Příprava vozu na leštění
Dekontaminace
Vůz před jakýmkoliv leštěním, je potřeba kvalitně připravit. Pokud tuto fázi neprovedeme pečlivě, je velká pravděpodobnost, že si samotné leštění vozu dosti zkomplikujeme.
Je zapotřebí pořádně menší i větší spáry důkladně vymýt, aby se nám do samotného leštění nedostaly hrubé nečistoty. Pokud budete leštit elektrickou leštičkou a pod kotouč se dostane nečistota, máte zaděláno na velký malér. Do laku se udělají „rýhy“, které mohou být hluboké. Jemné rýhy lze způsobit i ručním leštěním a tak dekontaminace je opravdu důležitá.
K dekontaminaci nám pomůže chemický přípravek, kterých je na trhu mnoho a poté mechanická pomocí CLAY plastelíny.
Chemická
Chemická dekontaminace se provádí v několika krocích. Doporučeno je postupovat následovně. Jako první věc použijeme přípravek na odstranění asfaltu (např. GYEON Q2M TAR), jako druhou věc použijeme přípravek na odstranění polétavé rzi (např. GYEON Q2M IRON).
Poznámka: Uvedené přípravky aplikujeme nejlépe postupně po dílech na automobil. Pokud je totiž lak automobilu rozpálený od slunce, případně od teplého motoru, tak dochází k uschnutí chemického přípravku na laku a komplikuje nám to práci. Doporučená teplota je 18st. ve stínu.
Odstranění asfaltu – Po nanesení odstraňovače asfaltu počkáme pár minut, ať přípravky mohou působit, nebo začneme tam, kde jsme nanesli chemické přípravky jako prvně. Poté si vezmeme mikrovláknovou utěrku, tu namočíme do vody s přípravkem na mytí automobilu. Nadále ji vyždímáme a jemným pohybem sundáme asfaltové stopy z vozu. Následuje oplach vozu a osušení karoserie
Odstranění polétavé rzi – Uvedený přípravek naneseme na karoserii vozu a necháme 3 až 5 min působit. Poté si vezmeme mikrovláknovou utěrku, tu namočíme do vody s přípravkem na mytí automobilu. Nadále ji vyždímáme a jemným pohybem sundáme polétavou rez z vozu. Následuje oplach vozu a osušení karoserie.
Mechanická
Mechanická dekontaminace se provádí pomocí plastelíny CLAY, která se vyrábí v několika barvách a každá barva je vhodná na něco jiného podle tvrdosti. Osobně používám oranžový CLAY, ten je nejvíce měkký.
Poznámka: Pokud voskujete automovil ručně, tak CLAY moc nedoporučuji, zanechává mikro škrábance a ručně, je nelze odstranit. Pokud voskujete elektrickou leštičkou, tak zde je to v pohodě. Přesto bych CLAY nepoužíval moc často a v některých případně, jen na lokální místa. Postačí odstraňovač asfaltu a polétavé rzi.
Kdy CLEY nepoužívat?
– Pokud má vůz keramickou ochranu.
– Pokud máme k dispozici pouze tvrdý CLAY a vůz není dekontaminován k renovaci laku.
– Pokud se jedná o měkké laky a automobil není určen k renovaci laku.
CLAY je vlastně plastická hmota, která má skvělé vlastnosti při čistění karoserie od asfaltu, různé kontaminace zapečených nečistot ze slunce apod. Její funkčnost je ověřena pouze s lubrikujícím přípravkem pro CLAY (např. GYEON Clay lube).
Příprava a pravidla:
1) Připravíme si CLAY – kousek (takový aby nám vlezl mezi 2 prsty). V rukou si CLAY zahřejeme a vytvoříme si rovnou plochu (placku).
2) Doporučuji začínat od střechy automobilu a pak následně dolů, jako přední kapota apod.
3) CLAY LUBE lubrikant nanášíme na malé části laku (karoserie). Vždy cca max. na ¼ daného dílu.
4) Na CLAY nikdy netlačíme, ideální je mírný tlak (pod tíhou ruky).
5) S CLAY pracujeme pouze v rovných tazích, nikdy ne kruhovými pohyby jako u leštění.
6) Jednou za čas přeložíme špinavou část CLAY do sebe a můžeme dále pokračovat.
7) Po určitém čase, např. po daném díle karoserie udělejme s CLAY opět kuličku a chvíli ho budeme opět zahřívat, pak s něj vytvoříme opět packu a můžeme pokračovat v čištění.
CLAY nikdy nesmí spadnout na zem, pokud se tak stane, tím se znehodnotí, protože může obsahovat nečistoty ze země. Proto si musíte vzít kousek nového.
Po tomto procesu je potřeba důkladně umýt vůz od šamponu apod., aby byl dokonale čistý. Pak dokonale vůz osušit.
