V této sekci se podíváme na převodovku M32 o které panují na internetu a mezi majiteli vozů z touto převodovkou mnoho ne zcela nepěkných zkušeností.
Nikdy jsem o této převodovce neslyšel, až když jsme začli zvažovat koupi nové Astry J v roce 2014. Četl jsem jen samé negativní informace a dost jsem se děsil co se může stát a kolik stojí repas převodovky a jak co nejvíce zamezit nevhodným potížím. Jak s ní zacházet, jaké bývají příznaky, že převodovka potřebuje provést repas apod. Proto při koupi nové Astry J, jsem zvažoval i zakoupení prodloužené 5 leté záruky, kde se právě to vztahuje na TURBO a převodovku. Pokud by nastal problém, platil by to OPEL a repas by mě nic nestálo.
Nakonec jsem šel do koupi motorizace s touto převodovkou M32 a prozatím je vše v naprostém pořádku. Co je opravdu velmi důležité, je řadit ne jak ukazuje šipka mezi budíky. Předejtete podtáčení motoru a ničení velké části motoru, tak i převodovka vám to vrátí delší životností. Tato převodovka byla montována už u modelu Astra H a to u některých motorizací, pak jí dostali další modely OPEL, jako Vectra C, Signum (u těchto starších modelů se to montovalo k naftovým motorům). Od roku 2008 se převodovka M32 začla objevovat i u benzinových motorů a to s nástupem modelu Insignie / Astra J.
Jak se dá prodloužit „životnost“ převodovky.
Toto se ve velké míře nedá ovlivnit, protože je to dáno konstrukcí převodovky M32. I přestože v servisním plánu, nikde není zmíňka o výměně převodového oleje, tak v autorizovaném servise vám odpoví, že je doživotní. Jak sami víme nic není doživotní, proto je tu doporučení provádět výměnu převodového oleje co 60 000km / 5let (co nastane dříve). Investice není velká a i v autorizovaném servise částka není velká, cca 1300Kč.
Tato převodovka není stavěna na velké zatížení 6 převodového stupně. Proto v roce 2012 a to někde v polovině roku se začla montovat upravena převodovka M32, které přibyl mazací kanálek na 6 rychlostním stupni. To má zamezit právě problematice převodovky od své předchůdkyně, která tento mazací kanálek nemá a nejčastěji odcházelo ložisko mezi 5 a 6 stupněm.
Doporučení !!! Proto se 6 rychlostní stupeň doporučuje řadit, až minimálně ve 2300ot./min. motoru, aby nedocházelo k velkému zatěžování mezi motorem a převodovkou. Tím se přenese kroutící moment lépe na ozubené kola převodovky. Nadále netrápit 6 rychlostní stupeň do dlouhých stoupání a raději přeřadit na 5 rychlostní stupeň. Při nízkých otáčkách se nepřenese sila kroutícího momentu po obvodě šesté rychlosti a může dojít k polámaní malých zubů převodového stupně.
První náznaky, že je něco špatně
Nejčastější závada převodovky M32 jsou hlučná ložiska na 5. a 6. rychlostní stupeň, vůle v ložiskách převodovky – pohyb řadící páky.
