OPEL Grandland X – 1.2 Turbo ENJOY

Jak už jsem psal zde, na uvedeném webu. S příchodem modelu Grandland X, jsem se do vozu zamiloval a rád bych ho viděl jako náhradu za současnou Astru J. Prodejem značky Opel pod značku PSA se uvedení modelu Opel Grandlandu X trochu odkládal. Důvod byl prostý, bylo potřeba část techniky GM nahradit technikou PSA, tím PSA nemusí GM platit poplatky za kekich techniku. Opel Grandland X získal motory a převodovky od PSA. Podvozek byl použit z modelu Peugeot 3008, jen Opel z uvedeného podvozku získal maximum a je na tom o mnoho lépe, než 3008. Nadále Grandland X získal kvalitní ergonomická sedadla, která Opel umí a mají atest. Proto pojďme se vrhnout na rozhovor.

OPEL Grandland X – 1.2 Turbo ENJOY

Před pár dny se mi ozval jeden majitel právě modelu Grandland X, který můj web sleduje podle jeho vyjádření, skoro 4 roky. Na můj web narazil, při pořizování modelu Opel Mokka 1.4 Turbo 88kW/120k a když sháněl informace, které se člověk běžně nedozvý, běžnou otázkou v autorizovaném servisu

Proto jsem ho poprosil, zda by se chtěl podělit o informace a zážitky.

Zde je rozhovor a posuďte sami.

Otázka: Kromě Oplu Mokka jste vlastnil i jiné modely.

Odpověď: Jsem pravidelný čtenář Vašeho webu. Sám jsem rovněž velký fanda vozů OPEL. V minulosti jsem měl Opel Kadet, Opel Zafiru A, Opel Mokku a v současné době jsem vyměnil Mokku za Grandland X k mé velké spokojenosti.

Otázka: Nebál jste se PSA kvality, když už to neni GM, Zvažoval jste i jinou značku po tolika letech.

Odpověď: Při nákupu jsem ani nepřemýšlel o nějakém jiném vozidle než Opel. Prostě Opel mám rád. Také mám rád SUV a to již v době, kdy o ně zdaleka nebyl takový zájem a tak výběr byl rychlý. Je pravda, že technika od Peugeota mě trošku nechávala na pochybách, ale nakonec jsem to risknul. Rovněž i cena za Grandlanda X je nižší než podobná SUV od jiných automobilek. Opel Mokka byla ve výbavě Enjoy s doplňky vyhřívání sedaček a volantu, automatické svícení, zpětné zrcátko s clonou. Jediná chybička byla v tom, že pro nás byla malá. Jezdíme často ve čtyřech na hory na lyže a poskládat se bylo náročné. Grandlanda X jsme koupili, také jako skladový vůz a opět ve výbavě Enjoy. Zvykl jsem si na výbavu již z Opel Mokky a nechtěl jít níže. Nad rámec Enjoy máme vyhřívání volantu, sedaček, přední sedačky ty ergonomické (perfektní sezení), automatické svícení (funguje mnohem lépe než v Opel Moce), zpětné zrcátko s clonou a rezervu. Motor je tříválec 1,2 benzín. Měl jsem z motoru strach a tak jsem o něm hodně načetl. Vyrábí se již několik let pod značkou PureTech a několikrát vyhrál soutěž maloobjemový motor roku, tak uvidíme. Diesela jsem nechtěl, jezdíme hodně po městě a krátké cesty a měl bych strach, že jej zničím. Zatím motor funguje perfektně a je svižnější než 1.4 Turbo v Opel Mokka. Celkově oproti Oplu Mokka je Grandland X zase auto o stupeň lepší. Je strašně tichý, a to jak motor, tak i podvozek. Svezení pohodlnější a podvozek rovněž lepší jak v Opel Makka. Rovněž na sněhu sedí lépe jak Mokka. Bohužel má elektronickou ruční brzdu a ta se na sněhu použít nedá a normální ručka mě právě pro jízdu na sněhu hodně chybí.

Otázka: Četl jsem mnoho srovnávacích testů 1.2 Turbo motoru v Grandlandu X – všude trvrdí, že pokud člověk jezdí ve 2 lidech, tak motor je v pohodě, pokud zde jedou 4 dospělí, tak už motor nemá výkon a spotřeba se zvedne cca o 1 litr / 100km.

