Deník Astry G / J – 2023

Leden 2023

Krásný Nový rok 2023 přátelé značky OPEL.

Všem přeji v roce 2023 hlavně zdraví, co nejvíce pozitivní nálady, splněná přání a ať ty naše BLESKY ve znaku neskolí nemoci a nehody.

V letošním roce, se můžete na tomto webu těšit na mnoho informací a bude to rok hlavně vzpomínek na konec 80 let 19. století a budeme se postupně prokousávat 90 léty, přes rok 2000, až k roku 2010. Věřím, že vzpomínky na vozy, co pod kapotou měli i šesti válce, jako Calibra, Vectra, Omega si rádi zavzpomínáme. Jak jste zvyklí, najdete zde všechny technické informace a připravil jsem i pár informací ke speciálním edicím. Čím se v historii automobilky OPEL hrabu hlouběji a hlouběji, tak posbírat technické údaje je čím dál náročnější. Přesto se to daří a to hlavně v zahraničí (Anglie, Německo). Pár měsíců na tom všem usilovně pracuji a mám toho dost připraveno.

Nebudete ochuzeni ani o novější modely jako Cascadu a i novinky u značky OPEL pro rok 2023. Bude se převážně jednat o modely ELECTRIC, pod tímto označením nově najdete u OPLU všechny elektro modely a i ty současné budou přejmenované. V tento okamžik, už víme základní informace o modelech Astra (L) ELEKTRIC, zcela první model Astra plně na elektřinu. Pak Corsa a Mokka dostanou větší baterii a nový elektromotor, tím se jim zvýší dojezd přes 400km na jedno nabití. No uvidíme co vše na nás v průběhu roku nakoukne.

Snad se mi podaří domluvit pár příběhů s majiteli vozů OPEL a přibydou i snad recenze daných modelů OPEL.

Co čeká naší flotilu OPEL doma v roce 2023

No nebude toho zrovna málo. Mladší Astra G 1.4 Twinport si ke konci roku odbila technickou kontrolu opět na dva roku a to zcela bez komplikací. V letošním roce 2023 v březnu jde na technickou kontrolu Astra J a v srpnu pak ta naše nejstarší 20 letá Astra G od syna. V letošním roce bych rád na Astře J provedl pár drobných oprav, natřít zadní nápravu a najít firmu, kde by ošetřili podvozek voskem. U syna bude potřeba provést výměnu předních desek a kotoučů a rád bych nechal brzdy dát do barvy (červena nebo modrá varianta), jinak uvidíme zda uděláme rozvody i s vodní pumpou a nebo to necháme na příští rok. Samozřejmě budeme pokračovat v našem projektu na Astře G, už schází jen drobnosti.

Sněhová kalamita

Vrátím se ještě do prosince roku 2022 a to před vánoční čas, kdy ČR zasáhla sněhová kalamita a u nás v Ostravě napadlo během jednoho dne cca 40 cm sněhu. Musím říci, že to byl zase po řadu letech (asi 9 letech) pořádný adrenalin. Vykopat Astru J, pak se pracně dostat ze sídliště na hlavní silnici a zjistit, že i zde to není lepší a prokousat se z jedné strany města na druhý trvalo hodinu jízdy, místo standardních 12  min. Nic nebylo odklizeno a ani žádný sypač jsem nepotkal. Naštěstí přesto, že jsem to bral asi 3x bokem, vše dopadlo dobře. Pak jsem se vrátil domu a na druhý den, mě čekalo vysvobození Astry J znova, přes 2 hod. Pro syna to byly první km na sněhu vůbec a tak to byla obrovská škola smyku a ovládání Astry G v zimním období. Jízda ve městě po souvislém ujetém sněhu, jako někde na horách, pak úseky vyjetých kolejí, náledí, no prostě vše s čím se člověk v zimě setká. Pro začínajícího řidiče obrovská škola s plynem spojkou a ABS. K tomu musíme samozřejmě přidat si vůz vyhrabat ze sídliště, aby mohl odjet. Jak víme bylo to jen pár dní, ale i tak to byla zase velká škola.

Tak rok 2023 pro Astru J nezačal zrovna slibně. Opět se ozval starter a jeho rachotivý zvuk při ranním startování, jak se motor prohřál, tak zvuk byl pryč. Po návštěvě servisu, se mechanici rozdělili na dva tábory. Jedni tvrdili, že startér, druhá tvrdila, že to bude něco jiného. Tato problematika, jak víte naší Astru J trápí bezmála 2 roky a vždy v zimě. Původní startér od výroby Astry J za poslední dva roky byl celkem 3x venku, z toho 2x repas (ve dvou servisech) a bylo vyměněno zcela vše, kromě volnoběžky. Nakonec jsem byl před velkým rozhodnutím, zda startér, nebo hledat závadu dále. Proto jsem se rozhodl zariskovat a jít do výměny startéru a tentokrát do zcela nového a značky BOSCH nebo VALEO. Vymontování starého startéru a podle čísla na původním startéru objednán novy. Je zarážející, jak na jeden typ motoru se vyrábí obrovské množství startérů s jiným sklonem, počtem zubu a výkonností. Objednal se tedy nový BOSCH, jak přišel, tak se zjistilo, že tam nepasuje, protože má jiný sklon. Tak namontoval se zase starý a čekal jsem týden, než přišel ten správný, Výměna byla rychlá cca 20 min. Astra J tedy má nový startér značky BOSCH a od výměny se rachotivý zvuk už prozatím neozval. Ono se rozhodovalo mezi startérem a setrvačníkem (dvouhmotou), ta mě taky napadla, ale celá sada spojky je za cca 13 000kč + 4 000kč za práci, to už je pálka. Pročetl jsme od Anglie, Německa a i v ČR mnoho vláken o problémech setrvačníku u tohoto motoru, ale motory měly najeto 200 a více tisíc km. Znám jeden případ a zde výměna proběhla v 60 tis. km a druhá po 10 letech a 137 tis. km. Naposlouchal a viděl mnoho videí, ale vždy jsem usoudil, že ten můj zvuk je jiný a věděl jsem jednu věc. Vždy po promazání startéru byl na čas klid a tak jsem zariskoval a šel tímto směrem.

Jak Astra J byla na zvedáku, tak našli další ránu na Astře, jedna zadní pružina na straně řidiče byla prasklá. Jak mi to mechanik volal, tak jsem myslel, že to nerozdýchám, startér 6 000Kč a teď zadní pružiny. V březnu mě čeká technická, proto jsem to začal řešit ihned. Jen mě to zaskočilo, nemám tažné a nic těžkého nevozím ani v kufru. S 90 % jezdím sám a po 7 letech a 9 měsících toto. Toto je opravdová daň za těžké auto a Astra J k nim patří. Začal jsem tedy hledat a opět šok a to zjistit, které pružiny koupit. Dělilo se to podle toho, zda má vůz nastavitelný podvozek, nadále, zda má originál stojan na jízdní kola výsuvný z nárazníku a další věci. Podle VIN vyjeli 2 druhy pružin. Rozhodl jsem se tedy pro značku SACHS a typ 994305. Byl jsem před rozhodnutím, zda vyměnit i zadní tlumiče při jednom. Tlumiče jsou v dobrém stavu a ani netečou, ale mají najeto před 96 000 km. Cena tlumičů SACHS pro zadní nápravu je cca 1 500 Kč. Nakonec jsem se rozhodl ponechat originály a vyměnit pouze zadní pružiny. Výměna zadních pružin, pokud máte dílnu a velký zvedák, tak zvládnete cca za 30 min. práce. No máme teprve leden 2023 a nečekané náklady jsou bez mála 10 000kč. No při jednom v dílně se vyměnily svíčky za osvědčenou značku NGK 91039. Ty co teď byly v motoru, taky byly přesně tyto a fungovali bez potíží. Po vymontování, ale bylo viditelné opotřebení více, než jsem čekal a to na nich bylo najeto 57 020km. Odhad by byl cca max. 70 tis. km. Doporučená výměna je co 60 tis. km / 4 roky. Cena za uvedené svíčky byla 1016Kč.

Po výjezdu z dílny nastalo testování a chování nových zadních pružin, jsem zjistil mnohem lepší chování vozu a to jak při rychlé jízdě na dálnici i po okreskách a nerovnostech, velká spokojenost. Pomalu zjišťuji, kolik bude potřeba zainvestovat do Astry G od syna a tam jsme se rozhodli letos provést výměnu rozvodů a vodní pumpy, nadále výměnu předních kotoučů a destiček. Odhadovaná cena s prací bude za tyto úkony cca 6 000 Kč. Nadále v srpnu také technická. Jinak syn jezdí denně a tisíce km má na tachometru už natočil.