Základní technické údaje
Převodovka
|
Meze momentu | ||||||
M32 | M32 | M32 | M32 | M32 | M32 | M32 | |
RPO-Kód | MZ4 | MZ0 | MF3 | MR5 | M06 | M7Y | M60 |
1. rych. stupeň | 3,818 (260 Nm) | 3,818 (260 Nm) | 4,273 (230 Nm) | 4,273 (230 Nm) | 3,818 (260 Nm) | 3,818 (260 Nm) | 4,273 (260 Nm) |
2. rych. stupeň | 2,053 (290 Nm) | 2,158 (290 Nm) | 2,158 (290 Nm) | 2,353 (290 Nm) | 2,158 (290 Nm) | 2,353 (290 Nm) | 2,353 (290 Nm) |
3. rych. stupeň | 1,302 | 1,475 | 1,302 | 1,475 | 1,35 | 1,475 | 1,57 |
4. rych. stupeň | 0,959 | 1,067 | 0,959 | 1,067 | 0,959 | 1,067 | 1,15 |
5. rych. stupeň | 0,744 | 0,875 | 0,744 | 0,875 | 0,77 | 0,875 | 0,94 |
6. rych. stupeň | 0,614 | 0,744 | 0,614 | 0,744 | 0,614 | 0,744 | 0,81 |
Zpátečky | 3,545 (260 Nm) | 3,545 (260 Nm) | 3,818 (230 Nm) | 3,818 (230 Nm) | 3,545 (260 Nm) | 3,545 (260 Nm) | 3,818 (260 Nm) |
Spojování | Hydraulické | ||||||
Obvod | Kabel | ||||||
Rysy | Také pohon všech kol | Všech kol | |||||
max. přenosný moment | 320 Nm | ||||||
Hmotnost
|
klasická cca. 47,0 kg | ||||||
Čtyřkolová varianta suchá cca 49,0 kg | |||||||
Kapacita oleje | cca. 2,4 Liter | ||||||
Převodový oléj
|
od 2012: GM 1940004 alebo Tutela car technyx SAE 75W-85 API GL4 (řazení je ostré) | ||||||
do 2012: GM 1940182 Tutela transmission Matryx 75W-85 , API GL4 (řazení je měkší) |
1 = typ převodovky
2 = design (O = Opel, F = Fiat)
3 = řada motorů (FAM0, FAM2, L850, 1.7D, 1.9D, MDE, LE2, seznam pravděpodobně není úplný)
4 = výstupní poměr
5 = sada ozubených kol (H, I, J, K, N, P, R, S, T)
(ne každá varianta se v Opelu používá!)
6 = závod výrobce (A = Aspern)
7 = dvě mezery
8 = číslice na konci roku
9 = sériové číslo
10 = alfa kód
Co vše se během repasu s převodovkou dělá.
1) Diagnostika poruchy převodovky se provádí zkušební jízdou, pokud je převodovka demontovaná, tak kompletním rozebráním.
2) Po částečném rozebrání převodovky se úrčí rozsah opravy a následně se provede cenová kalkuláce.
3) Úplné rozebraní převodovky (ozubené kola,hřídele,diferenciály)
4) Vyčištění a umytí ústrojí převodovky
5) Po vysušení dilů převodovky může začít kompletace hřídelí
6) Jak jsou v převodovce použité kuželové ložiská (jako u M32), je potřebné hřídele změřit potřebným zařízením a provést přepočet na úrčení hloubky distanční podložky pro danou hřídel , to může byť od 0,30 mm do 1,25 mm ( z tohoto důvodu se oprava nedá provést bez demontáže převodovky z vozidla)
7) Následně se osadí druhá časť ložísek do obalu a převodovka se může uzavřít a nalít převodový oléj
Cena opravy je od 13 000 – 25 0000Kč, záleží jaká firma repas provádí a zde už je převodovka vytažena z vozu a nebo ne.
Výměna oleje v převodovce M32
Jak už víme, převodovka M32 se vyráběla ve dvou verzích, původní – do poloviny roku 2012 a pak modernizovaná, doplněná o mazací kanálek (více foto níže).
Postup převzat z Astra J fóra – za případné nesrovnalosti neručím a pokud se na to necítíte, přenechte výměnu převodového eleje servisu.
Fotografie mi dodal jeden člen fora a moc na děkuji Markovi.
Převodovka M32 (bez mazacího kanálku) – objem 2,4L náplně, doporučuje se přelít o 200ml. (Počítat s tím když se vypustí, uvnitř zůstává stále 0,2L.) Pokud chceme dát původní množství, doplníme tedy 2,2L, pokud chceme přelít o 200ml dáme 2,4L a bude tam 2,6L. Tyto starší M32 mají kontrolní šroub hladiny oleje a Opel píše, neotvírat, pokud je ale třeba ho otevřít, tak použít lepidlo na závity
Převodovka M32 (modifikovaná s mazacím kanálkem) – objem náplně jsem dopátral 1,8L – 1,9L. Někdo z němců doléval 1,6L a pochvaloval si to. Poznatky od uživatele: Poprvé v servisu naplnili 2,2L (celkem uvnitř tedy 2,4L) a chod byl hrubější, teď tam dali 1,8L (celkem tedy 2L) a je to lepší. Tato převodovka NEMÁ kontrolní šroub hladiny. Ideální je tedy zachytit to co vyteče, změřit a to samé množství nalít zpět.
