PSA motory (technika)

Při přípravě podkladů o modelu Opel Grandland X a rozhodnutí, že založím i technickou sekci o motorech, jsem na internetu o motorech PSA přečetl hodiny a hodiny zajímavých podkladů. Čas nezastavíme a po prodeji značky OPEL, bylo jasné, že postupně technika od GM, bude nahrazována skupinou PSA, kde teď OPEL patří. Protože bych chtěl zůstat i nadále fanouškem značky OPEL, tak byl čas se i seznámit s technikou PSA. Pořád, je tu ale myšlenka, kterou už jsme naznačoval v deníku Astry J, že je možný přechod k SEATU, ale to ukáže za pár let.

Předmluva

Na úvod k motorům, bych řekl jednu věc nejsem zastáncem maloobjemových motorů (osobně jim říkám šicí stroje). Můj osobní názor je, že turbo v malém motoru nenahradí obsah a výkon motoru. Z hlediska toho, že motor má malý objem, tak se musí více točit a do ovzduší jde v ten okamžik více CO2, motor je více namáhán a tím se i skracuje jeho životnost, spotřeba také nic moc a kdo jen dokáže ještě v tuhle dobu prodávat vozy s vyšším objemem jsou JAPONSKÉ značky Mazda apod. No hold normy EU jsou přísnější a nebudu se divit, jak za pár let se zjistí, že to byla chyba a opět se objeví na trhu 2.0 atd.

Motory PSA

Tak pojďme k motorům PSA. V letech 2012 – 2013 se na světě objevili benzinové motory 1.0 a 1.2 litrů. Jak to tak bývá u nových věcí, i zde se objevili mouchy. Ty se ale rychle odstranily a dnes jsou to bezmála bezproblémové motory na trhu. Svědčí o tom i to, že motor PureTech 1.2, která dostal několikrát ocenění za nejlepší motor v prestižní anketě (pokud se nepletu toto ocenění získal v letech 2016 / 2017 / 2018). Je to dobře, protože v minulých letech majitelé na internetu psali, že PSA nemá dobré benzínové motory, ba naopak má super naftové motory. Je videt na zapracování a PureTech 1.2 se vyrábí v několika verzích a to bez TURBA a pak i s TURBEM. V současné době se s turbem dělají tři varianty a to 110k, 130k a 136k. Motor PureTech 1.2 variantách s / bez torba má bezmála 40% součástek totožných.

Popis benzinového motoru 1.2

Pěkné video o motoru PureTech 1.2 Turbo – o jeho konstrukci

Rozebrání motoru PureTech 1.2 Turbo

PureTech 1.2 Turbo – jak vznikal

Jak vznikal tento motor

Pak je v nabídce i benzínová motorizace PureTech 1.6 TURBO ve dvou variantách, jenže o tomto motoru se toho moc pěkného nedočtete na internetu a ani ze zákulisí prodejců moc dobré odpovědi. Prodejne Vám nabídne v tento okamžik právě radši PureTech 1.2 THP 130k, případně naftový motor. Sám vím od kolegy co kupoval cca tři roky zpět PEUGEOTA a měl právě zájem o benzinový motor 1.6, tak mu prodejce vymlouval tuto motorizace desítky minut a nakonec vzal právě naftový motor, i přestože původně ho neměl v úmyslu. Následně toto samou informaci mi potvrdil, kolega, že motor PSA vyvijelo dohromady s BMW a moc se nevydařil. Nevěnoval jsem tomu moc pozornost, protože v té době OPEL ještě byl pod GM. Teď se karta obrátila a já měl právě zálusk do případného Grandlandu X si pořídit 1.6 TURBO 133kW / 180k s automatickou 8 rychlostní převodovkou. Při pročítání internetu, jsem narazil na mnoho právě ne zcela pěkných vyjádření majitelů tohoto motoru. Třeba i zde v informace z tohoto článku 5 nejméně spolehlivých benzínových motorů (odkaz zde).

BMW/PSA 1.6 THP

Přeplňovaná šestnáctistovka, vzešlá z kooperace BMW a koncernu PSA (Peugeot, Citroen, Opel), potěší výkonem a spotřebou, ovšem zarmoutí problémy, které na majitele po krátké době čekají. První „šarže“ motoru, vyráběné mezi lety 2006 a 2009, si totiž vyžraly problémy s rozvody. Hydraulický napínák nedal řetězu potřebné napnutí a výsledkem bylo chrastění, zakončené ve finální fází přeskakováním rozvodů a zničením celého motoru. Příliš nápomocné nebylo ani řetězové kolo, špatně držící na vačkové hřídeli. Vůle na něm vzniklá způsobí, že se motoru rozhodí časování. Tyto problémy se navíc netýkají jen motoru 1.6 THP, ale dokonce i slabší atmosférické verze 1.6 VTi. Naopak výsadou přeplňovaného agregátu je problém se zakarbonováním sacích ventilů, u nichž může dojít k podpalování. Šestnáctistovka se ve svých nejhorších letech dostala do celé řady modelů Peugeotu (207, 308, 3008, 5008), Citroenu (C3, C4, C5, Berlingo) i Mini, spadajícího pod BMW (Cooper a Cooper S).

Proto jsem se rozhodl, že pokud se tato situace nezmění a na trhu nebude nový motor 1.6 TURBO, tak než takové komplikace, tak to se radši rozhodnu pro 1.2 s TURBEM a vyzkouším si první tříválec vlastnit, jako majitel. Případně přejdu k jiné značce, to ukáže čas. Hraje zde i to, že OPEL u Grandlanda za 1.6 TURBO chce příplatek bezmála 51 000Kč.

Naftové motory PSA, ty jsou bez větších komplikací a tak není co jim bezmála vytýkat. Sám nezvažuji koupí naftového motoru, z hlediska nájezdu málo km a krátkých tras.

Chtěl jsem se podělit o pár informací, které jsem dal dohromady,