Únor 2023

Dnes začnu trochu z jiného směru, moc bych chtěl poděkovat všem kdo navštěvují tyto stránky, moc to pro mě znamená a moc mě těší, že těch tisíce hodin za počítačem a po internetu za těch hromadu let je k něčemu. Poslední roky návštěvnost rapidně vstoupá a dne 7.2.2023 jsem překonal 150 000 návštěv od roku 5.5.2015. Netušil jsem, že se i dočkám denního rekordu a ten byl 430 lidi v jeden den. Tento rekord způsobilo přepracování seznamu motoru GM v Opel vozech s obrásky motorů a důležitými informacemi, jako výkonové křivky, množství motorového oleje apod. Už jsem pozoroval několik měsíců, že denní návštěvnost pomalu a decentně vstoupá, ale toto jsem opravdu nečekal. Všem moc děkuji a věřím, že se zde budete vracet pravidelně.

Tak máme zde únor a i přestože venku panují mrazivé noci a pořádná zima, tak mě se honí hlavou co o víkendech, jak se oteplí. Mnoho let nebyla pořádná akce OPEL, v minulých letech nás zastavil COVID a teď to vypadá na bezproblémové roky, tak jsem se rozhodl po několika letech kopnout do toho. Zavzpomínal jsem na historii a léta největší slávy srazů OPEL. Proto vznikla myšlenka se vrátit na místo činu, kde to byl nejúspěšnější OPEL sraz všech dob na Severní Moravě. Osloven byl opět autokemp Kajlovec u Hradce Nad Moravicí a zjišťuji zájem veřejnosti, pokud bude zájem, tak se brzy dozvíte, zda nás čeká krásné setkání BLESKů na jednom místě přes noc. Pokud bude malý zájem, tak se bude konat odpolední setkání a to u jedné restaurace, pravděpodobně mezi Ostravou a Frýdkem Místkem (v Žabni). Nebojte se budete včas informování, prozatím zjišťuji i podmínky na obou místech.

Astra J od výměny zadních pružin najela 1 000 km a je vidět nepatrné zlepšení chování vozu. Ono člověk, pokud neprovede změnu, tak si pomalu zvykne na uvedené horší chování, protože to ani nezaznamená. Musím zaklepat, ale i nový startér a skoro 8 let stará autobaterie zvládají mrazivé rána okolo -10st s naprostým přehledem. Astra J tedy připravena na technickou a uvidíme, jak to dopadne. Neočekávám nic převratného a projde bez komplikací. Jen před pár dny někdo v noci se nudil a vandal poškodil na Astře J dveře kufru, dost škaredě je prokopl a v současné době to prošetřuje Policie a nahlásil jsem škodnou událost na pojišťovně. Podle kalkulací různých karosářských firem a lakoven je škoda cca okolo 15 000 Kč. Tak opravdu letošní rok je prozatím dosti tragický a nezačal zcela dobře. V práci toho mám až nad hlavu, tak v neděli jsem se rozhodl protáhnou Astru a trochu do vyšších otáček. Natankoval jsem MOL EVO PLUS 100, díky velmi přijatelně ceně, už tankuji jako v minulosti. Vydal se směr Lipník Nad Bečvou po dálnici. Po zahřátí motoru a dobré nové muzice, co jsme si nahrál do auta to pěkně protáhl motor i do 5500ot. Jen na těch zimních pneumatikách to není ono. Proto jen max. do 140 km / hod., ale i tak to stálo za to. Zpět jsem to vzal na Nový Jičín, Příbor a hurá domů.

No v tento okamžik si trochu uděláme souhrn o našich Astrách. No ono 14 února to bylo přesně jeden rok, co jsme dovezli synovou Astru G z Olomouce. No nevěřil bych tomu, ale uteklo to velmi rychle. Za uvedený rok provozu uvedená Astra G kromě velkého servisu a úprav na tachometru natočila 10 000 km a to skoro 2 měsíce stála a dávala se dohromady. Kombinovaná spotřeba po koupi se pohybovala na hranici 7,5 lit. / 100 km. Po velkém servisu a trochu ostřejších jízdách, přidávání aditiva VIF se spotřeba ustálila na 6,3 – 6,7 lit. podle jízdy. Rekord mám 5,5lit., syn jezdí převážně okolo 6,7 – 7,0 lit. město, okresky. Astra J ta je krmena převážně palivem ze 100 oktanem, ale minulý rok díky cenám pohonných hmot v ČR jsme tankovali převážně obě Astry v Polsku a to u ORLENU a palivem VERVA 98 + jsem přidával VIF. Průměr za celý rok u Astry J je 6,3 lit. / 100km.

Březen 2023

Letí to neuvěřitelně, je zde březen a od ledna se toho událo na mě až moc. Hold snad jsme si vybrali veškerou smůlu letošního roku a bude jen lépe. Mám radostnou zprávu, Astra J je opět, jako nová a velké dík patří autorizovanému servisu Auto Hruška s.r.o. sídlící v Ostravě u stadionu Bazaly. Řadu let se specializovali na vozy Peugeot, Mazda a Suzuki. Nově rozšířili i servis značky Opel a jako jediní v Ostravě dělají prodej a servis dodávek Opel. Jejich přístup k zákazníkovi, rychlost opravy vozu a odvedená práce je na profesionální úrovni. Vše klaplo a Astra J má po opravě zadní 5 dveře po vandalovi. Nechal jsme i zde vyčisti a překontrolovat brzdy, hlavně ty zadní, kde je vše originální od výroby.


Po vyzvednutí ze servisu, kde Astra byla přesně týden, tak si zasloužila se pěkně projet a taky se tak stalo. Během opravy jsme se ze synem střídali za volantem jeho Astry G a bylo to zase super se svést tímto vozem. O den později Astra J podstoupila dvouletou komplexní prohlídkou STK + ME, byl jsem objednán na určitou hodinu, tak to šlo rychle. Prvně emise a zde jsem byl hodně zvědav na hodnoty. Opět se ukázalo, že tankování sto oktanového paliva s aditivy + přidávání aditiva VIF je znát a naměřené hodnoty jsou skvělé a nižší než v dobách, kdy jsem tankoval Natural 95 a přidával VIF. Mám s čím srovnávat, protože máme za sebou 6letou a 8letou kontrolu emisí a srovnávám to s emisemi ze 4 roku. Pak proběhla klasická STK a i zde technik pochvaloval, jak je auto v krásném stavu a mnohdy mladší vozy jsou v katastrofálním technické stavu. Po této proceduře a všech poplatků, které jsou za mě nesmyslně drahé jsem zajel pro ženu do práce a vyrazili jsme na velký nákup do Polska. V současné době se nejedná pouze o nákup potravin, kde opravdu zelenina a ovoce vydrží mnohem déle a je levnější celkově. Nakupujeme zde i oblečení a obuv u stejných společností, jako v ČR, jen s tím rozdílem velké úspory financí. Jen pro příklad 7 párů ponožek v ČR 299Kč a u stejné společnosti, jen v Polsku to vyšlo 210Kč. No a pokud máte děti a potřebujete jim toho nakoupit více, tak v našem případě byla úspora 1500Kč, pokud odečtu náklady 300Kč za benzín, tak 1200Kč je opravdu znatelný rozdíl, za stejný nákup. V současné době, co už v PL nekupuji je benzín. Jinak opravdu komplet vše.


Astra J hotová a do několika týdnů půjde na řadu synova Astra G, kde bude potřeba opravit už jednou opravovaný lem po koupi. Tentokrát, ale se kus kompletně vystřihne a nahradí novým lemem + dá opět do laku karoserie, pak komplet nové přední brzdy + komplet rozvody s vodní pumpou. K tomu nové zadní tlumiče a je vše připraveno na STK + ME i zde, která nás čeká v srpnu.