1 – Zahřejeme převodový oléj jízdou, aby ho vyteklo co nejvíce.
2 – Pomocí vypoštěcího šroubu (imbus – 10), vypustíme starý převodový oléj (doporučuje se do nádoby, z které pak zjistíte případné množstvý, které vyteklo).
3 – jedna z variant, jak nalít nový převodový oléj je yytáhnutí ŘJ motoru, nahoru (plochej šroubovák mezi baterku a ŘJ pro odjištění). Demontujeme šroub pro nalití nového množství převodového oleje – TORX asi velikosti 50. Nalijeme přes trychtýř, není nutné demontovat baterku. Případně mít hadici cca 35 – 40cm dlouhou a bez odjištění ŘJ ji protáhnout z levé stravy okolo baterie.
4 – Pokud převodovka má kontrolní šroub, tak zde ho najdete – číslo 1.
Zde najdete fotografie daného převodového oleje po 5 letech a 60 – 80 000km. Na fotografiích je převodový olej pro variantu s odtokovým kanálkem.
Kde všude najdete uvedenou převodovku
Model | Motor | Getriebevariante (RPO-Code) |
Achsantrieb (RPO-Code) |
Alphacode |
ADAM | B14NEH | MZ0 | 4,176 FV2 |
? |
Astra H
|
A/Z17DTJ ecoFLEX | MZ4 | 3,350 FX4 |
YZ, AN9, AZC, AXC |
Z17DTH | MZ4 |
3,650 = 73/20
FXB |
NU, YP, AM4, AYB, AWD | |
A/Z17DTJ, A/Z17DTR | MZ4 | J9, XA, ARW, A2K, AWH | ||
Z19DT, Z19DTH/J/L | MZ4 | NS, H4, YQ, A2J, AWG | ||
Z22YH | MZ4 | C7, YE, APN, A2H, AWF | ||
Z20LEH | MZ0 | 3,833 FW7 |
D7, G8, YL, A2R, AWU | |
A16LET, Z16LET | MZ0 |
3,941
FX1 |
D9, YN, AM3, AYY, AW1 | |
Z20LEL | MZ4 | NR, H3 | ||
Z20LER | MZ0 | GJ, H2, YJ, AYN, AXY | ||
Astra J
|
A17DTE, A17DTF | MF3 |
3,350
FX4 |
AKP, AN2, AZG, AXG |
B16DTL | MF3 | BCG | ||
A17DTJ, A17DTL, A17DTR | MZ4 |
3,650 = 73/20
FXB |
7J, ARY, A2M, AWK | |
A17DTC, A17DTN, A17DTS | MZ4 | AGM, AR2, AYL, AWN | ||
B16DTH | M06 | BCH | ||
A16XHT | MZ0 | 3,833 FW7 |
A8P | |
A16LET | MZ0 | 3,941 FX1 |
8S, ANC, AY3, AW5 | |
A14NEL, A14NET ohne Start-Stop |
MZ4 |
4,176
FV2 |
7C, AM9, AZN, AXN | |
A14NEL, A14NET mit Start-Stop |
MZ4 | ANJ, AZP, AXP | ||
Astra J GTC
|
A17DTE, A17DTF | MZ4 | 3,650 = 73/20 FXB |
AP7, AZ2, AX1 |
A17DTC, A17DTN, A17DTS | ? | 3,833 FW7 |
AHZ, AR1, AYU, AWX | |
A14NEL, A14NET, A16LET ohne Start-Stop |
? |
3,941
FX1 |
AM7, AZJ, AXJ | |
A16XHT | ? | A8N | ||
A14NEL, A14NET mit Start-Stop |
? |
4,176
FV2 |
ANB, AZR, AXR | |
A16SHT | ? | A8L | ||
Astra K
|
B16DTE (70 / 81 kW) ohne Start-Stop |
MZ4 |
3,350
FX4 |
? |
B16DTE (70 / 81 kW) mit Start-Stop |
MZ4 | ? | ||
B14XFL, B14XFT | M60 | ? | ||
B16DTH | MZ4 | 3,650 = 73/20 FXB |
? | |
Cascada
|
