Jak prodloužit životnost TURBA
Vážení řidiči.
Do nedávna jsme se převážně setkávali s turbomotory pouze na platformě nafty. Pak nadále u sportovních benzinových motorů větších objemů. Poslední roky se objemy motorů rapidně snižují a díky tomu, aby měly patřičný výkon, tak jsou nízko objemové motory vybavovány čím dál častěji turbodmychadly. Pomalu už odzvonilo atmosférickým motorům. Při výběru nového vozu, už v nabídkách převažují právě nízko objemové motory poháněné turbodmychadly. Co ale je v dnešní době obrovský problém, je ve špatné informovanosti, jak s benzínovými turbo motory zacházet. Jsou totiž mnohem náchylnější na poruchy, pokud člověk se k nim chová ne zcela v rukavičkách. U naftových turbo motorů je jedna velká výhoda a to ve velkém teplotním rozdílů výfukových plynů, oproti benzinových motorů poháněnými turbem. Přestože dnešní moderní technologie, už jsou hodně daleko, je potřeba dodržovat patřičné pokyny.
Kdo čtete pravidelně tento web, víte že vlastním Astru J s motorem 1.4 Turbo benzín a pravidelně jezdím denně do práce cca 4,5km tam a pak zpět. Žádnému motoru nesvědčí krátké trasy a u turbo motoru zvlášť. Proto dodržují následující.
- Po nastartování vyčkám cca 1 minutu, až se olej dostane všude tam kde je potřeba.
- Motor pokud nemá provozní teplotu, tak nezatěžuji.
- Tankuji pouze u kvalitních pump Shell a OMV + do paliva přidávám aditivum VIF.
- Výměnu motorového oleje cca okolo 12500km.
- Při dojetí k cíli (domovu apod.), pár km před cílem už uberu a motor nezatěžuji. Po zaparkování, nechám ještě cca 1 minutu dochladit TURBO.
1. Nezatěžujte motor, než se zahřeje i olej
Tahle rada platí pro všechny motory bez rozdílu, u těch přeplňovaných je ale třeba ji brát ještě vážněji než u kterýchkoli jiných. Důvod tkví v samotných turbech, která za vysoké zátěže pracují s extrémně vysokými otáčkami a na nezahřátý, tedy ne dokonale fungující olej jsou citlivější než jiné části motoru. Pravdou sice je, že turbodmychadla jsou stále odolnější a vydrží dnes i nesrovnatelně horší zacházení než v minulosti, nic to ale nemění na tom, že špatné mazání turbodmychadla je nadále nejčastější příčinou jeho selhání.
Zde je třeba zdůraznit, že řeč je o zahřátí oleje, nikoli chladící kapaliny. Pochopitelně, i sledovat její teplotu je lepší než nesledovat nic, předpoklad, že motor už je dobře prohřátý v momentě, kdy má chladící kapalina ideální teplotu, je mylný – olej se zahřívá podstatně déle než chladicí kapalina. Je pro to několik důvodů a odlišné fyzikální vlastnosti obou kapaliny jsou jen jedním nich. V olejovém systému obvykle není něco jako termostat, který by olej uzavřel v motoru, a urychlil tak jeho zahřátí podobně, jako je tomu v chladicím okruhu. Olej musí cirkulovat i v olejové vaně či v externí nádrži, máte-li vůz se suchou klikovou skříní, a to jsou poměrně velké zásobníky, u kterých trvá ohřátí déle. A není-li olej dostatečně zahřátý, nebude proudit motorem tak dobře, jak by měl, a nebude ho dost dobře mazat. Proto je s vyššími požadavky na výkon nutné počkat do chvíle, kdy je i olej dobře prohřátý.
Jenže tu je úskalí – u spousty aut není způsob, jak teplotu oleje zjistit z přístrojového štítu nebo podobně jednoduchou cestou. V poslední době se ukazatel teploty oleje dostává do displejů v přístrojových štítech, ačkoliv už léta mohl být spolu s dalšími. Vážně těžko chápeme, proč zrovna tento ukazatel má být něčím vzácným – koho auta nezajímají, ten by na něj nemusel dívat, a pro všechny ostatní by to byl ohromný přínos.