Jinak v posledním měsíci jsme dva cíle, připravit na web něco zajímavého a vybral jsem si oblast sportovních vozů OPEL a jak se vedlo této značce v oblasti MOTOSPORTU. Bylo to velmi zajímavé čtení. Proto tyto informace sesbírané po zahraničních webech a s informacemi technického zákulisí nakonec vzniklo něco dost pěkného i s velkou škálo fotografií. Samotný článek jsem nazval Opel MOTOSPORT – GSi – OPC – GSe a najdete tu informace převážně ze 70 let až po současnost. Nepodrobnější jsou léta 1990 – 2021. Pár údajů a sportovních speciálu schází jako Opel Corsa OPC S2000, Opel Kadett Rally a Astru H OPC Cup, kdybych je někde zahledl, tak doplním dodatečně. Druhý cíl mířil momentálně k nejvíce montované motorizaci u všech modelů OPEL a to je benzinový 3 válec 1.2 PureTech. Byla svolávací akce na dané modely a to s problémy, které mohou nastat při poškození rozvodového řemene, který se namáčí do olejové lázně. Případné kousky řemene mohou způsobit horší funkčnost posilovače brzd apod. Pokud mám dobré informace ze servisu, tak se jednalo o přehrání SW. Tento motor je od svého vzniku v 2 generaci, přestože uvedený rozvodový řemen byl mnohokrát modernizován, tak problém nebyl zcela vyřešen. Proto byl snížen interval výměny z 10 let / 180 000 km na 6 let / 100 000 km. Má jít pouze o výměnu řemene a co 2 výměnu za komplet rozvodovou sadu. Osobně jsme se díval na rozdíl komplet sady a pouze řemen a cena není o tolik vysoká a osobně bych to nechal vyměnit komplet. Přesto v průběhu roku 2023 čeká tento motor revoluce a to v tom smyslu že bude uvedena jeho 3 generace a největší změnou bude právě záměna rozvodů a to s rozvodového řemene na provedení řetěz. Uvidíme, zda tato záměna si povede lépe, nebo se objeví jiné nedostatky. To ukáže opět pouze čas a praxe. Proto jsme upravil i informace v servisním plánu tohoto motoru a i v článku o tomto motoru na tomto webu. Chystám i podrobnější info, které bylo prezentováno ve Francii na jednom s webu, ale to snad někdy příště.

Opel sraz OPEL Ostrava

Patříte k fanouškům značky OPEL a rádi byste se sešli s ostatními fanoušky u dobrého pokecu. Podívali se na vozy ostatních nadšenců, posbírali inspiraci, jak svůj vůz posunout dále. Případně plánujete koupit si vůz OPEL a rádi by jste se dozvěděli na co si dát pozor při koupi ojetého vozu. Případně máte něco s čím si nevíte rady, máte tuto jedinečnou šanci využít tohoto odpoledního setkání.

Sejdeme se na místě, kde je velký prostor, možnost si koupit něco k jídlu a pití. Akce se bude konat v sobotu 13.5.2023 a to od 14 hodin na čerpací stanici EuroOil (ANTOŠOVICE) na dálnici D1 směrem do POLSKA u ANTOŠOVIC, kde se nachází i občerstvení KFC, je to na 388 km případně tyto souřadnice GPS – N 49°54.04380′, E 18°18.36010′

Tak a je to tu, termín a místo je stanoveno. Můžete si napsat tuto akci do svých diářů 😀.

Duben 2023

Tento měsíc je sice už několikátý po sobě, co je pro mě pracovně náročný, ale dny se prodlužují a konečně i toho slunce je více, přesto teploty nic moc. Astra J poslední dobou natočila mraky Km a to jak na území Polska, tak také ČR. Dost bylo na zvážení kdy přezout zpět na letní alu sadu pneumatik. Pomalu jsem byl rozhodnut a naštěstí jsem to neudělal, protože jeden den, opět nasněžilo. Proto se vyčkávalo a po Velikonocích se nakonec rozhodlo a přezulo.

Před Velikonočními svátky nastal velký kilometrový maratón, brzy ráno odjezd do PL na nákup potravin na jednu stravu směr Gliwice, pak odpoledne po obědě rodinná rada rozhodls na nákupy oblečení, obuvi a dalších věcí do města Bilsko – Běla a co cca 80km od Ostravy v PL. Naštěstí nepršelo, ale i tak cesta byla trochu složitá, díky dopravním omezením. Přesto to bylo super nákupní odpoledne, vše se podařilo nakoupit za velmi výhodné ceny, než v ČR. Sice na zimních pneu, na letních by to bylo lepší svezení, ale počasí bylo proti tomu. Pak přišlo volno ve formě Velikonoc a návštěvy rodinných příslušníku. Pak bylo potřeba urychleně přezout na letní sadu kol, protože mě čekala pracovní cesta do Brna a to rovnou na dva dny. Den před přezouváním, jsem zjistil, že v jedné pneumatice mám zaraženou šponu, která byla velká. Kolo sice neunikalo, ale i přesto to bylo potřeba vytáhnout. Nakonec se v pneuservise s tím mordovali dva technici cca 15min. než to vytáhli, ale defekt to nebyl. Štěstí bylo, že se jedná o zánovní pneumatiky a zapíchlo se to jen do dezénu. Narychlo nahození sady na Astru J, pak dokonale otestování při rychlostech 50 / 90 / 130 / 160 s 200. Bylo super zjištění, že vše je perfektní a není nic cítit ani v řízení. No jen mě trochu vytočilo, když jsem potřeboval dofoukat správný tlak a až na třetí čerpací stanici měly hadici na dofoukání. Proto padlo rozhodnutí, doma jízdní kola, dva osobní automobily, míče apod. pořídit přístroj na dofukování a nejlépe malý a přenosný + relativně lehký. Před časem mi kolega ukazoval takovou malou hračka a já si říkal, to nepotřebuji a nestála mnoho. Teď jsem změnil názor, když jezdíte po Ostravě a hledáte možnost dohuštění. Volba padla na přenosný elektrický vzduchový kompresor Xiaomi Portable Electric Air Compressor 1S.

Xiaomi Portable Electric Air Compressor 1S je opravdu zařízení, které splňuje všechny požadavky, které jsme vyžadoval. Přístroj jsem objednal v obchodě, kde ho mely skladem a do 20min. jsem si ho vyzvedl. Provedl první nabytí na 100%. Pak se pustil do díla, nastavil si hodnotu tlaku a provedl dofoukání pneu na Astře J, pak přišla na řadu Astra G od syna + jízdní kola, míče a baterie se pořád nevybila. Prozatím velká spokojenost, jen je potřeba počítat s tím, že toto zařízení je potřeba cca co 3 měsíce dobít, aby nedošlo k poškození baterie v zařízení. Výhod toto zařízení má mnoho, skladnost, hmotnost, předdefinované hodnoty, možnost svítilny, dlouhá výdrž apod. Jedinou nevýhodu to má, není možné používat zařízení pokud se nabijí. To bych řekl, že je škoda, protože pokud toto zařízení opravdu vybijete skoro na minimum, jeho nabití trvá pomalu 3 hod.

No blížil se odjezd do Brna a Astra J plně připravena si dát pořádně do těla. Narychlo objednat další hromádku komponentů na přípravu Astry G na technickou. Naštěstí se povedlo vše vyladit a syn si odvezl svou Astru G k panu doktorovi do Opavy sám a během dvou dnu v Brně dostala Astra G velkou péči a teď je skoro v TOP technickém stavu na svých 20 let na tomto světě. Jednalo se výměnu komplet rozvodů a to i s vodní pumpou (podle mechanika by ještě max. 1 rok vydržela). Nadále nová chladící kapalina + komplet nové přední brzdy. Kromě očištění promazání a montáž nových kotoučů a desek značky TEXTAR, dostali i zadní bubny nový nátěr na černou barvu. Zadní náprava dostala nové zadní tlumiče SACHS. Motor od poslední výměny motorového oleje najel přes 11 tis. km a tak dostal nový motorový olej GM 10w / 40 + filtr. Promazali se panty všech dveří a další kosmetické drobnosti, jako nový klinový řemen, ať vše je, jak má být. Velké investice jsou bych řekl za námi a těžko říci zda u nás Astra G od syna přežije dalších 5 – 6 let života (to už bude asi jinde popřípadě v automobilovém nebi). Připadal jsem si jako ve stáji F1. Syn předal vůz v 15hod v Opavě a do večera bylo hotovo. Seděl jsem v Brně a chodili mi jen fotky, jak postupují potřebné práce. Na druhý den v 10 hod. dopoledne si syn Astru vyzvedl a trochu ji projel, aby si sedli přední nové brzdy, Každých ujetých 100 km se brzdný účinek zlepšoval. Jinak jen pro info, staré přední brzdy, kotouče + desky byly značky ATE.