A16XHT mit Start-Stop |
? | 3,941 FX1 |
A8N |
A14NEL, A14NET ohne Start-Stop |
? |
4,176
FV2 |
AZJ | |
A14NEL, A14NET mit Start-Stop |
? | AJR | ||
A16SHT, B16SHT mit Start-Stop |
? | A8L | ||
Corsa D
|
Z17DTR, A17DTS | MZ4 | 3,350 FX4 |
J4, YU, AN3, AZB, AXB |
A/Z16LEL, A/Z16LER | MZ0 |
4,176
FV2 |
1E, YM, APW, AZK, AXK | |
A16LES | ? | AR7, AYP, AWS | ||
Corsa E
|
B14NEJ | ? | 3,350 FX4 |
? |
B14NEH | ? | 3,833 FW7 |
? | |
B16LES | ? | 4,176 FV2 |
? | |
Insignia
|
A20DT/C/J/L ohne Start-Stop |
MF3 |
3,350
FX4 |
1B, APR, AZD, AXD |
A20DT/L mit Start-Stop |
? | APS, AZF, AXF | ||
A16XHT mit Start-Stop |
MR5 | 3,650 = 73/20 FXB |
A6P | |
A14NET, B14NET ohne Start-Stop |
MR5 | 3,833 FW7 |
BAP, BBN | |
A16LET | MR5 |
3,941
FX1 |
1C, AM5, AYZ, AW2 | |
A14NET mit Start-Stop |
? | AY6, AW8 | ||
A16XER, A18XER | MZ0 |
4,176
FV2 |
R9, ZM, AM7, AZJ, AXJ | |
A14NET, B14NET mit Start-Stop |
? | ANJ, AZP, AXP | ||
Meriva A
|
Z17DT, Z17DTR | MZ4 | 3,650 = 73/20 FXB |
J8, YA |
Z16LET | MZ0 | 3,941 FX1 |
D5, YF | |
Meriva B
|
B16DTC/E/L mit Start-Stop |
? | 3,350 FX4 |
BDC |
B16DTH mit Start-Stop |
M06 |
3,650 = 73/20
FXB |
BDB | |
A17DTC, A17DTS ohne Start-Stop |
M06 | 7K, ARX, A2L, AWJ | ||
A17DTC, A17DTS mit Start-Stop |
M06 | AGP, ARZ, AY8, AWL | ||
A14NEL, A14NET ohne Start-Stop |
MZ0 |
3,941
FX1 |
7G, ANL, AY1, AW3 | |
A14NEL, A14NET mit Start-Stop |
MZ0 | AM8, AY5, AW7 | ||
Mokka
|
A17DTS mit Start-Stop ohne 4×4 |
? |
3,650 = 73/20
FXB |
AZ4 |
A17DTS mit Start-Stop mit 4×4 |
? | AYM | ||
A14NET ohne Start-Stop ohne 4×4 |
? |
3,833
FW7 |
? | |
A14NET mit Start-Stop ohne 4×4 |
? | ? | ||
A14NET mit Start-Stop mit 4×4 |
M7Y | 4,176 FV2 |
A57 | |
Signum, Vectra C
|
Z19DT, Z19DTL | MZ4 | 3,350 FX4 |
C8, YT |
Z22YH
|
MZ0 | 3,650 = 73/20 FXB |
C7, YE | |
MZ0 | 3,833 FW7 |
C6, G7, YG | ||
Zafira B
|
Z17DTJ ecoFLEX | MF3 | 3,350 FX4 |
QH, APA, AZA, AXA |
Z17DTJ, A17DTJ, A17DTR | MZ4 |
3,650 = 73/20
FXB |
J9, XA, ARW, A2K, AWH | |
Z19DT, Z19DTL, Z19DTH | MZ4 | NS, H4, YQ, A2J | ||
Z22YH | MZ0 |
3,833
FW7 |
D3, G7, YG, APP, AZ3, AXZ | |
Z19DTH | MZ4 | D4, G9, YH, AYR, AWT | ||
Z20LEH | MZ0 |
3,941
FX1 |
D8, H1, YK | |
Z20LER | MZ0 | GJ, H2, YJ, AYN, AXY | ||
Z16XNT, A16XNT | MZ0 | 4,176 FV2 |
1D, AM2, AZH, AXH | |
Zafira Tourer
|
A14NEL, A14NET ohne Start-Stop |
M60 |
3,833
FW7 |
ASC, AZT, AZ7, AY9 |
A14NEL, A14NET mit Start-Stop |
M60 | ASD, AZU, AZ6, AZM | ||
A16XHT | ? | 3,941 FX1 |
A8M | |
A16XNT | ? |
