotu večer mi PC ukazoval dojezd 306km, proto nebylo nutné tankovát.

 

Vyjeli jsme dne 5. Července v 8:00hod. směr Opava – Krnov – Velké Albrechtice – Třemešná a příjezd v 9:35hod. (77km).

TAM: Ihned po nastartování Astry, jsem už hned z rána musel nastavit klimatizaci, protože bylo dost už teplo. Zajeli jsme na čerpací stanici pořádně umýt čelní okno od much a podobného hmyzu. Nakoupili piti a drobnosti na cestu a hurá směr naší cesty. Cestu velice dobře známe a tak nic co by mě překvapilo. Proto jsem si ji velice užíval a i pohodou jízdou kochal krajinou. V určitých úsecích za Opavou směrem na Krnov jsem motor zase pěkně vytáčel, hlavně při akceleraci po výjezdu s obce a pěkně šel za plynem, prostě nádhera.

ZPĚT: Po odemknutí Astry na teploměru 35st. a tak opět procedura klimatizace a ochlazení interiéru. Na cestě zpět bylo jen jedno dopravní omezení a tak nastala malá zajížďka, jinak v naprosté pohodě domů se zapnutou klimatizaci.

Historická parní lokomotiva: Osobně jsme deset dní před uskutečnění tohoto výletu, rezervovali místenky ve vlaku, přes internet na stránkách níže. Je to dost oblíbená atrakce a tak jistota, je potřeba. Do Třemešné jsme dojeli o hodinu dříve a tak bez potíží jsme na malém nádraží zaparkovaly. Vyfotili jsme si překrásnou parní lokomotivu a příslušné vagóny. Vlak je vybaven jídelním vozem, také vagónem na jízdní kola a kočárky. Vagóny pro cestující jsou otevřené a bez oken. Trasa vlakem trvá tam hodinu a 15 min. Zpět je to skoro pořád do kopce a tak parní lokomotiva musí v průběhu zpáteční cesty natankovat vodu a proto je tu další skvělý zážitek a je možno z vlaku vystoupit a sledovat tankování vody, trvá to cca 15min. Proto se čas protáhne na hodinu a půl. Je to překrásný zážitek byt od sazí a vidět, jak se cestovalo v historii. V cílové stanici Osoblaha pak je možné se podívat na židovský hřbitov a pár věci. Měl jsem pocit, že se zde trochu zastavil život, ale ta překrásná příroda stála za to. Dcera se povozila na koni a od příjezdu do odjezdu vlaku máte zde tři hodiny času. Na místní náměstí je to 1km pěšky. Občerstvení je jak na nádraží, tak jaké na náměstí v hospodě. Nadále je zde kemp a koupaliště.

Doporučení: Rezervovat si místenky na daný spoj včas, jinak se Vám muže stát, že nebude místo. Nadále přijet na nádraží do Třemešné včas, jinak není kde zaparkovat (popřípadě na vedlejším poli vedle nádraží.

Web: http://www.osoblazsko.com/jizdni-rad/parni-vlaky-szd

Fotografie: http://radimgas.rajce.idnes.cz/Parni_vlak_Tremesna_-_Osoblaha_2015