Vše okolo TPMS senzorů OPEL / GM a jejich párování – Astra J / Astra K

Tento přístroj používám pro aktivaci snímačů tlaku v pneumatikách TPMS EL-50448 OEC-T5. Jedná se vozidla pro Evropský trh a koncern GM. Pokud máte zájem o párování pneumatik po přezouvání, případně po výměně čidla, můžeme se dohodnout (Ostrava), email – astra-rasag.ic.cz@volny.cz . U vozidel vybavených systémem sledování tlaku v pneumatikách na frekvenci 433 MHz (TPM). Přístroj vyzkoušen na modelech Opel Adam, Corsa E, Astra J / K, Meriva B, Zafira C, Insignie.

Vše okolo TPMS senzorů OPEL / GM a jejich párování – Astra J / Astra K

Evropská unie si usmyslela a nařídila na podzim roku 2014, aby všechny automobily od tohoto data byly vybaveny čidly na kontrolu tlaku v pneumatikách a to povinně, bez možnosti vypnutí. Do tohoto data, bylo možné už tuto technologii mít, za příplatek, ale pokud řidič to chtěl deaktivovat, bylo to možné. Důvod byl převážně šetřit životní prostředí a snižování CO2. Podle vyjádření Evropské unie, díky této technologii automobily budou mít nižší spotřebu paliva, větší životnost pneumatik a řidič je informován o defektu pneumatiky, mnohem rychleji. Po mnoha letech, už je jasné, že to takový účinek nemá a je to převážně tahaní peněz z řidičů. Je to asi tak, jak před několika lety přišli s tím, že se bude svítit světli celý den, po celý rok. Pak po několika letech zjistili, že to má dopad na životní prostředí ve smyslu CO2, protože automobil musí vyrobit více elektřiny.

Automobilka Opel převzala od svého vlastníka v té době GM technologii, která byla snad ta nejdražší, co byla k dispozici. Zrovna v té době jsme objednávali naši Astru J a bylo jasné, že bude potřeba počítat s vyššími náklady na zimní sadu kol. V této době jedno čidlo vyšlo na cca 2000kč a bylo potřeba 4ks. Neoriginály se ještě na trhu neobjevovali a tak za sadu zimních kol jsem zaplatil celkem bezmála 23 000Kč ( 8000kč čidla + 5000kč plechové disky + zimní pneu 16“ + 2000Kč plastové poklice originál OPEL). Najednou se na internetu vyrojilo mnoho diskuzí, jak jsou čidla přesná, zda se dají párovat někde levněji, protože za spárování v Oplu chtěli 400Kč (za 5 min. práce). Prostě další super věc na tahání peněz z lidi.

Za pár měsíců začal internet zaplavovat neoriginální čidla + přístroje na spárování a to hlavně v Číně. Proto další testování, zda to opravdu bude fungovat a ceny se objevovali za celou sadu okolo 3000Kč. Samotný přístroj pro párování čidel stál okolo 1500Kč na Ebay, případně Aliexpressu. Přesto se začlo mnoho pneuservisů vybavovat různými krabičkami na různé značky vozů, aby pomohli lidem, při přezouvání. Doposud člověk přezul a pak musel do autorizovaného servisu na spárování kol, bylo to nepohodlné. No a po tolika letech ceny klesly minimálně o třetinu a to jak originálních čidel GM, tak krabiček na párování, kterou lze koupit za cca za 300 – 400Kč v Číně.

Čidla TPMS

Teorie okolo čidel a proč je musíme mít ve svých vozech bylo dost a pojďme se podívat, jak tomu je v praxi.

Čidla s Opel Astry J – 2015
Rozebrané čidlo

Základní informace:

  • Životnost baterie v čidlu = udává se 5 – 6 let.
  • Baterie u originálních čidel se nedá vyměnit.
  • Čísla pro Evropu jsou na frekvenci 433MHz (pro Ameriku je jiná frekvence).
  • Přesnost čidel = cca 0,1 – 0,2 od informace na displeji.
Popis čísla

Objednávací čísla:

Čidlo 13598775 + matice k upevnění 13581557 – Opel Astra J / Insignia A / Zafira C / Cascada / Corsa E / Meriva / Mokka = pro všechny modely od roku 2015

Čidlo 13506028 – Opel Astra K = pro všechny modely od roku 2016

Číslo 13581561 – Opel Mokka / Mokka X / Adam / Meriva B = pro všechny modely od roku 2015

Neoriginální čídla tlaku

V dnešní době jsou k dispozici v nabídce neoriginální čidla tlaku TPMS pro koncern GM a měl jsem možnost si otestovat, že opravdu fungují a lze je spárovat pomocí níže uvedené krabičky EL-50448. Jejich pořizovací cena je cca o 50% nižší, než originál GM.

Testoval jsme snímače značky HUF 43472000, více obrázek. Vše probíhalo bez komplikací a plně fungují a s vozem komunikují.