Nebyly nalezeny žádné obrázky

Cesta do Brna po dlouhé době ještě k tomu na dva dny byla příjemná, jen dopravních omezení bylo více než by se mi líbilo. Ráno jsem ženu zavezl do práce na druhou stranu Ostravy a pak od tam je to jen skokem na dálnici směr Brno. Motor byl zahřátý na provozní teplotu, už průjezdem městem, tak při vjezdu na dálnici bylo možné motoru pěkně zatopit pod kotlem a i tak se stalo. Motor atakoval na otáčkoměru hranici 5000ot/min. na 3 rych. stupni a hurá za nosem. Kupodivu nepršelo a venkovní teplota byla 10st. Samotný provoz nečekaně byl slabý a tak nic nebránilo a neohrožovalo dopravní předpisy pro trochu ostřejší jízdu. Než jsem se nadál, byl předemnou Olomouc. Pak sjezd na Vyškov a pak dopravní omezení v Prostějově. Naštěstí jsem zde se moc nezdržel asi cca 5 min. Nahnal jsem svižnější jízdou pár minut, tak to bylo OK. No co ale byla komplikace je úsek Slavkov u Brna – Rohlenka. Zde jsou kolony skoro pořád, ale zde jsme se zdržel přes 25 min. Naštěstí rezervu času jsem měl dostatečnou, abych stihl případnou poradu. Po příjezdu do Brna spotřeba 6,4 lit na 100 při svižné jízdě s palivem MOL EVO PLUS 100 + přidán VIF. Na druhý den, jsem vyjel v mých oblíbených 13:30hod. z Brna abych se vyhnul dopravní špičce. No přesto provoz byl tak střední a naftový nadšenci tomu opět pořádně zatápěli. Proto člověk musel Astru pěkně prohnat, aby se dostal do levého pruhu a držel s nimi tempo, pokud se nechtěl zařazovat pořád mezi kamiony. Cestou zpět, jsem ale odbočil před Ostravu směr Opava a v uvedených kopcích jsem si to pěkně užil pod velkými otáčkami. V Opavě jsem poděkoval za servis Astry G, která už pár hodin byla doma. Doplatil potřebné finance a předal malou pozornost, za super jednání a provedený servis.

Pak mě čekala cesta domu z Opavy do Ostravy, přesto se mi v uvedený den nepovedlo pokořit krásnou hranici ujetých km s Astrou J. To nastalo až druhý den ráno, jak jsme vezl ženu do práce. Na tachometru se objevilo 99 999 km a pak dlouho očekávaná číslovka 100 000 km. Po návratu Astra J jsem pořádně umyl a ošetřil lak, aby se zase po zimě leskla a odváděla skvěle vodu s karoserie.

Květen 2023

Přátelé, tak už tu máme konec května a v mém případě mám mnoho práce a čím dál méně času na zábavu a koníčky. Přesto abych se dokonale odreagoval, tak jsem si splnil dlouholetý sen a pořídil dva neuvěřitelné modely a to od společnosti LEGO ze série TECHNIC 18+. Jak víte na začátku KVĚTNA 2023 se na trh dostala novinka v provedení PEUGEOTU 9×8 pro Le Mans a v červnu roku 2023 bude závodit ve své skupině. Po dostavění tohoto modelu a zveřejnění zde na webu daných fotografií a nově i videa se mi honila myšlenka si plnit několikaletý sen a to je také ze série TECHNIC a konkrétně model Lamborghini Sián FKP 37. Nakonec jsem neodolal a objevilo se u nás doma také. Jeho propracovanost je opravdu velmi dokonalá a 35 hod. práce, než ho člověk složí stála za to. Momentálně řeším, jak vyrobit BOXI pro tyto modely z 3 – 4 mm plexiskla, tak uvidíme, aby se na něj neprášilo. V současné době oba modely mi dělají radost na mém pracovním stole v kanceláři v práci. Veškeré forky najdete zde.

No a co se týče našich plechových členů jezdících na benzín, tak synova Astra G po výměně rozvodů za měsíc a půl najela bezmála 3 000 km, přední brzdy pěkně brzdí a je to zcela jiné svezení, i zadní tlumiče vozu daly zcela jiné jízdní vlastnosti, tak že Astra G je připravena na danou STK. Na Astře J dané km přibývají mnohem pomaleji, protože jak už jsem zmínil v práci jsem teď více než doma, snad se to brzy zase srovná. Jen mohu říci, že od potíží se ztrátou chladící kapaliny a po výměně plastové příruby mám najeto 10 000 km za 8 měs. a za tuto dobu ubylo chladící kapaliny 0,2 lit. Tím to jsem to přestal řešit a beru to za vyřešené, protože mi bylo řečeno, že to je vlastnost pokud je to do 0,5 lit. na 10 000 km.

Nadále se mi povedlo získat servisní plán, který mi poslal dlouholetý příznivec značky OPEL a momentálně vlastní motor 1,5 CDTI od PSA. Přesněji se jedná o naftový motor s výkonem 96kW / 130k (DV5RC). Jak najdu pár minut času, sepíši to vše a zveřejním jako vždy v technické sekci. Včas se to dozvíte a tímto bych mu chtěl velice poděkovat, protože tuto motorizaci momentálně najdete ve všech vozech OPEL. V tento okamžik v současné době s nových motorů používaných v OPLECH mi schází někde získat servisní plán k motoru 1.6 TURBO benzínu.

No poslední událostí bylo 13. května, kdy se konal zase po hodně dlouhé době OPEL SRAZ OSTRAVA a to historicky poprvé na čerpací stanici D47 Antošovice. No bylo to perfektní a byl jsem překvapen, že dojelo i dost nadšenců. Ze staré gardy nás bylo už jen opravdu velmi málo a to pouze 3, jinak mnoho nových tváří a mnoho lidí které člověk zná s fora a sociálních sítí. Proto bylo skvělé je potkat i osobně. Velká část lidi dojela i z daleka a to cca 150 km od místa konání.Převážně Zlín, Přerov, Olomouc. No byla to zase po dlouhé době neuvěřitelná akce a už jsme se dohodli, že cca v polovině září 2023 bude další. Kdo ji promalnil, nemusíte zoufat, než napadne síh, tak se sejdeme.

Přátele a máme další dva dílky do projektu Astra G dvojče. Podařilo se mi sehnat chromový rámeček oloko řadící páky + chromové rámečky ovládání topení od firmy JOM, které se nedají sehnat. Jed to z jedné Astry G, která šla do automobilového nebe. Tím z velké části projekt dvojče je zcela u konce s naše Astry G jsou skoro identické, teď se bude pouze jezdit a jezdit. 

Červen 2023

Čas neúprosně letí a děti zase pomalu budou mít 2 měsíce prázdnin. Nečekaně mi ubylo práce a nejsem, už v takovém zápřahu jako posledních 9 měsíců. To se hned projevilo i na nájezdu km s Astrou J a to jsem moc rád. Podařilo se mi v předešlých dnech dát dohromady servisní plán na zmiňovanou 1.5 CDTi od PSA 96kW/130k. Nadále vyrobit ochranné kryty na své LEGO modely a návod s postupem také najdete na tomto webu v sekci o našem Mini Legolandu.

Musím Vám říci, že člověk jak řídí ty svá auta, tak to je zcela něco jiného, než jak je vidíte v akci, když je řídí někdo jiný. Jeden den se vracím z práce a najednou v provozu vidím modrou Astru G v dáli zamnou. Po pár okamžicích se rychle přiblížila a problikli přední světla. Hned jsem věděl, že je to syn, během předjíždění, jak vidíte daný vymazlený vůz v akci a ty super zadní světla, tak je to zcela jiné. Pak jsme se potkali za pár hodin před domem a syn právě projížděl ulicí, tak to asi nepotřebuje komentář. Astra G je prostě nadčasové vozidlo a hned jak ho vidím, objeví se mi mé velké vzpomínky, obzvlášť, když máme skoro 2 totožné v rodině.

Jeden den přišel syn, že by si rád půjčil naši Astru J na delší trasu v horkém dní do Polska s přítelkyní na nákupy, že jeho Astra nemá klimatizaci. Samozřejmě není problém, dostal klíče s doklady, pak jsme provedli zkušební jízdu na seznámení s tempomatem, vysvětlení originál navigace a mohl vyrazit. Opět to byl takový zvláštní pocit, když místo za volantem, sedíte jako spolujezdec a syn řídil Astru J. Musím říci, že řídí opravdu skvěle a od září co má řidičák, už najel 13 000 km a je to hodně znát a je za volantem jako doma. Jezdí plynule a bezpečně, není to dravec, jak většina mladých. Je to opravdu vidět i na stylu jízdy a cit pro řízení. Vystoupil jsem a viděl, jak naše Astra J mizí v dálce a musím říci, že vypadá skvěle. No je vidět, že naším Astrám dáváme tu největší péči, to se nám vrací v radosti je řídit.