Odpověď: S Grandladem X zatím jezdíme ve dvou. Ve čtyřech jsme jeli jen jednou a to po dálnici. Spotřeba byla 7,3 litru na 100 km a to jsem předpisových 130 nejel. Jak je to zase lepší auto svádí to k vyšším rychlostem a tomu odpovídá i spotřeba. Motor šel perfektně a ani do kopce nebylo znát, že v autě jsou čtyři osoby.

Otázka: Manuální převodovka

Odpověď: Na převodovku jsem ještě před nákupem také neslyšel zrovna chválu. Byl jsem v Opelu si vše ošahat a nepřišlo mě to tak katastrofální jak jsem to slyšel vyprávět. Šestistupňová manuální převodovka řadí dobře a na delší dráhu převodů jsem si rychle zvykl. Je pravda, že převodovka z Opel Mokky to není, ta byla perfektní.

Otázka: Jak jsou na tom brdy – jsou dost účinné.

Odpověď: Brzdy jsou dobré, nepocítil jsem nějaký nedostatek. Jen mě štve ta elektronická ručka. Je nastavena, že po vypnutí motoru se automaticky aktivuje. Pokud jsem ji vypnul, tak auto stále psalo a hlavně se pouštěla zvonkohra, že ruční brzda je deaktivována. Tak jsem ji opět aktivoval na automatiku a je klid a já si na to musím zvyknout.

Otázka:  Přidáváte aditivum do paliva, např. VIF a nebo ne.

Odpověď: Aditivum přidávám a to VIF. Dával jsem jej i do Opel Mokky a nyní v tom pokračují. Motor již nemá EGR ventil, ale časování výfukových ventilů a přisává se přes ně, tak uvidíme jak to bude fungovat. Nepřímé vstřikování jako u Opel Mokky mě přišlo lepší, když pak vidím různé fotografie o zaneseném motoru s přímým vstřikem.

Poznatek – Setkal jsem se stejně jako vy, že když po krátkých pojížďkách jsem Opel Mokku protáhl  do dálnici, tak motor znatelně ožil.

Z hlediska spotřeby mám zajímavé srovnání.

Každý rok jezdíme ve čtyřech na lyže do Itálie. Cesta je cca 580 km (2/3 dálnice) vždy úplně stejná a naložení jsme ve čtyřech, plný kufr věcí a box na střeše.

Opel Zafira A / 1.8 16v: Spotřeba 7,5 litru na 100 km.

Opel Mokka / 1.4 Turbo 88kW / 120: Spotřeba 6,8 litru na 100 km.

Opel Grandland X / 1.2 Turbo: Z cesty mám velmi dobrý dojem, autíčko šlapalo jako hodinky. Vůbec není poznat, že v autě je tříválec a i při plném zatížení a boxu na střeše jelo úplně stejně jako prázdné, bez zbytečného podřazování do kopců nebo předjíždění. Spotřeba byla vyšší jak s Mokkou. Ta měla spotřebu 6,8 l/100 km a s Grandlandem jsem měl spotřebu 7,1 litru na 100 km. Je pravda, že jsem sním jel svižněji a na dálnici rychleji než jsem jezdil s Mokkou. S Mokkou jsem na dálnici v Německu udržoval rychlost 120 až 130 km/h a s Grandlandem 130 až 140 km/h. I pohodlí běhen cesty je lepší, je poznat prostornější interiér oproti Moce. Takže opravdu maximální spokojenost.

Zafira měla vetší spotřebu po městě 10 až 12 litrů na 100 km. Mokka byla úspornější 8-9 litru na 100 km ve městě. Mimo město jsem se dostal i na 5 až 5,5 litru a po dálnici 6-7 litru podle způsobu jízdy. Vždy jezdím tak 120 až 140 km/h.
S Gradlandem X mám najeto cca 2000 km. Průměrná spotřeba za celých 2000 km je zatím 7,2lit / 100km. Mimo obec a mimo dálnici  jezdím kolem 6 litrů a po městě cca 8litrů na 100 km. Doufám, že se spotřeba ještě sníží. Hlavně jsem zvědav na cestu do Itálie na lyže. Určitě dám vědět

Otázka: Co Vás ještě zaujalo a s čím by jste se rád podělil.