HUF 43472000

Praxe

Osobní zkušenost na Astře J je taková, že pokud sundám kola a nasadím druhou sadu, tak na displeji ukazují staré hodnoty, místo údajů o stavu tlaku v pneumatikách by se měly objevit čárky. Pokud kola nespáruji, tak až cca po 20 km se teprve rozsvítí kontrolka na přístrojové desce. Kdy teprve zaznamená ŘJ, že něco nesedí a to na displeji info o stavu tlaku v pneumatikách s čárkami. Celá technologie mezi sebou komunikuje a na displeji se údaje mění cca co 2min. Neumím si představit, pokud nastane defekt pneumatiky, jak rychle celý proces zareaguje.

Chybová hlášení

Zde si ukážeme, jak se to chová za předpokladu závady (sniží se tlak v pneu, dojde baterie v čidlu apod.).

Pokud by došlo k poklesu tlaku v pneumatice na konkrétním kole.

Takto vypadá, jak dojde baterie u konkrétního čidla.

Tak to vypadá, jak přezujete celou sadu pneumatik a to např. z letních na zimní a opačně. Tento stav se neobjeví ihned, ale cca po 15 – 20km ujetí. Pak je potřeba provést párování čidel. Pokud párování provedete ihned po přezutí, tak se načtou nové údaje a s tímto jevem se nesetkáte.

Poznámka: Svítí kontrolka tlaku pneumatik i když čidla ukazují hodnoty. Nejedná se o technickou chybu, pravděpodobně v palubním PC vozu máte u nastavení zatížení vozu nastaven parametr ECO. Pokud tomu je tak, je potřeba stav ECO změnit na jiný parametr, např. lehké / normální apod. Každý vůz to má jiné. Proč se tedy kontrolka rozsvítila je ten důvod, že se venku ochladilo a tlak studených pneumatik klesl pod 2,32 místo 2,5 a tím se kontrolka rozsvítila (po zahřátí na 2,44 zhasne). Jak už jsme si vysvětlili výše, postačí změnit parametr zatížení vozu, případně dohustit pneumatiky na hodnotu cca 2,44 – 2.5. Pak kontrolka také zhasne.

Samotné párování čidel

Jak už víme s informací víše, tak v Číně je k dispozici od roku 2015 mnoho neoriginálních čidel a krabiček na párování čidel. Velmi oblíbený přístroj oranžové krabičky s označením EL-50448, která dokáže spárovat čidla automobilky GM (Opel, Chevrolet, Daewoo) o frekvenci 433MHz. Uvedená krabička dokáže párovat i čidla na frekvenci 315MHz pro USA.

Párovací krabička EL-50448

Tuto krabičku běžně využívají majitelé modelu Opel Astra J / K, Corsa, Insignie, Mokka, Meriva B apod.

Postup samotného párování

Opel Astra J – postup

  • Zapnuté zapalování – nemusí běžet motor.
  • Zatáhneme ruční brzdu.
  • Vstoupíme do palubního PC na záložku s kontrolou tlakem pneumatik. Pro uvedení do učícího módu není ještě potřeba “ EL-50448 – oranžová krabička“
  • Zmáčkneme na páčce palubního PC tlačítko SET, do té doby, než se objeví zda chceme provést párování ANO / NE.
  • Kolečkem na páčce palubního PC, přejdeme na volbu ANO a potvrdíme zmáčknutím tlačítkem SET. Vystoupíme z vozu k levému přednímu kolu.
  • Po uvedení do učícího modu svítí pouze levý přední blinkr určující, že tady je potřeba zahájit učení kola/ventilku.
  • Po naučení levého předního ventilku se rozsvítí pravý přední blinkr vyzývající k učení pravého předního kola/ventilku.
  • Po naučení pravého předního ventilku se rozsvítí pravý zadní blinkr vyzývající k učení pravého zadního kola/ventilku.
  • Po naučení pravého zadního ventilku se rozsvítí levý zadní blinkr vyzývající k učení levého zadního kola/ventilku.

Po naprogramování levého zadního kola/ventilku zablikají všechny blinkry a dvakrát houkne klakson.

Video / Návod – Opel Astra J

Opel Astra K – postup

  • Zapnuté zapalování – nemusí běžet motor.
  • Zatáhneme ruční brzdu.
  • Vstoupíme do palubního PC na záložku s kontrolou tlakem pneumatik. Pro uvedení do učícího módu není ještě potřeba “ EL-50448 – oranžová krabička“
  • Po uvedení do učícího modu svítí pouze levý přední blinkr určující, že tady je potřeba zahájit učení kola/ventilku.
  • Po naučení levého předního ventilku se rozsvítí pravý přední blinkr vyzývající k učení pravého předního kola/ventilku.
  • Po naučení pravého předního ventilku se rozsvítí pravý zadní blinkr vyzývající k učení pravého zadního kola/ventilku.
  • Po naučení pravého zadního ventilku se rozsvítí levý zadní blinkr vyzývající k učení levého zadního kola/ventilku.

Po naprogramování levého zadního kola/ventilku zablikají všechny blinkry a dvakrát houkne klakson.

Bez klíčové startování:

  • Zapnuté zapalování – nemusí běžet motor.
  • Zatažená ruční brzda.
  • Vyřazená rychlost.
  • U bez klíčkového startování je potřeba držet tlačítko asi 10 sec bez! vyšlápnuté spojky.

Video / Návod pro volant s křížem

Video / Návod pro volant bez kříže