4,176
FV2 |
AND, AZS, AXS | |
A16SHT | ? | A8L |
-
Pokud chcete podpořit tento web, zde je QR kód pro platbu. Jakoukoliv částkou, podle svého uvážení.
-
Poslední aktualizace webu
10. řijna 2024
Od založení tohoto webu v roce 2006 do dne 5.5.2015, bylo zde 25 185 návštěvníků.
Od 5.5.2015 – 5.5.2019 – 49 219 návštěvníků.
Od 5.5.2015 – 2.8.2021 – 100 000 návštěvníků.
Od 5.5.2015 – 17.11.2023 – 200 000 návštěvníků.
Rekord denní návštěvnosti byl 430 lidí (30.1.2023)
-
Nejnovější příspěvky
- Technická data Opel Kadett C, nové lego modely, info v deníku blesků apod. 10.10.2024
- Technická data – Opel Kadett D a Astra L středový panel s aut. převodovkou 18.9.2024
- Astra J – Výměna vyrovnávací nádoby chladící kapaliny 6.9.2024
- Technická data – Opel Kadett E 20.8.2024
- Opel Astra L – Reset nastavení tlaku v pneu TPMS 5.8.2024
- Opel Zafira Life – SILVAPLANA + info v deníku 29.7.2024
- Technická data – Opel Combo B 6.7.2024
- Technická data – Opel Combo C + deník Aster 2024 18.6.2024
- Technická data Opel Combo D + deník Aster 2024 27.5.2024
- Aktualizace technických dat GM motorů a množstvý chladící kapaliny dle typu motoru 8.5.2024
Deník Astry G / J
- Deník Astry – 2006 / 2007
- Deník Astry – 2008
- Deník Astry – 2009
- Deník Astry – 2010
- Deník Astry – 2011
- Deník Astry – 2012
- Deník Astry – 2013
- Deník Astry – 2014
- Deník Astry – 2015
- Deník Astry – 2016
- Deník Astry – 2017
- Deník Astry – 2018
- Deník Astry – 2019
- Deník Astry – 2020
- Deník Astry – 2021
- Deník Astry G / J – 2022
- Deník Astry G / J – 2023
- Deník Astry G / J – 2024
Manuály Astra J
- Užitečné rady a informace k Astrě J
- Manuály Astra J – aktivování skrytých položek palubního PC
- Manuály – Astra J – Autokamera TrueCam A5s
- Manuály – Astra J – Manuál na výměnu motorového oleje 1.4 Turbo 88kW/120k + 103kW/140k
- Manuály – Astra J – Reset servisního intervalu výměny motorového oleje
- Manuály – Astra J – Manuál na montáž pouzdra na brýle v Astře J
- Manuály – Astra J – Rozpis pojístek a jejich velikost (A)
- Manuály – Astra J – Nahrání MP3 muziky na USB flash disk do Astra J
- Manuály Astra J – výměna interiérových žárovek za LED
- Manuály – Astra J – Výměna zapalovacích svíček 1.4 Turbo
- Manuály – Astra J – Výměna baterie v klíči
- Manuály Astra J – Kryty zámků a pantů
- Manuály Astra J – Výměna zajišťovacího kolíku dveří za chromovou verzi
- Manuály – Astra J – výměna vyhřívání předního sedadla.