Nemáte-li v autě nic na ten způsob, existuje ještě šance, že má vůz chlazení oleje pomocí chladicí kapaliny. V takovém voze je vztah teploty chladicí kapaliny a teploty oleje mnohem užší, ale stále není stoprocentní. Obecně bychom řekli, že olej se prohřívá ještě několik kilometrů klidné jízdy poté, co se zahřeje chladící kapalina. A samozřejmě, čím nižší je venkovní teplota a čím větší je olejová náplň v motoru, tím je potřeba delší čas.
2. Nevypínejte motor bez řádného dochlazení
Předpokládáme, že dochlazování turba je věc známá každému, kdo má motor s turbodmychadlem a zajímají ho auta. Důvod je ten, že jedete-li rychleji, turbo je extrémně tepelně namáhaná součástka a ve většině případů ho chladí pouze cirkulující motorový olej, který ho zároveň maže. Když tedy po rychlé jízdě po dálnici zajedete k benzince, to nejhorší, co mu můžete udělat, je hned vypnout motor, protože turbodmychadlo nebude chlazeno a může se poškodit.
Můžete namítnout, že dnešní turbodmychadla jsou z materiálů, které teplem pomalu nelze poškodit, že kvůli nim dochlazovat nemusíme. Z hlediska samotného turba máte do značné míry pravdu, třeba technici BMW u nových motorů s turby Twin Power říkají, že je prakticky není možné „upéct”. Jenže není to jediný problém – turbomotor totiž může zbrklým vypnutím pomalu zabíjet i pouhé zastavení cirkulace oleje.
To znamená, že ta troška oleje, která zůstane v turbu a jiných horkých místech, se přehřeje a ztratí své mazací i jiné vlastnosti. Když to budete dělat často, olej bude rychleji degradovat a špatně mazat celý motor, nejen turbo. Nebo, a to je výrazně větší problém, může dojít „zapečení” mazacích kanálků v turbu a jinde na motoru, což samozřejmě povede k jejich rychlému konci. Přitom stačí před zastavením na dálnici vyřadit a jet 20 – 30 vteřin na volnoběh, nebo při dojíždění k parkovišti před domem poslední stovky metrů jet opravdu velmi zvolna, a po zastavení vozu ještě 10 vteřin počkat, než vypnete motor. Tohle už nikoho nezabije.
3. Nepřetěžujte motor v nízkých otáčkách
Když se motor převaluje někde okolo volnoběhu a řidič dá plný plyn, automatická převodovka si podřadí a problém nenastává. U manuálu ale leckdo může chtít po motoru, aby na vysoký převodový stupeň táhl i z takhle nízkých otáček. Turbo k tomu svádí, auto se během chvíle dá do pohybu, jenže v tu chvíli dodává velký tlak, ale otáčky motoru jsou malé. Kvůli vysokému převodovému stupni auto nemůže dostatečně zrychlovat, aby mohly otáčky dostatečně rychle vzrůst.
Zejména u malých turbomotorů pak dochází k tzv. LSPI, low speed pre-ignition, předčasnému zapálení směsi při nízké motorové rychlosti, a to může vést k vážným škodám. K tomuto jsou náchylné zejména moderní downsizované benzínové turbomotory právě při velké zátěži a nízkých otáčkách. A protože to je de facto detonační hoření, které způsobuje nečekaný a nepatřičný nárůst tlaku ve spalovací komoře, může to motor vážně poškodit – mohou prasknout písty, ohnout se ojnice, deformovat ojniční ložiska atp.
Přesná příčina, proč se tohle děje, zatím není známa, ale ví se, že čím chladnější je nasávaný vzduch, tím menší je šance, že k LSPI dojde. I proto se chladí výfukové plyny v systémech EGR. Samozřejmě stále platí, že čím vyšší oktanové číslo benzínu, tím více je benzín odolný proti samozápalům – a tedy i proti LSPI. Všechno tohle jde ale minimalizovat jednoduchou věcí – chcete-li zrychlovat, nebuďte líní a podřaďte o jeden, dva kvalty níž. U turba stačí „zdravé střední otáčky” a všechno rázem běží perektně.
U dieselových aut je tu ještě jedna věc, proč tohle není vhodné dělat. Diesely nemívají škrticí klapku, kterou by řidič ovládal plynem, jako benzíny, plynový pedál je tu svázaný s množstvím vstříknutého paliva. Řídící jednotky ve spolupráci s různými senzory všechno tohle korigují, ale i tak plný plyn v nízkých otáčkách může znamenat příliš bohatou směs. A s tím zbytečně vysokou spotřebu paliva a riziko poškození katalyzátoru a dalších, neméně drahých součástí výfukového systému.