Jednoho dne přišel syn, že jeho Astra G odmítá většinou ráno řadit. Je jedno jaký rychlostní stupeň tam chce řadit, ale že to se chová, jako by nesešlápl spojku, i když jí má úplně dole sešlápnutou. Odpoledne, jak je teplo, tak vše je OK. To mě zarazilo a hned se začla hledat příčina. Zavolal jsem kolegovi co nám Astru G servisuje. Dostali jsme instrukce a hurá to překontrolovat. Zaměřit se prý máme na nádobku s brzdovou kapalinou, zda ji je tam dost a neubývá. Komplet spojka byla měněna, ale i to se nedalo vyloučit, že třeba spojkové ložisko zazlobilo. Převodovka řadí bez komplikací, brzdová kapalina bez úbytku. Nakonec se našla závada v hlavním spojkovém válečku, který po 20 letech byl unavený a vždy ráno se muselo vícekrát našlapat spojka, aby tam bylo dost tlaku. Oprava na hodinu i s odvzdušněním spojky a samotný nový díl za pár korun a to jsme kupovali ATE výrobce. Opět Astra jezdí bez komplikací a řazení jde jako po másle.

Nadále mi to nedalo a opět jsem si zašel okouknout Opel Astru L a zjišťoval informace. Pořád se nemohu rozhodnout mezi 1.2 Turbo a 1.6 Turbo + hybrid. Je mi jasná jedna věc a to neuvěřitelný cenový rozdíl bezmála 270 000kč. Sami víte, že nejsem zastánce 3 válcových motorů a tak pořád hledám kompromis. V náš neprospěch hraje sídliště a ne zcela komfortní dobijení baterie. Zjišťoval jsem dnešní ceny u rychlonabiječkách a vyrazilo mi to dech. Ceny se pohybuji mezi 10 – 16Kč, za 1KWh a při ujetí pouze cca 45 – 50km na jedno nabití je to dost velká suma při přepočet na 1km jízdy. To nemluvě o rychlé degradaci baterie nabijením pořád na veřejných rychlonabijecích stanicích. Zcela něco jiného je, kdxž máte možnost nabijet vůz ze solárních panelů na rodinném době. Před pár dny se začli objevovat první motory 1.2 Turbo s 3 generací motorů. Zde je místo řemene, rozvodový řetěz a jen čas ukáže, zda změna bude k lepšímu. V současné době to tedy vypadá na variantu 1.2 Turbo v automatu s výbavou GS Line a pár doplňky: AGR přední sedadla (provedení ANTARA), LED Pixel přední světlomety, čelní vyhřívané okno, červená metalíza + černá střecha, alarm a 18 alu kola. No uvidíme zda a kdy přijde povýšení na novější model. Jako jediný soupeř modelu Astra L se stává konkurence SEAT LEON 1.5 TSI v automatu a ve výbavě FR. Pro OPEL hraje vyšší výbava a nižší pořizovací cena + servisní prohlídky levnější. Pro SEAT objem motoru se 4 válci, ale je dražší.

Červenec 2023

No děti mají skoro polovinu letních prázdnin za sebou a u nás jsme pořád v jednom kole. Ihned úvodem prázdnin jsme odletěli do naší oblíbené destinace za teplem a podmořským životem a brzy zde na webu v sekci cestování naleznete malou recenzi. Jako poslední léta syn, už s námi nechce cestovat a jde svou vlastní cestou. Tak jsme odletěli ve třech a Astra J nás dovezla na Ostravské letiště, kde na nás čekala.

Těsně před odletem bylo objednáno vše potřebné pro naše Astry a to pro obě. Nebylo moc času a Astra J atakovala 10 000 km proto bylo potřeba vyměnit motorový olej. Zásoby motorového oleje je doma dostatek, jak objednány pouze filtry pro Astru J a to i pro Astru G. Syn vše vyzvedl a po 12 dnech odpočinku se vše začlo řešit. Astra J dostala nový motorový olej + kabinový filtr. Musím říci, že olej byl opravdu pěkně černý po uvedených 10 000 km. Jak víte měním vždy cca po 6 měs. a cca 6 – 7 000 km. Tentokrát bylo mnoho povinnosti, protože jsme před dovolenou udělali životní rozhodnutí a trochu si pojistili budoucnost. Jen pro info motorový olej v Astře J byl přesně 9 měs. Poté proveden reset životnosti motorového oleje. Kabinový filtr po roce byl opravdu pěkně zanesený od pylu apod. Proto doporučuji opravdu měnit každý rok, opravdu se to vyplatí, pokud používáte klimatizaci, jako mi při skoro každé jízdě v letních měsících. Astra J byla překontrolována na zvedáku a vše je OK. Po výměně motorového oleje zpět domů jsem to opět prohnal do vysokých otáček, když motor dostal nové mazání a tak prohnat otáčkoměr byl základ mezi Opavou a Ostravou, kde jsem to šetřil pouze do 5000 ot./min. Na druhý den jsem opět potřeboval do Opavy, tak rychloměr se na pár sekund dostal k číslici 220 km / hod. Astra J se chovala bez komplikací.

Jak jsme byly u našeho dvorního mechanika v Opavě, tak ve stejný den se tam nechávala Astra G od syna na přípravu STK a pár drobností. Jak víte Astra G od syna při koupi měla malou korozi na jednom z lemu ve spodní části. Nechali jsme to po koupi ošetřit, ale v servise, kde to dělali to odflákli, tak přes zimu to začlo nanovo. Proto se teď do toho šlo naostro sundáním plastových prahů na obou stranách a kontrola prahů a daného lemu. Byl jsem dost překvapen, jak Astra G je zdravá a prahy jsou bez koroze po 20 letech. Naštěstí koroze spodní části lemu se nedostala na oblast prahu, tak došlo k vyřezání kusu nemocného lemu. Koupili jsme komplet celý lem, ale byla použita pouze spodní část. Vše navařeno, překytováno, nastříkáno opět do barvy karoserie. Nadále se ošetřili dutiny prahů proti korozi. Prahy se nastříkali bodyčkem, tak aby to nebylo vidět a schoval to právě plastový práh. Poté se namontovali zpět plastové prahy na obou stranách. V tento okamžik Astra G byla zachráněna od rakoviny, která by postupem času napadla i práh vozu a to by už bylo náročnější. Nadále byla unavená páčka blinkrů a při průjezdem nerovností, klikali dálková světla. Díky přístupu k vrakům, se našla páčka v pěkném stavu za 50 Kč a provedla se výměna, vše je teď funkční. Díky zadnímu lemu se musel sundat zadní nárazník, tak aby toho nebylo málo, namontovali se parkovací senzory s displejem, jak to má naše první Astra G. Astra od syna by u nás měla cca 2 – 3 roky sloužit a pak uvidíme. Nechala se ihned provést STK na další 2 roky a překontrolovat kompletní stav. Je to přesně rok a půl co tato Astra G je u nás a dostala od prvního dne profesionální péči. Na tachometru od koupi přibylo přes 23 000 km a dělá radost synovi i mě osobně. Na STK byly milé překvapení, jak může vypadat auto po 20 letech provozu. Žádná koroze a pěkně udržovaný vůz, to se jen tak dnes už nevidí. Přesto se našla drobnost a to bohdeny ruční brzdy a prý, pokud je vůz takto starý, tak tam musí napsat koroze nosného rámu. Přesto že žádná koroze není, ale na vliv auta to není. Život se tedy této Astře G prodloužil o další 2 roky a do automobilového nebe se ještě nechystá určitě. 