Prostor na leštění
Ideální je samozřejmě mít čistou garáž s dobrým vnitřním osvětlením. Protože pokud voskujeme elektrickou leštičkou, tak venku ve stínu, případně pod pergolou (přístřeškem) se okolo vozu výří prach, který sedá na vůz a pak pod kotouč leštičky a tím se může poškrábat lak. Pokud vůz leštíte ručně, člověk nemá takovou sílu a tak tento jev se stává minimálně, přesto je potřeba na to dávat pozor venku a stát s vozidlem, tam, kde se opravdu nepráší a nelítá pyl apod.
Během voskování je potřeba udržovat pořádek a čistotu. Dané přípravky a utěrky odkládáme na dané námi určené místo. Pokud je to garáž, tak na čistý pracovní stůl. V případě ručního voskování venku, já osobně tyto přípravky a hadry odkládám do zavazadlového prostoru, který mám čistý.
Připravíme si příslušenství:
– Samozřejmě veškeré přípravky a mikro utěrky, ručníky.
– Malou stoličku pro leštění střechy vozu.
– Malý kobereček na sednutí / kleknutí při voskování.
Kámasútra leštění
V leže – prahy vozu, spodní části nárazníků aj.
V sedě – střední části vozu (střed dveří, horní část nárazníků aj.).
Na stoličce – střední vyšší části vozu + střecha vozu
Poznámka: Osobně se tímto ale vůbec neřídím, ale stoličku používám.
Teplota pro leštění:
Osobně má nejlepší zkušenost je voskování při teplotách mezi 18 – 20st ve stínu. Teplota pod cca 13st je nepřijatelná a horní hranice je max. cca 25st.
Oblepování vozu
Oblepování vozu se moc nedoporučuje a hlavně na díly s lakem. Osobně to využívám pouze k oblepení části vozu z černými plasty bez barvy. Hodně jsem toho využíval u Astry G, která měla černé kliky, lišty dveří apod. bez barvy. Pokud to člověk neprovede a dostane se na plasty vosk, tak to zanechá bílé fleky. Pokud takové části oblepíme, neměly by být dlouho oblepeny, jinak hrozí, že na plastech zůstane lepidlo.
Začátky leštění
Než začneme provádět samotné leštění, doporučuji si naplánovat časovou předběžnou osu. Jako je před mytí, dekontaminace, voskování, okna a případně péče o interier a kola atd. Mohu říci, že z velké části tato osa nebude souhlasit, ale postupem času se k tomu dopracujete. Já dnes po několika letech, přesně vím kolik času jaká akce zabere a cca kolik času budu celkem potřebovat. Model Opel Astra mi zabere od 6 – 10hod, podle obtížnosti co chci přesně udělat.
Pokud voskujeme elektrickou leštičkou, nejlépe je si to vyzkoušet na starším díle, např. přední kapotě, případně dveří. Pokud takovou možnost nemáte, tak si vybrat určitou část vozu a na malém místě to vyzkoušet.
Běžně začínáme leštění / voskování od střechy automobilu. Nadále pokračujeme směrem dolů. Já pak pokračuji předním blatníkem na straně řidiče, dveřmi řidiče, dveře za řidičem, dveřmi od zavazadlového prostoru, až opět tam kde jsem začínal. Jako zcela poslední věc dělám přední a zadní nárazník + prahy vozu.
-
-
Pokud chcete podpořit tento web, zde je QR kód pro platbu. Jakoukoliv částkou, podle svého uvážení.
-
Poslední aktualizace webu
15 listopadu 2024
Od založení tohoto webu v roce 2006 do dne 5.5.2015, bylo zde 25 185 návštěvníků.
Od 5.5.2015 – 5.5.2019 – 49 219 návštěvníků.
Od 5.5.2015 – 2.8.2021 – 100 000 návštěvníků.
Od 5.5.2015 – 17.11.2023 – 200 000 návštěvníků.
