Díl 3 – Ruční případně strojové leštění

Příprava vozu na leštění

Dekontaminace

Vůz před jakýmkoliv leštěním, je potřeba kvalitně připravit. Pokud tuto fázi neprovedeme pečlivě, je velká pravděpodobnost, že si samotné leštění vozu dosti zkomplikujeme.

Je zapotřebí pořádně menší i větší spáry důkladně vymýt, aby se nám do samotného leštění nedostaly hrubé nečistoty. Pokud budete leštit elektrickou leštičkou a pod kotouč se dostane nečistota, máte zaděláno na velký malér. Do laku se udělají „rýhy“, které mohou být hluboké. Jemné rýhy lze způsobit i ručním leštěním a tak dekontaminace je opravdu důležitá.

K dekontaminaci nám pomůže chemický přípravek, kterých je na trhu mnoho a poté mechanická pomocí CLAY plastelíny.

Chemická

Chemická dekontaminace se provádí v několika krocích. Doporučeno je postupovat následovně. Jako první věc použijeme přípravek na odstranění asfaltu (např. GYEON Q2M TAR), jako druhou věc použijeme přípravek na odstranění polétavé rzi (např. GYEON Q2M IRON).

Poznámka: Uvedené přípravky aplikujeme nejlépe postupně po dílech na automobil. Pokud je totiž lak automobilu rozpálený od slunce, případně od teplého motoru, tak dochází k uschnutí chemického přípravku na laku a komplikuje nám to práci. Doporučená teplota je 18st. ve stínu.

Odstranění asfaltu – Po nanesení odstraňovače asfaltu počkáme pár minut, ať přípravky mohou působit, nebo začneme tam, kde jsme nanesli chemické přípravky jako prvně. Poté si vezmeme mikrovláknovou utěrku, tu namočíme do vody s přípravkem na mytí automobilu. Nadále ji vyždímáme a jemným pohybem sundáme asfaltové stopy z vozu. Následuje oplach vozu a osušení karoserie

Odstranění polétavé rzi – Uvedený přípravek naneseme na karoserii vozu a necháme 3 až 5 min působit. Poté si vezmeme mikrovláknovou utěrku, tu namočíme do vody s přípravkem na mytí automobilu. Nadále ji vyždímáme a jemným pohybem sundáme polétavou rez z vozu. Následuje oplach vozu a osušení karoserie.

Mechanická

Mechanická dekontaminace se provádí pomocí plastelíny CLAY, která se vyrábí v několika barvách a každá barva je vhodná na něco jiného podle tvrdosti. Osobně používám oranžový CLAY, ten je nejvíce měkký.

Poznámka: Pokud voskujete automovil ručně, tak CLAY moc nedoporučuji, zanechává mikro škrábance a ručně, je nelze odstranit. Pokud voskujete elektrickou leštičkou, tak zde je to v pohodě. Přesto bych CLAY nepoužíval moc často a v některých případně, jen na lokální místa. Postačí odstraňovač asfaltu a polétavé rzi.

Kdy CLEY nepoužívat?

–          Pokud má vůz keramickou ochranu.

–          Pokud máme k dispozici pouze tvrdý CLAY a vůz není dekontaminován k renovaci laku.

–          Pokud se jedná o měkké laky a automobil není určen k renovaci laku.

CLAY je vlastně plastická hmota, která má skvělé vlastnosti při čistění karoserie od asfaltu, různé kontaminace zapečených nečistot ze slunce apod. Její funkčnost je ověřena pouze s lubrikujícím přípravkem pro CLAY (např. GYEON Clay lube).

Příprava a pravidla:

1)      Připravíme si CLAY –  kousek (takový aby nám vlezl mezi 2 prsty). V rukou si CLAY zahřejeme a vytvoříme si rovnou plochu (placku).

2)      Doporučuji začínat od střechy automobilu a pak následně dolů, jako přední kapota apod.

3)      CLAY LUBE lubrikant nanášíme na malé části laku (karoserie). Vždy cca max. na ¼ daného dílu.

4)      Na CLAY nikdy netlačíme, ideální je mírný tlak (pod tíhou ruky).