Astra-G-servis-duben-2023_08

Obrázek 1 z 9

No, aby toho nebylo málo, synova přítelkyně udělala řidičský průkaz a čeká na vydání. Na dvoře jí stojí pár týdnů také blesk ve znaku. Jedná se o 5 dv. verzi modelu, který získal v roce 2006 titul auta roku. Ano jedná se o Opel Corsa D z roku 2012 a to znamená, už po faceliftu s motorizací 1.2 16v Twínport 63kW/85k v krásné stříbrné metalíze. Protože tam jen tak stojí, syn dostal svolení si jí vypůjčit po dobu, kdy se na Astře G vyvařuje lem a provádí STK. Hned byla provedena základní údržba jako zakoupení lékárničky, dolití chladící kapaliny, kontrola motorového oleje apod. Syn má řidičský průkaz krátce (září 2022), ale stačil najezdit bezmála 18 000 km ze svou Astrou G a jak sedl co Corsy D, hned konstatoval to prostě nejede, je to slabé a vhodné maximálně do města. Zlatá moje Astra G s 1.4 16v sice není žihadlo, ale jede to o 100% lépe. Přesto oceňuje věci, které nemá a Corsa ano, od automaticky rozsvícení světel, klimatizace, tempomatu apod. No tím pádem jsme se rozrostli o další blesk a uvedená motorizace na mém webu sice byla s údaji, ale scházela fotografie, která je doplněna. Oba jsme ze synem se shodli, že Corsa je vhodná, jako druhé vozidlo do rodiny na krátké trasy a jeho přítelkyně jí bude využívat převážně po městě a na přesun z města do města po okreskách směr škola. Na dálnici, motor už dost řve, i spotřeba rapidně roste. Má to mnoho kosmetických nedostatků, ale to se vše dá dohromady a bude vypadat krásně. Momentálně se provedl základní servis výměny motorového oleje a všech filtrů. Vymění se přední stěrače za BOSCH a něco skřípe, při odbočování na přední nápravě, tak se uvidí v dílně na zvedáků. 

Srpen 2023

No i tento měsíc toho bylo více, než bylo očekáváno. Pojďme si to pěkně vše shrnout, co vše zažili naše vozy. Vrátím se k samotné Corse D. Zde je za námi základní servis motorového oleje a všech filtrů. Vrzání přední nápravy, bylo velmi rychle objasněno a důkladně se prošel celý vůz. Vůz byl havarovaný a stranu spolujezdce a někdo se pokusil dost věcí zamaskovat. To vše se projevilo, až u důkladné prohlídce. Při koupi, ale informaci o nehodě byla prodávajícím sdělena, tak s tím se počítalo. Vrzání na přední nápravě bylo odhaleno na zvedáku velmi rychle. Prasklá přední pružina, byla provedena výměna předních pružin a také geometrie přední nápravy. Nadále odstraněna koroze z výfukového potrubí a nastříkáno opět na stříbrnou speciálně určenou barvou na výfuky. Nadále dojezdová rezerva zde sice byla, ale po důkladné prohlídce, zcela jiná, než zde patří. Výhoda je pokud máte přístup k vrakům. Proto zde byla dodána ta správná a přímo určená pro model Corsa. Nadále scházel zvedák k vozu, tak dodán originál, co zde patří od výroby. U této Corsy jsem viděl zcela poprvé originál kompresor na pneumatiky, co se montoval od výroby do vozů Opel Astra H, Corsa D a Zafira B. Scházela zde hadice, ale ta se povedla také sehnat. Vůz momentálně má vše co mu scházelo a i po technické stránce je v kondici. První ostré km má za sebou a věřím, že bude sloužit dobře.


Na Astře G se provedla komplet výměna lanovodů k ruční brzdě. Podařilo se mi sehnat kompletní sadu od předu, až dozadu k bubnům a to originál GM co se montovala při výrobě. Originál zabalenou a za velmi pěknou cenu, tak provedena výměna. Vše funguje na výbornou.


No a asi Astře J to bylo moc líto, že se hrabeme v jejich sestrách, tak začla taky zlobit. Vždy ráno při prvním startování měl motor nepravidelný chod, jak by na 3 válce. Po sešlápnutí lehce na plyn, se chod motoru srovnal a běžel normálně. Pokud jsem vypl motor a hned nato nastartoval, tak bylo vše OK. Říkám si máme 20st. tento jev se mi ojediněle stával okolo 15st. a při tankování 100 oktanového paliva 1 – 2x za rok. Jenže toto se stávalo týden v kuse. Začal jsem být tedy nesvůj, žádná kontrolka se nikdy nerozsvítila. Proto jsem usoudil, že si koupím základní diagnostiku přes blietooth, když máme tolik blesků pod střechou. Diagnostika ukazovala 0 závad v ŘJ, s tím jsem i tak trochu počítal. Pořád mi to vrtalo hlavou, až jednoho dne bylo hotovo, už jsme nenastartoval na displeji se mi zobrazila hláška, nízká kapacita baterie. Neměl jsem u sebe měřák, ale díky odblokování palubního PC, tuto informaci o stavu baterie mám. Na displeji svítila hodnota 10,8V. Bylo jasné, že bude potřeba sehnat někoho s kabely, přes které nastartuji Astru. Soused byl hodný a pomohl. Přes kabely Astra naskočila ihned a alternátor ihned začal dobijet baterii, přes palubní PC byla hodnota při běhu motoru a odpojení kabelů 14,4V. Astru jsem tedy projel cca 30 km. Objednal novou baterii a modlil se, že ráno Astra naskočí, zajedu pro novou baterii a pak do dílny na výměnu. Originál autobaterie GM od výroby (výrobce VARTA) vydržela bezmála 8 let a 6 měsíců. Nová autobaterie je EXIDE Premium 61Ah, 600A a snad vydrží aspoň 5 let. U všech doposud našich aut vždy autobaterie se odporoučela v létě pří vysokých teplotách, nikdy ne v zimě. Pokud se tedy projeví tento jev při startování, překontrolujte si stav baterky. Při této příležitosti jsem provedl i očistu motorového prostoru, který si to zasloužil také. Stačí tedy najít jen čas Astru opět navoskovat ručně na zimu.

Na naší 2 Astře G u rodičů. Začla unikat voda z nádobky ostřikovačů. Po 17 letech přestalo těsnit těsnění okolo motorku u nádobky. Tak bylo potřeba se na to podívat. Opět jsem využil možností autovraků a vyměnily jsme komplet nádobku i s motorkem komplet a je hotovo. Tak že tentokrát v těch horkých dnech se postarali všechny vozy o zábavu.


No abych nepsal jen o naších vozech, ale také radostné prožití prázdnin, tak jsme byly se podívat opět na jednom krásném místě v Polsku. Toto místo je cca hodinu a čtvrt od Ostravy směr Katowice a za Katowicemi asi ještě 20 km. Jedná se o Park Gródek – Jaworzno. Bylo krásně a zde je to opravdu velmi pěkné a stojí se zde zajet podívat. Je to zde cca na 3 hodiny, proto je dobré to spojit např. s návštěvou Katowic, případně i s jinými věcmi.

Září 2023

Za začátku tohoto měsíce si naše Astra J mohla odpočinou na dobu jednoho týdne, protože na nás čekala na letišti. Po návratu vše klapalo, jak má a bez komplikací. Jen toho času je opravdu velmi málo a přes týden je času málo a o víkendech ještě méně. Je otázkou, zda vůbec letos najdu čas, aby Astra J dostala ochranu karoserie ručním voskováním.

Po návratu z teplého Egypta o týden později se konal dlouho plánovaný Opel sraz Ostrava. Čas nebyl ani na to abych Astru opláchl a trochu dal dohromady. Nebyla sice špinavá, ale neleskla se, jak by si zasloužila (taková malá šmudla). Tento krát se sraz konal v Dolní části Vítkovic, ale vyjíždělo se jako za starých dobrých dob od Tesco Hrabová v koloně. Člověk si hned zavzpomínal na překrásné časy, jak to vše začalo. Počasí bylo nádherné slunečné a hlavně nezvyklé teplé na polovinu září. Sešlo se nás kupodivu dost, i když dost lidí na poslední chvíli odřeklo. Atmosféra byla opravdu neuvěřitelná, opravdu jako před 15 lety, když jsem z takovými akcemi začínal. Přijel i kolega s kráskou modrou Corsou (D) OPC, opět kolegové kabrioleťáci a mnoho dalších i ze Zlínského kraje. Na konci akce se k nám přidal i Opel Kadet GSi s motorem 2.0 16v (překrásný veterán). Pár fotografií najdete zde.