Odpověď: Aktivoval jsem si také OnStar. Má to plno vychytávek a líbí se mě to. Opel Mokka jej neměla. Je to na rok zdarma, ale dle sdělení Opela OnStar k 31.12.2020 končí. Škoda, mě se to líbí a určitě bych si to platil dále.

Děkuji za příjemný rozhovor panu Jandovi a mnoho šťasných km bez poruch a nehod.

Připravil jsem i trochu technických věci k článku, jako údaje o motoru, rozměry, provozní materiál, spotřebu apod.

Verze motoruPSA PureTech 1.2 THP 130k
Kód motoru (OPEL)manuál převodovka B12XHT / automatická přřevodovka D12xHT
Označení motoruEB2DTS / EB2ADTS
Zdvihový objem [cm3]1199
Emisní normaEuro 6.2
PalivoBenzín
PřevodovkaManuál 6st / Automat 6st.
Válce / ventily3 / 4
Největší výkon [kW/min]96kW / 5500ot.
Vrtání (mm)75 mm
Zdvih (mm)90,5 mm
Točivý moment [N.m/min]230 / 1750
Kompresní poměr10,5:1
Zrychlení 0–100 km/h (s)10,1 / 10,4
Pružné zrychlení 80–120 km/h (s)9,9 / —
TurbodmychadloANO
Proměnné časováníANO
Maximální rychlost (km / hod.)188 / 196
Hmotnost motoru84kg
Délka motoru604,5 mm
Výška motoru683,5 mm
Šířka motoru586 mm
Hlava válceHliníková slitina A57 s tepelnou úpravou.
Spotřeba paliva
Mšsto6,1–6,1 / 6,1–6,0
Mimo město4,9–4,8 / 4,9–4,8
Kombinace5,3–5,2 / 5,3–5,2
Emise CO2 (g/km)121–120 / 121–119
Palivová nádrž53 litrů
Spotřeba a emise (l/100 km) WLTP
Kombinace7,3–6,4 / 7,7–6,5
Emise CO2 (g/km)164–144 / 175–146
Provozní náplně
Typ motorového olejeDexos1 Generace 2 5w/30
Motorový oléj3,5litrů
Nádobka odstřikovačů čelního okna, bez odstřikovaců světlometů3 litry
Elektro
Napětí v akumulátoru ( V )12
Kapacita akumulátoru ( Ah )80 (Start/Stop)
Provozní materiál
Originál olejový filtr3647177
Neoriginální olejový filtr MANW 716/1
Originál vzduchový filtr3639109
Neoriginální vzduchový filtr MANC 36 007 KIT
Originál kabinový filtr – aktivní uhlí3638979
Neoriginální kabinový filtr MAN – aktivní uhlíCUK 29 003-2
Přední stěrače95599922
Zavazadlový prostor
Základní514 litrů
Maximální1652 litrů
Rozměry vozidla
Dělka4478 mm
Šířka bez vnějších zpětných zrcátek1841 mm
Celková šířka se sklopenými vnějšími zpětnými zrcátky1970 mm
Celková šířka včetně dvou vnějších zpětných zrcátek2098 mm
Výška (bez antény)1623 mm
Délka podlahy zavazadlového prostoru876 mm
Délka zavazadlového prostoru, když je druhá řada v pozici nejdále vpředu a třetí řada je sklopena1868,8 mm
Šířka zavazadlového prostoru1053 mm
Výška zavazadlového prostoru u zadních výklopných dveří996,6 mm
Rozvor2675 mm
Průměr otáčení10,5 m
Světlá výška (mm)188 mm = při maximálním zatížení
Hmotnost (kg)
Pohotovostní hmotnost1295 / 1318
Užitečná hmotnost560 / 560
Celková hmotnost1930 / 1953
Brždění přívěs max.1400 / 1200
Nebržděny přívěs max.600
Zatížený střechy max.85
Automatické parkování
Automatické parkování

Rozhovor ze dne 18.2.2019