Rekord denní návštěvnosti byl 430 lidí (30.1.2023)
-
Nejnovější příspěvky
- Technická data – Opel Rocks Electric 15.11.2024
- Technická data – Opel Grandland (B) 2024 a Lego Ultimate série 30.10.2024
- Technické data – Opel Frontera C – 2024 (žhavá novinka) 13.10.2024
- Technická data Opel Kadett C, nové lego modely, info v deníku blesků apod. 10.10.2024
- Technická data – Opel Kadett D a Astra L středový panel s aut. převodovkou 18.9.2024
- Astra J – Výměna vyrovnávací nádoby chladící kapaliny 6.9.2024
- Technická data – Opel Kadett E 20.8.2024
- Opel Astra L – Reset nastavení tlaku v pneu TPMS 5.8.2024
- Opel Zafira Life – SILVAPLANA + info v deníku 29.7.2024
- Technická data – Opel Combo B 6.7.2024
Deník Astry G / J
- Deník Astry – 2006 / 2007
- Deník Astry – 2008
- Deník Astry – 2009
- Deník Astry – 2010
- Deník Astry – 2011
- Deník Astry – 2012
- Deník Astry – 2013
- Deník Astry – 2014
- Deník Astry – 2015
- Deník Astry – 2016
- Deník Astry – 2017
- Deník Astry – 2018
- Deník Astry – 2019
- Deník Astry – 2020
- Deník Astry – 2021
- Deník Astry G / J – 2022
- Deník Astry G / J – 2023
- Deník Astry G / J – 2024
Manuály Astra J
- Užitečné rady a informace k Astrě J
- Manuály Astra J – aktivování skrytých položek palubního PC
- Manuály – Astra J – Autokamera TrueCam A5s
- Manuály – Astra J – Manuál na výměnu motorového oleje 1.4 Turbo 88kW/120k + 103kW/140k
- Manuály – Astra J – Reset servisního intervalu výměny motorového oleje
- Manuály – Astra J – Manuál na montáž pouzdra na brýle v Astře J
- Manuály – Astra J – Rozpis pojístek a jejich velikost (A)
- Manuály – Astra J – Nahrání MP3 muziky na USB flash disk do Astra J
- Manuály Astra J – výměna interiérových žárovek za LED
- Manuály – Astra J – Výměna zapalovacích svíček 1.4 Turbo
- Manuály – Astra J – Výměna baterie v klíči
- Manuály Astra J – Kryty zámků a pantů
- Manuály Astra J – Výměna zajišťovacího kolíku dveří za chromovou verzi
- Manuály – Astra J – výměna vyhřívání předního sedadla.
- Manuály – Astra J – Demontáž / Montáž celku blinkru+mlhovka (facelift) 2012 – 2016
- Manuály – Astra J – Výměna autobaterie
- Manuály – Astra J – Demontáž / Montáž rádia a informačního displeje
- Manuály – Astra J – Podrobný popis konektoru autoradia (autorádio A11)
- Manuály – Astra J – Jak u Navi 600 udělat Navi 900 (3D)
- Manuály – Astra J – Seřízení ruční brzdy
- Manuály – Astra J – Demontáž / Montáž řadící páky
- Manuály – Astra J – Voda v motorovém oleji
- Moderní motor vydrží hravě 250tis. km, nevadí mu ani 1100 otáček
- Jak prodloužit životnost TURBA
- Převodovka M32
- Vše okolo TPMS senzorů OPEL / GM a jejich párování – Astra J
- Astra J – projekt chrom doplňky
- Manuály – Astra J – Výměna obalu vystřelovacího klíče
- Manuály – Astra J – Vše okolo chladící kapaliny v motoru
- Manuál – Astra J – Výměna startéru 1.4 Turbo – Děsivý zvuk při startování
- Manuály – Astra J – Výměna klinového (drážkového) řemene 1.4 a 1.4 Turbo
- Manuály – Astra J – Výměna vzduchového filtru
- Manuály – Porucha funkčnosti AFL světlometů
- Manuály – Astra J – Výměna kabinového (pylového) filtru
- Manuály – Astra J – Výměna vyrovnávací nádoby chladící kapaliny
Diagnostika – chybové kódy
Manuály Astra G
- Manuály – Astra G – Výměna baterie v dálkovém ovládání
- Manuály – Astra G – Výměna svíček v motoru 1.4.16v / 1.6 16v Twinport
- Manuály – Astra G – Montáž zadního plastového nadkoli
- Manuály – Astra G – Montáž parkovacích senzorů Opel Astra G – 5 / 3 dveřové verze
- Manuály – Astra G – Výměna manžet řadící káky + ruční brzdy
- Manuály – Astra G – Výměna vzduchového filtru
- Manuály – Astra G – Reset servisního intervalu výměny motorového oleje
- Manuály – Astra G – Výměna kabinového (pylového) filtru
- Manuály – Astra G – výměna originál rádia za jiné + ovládání na volantu
- Manuály Astra G – výměna interiérových žárovek za LED
- Kdy se poškodí ŘJ motoru nejčastěji
- Manuály – Astra G – Výměna rozprašovačů čelního okna za verzi s Insignie A
- Manuál – Astra G – středové světlo s lampičkami
Péče o automobil
Manuály Astra L
STALLANTIS technika
OPEL Grandland X
Astra K
Corsa
Mini domácí LEGOLAND
Výlety
Užitečné odkazy
- Opel Astra G / Zafira A fórum
- Opel Astra H / Zafira B fórum
- Opel Astra J / Zafira C fórum
- Opel fórum (všech modelů)
- Autoservis ASE – Zdenek Dědič – Brozany
- General Motors
- Opel media + PSA skupina
- Originál Opel příslušenství CZ
- Originál Opel příslušenství SK
- Opel návody CZ
- Astra J – 2009 – 2012 online manuál EN
- Opel Astra – Wikipedie EN
- Doopla – originál díly se slevou
- Originál díly s Německa za skvělé ceny
- Vyhledávač obj čísel dílu OPEL
- OPEL mapové podklady do navigací
- Opel E-mobilita