Opel_SRAZ_OV_16_09_2023_02

Obrázek 1 z 20

Na srazu s kolegou z kterým se známe přes 8 let, co přijel Corsou OPC jsme se dohodli, že bychom se ještě mohli setkat i osobně mimo sraz, než Corsa OPC půjde k zimnímu spánku do garáže a udělat rozhovor. Takové rozhovory dělám běžné po telefonu, nebo písemnou formou. Plánovali jsme to na některou ze sobot, jenže danou sobotu nemělo být moc pěkně, tak urychleně se to domluvilo na čtvrtek po obědě, protože byl státní svátek. Přátelé, aby Astra J nedělala ostudu, tak dostala očistu a vyjel jsem směr Zlínský kraj a vzalo se to přes Beskydy, aby se protáhli trochu ventily ve vyšších otáčkách. Myslel jsem, že v daný svátek nebude takový provoz, ale opak byl pravdou, tak nebylo moc prostoru se vyřádit. Po příjezdu na místo určení se trochu pokecalo, pak přišlo na řadu samotné focení Corsy OPC na přímém slunci a došlo i na samotný rozhovor. No a pak to vypuklo, šlo se prohnat skoro 200 koní a to byla opravdu jízda. Corsa OPC je opravdu malá modrá myš a díky své váze (1200 kg) a výkonu dává plně najevo, že se nebojí velkých rivalů. Dokonce funkce overboost. Který zvýší kroutící moment od 3 rychlostního stupně to opravdu dává drsně najevo. Výfuková soustava je od výroby nerezová a její zvukový projev je překrásný a obzvláště při průjezdu lesním úsekem. Corsa OPC si nechá i mnoho líbit, ale na každodenní ježdění to opravdu není. Když opomenete spotřebu paliva, tak tvrdý podvozek dává najevo vše a na cesty v ČR to opravdu až tak není. Sportovní sedadla RECARO, byly asi ty nejpohodlnější, které jsem mohl doposud vyzkoušet. Pěkně drželi i boční vedení těla, byly dost pohodlné, ale na dlouhé cesty to určitě nebude a AGR sedadlům se nevyrovnají. Za tímto vozem se mnoho lidí otáčí, ale je to i tím, že daná modrá barva je prostě nepřehlédnutelná. Pokud si koupíte vůz OPC např. v černé, stříbrné, případně červené barvě, nemá to takové obrovské kouzlo. Při průjezdem městem se lidé na křižovatkách za daným vozem ohlížejí a čekají, až ho pak uvidí v dálce odjíždět. Opravdu i při pomalé jízdě to má překrásný zvukový projev. Spotřeba je cca 10 lit. na 100 km při klidnější jízdě, pokud tomu šlápnete po krku, tak spotřeba atakuje i 15 – 17 lit. Corsa OPC má nádrž na 45 lit a při ostřejší jízdě rafička palivoměru intenzivně klesá dolů. K večeru, jak slunce lehce zašlo, proběhlo i druhé kolo focení a odvážel jsme od tam bezmála 100 fotografií. Opravdu to bylo pěkné svezení a emocí bylo tolik, že i po pár dnech mě to neopustilo. Překrásné sváteční odpoledne, skvělé počasí i atmosféra a daný rozhovor a fotografie najdete zde.

Jak jsem se vracel z krásného odpoledne s Corsou OPC nebyl provoz ve večerních hodinách, tak byl prostor i prohnat naší Astru J. No samozřejmě na Corsu OPC to nemá v žádném případě a to díky váze a i výkonu 1.4 Turbo hodně zaostává. Přesto po okreskách jsem to pořádně prohnal a to i v kopcích. No jen Astra J to nedala a pár km od domu začla stávkovat na jedno ze zadních kol. Bylo úplně teplé a kotouč byl do modra. Musel jsem vyčkat až kolo zchladne a pak jsem pomalu dojel domu. Bylo jasné, že výměně se nevyhnu a urychleně ve večerních hodinách objednal nové zadní kotouče + destičky značky TEXTAR. Chtěl jsem destičky s technologií EPAD, které méně práší a mám je na Astře J ve předu. Ty v daný okamžik na skladě se neukazovaly. Vzhledem nutnosti mi nic jiného nezbylo než koupit klasiku. V pátek vše dorazilo a hurá na výměnu zadních kotoučů a destiček. Podle toho, co jsem slyšel od kolegů v práci a i okolo, tak 109 000 km je úctyhodná hodnota na originál od výroby. Dnes je běžná výměna mezi 60 – 80 tis. km a to komplet brzd (přední / zadní). Práce trvala 2 hodiny, vše překontrolováno a zjistilo se, že jedna z destiček se odporoučela. Uvidíme tedy, jak to bude nadále na této sadě TEXTAR. Fotografie z výměny zadních brzd jsem vložil do stejné galerie, kde je i výměna autopaterie (najdete to v deníku v měsíci SRPEN o něco výše).

Říjen 2023

Tak zde máme konec října, ale venku je pořád krásný teplý podzim a denní teploty pořád okolo 17st. proto přezouvání na zimní sadu oddaluji. Vrátím se na začátek měsíce října. Zadní brzdy TEXTAR se pomalu zajížděli a sem tam pískali. Levé zadní kola se lehce zahřívalo více, nic dramatického. Přesto před plánovanou cestou na druhý konec republiky jsme opět zadní brzdy rozebrali, důkladně vše překontrolovali a opět promazali. Zadní brzdy měli najeto cca 600 km před odjezdem do Čech.

Jedno čtvrteční ráno jsem vstal před čtvrtou hodinou ranní a vyrazili jsme na firemní setkání k vodní nádrži Trnávka do obce Želiv. Nabral jsem kolegu z práce a vyrazilo se daným směrem. Na cestě nás čekalo mnoho dopravních omezení a v 9hod. bylo potřeba být na místě. Astra dostala plnou nádrž paliva MOL EVO PLUS 100 a hurá natočit dálniční km. Ráno to bylo super, skoro žádný provoz osobních vozů a jen jsme předjížděli kolony kamionu převážně s Polska. Před Vyškovem malá přestávka na čerpaní stanici se najíst a kontrola teploty zadních brzd. Během jízdy žádné pískání a teplota v normě (stejná na obou stranách). Po snídani a pauze asi 20 min. vyrážíme směr Brno. Okolo Brna jsme se zasekli v koloně, s kterou se počítalo a pak konečně po opravené dálnici D1 směr Praha. Poslední roky dálnice D1 mezi Brnem a Prahou jsem se vyhýbal, maximálně vždy jsem jel do odbočky na Mikulov. Pokud bylo potřeba jet směr Praha, tak byla využita horní možnost přes Mohelnici / Hradec-Králové. Cesta ubíhala velmi dobře a přes Vysočinu byla dost hustá mlha, tak se trochu zvolnilo. Přesto mě dost udivilo, jak se mluvilo o rekonstrukci D1, že bourají mnoho mostů a rozšiřují na 3 pruhy., tak zde bylo zklamání. Skoro pořád jen 2 pruhy, ale na druhou stranu, po novém povrchu se jelo dobře, žádné drncání. Dálnici D1 jsme opustili na odbočce Humpolec, pak se protáhli městem a čekalo nás jen pár kilometrů do samotného cíle. V noci jezdím velmi opatrně, tak více než 120km / hod. na dálnici jsem nejel, klasické pohodové tempo. Spotřeba paliva se zastavila na 5,7lit. Firemní akce se velmi vydařila a na druhý den po snídani se vyrazilo zpět směr Ostrava. Velice mě potěšilo, že konečně v ČR je funkční systém, který informuje pomocí GPS o daných omezení na silnici a originál navigace NAVI 900 řidiče informuje o daných omezeních. Poprvé jsem to zažil v Německu v roce 2017 cestou do Legolandu. V ČR to sice trvalo dalších mnoho let, ale první vlaštovky jsou zde. Když jsme se blížili k Brnu, tak rádio informovalo o 30 km koloně před Brnem díky nehodě. Naštěstí to šlo a pro nás v osobním voze to bylo zdržení pouze na cca 30 min. Pak nás čekalo ještě pár dopravních omezení směrem na sever. Po příjezdu do Ostravy se spotřeba paliva zastavila na hodnotě 5,5 lit. / 100 km po ujetí téměr 680km.

Po návratu nalezena další technická bolístka na Astře J. V srpnu umřela originál baterie, září zadní brzdy a aby toho nebylo málo v říjnu umřelo těsnění pod víkem ventilů. Zadní brzdy fungovali dobře a problémy se podařilo vyladit (najeto na nich přes 2000 km. To těsnění pod víkem ventilů je věc, která se řeší přes 4 roky. Reklamoval jsem to na 5letou záruku v Oplu, ale nebyla reklamace uznána. Nebylo to nic vážného a pouze se to rosilo proto to bylo ponecháno osudu. No jenže tentokrát to už byl velký problém, začal téct motorový olej s čelní strany na krycí plech. Bylo potřeba tedy provést výměnu. Při mé smůle kvalitní těsnění dobrých výrobců nebylo nikde skladem a ani u dodavatelů. Nakonec se podařilo sehnat těsnění od firmy RANZ, které patří ke kvalitním za 520Kč. Samotná výměna byla hotová do 25 min. Původní těsnění od výroby po osmi a půl roce bylo už tvrdé a dokonce se na několika místech úplně rozpadlo. Očistila se daná plocha, kde dosedá samotné těsnění. Nadále se překontroloval stav rozvodového řetězu, zda nejeví dané velké opotřebení. Daný rozvodový řetěz vypadal v dobré kondici, tak uvidíme do budoucna. Jsou zde vidět první investice, ale vše to prozatím byly provozní věci, baterie, brzdy, těsnění, nic vážného.