4. Vyhněte se nekvalitnímu palivu, ještě více než u jiných motorů
Tenhle bod pochopitelně opět platí pro všechny motory bez rozdílu, ale obzvlášť pro benzínové turbomotory a ještě zvláště pak ty, které jsou vyšponované do extrémních výkonů typu 381 koní z dvoulitru. Benzínové turbomotory mají vyšší tlaky a teploty při spalování benzínu, proto u nich bývají nižší kompresní poměry, než u atmosférických aut, aby nevznikala tendence k detonačnímu hoření.
Oktanové číslo paliva znamená jeho odolnost vůči detonačnímu hoření, proto je pro spoustu výkonnějších motorů, ať atmosférických či přeplňovaných, předepsán benzín o 98 oktanech. Není ale benzín jako benzín a třebaže do paliva člověk nevidí, je dobré se vyhnout podivně působícím pumpám a tankovat palivo z ověřených zdrojů. Nemá to cenu, turbomotor tím zabijete snáz než kterýkoli jný.
5. Vyhněte se zbrklému zacházení s plynem
Zbrklost není u aut vhodná obecně, turbomotory ji ale umí trestat dvojnásob. Mívají totiž více točivého momentu resp. více výkonu v nízkých otáčkách, který navíc přichází skokově a nikoli v přímé reakci na zmáčknutí plynového pedálu. Turba jsou dnes stále lepší a jejich prodlevy stále menší, nulové ale nejsou a nikdy nebudou.
Je-li řidič méně zkušený, náhlá přetáčivost u zadokolky či nedotáčivost u předokolky na výjezdu ze zatáčky ho může překvapit, přidá-li plyn prudce. A nevyřeší ji ani ESP či jiní pomocníci, samotné přílišné zrychlení může být problém. Pokud člověk ví, co dělá, může třeba se zadokolkou snáze driftovat, to je pak jednodušší utržení zádě plynem žádoucí. Pro takové ale tyto řádky jistě určeny nejsou…
Informace byly získaný z tohoto zdroje, více zde.
-
Pokud chcete podpořit tento web, zde je QR kód pro platbu. Jakoukoliv částkou, podle svého uvážení.
-
Poslední aktualizace webu
13. řijna 2024
Od založení tohoto webu v roce 2006 do dne 5.5.2015, bylo zde 25 185 návštěvníků.
Od 5.5.2015 – 5.5.2019 – 49 219 návštěvníků.
Od 5.5.2015 – 2.8.2021 – 100 000 návštěvníků.
Od 5.5.2015 – 17.11.2023 – 200 000 návštěvníků.
Rekord denní návštěvnosti byl 430 lidí (30.1.2023)
-
Nejnovější příspěvky
- Technické data – Opel Frontera C – 2024 (žhavá novinka) 13.10.2024
- Technická data Opel Kadett C, nové lego modely, info v deníku blesků apod. 10.10.2024
- Technická data – Opel Kadett D a Astra L středový panel s aut. převodovkou 18.9.2024
- Astra J – Výměna vyrovnávací nádoby chladící kapaliny 6.9.2024
- Technická data – Opel Kadett E 20.8.2024
- Opel Astra L – Reset nastavení tlaku v pneu TPMS 5.8.2024
- Opel Zafira Life – SILVAPLANA + info v deníku 29.7.2024
- Technická data – Opel Combo B 6.7.2024
- Technická data – Opel Combo C + deník Aster 2024 18.6.2024
- Technická data Opel Combo D + deník Aster 2024 27.5.2024
Deník Astry G / J
- Deník Astry – 2006 / 2007
- Deník Astry – 2008
- Deník Astry – 2009
- Deník Astry – 2010
- Deník Astry – 2011
- Deník Astry – 2012
- Deník Astry – 2013
- Deník Astry – 2014
- Deník Astry – 2015
- Deník Astry – 2016
- Deník Astry – 2017
- Deník Astry – 2018
- Deník Astry – 2019
- Deník Astry – 2020
- Deník Astry – 2021
- Deník Astry G / J – 2022
- Deník Astry G / J – 2023
- Deník Astry G / J – 2024
Manuály Astra J
- Užitečné rady a informace k Astrě J
- Manuály Astra J – aktivování skrytých položek palubního PC
- Manuály – Astra J – Autokamera TrueCam A5s
- Manuály – Astra J – Manuál na výměnu motorového oleje 1.4 Turbo 88kW/120k + 103kW/140k
- Manuály – Astra J – Reset servisního intervalu výměny motorového oleje
- Manuály – Astra J – Manuál na montáž pouzdra na brýle v Astře J
- Manuály – Astra J – Rozpis pojístek a jejich velikost (A)
- Manuály – Astra J – Nahrání MP3 muziky na USB flash disk do Astra J
- Manuály Astra J – výměna interiérových žárovek za LED
- Manuály – Astra J – Výměna zapalovacích svíček 1.4 Turbo
- Manuály – Astra J – Výměna baterie v klíči
- Manuály Astra J – Kryty zámků a pantů
- Manuály Astra J – Výměna zajišťovacího kolíku dveří za chromovou verzi
- Manuály – Astra J – výměna vyhřívání předního sedadla.