5)      S CLAY pracujeme pouze v rovných tazích, nikdy ne kruhovými pohyby jako u leštění.

6)      Jednou za čas přeložíme špinavou část CLAY do sebe a můžeme dále pokračovat.

7)      Po určitém čase, např. po daném díle karoserie udělejme s CLAY opět kuličku a chvíli ho budeme opět zahřívat, pak s něj vytvoříme opět packu a můžeme pokračovat v čištění.

CLAY nikdy nesmí spadnout na zem, pokud se tak stane, tím se znehodnotí, protože může obsahovat nečistoty ze země. Proto si musíte vzít kousek nového.

Po tomto procesu je potřeba důkladně umýt vůz od šamponu apod., aby byl dokonale čistý. Pak dokonale vůz osušit.

Prostor na leštění

Ideální je samozřejmě mít čistou garáž s dobrým vnitřním osvětlením. Protože pokud voskujeme elektrickou leštičkou, tak venku ve stínu, případně pod pergolou (přístřeškem) se okolo vozu výří prach, který sedá na vůz a pak pod kotouč leštičky a tím se může poškrábat lak. Pokud vůz leštíte ručně, člověk nemá takovou sílu a tak tento jev se stává minimálně, přesto je potřeba na to dávat pozor venku a stát s vozidlem, tam, kde se opravdu nepráší a nelítá pyl apod.

Během voskování je potřeba udržovat pořádek a čistotu. Dané přípravky a utěrky odkládáme na dané námi určené místo. Pokud je to garáž, tak na čistý pracovní stůl. V případě ručního voskování venku, já osobně tyto přípravky a hadry odkládám do zavazadlového prostoru, který mám čistý.

Připravíme si příslušenství:

–          Samozřejmě veškeré přípravky a mikro utěrky, ručníky.

–          Malou stoličku pro leštění střechy vozu.

–          Malý kobereček na sednutí / kleknutí při voskování.

Kámasútra leštění

V leže – prahy vozu, spodní části nárazníků aj.

V sedě – střední části vozu (střed dveří, horní část nárazníků aj.).

Na stoličce – střední vyšší části vozu + střecha vozu

Poznámka: Osobně se tímto ale vůbec neřídím, ale stoličku používám.

Teplota pro leštění:

Osobně má nejlepší zkušenost je voskování při teplotách mezi 18 – 20st ve stínu. Teplota pod cca 13st je nepřijatelná a horní hranice je max. cca 25st.

Oblepování vozu

Oblepování vozu se moc nedoporučuje a hlavně na díly s lakem. Osobně to využívám pouze k oblepení části vozu z černými plasty bez barvy. Hodně jsem toho využíval u Astry G, která měla černé kliky, lišty dveří apod. bez barvy. Pokud to člověk neprovede a dostane se na plasty vosk, tak to zanechá bílé fleky. Pokud takové části oblepíme, neměly by být dlouho oblepeny, jinak hrozí, že na plastech zůstane lepidlo.

Začátky leštění

Než začneme provádět samotné leštění, doporučuji si naplánovat časovou předběžnou osu. Jako je před mytí, dekontaminace, voskování, okna a případně péče o interier a kola atd. Mohu říci, že z velké části tato osa nebude souhlasit, ale postupem času se k tomu dopracujete. Já dnes po několika letech, přesně vím kolik času jaká akce zabere a cca kolik času budu celkem potřebovat. Model Opel Astra mi zabere od 6 – 10hod, podle obtížnosti co chci přesně udělat.

Pokud voskujeme elektrickou leštičkou, nejlépe je si to vyzkoušet na starším díle, např. přední kapotě, případně dveří. Pokud takovou možnost nemáte, tak si vybrat určitou část vozu a na malém místě to vyzkoušet.

Běžně začínáme leštění / voskování od střechy automobilu. Nadále pokračujeme směrem dolů. Já pak pokračuji předním blatníkem na straně řidiče, dveřmi řidiče, dveře za řidičem, dveřmi od zavazadlového prostoru, až opět tam kde jsem začínal. Jako zcela poslední věc dělám přední a zadní nárazník + prahy vozu.