Také mě dost zajímalo, zda bude zde vidět karbon a v jakém rozsahu. Jak víte motorový olej měním cca co 6500 – 7000 km (to znamená 2x do roka). Tankuji kvalitní paliva a dávám VIF. Nebudu lhát karbon tam je, ale velmi málo, to mě dost překvapilo, čekal jsme to mnohem horší.

Je tu pomalu konec listopadu a za necelý měsíc bude zase po Vánocích. Mám pocit, že letošní rok utekl mnohem rychleji, než minulá. V době kdy píši tyto řádky, tak v Ostravě máme první větší vrstvu sněhu a v předešlých dnech to bylo cítit ve vzduchu, že to je za rohem. Kompletní vozový park jsme přezuly na zimní obutí v polovině listopadu. Tak pozdě jsem nikdy nepřezouval, ale počasí bylo nádherné a teploty vysoko. Dne 17. listopadu 2023 tento web pokořil hranici 200 000 návštěvníku a poslední roky raketově návštěvnost roste nahoru. Moc za to děkuji.

Při přezouvání jsem ještě Astře J dopřál nový motorový olej před zimou, měl jsem najeto od poslední výměny necelých 7500 km. Protože mi došli zásoby oleje pro Astru J, bylo objednat nové zásoby a zde nastalo dilema. Motorové oleje GM používám celé roky, co máme blesky v rodině a hledal jsem na internetu Dexos 1 gen 2 – 5w30, který je předepsán pro motor 1.4 Turbo. Všude na internetu, kde byl k objednání vždy dorazil Dexos 1 gen 3 – 5w30. Nikdo mi nebyl schopen říci v daných eshopech zda uvedenou specifikaci mohu použít do dané motorizace. Už to vypadalo, že objednám originál olej, co prodává Opel pod značkou TOTAL a splňuje potřebnou specifikaci. Najednou jsem narazil na jedny německé stránky, kde celou problematiku popisovali a bylo vše pěkně vysvětleno, jaký je rozdíl mezi generaci 2 a 3.

GM Dexos1 Gen3 5w/30

  • Specifikace „dexos1 Gen3“   
  • Další vývoj GM pro přizpůsobení se novým požadavkům na výkon vozidel GM 
  • Platí pouze pro použití ve vozidlech Opel s motory GM
  • Oproti Dexos1 Gen 2 vylepšená oxidace, ochrana turbodmychadla a čistota motoru
  • Zpětně kompatibilní s dexos1 Gen2
  • Dynamická viskozita: 5W / Kinematická viskozita: 30     
  • Podle standardů API SN+RC a ILSAC GF-6 
  • Nepoužívat pro motory PSA a podle specifikací PSA

Můj oblíbený dodavatel olejů a dílů na naše vody, měl daný GM olej v akci, tak nakoupeno do zásoby zase pár kanystrů na cca rok a půl.

Začátkem listopadu, ještě proběhlo důkladné umytí Astry J + ošetření interiéru. Na okna jsem nanesl přípravek tekutých stěračů. Mám s tím dlouholeté zkušenosti právě v tomto počasí, do cca -5 st nemusí člověk škrábat okna, pokud opravdu nenasněží a pouze lehce mrzne. Dcera dorostla konečně do patřičné výšky (konečně), tak s Astry J po skoro 9 letech nemá na zadních sedadlech nic takového a může ukázat interiér v plné kráse.

No a poslední týdny řeším i jiné odvětví, než náš krásný vozový park. I tento web potřeboval po řadu letech provozu velkou údržbu a potýkám se s jedním problémem a to, že některým z vás se stránky zobrazují nekorektně v prohlížeči CHROME. V ostatních prohlížečích Safari, Edge, Mozila je vše v pořádku. Nadále mě i poskytovatel, kde web běží tlačil ke změnám. Nikoho v okolí na tuto problematiku jsem nenašel a nechtěl jsem příjít o tisíce hodin práce. Po několika dnes se vše povedlo a web funguje na nejnovějších verzích v tento okamžicích dostupných a i na novém PHP. Přesto problém se zobrazováním stránek v prohlížeči CHROME u některých uživatelů přetrvává a snad brzy přijdu proč se tak děje a najdu opravu problému. Jinak u poskytovatele jsem si zaplatil navýšení daného prostoru, abych mohl v roce 2024 přináše další informace a zajímavosti na tento web. Ty co by zajímala velikost web, dnes už jsme přes 3,1 GB místa.

Je tu poslední měsíc roku 2023. Uteklo to jako voda na našich blescích přibilo 10sítky tisíc km. Měsíc prosinec byl smolný pro Astru G od syna i naše Astra J to odnesla potížemi, které ji trápili od jara a které v prosinci se dokončili. Na začátku prosince celou ČR zasypalo mraky sněhu. U nás v Ostravě za 2 dny jsem odházel ve městě na sídlišti půl metra sněhu. Jak bylo tolik sněhu, tak se synovy podařilo prorazit jednu zadní pneumatiku na bočnici, tak nezbilo než koupit novou pneumatiku. Naštěstí se pneu ještě vyráběla, tak stačila pouze jedna. Za to na Astře J opět začlo zlobit zadní kolo na straně spolujezdce. Tento problém se vleče od března, kdy na STK zatáhli ruční brzdu nadoraz a to vše pak odstartovalo. Proto se vše pořádně vyčistilo rozhýbalo a vypadalo to, že vše bude OK. Pak v září na stejném kole se rožhavil kotouč do červena a došlo k výměně zadních kotoučů a desek. Opět vše důkladně prozkoumáno, ale pořád se toto uvedené kolo lehce zahřívalo a ne vždy. Pak mi řekl náš dvorní mechanik, že na 99% to budou lanovody ruční brzdy, že Astra J na to dost trpí. Nechtěl jsme mu věřit, ale po čase to ustoupilo a vypadalo, že vše je OK. Jak napadlo tolik sněhu a do toho mrazy, sůl vše se opět začlo rychle zhoršovat na uvedeném kole. Nechtěl jsme doít do stavu, kdy nové kotouče a desky půjdou do pekla. Náš dvorní mechanik odjel s Astrou G VAN na expedici Afrika a bylo třeba to řešit. Proto jsem oslovil kolegu s jiného servisu a ten ochotně naší Astru J podrobil opravě. Uvedené zadní lanovody k ruční brzdě byly na problémové straně poškozené. Respektive popraskaný bohden a tím pádem se tam dostávala voda a lanko zrezlo. Výměna samotných lanovodů je dost komplikovaná, ale co se dalo dělat, výměna byla provedena na obou stranách. Ptal jsem se, zda nebude potřeba výměna i samotného třmenu. Byl jsem ujištěn, že ten je zcela v pořádku. No jenže jak to bývá. Lanovody vyměněny a problém se zlepšil, ale ne zcela vyřešil. Mechanici těsně před vyzvednutí Astry mě informovali, že se velice omlouvají, ale s uvedeným třmenem není zcela vše OK, i přesto že se jeví, že by měl být v pořádku. Zda tedy mají koupit pouze 1, nebo zda chci vyměnit ihned oba. Rozhodl jsme se tedy pro výměny obou zadních třmenů, ať mám klid na delší dobu. Nechtělo se mi pak řešit za pár měsíců opět trable. Byl pátek večer, tak Astra J musela zůstat v servise přes víkend a v pondělí ráno se vyměnily třměny a najednou vše funguje, jak má a kolo se nezahřívá, nic nepíská. Sláva Astra J opět v takovém stavu, jak má být. Bylo pár dní do Vánoc, no super zajel jsme nakoupit do Polska potraviny a vše potřebné do konce roku. Testovací km ubíhali bez komplikací a nadšení za volantem po pěti dnech půstu bylo super. No snad veškerou smůlu jsme si už s Astrou J vybrali od srpna a bude zase klid na delší dobu.