- Manuály – Astra J – Demontáž / Montáž celku blinkru+mlhovka (facelift) 2012 – 2016
- Manuály – Astra J – Výměna autobaterie
- Manuály – Astra J – Demontáž / Montáž rádia a informačního displeje
- Manuály – Astra J – Podrobný popis konektoru autoradia (autorádio A11)
- Manuály – Astra J – Jak u Navi 600 udělat Navi 900 (3D)
- Manuály – Astra J – Seřízení ruční brzdy
- Manuály – Astra J – Demontáž / Montáž řadící páky
- Manuály – Astra J – Voda v motorovém oleji
- Moderní motor vydrží hravě 250tis. km, nevadí mu ani 1100 otáček
- Jak prodloužit životnost TURBA
- Převodovka M32
- Vše okolo TPMS senzorů OPEL / GM a jejich párování – Astra J
- Astra J – projekt chrom doplňky
- Manuály – Astra J – Výměna obalu vystřelovacího klíče
- Manuály – Astra J – Vše okolo chladící kapaliny v motoru
- Manuál – Astra J – Výměna startéru 1.4 Turbo – Děsivý zvuk při startování
- Manuály – Astra J – Výměna klinového (drážkového) řemene 1.4 a 1.4 Turbo
- Manuály – Astra J – Výměna vzduchového filtru
- Manuály – Porucha funkčnosti AFL světlometů
- Manuály – Astra J – Výměna kabinového (pylového) filtru
- Manuály – Astra J – Výměna vyrovnávací nádoby chladící kapaliny
Diagnostika – chybové kódy
Manuály Astra G
- Manuály – Astra G – Výměna baterie v dálkovém ovládání
- Manuály – Astra G – Výměna svíček v motoru 1.4.16v / 1.6 16v Twinport
- Manuály – Astra G – Montáž zadního plastového nadkoli
- Manuály – Astra G – Montáž parkovacích senzorů Opel Astra G – 5 / 3 dveřové verze
- Manuály – Astra G – Výměna manžet řadící káky + ruční brzdy
- Manuály – Astra G – Výměna vzduchového filtru
- Manuály – Astra G – Reset servisního intervalu výměny motorového oleje
- Manuály – Astra G – Výměna kabinového (pylového) filtru
- Manuály – Astra G – výměna originál rádia za jiné + ovládání na volantu
- Manuály Astra G – výměna interiérových žárovek za LED
- Kdy se poškodí ŘJ motoru nejčastěji
- Manuály – Astra G – Výměna rozprašovačů čelního okna za verzi s Insignie A
- Manuál – Astra G – středové světlo s lampičkami
Péče o automobil
Manuály Astra L
STALLANTIS technika
OPEL Grandland X
Astra K
Corsa
Mini domácí LEGOLAND
Výlety
Užitečné odkazy
- Opel Astra G / Zafira A fórum
- Opel Astra H / Zafira B fórum
- Opel Astra J / Zafira C fórum
- Opel fórum (všech modelů)
- Autoservis ASE – Zdenek Dědič – Brozany
- General Motors
- Opel media + PSA skupina
- Originál Opel příslušenství CZ
- Originál Opel příslušenství SK
- Opel návody CZ
- Astra J – 2009 – 2012 online manuál EN
- Opel Astra – Wikipedie EN
- Doopla – originál díly se slevou
- Originál díly s Německa za skvělé ceny
- Vyhledávač obj čísel dílu OPEL
- OPEL mapové podklady do navigací
- Opel E-mobilita