- Manuály – Astra J – Demontáž / Montáž celku blinkru+mlhovka (facelift) 2012 – 2016
- Manuály – Astra J – Výměna autobaterie
- Manuály – Astra J – Demontáž / Montáž rádia a informačního displeje
- Manuály – Astra J – Podrobný popis konektoru autoradia (autorádio A11)
- Manuály – Astra J – Jak u Navi 600 udělat Navi 900 (3D)
- Manuály – Astra J – Seřízení ruční brzdy
- Manuály – Astra J – Demontáž / Montáž řadící páky
- Manuály – Astra J – Voda v motorovém oleji
- Moderní motor vydrží hravě 250tis. km, nevadí mu ani 1100 otáček
- Jak prodloužit životnost TURBA
- Převodovka M32
- Vše okolo TPMS senzorů OPEL / GM a jejich párování – Astra J
- Astra J – projekt chrom doplňky
- Manuály – Astra J – Výměna obalu vystřelovacího klíče
- Manuály – Astra J – Vše okolo chladící kapaliny v motoru
- Manuál – Astra J – Výměna startéru 1.4 Turbo – Děsivý zvuk při startování
- Manuály – Astra J – Výměna klinového (drážkového) řemene 1.4 a 1.4 Turbo
- Manuály – Astra J – Výměna vzduchového filtru
- Manuály – Porucha funkčnosti AFL světlometů
- Manuály – Astra J – Výměna kabinového (pylového) filtru
- Manuály – Astra J – Výměna vyrovnávací nádoby chladící kapaliny
Diagnostika – chybové kódy
Manuály Astra G
- Manuály – Astra G – Výměna baterie v dálkovém ovládání
- Manuály – Astra G – Výměna svíček v motoru 1.4.16v / 1.6 16v Twinport
- Manuály – Astra G – Montáž zadního plastového nadkoli
- Manuály – Astra G – Montáž parkovacích senzorů Opel Astra G – 5 / 3 dveřové verze
- Manuály – Astra G – Výměna manžet řadící káky + ruční brzdy
- Manuály – Astra G – Výměna vzduchového filtru
- Manuály – Astra G – Reset servisního intervalu výměny motorového oleje
- Manuály – Astra G – Výměna kabinového (pylového) filtru
- Manuály – Astra G – výměna originál rádia za jiné + ovládání na volantu
- Manuály Astra G – výměna interiérových žárovek za LED
- Kdy se poškodí ŘJ motoru nejčastěji
- Manuály – Astra G – Výměna rozprašovačů čelního okna za verzi s Insignie A
- Manuál – Astra G – středové světlo s lampičkami
Péče o automobil
Manuály Astra L
STALLANTIS technika
OPEL Grandland X
Astra K
Corsa
Mini domácí LEGOLAND
Výlety
Užitečné odkazy
- Opel Astra G / Zafira A fórum
- Opel Astra H / Zafira B fórum
- Opel Astra J / Zafira C fórum
- Opel fórum (všech modelů)
- Autoservis ASE – Zdenek Dědič – Brozany
- General Motors
- Opel media + PSA skupina
- Originál Opel příslušenství CZ
- Originál Opel příslušenství SK
- Opel návody CZ
- Astra J – 2009 – 2012 online manuál EN
- Opel Astra – Wikipedie EN
- Doopla – originál díly se slevou
- Originál díly s Německa za skvělé ceny
- Vyhledávač obj čísel dílu OPEL
- OPEL mapové podklady do navigací
- Opel E-mobilita