Kdy se poškodí ŘJ motoru nejčastěji

Poslední dobou se okolo mě objevilo mnoho poškozených ŘJ motoru u různých automobilových značek a sám jsme měl tu čest, také 2x osobně řešit. Proto jsem se spojit s člověkem, který se přes 30 let zabývá ŘJ motorů značky OPEL a opravuje automobily. Poškození ŘJ může samozřejmě způsobit vytopení po dešti apod. Já spíše hledal důvod, proč se tak děje i přestože se o automobil pečuje a na co si távat opravdu pozor.

Mě to osobně potkalo 2x a vždy na jiném voze:

Astra J – Jednoho krásného dne, jsem přijel do práce, dochladil jsem turbo, jako běžně a vypl motor. Odpoledne přijdu k vozu a chci nastartovat, nic se nestalo, na displeji vidím chyba ABS, pak chyba ESP apod. Astra nenastartovala. Zavolal jsem odtahovou dlužbu a Astra byla v záruce, proto jela přímo do OPLU. Zde týden hledali závadu a pak přisel verdikt, vadná ŘJ motoru. Naštěstí vše řešeno v rámci záruky.

Astra G – Když jsme pořizovali synovy jeho první vůz, tak hlavně jsem si říkal, ať není vadna ŘJ motoru. Prvotně vše vypadalo OK a základní diagnostika nic neukazovala, nakonec se ale na originál diagnostice objevovala chyba P1482, nadále to může být i chyba P1481 apod. Je to jedna z typických projevu odcházejících propojů řídicí jednotky motoru (ECU) Simtec/Multec. To je první známka toho, že vůz sice jezdí, ale je načatá ŘJ motoru. Pak se situace začne prohlubovat cukání motoru, není reakce na plynový pedál apod.

Pojďme si tedy říci běžnými slovy, co vlastně způsobuje poškození ŘJ motoru a jak tomu lze předejít. Nadále proč na tyto problémy trpí hlavně benzinové motory oproti naftovým. Starší vozy OPEL s motory X14XE, Z14XE, X16XE, Z16XE, X18XE jsou na to velmi háklivé a poškození ŘJ se stane vesměs v okamžik, kdy se pokoušíme nastartovat motor a naše autobaterie není v dobrém stavu.

Samotná ŘJ motoru vyžaduje, aby při startování dostávala 9V napění, pokud ale toto napění je nižší, případně kolísá mezi 8 – 10V, pak může dojít k částečnému poškození právě uvedené ŘJ motoru a uživatel vozu to hned nepozná. Postupem času se začně motor chovat nekorektně a řidiči se začne rozsvěcovat ikona elektroniky motoru. Nadále u benzinových motorů, nejsou takové tlaky, proto i u slabé baterky točíme motorem. U naftového motoru jsou tlaky vyšší, proto u slabé baterie nedokážeme nastartovat a tím nedochází k poškození ŘJ motoru, tak často, jak u benzinových. Tak to asi obecně tuto problematiku vysvětlit.

Základem je tedy mít v perfektním stavu svou autobaterii ve voze u starších vozů. U moderních aut se tento jev, tak často neděje, protože ŘJ motoru je určitým způsobem chráněna, ale může se to v určitých situacích také stát. Na co je ale potřeba upozornit, že některé levnější značky vozů, aby ušetřili na nákladech, tak vozy nevybavují potřebnou elektronikou a zákazník to vubec nepozná. Pak nastane situace, kdy motor jede např. na 3 válce. V servise, vymění svíčku, pak zapalovací cívku a pořád je situace beze změny. Nakonec se zjistí, že je právě poškozená ŘJ motoru a to vypálením dané dráhy, která má dát impulz svíčce a to se tak neděje. Nakonec je oprava dražší než se se začátku zdálo a běžně se to vyšplhá na 30 – 45tis. Kč.