Manuály – Astra G – Výměna rozprašovačů čelního okna za verzi s Insignie A

HISTORIE

Píše se rok 2009 a na trh automobilka Opel uvádí model Insignie první generace (nástupce modelu Vectra C). Nikdo netušil, že taková modernizace, jako je rozprašovač čelního okna způsobí takovou vlnu mezi uživateli (v dobrém smyslu). Jak se mezi uživateli vozů rozkřiklo, že to pasuje i na starší modely OPEL, stalo se to nedostatkovým zbožím u autorizovaných servisů OPEL na pár týdnu. Za pár korun taková změna a hlavně důvody proč se do toho šlo nebyla jen úspora vody do odstřikovačů, ale taky konečně skvěle umyté čelní okno. Místo 4 proudu vody na čelní okno se rozprášuje tlakem voda po celém čelním okně a okno je opravdu čisté.

Jak už jsem zmínil tato revoluce přišla v roce 2009, na internetu bylo i pár návodů, ale ty už dnes jsou velmi špatně dohledatelné a pokud je najdete, už k nim není fotodokumentace. Osobně jsem tuto úpravu udělal na prvním modelu Astry G, teď tuto osvědčenou věc uděláme i u syna.

U kterých modelů to lze provést:

Corsa D / Astra G / Astra H / Signum / Vectra C / Zafira A / Zafira B / Insignie A / SAAB 9-5 (2010-2012)

Pojďme se tedy na to podívat v čem je ten obrovský rozdíl.

Takhle vypadá tryska, Má pouze štěrbinu, která rozprašuje proud vody

Názorné video z modelu Opel Zafira A

Zafira – původní trysky: http://www.youtube.com/watch?v=qq_6nzXH7vc

Zafira – trysky s modelu Insignia A: http://www.youtube.com/watch?v=ZX6xnNLi6qk

Stav trysek originál / Insignie A

Co pro výměnu budeme potřebovat:

  • 2x nové rozprašovače čelního okna, obj. originál čísla 12782508 / 12782509 (www.doopla.cz).
  • Gumovou palici.
  • Zhruba 15 – 30 min. času.
  • Pokud bude potřeba seřízení, tak to lze udělat si doma (návod níže).

POZOR !!! Za případné nesrovnalosti, nebo poškození neručím. Pokud si netroufáte uvedenou úpravu provést, obraďte se na servis.

Samotný postup – Opel Astra G:

  • Nejdříve demontujeme těsnící gumu kolem torpéda (plastový kryt stěračů). Nachází se mezi motorovým prostorem a platovým torpédem.
  • Pak nadzvedneme torpédo a podložíme je např. nadrou na každém roku. Vložíme ruku dovnitř a rukou odjistíme západku, která drží trysku. Je tam opravdu málo místa.

Pohled na spodní stranu torpéda kde jsou držáky hadice a západka, která drží trysku.

Poznámka: Pokud se to opravdu nedaří, pak doporučuji sundat těsnící gumu ve spodní části čelního okna a demontovat obě raménka stěračů a tím celé torpédo vytáhnete ven jak odjistíte přívodní havičku vody.

Ramínka stěračů – demontáž

  1. Okno pokropíme vodou. Zapneme a po chvíli opět vypneme stěrače. Stěrače tak doběhnou do parkovací polohy.
  2. Klidovou polohu stěračů na předním okně si označíme např. papírovou lepící páskou na malování. Jeden proužek pásky nalepíme na okno hned vedle stěrače. Při montáži nasadíme raménka stěrače do stejné polohy na ozubení tandemového ložiska.
  3. U stěrače předního okna otevřeme přední kapotu motoru.
  4. Odklopíme plastovou krytku – C – směrem nahoru. Povolíme šestihranou matici – D -, ale neodšroubujeme ji úplně.
  5. Raménko stěrače – A – v poloze – B – odklopíme a uvolníme ho z ozubení klikového hřídele.
  6. Odšroubujeme šestihranou matici a sejmeme ji i s podložkou. Sejméme raménko stirače.
  • Gumovým kladívkem pak silněji poklepeme na trysku, až se otvorem propadne (západku je třeba stále držet, dokud tryska není alespoň o 2mm níž v otvoru).
  • Přetáhneme jistící gumičku a stáhneme hadici z trysky. Totéž uděláme s druhou stranou.
  • Pak nasadíme novou trysku na hadici, nacvakneme obě trysky do torpéda.
  • Hadici pak zajistíme v úchytech torpéda (4x).
  • Připojíme k dané trysce přívodní hadičku od nádobky vody do odstřikovačů.

Raménka stěračů – montáž

Pozor: Raménka stěračů nesmíme zaměnit. Pravé raménko je delší než to lené a navíc jinak zahnuté.

  1. Raménko stěrače nasadíme podle označení pořízeného při demontáži na ložisko.
  2. Nasadíme podložku a matici raménka stirače předního okna – utáhmene momentem 10 Nm.
  • Nasadíme těsnící gumu torpéda, překontrolujeme tesnící gumu na spodní části čelního okna, ta se nám mohla také uvolnit, tak ji opět nasadíme, tak aby doléhala k čelnímu oknu a torpédu.
  • Vyzkoušíme, jak nové rozprašovače fungují a zda nepotřebuji případně seřídit.
  • Vypneme stěrače a pokud jsme museli demontovat stěrače, tak překontrolujeme polohu raménék stěračů.

Video z modelu Opel Astra H

Seřízení trysky

Poznámka: Tímto ale postup nemusí končit, trysky je třeba někdy nastavit přípravkem. Rozprašují někdy totiž příliš nízko na sklo.

Přípravek je z kulatiny 6mm, má vnitřní díru o průměru 4,5mm a čtyři zářezy o šířce 1 mm. Hloubka zářezů je 3mm.

Na závěr musím říct, že vzhledem k pořizovací ceně a jednoduchosti výměny to stojí za to. Zde fotografie