Péče o vzhled a interiér (ASTRA)

Tato sekce se bude zabývat oblastí, jak pečuji o vozy všeobecně. Nejedná se o servis, ale péči o lak karoserie a interiér. Mnoho otázek dostávám od návštěvníku tohoto webu a proto jsem se rozhodl se o informace podělit a snad vám to pomůže v rozhodování, jakou cestou jít. Já se rozhodl v roce cca 2007 se začít věnovat i o vzhled naších vozů, tak jak to dělal můj otec za dob vlády Škody 105L v letech 1986 a výše. Pamatuji si, že cca co 2 roky otec na naši Škodu 105L používal pastu (ŽELVU) a lák pěkně ožil. Ze začátku na Astře G jsem používal tekuté vosky od společnosti, ale později jsem začal experimentovat a dnes, už jsem mnohem dále. Pojťme se tedy podívat na to podrobněji, co vše je potřeba a co se mi hodně osvědčilo.

Spotřební materiál

Abychom mohli o vůz dobře pečovat, tak základem je potřebný spotřební materiál. Osobně jsem ho ve většině případů zakoupil s Číny, kde byl mnohokrát levnější než v ČR.

Sítko na dno kyblíku
Mycí rukaviciMycí rukavici s dlouhým chlupem
Gyeon Q2M Silk Dryer 50x55cm sušící ručníkručník na vysušení po umytí
Autoglym Hi-Tech Polish aplikátorHouba nanášení Autoglym Super Resin Polish
Auto Finesse Tyre & Trim Applicator pěnový aplikátor na pneuAplikátor na čištění pneumatik
Aplíkátor na vosk Collinite Super Doublecoat Auto Wax 476sPěnový aplikátor

Autokosmetika

Další kapitolou je samotná autokosmetika. Vždy si musíte stanovit rozpočet, kolik do toho chcete investovat a jak hluboko se této problematice budete věnovat. Osobně jsme postupně přišel na to, že je dobré investovat více finance do kvalitních přípravků, které vydrží velmi dlouho (na několik let). Začínal jsme přípravky SONAX a postupem jsem tuto značku nahradil dražšími a musím říci, že podle mě se vyplatilo.

Velmi dobrou volbou je i autokosmetika od společnosti W5 od supermarketu LIDL. Převážně od tam používám přípravek na čistič disků, ošetření venkovních černých plastů + pneumatik a oživení plastů pro interiér.

Autoglym Super Resin Polish leštěnkaPoužívá se před nanášením Collinite Super Doublecoat Auto Wax 476s
Collinite Super Doublecoat Auto Wax 476s / 500mlTuhý vosk
ValetPro Contamination Remover Orange 100g měkký clayOdstraňují z lakovaného povrchu přilepenou špínu, kterou nelze odstranit běžným mytím
ValetPro Black To The Future Trim and Tyre Dressing 50mlOšetření plastů a pneu
303 Aerospace Protectant 240ml ošetření plastůNa vnitřní plasty interiéru
Gyeon Q2M IronOdstraňovač polétavé rzi
Gyeon Q2M QuickDetailerPřípravek po umytí auta na větší lesk a aby déle zůstal vosk na voze
SONAX Cockpitpfleger – 500mlVelmi dobré zkušenosti na ošetření interiéru, matný a odpuzuje prach
Turtle Wax GL CLEARVUE Tekuté stěrače 300 mlTekuté stěrače – velká pomoc při jízdě za deště a při zimním období (při lehkých mrazech seškrábu)
Coyote Oživovač pneu a plastů 400mlOživovat pneu a venkovních plastů
Gyeon Q2M Bug & Grime 400ml univerzální čističNa hmyz

Pro rozleštění vosku, případně umytí oken, přístrojové desky a ošetření interiéru, používám mnoho druhů mikro utěrek a hadříků různých rozměrů a délky chlupu.

Autoglym Super Resin Polish leštěnka

Používám ji na odstranění jemných škrábanců a hlavně návratu lesku karosérie. Leštěna je vhodný na všechny typy laků. Samotným nanešenim obnovuje lesk zašlým povrchů. Používejte pravidelně a dosáhnete krásný lesk. Pro samotnou aplikaci je vhodný aplikátor Autoglym Hi-Tech Polish.

Collinite Super Doublecoat Auto Wax 476s

Tento přípravek po nanesení má dlouhou účinnost a to cca 12 měs. Jeden z vůbec nejlepších tuhých vosků, který je složen ze směsi polymerů a přírodní karnauby a stal se tak nejdokonalejším voskem Collonite. Odolá UV záření, dešti, sněhu, soli, prachu, špíně atd. Snadno se aplikuje a je odolný vůči autošamponům. Není třeba silné leštění nebo použití speciálního aplikátoru, postačí pěnový aplikátor. Collinite Super Doublecoat chrání lak v létě i v zimě za nepříznivých povětrnostních podmínek. Bezpečný pro nový lak. Vyrobeno ručně v USA.

ValetPro Contamination Remover Orange 100g měkký clay

Clay bar je základní nástroj detailera. Za pomocí lubrikace odstraní z laku silné toxické znečištění. Hloubkově ho vyčistí a nechá ho hladký jako sklo. Clay bar je v podstatě plastelína a na laku zabírá jako žiletkaA to maximálně šetrná. Měkká tvrdost se používá u častěji opečovávaných aut, nejsou tolik znečištěná.Základ je auto pořádně umýt. Ideálně větší koncentrací šamponu, aby pobral skutečně maximum nečistot.

ValetPro Black To The Future Trim and Tyre Dressing – ošetření plastů a pneu

ValetPro Black To The Future je ochranný prostředek na exteriérové plasty a pneumatiky ve formě gelu. Využívá syntetické polymery k obnově černého vzhledu a ochraně pneumatik a plastů po celé měsíce bez ohledu na povětrnostní podmínky. Oživuje vybledlé plasty a udržuje obnovenou barvu. Je navržen tak, aby mohl být aplikován neředěný. Je dost drahý a lze ho nahradit přípravkem W5 s Lidlu, který sice nevydrží tak dlouho, ale stojí mnohem měně a je ve spreji. Případně přípravkem Coyote Oživovač pneu a plastů.

303 Aerospace Protectant – ošetření plastů

Vynikající přípravek pro oživení a impregnaci plastů proti UV záření. Povrch je okamžitě matný a suchý a lehce ztmavený. Je dost drahý a lze ho nahradit přípravkem W5 s Lidlu, který sice nevydrží tak dlouho, ale stojí mnohem měně a je ve spreji.

Gyeon Q2M Iron – polétavá rez

Velice účinný odstraňovač polétavé rzi GyeonQ2M Iron. Q²M Iron je jedním z nejúčinnějších odstraňovačů polétavé rzi na trhu. Tento produkt byl vyvinut speciálně pro dekontaminaci ploch od železitých nečistot, jako jsou brzdový prach a polétavá rez. Osobně používám dlouho a pokud jste si všimly takových jemných teček, které vypadají jako koroze na laku, tak tento přípravek je odstraní bez komplikací. Hlavně to uvidíte na světlých barvách vozů. Používám ho před samotným voskováním.

Gyeon Q2M QuickDetailer – větší lesk laku

Tento přípravek je vhodný, pokud nemáte mnoho času na se věnovat údržbě laku karoserie a chcete aby se lak leskl a ve špatném počasí to odvádělo vodu s karoserie, tak toto je perfektní přípravek. Snadno použitelný detailer Gyeon Q²M QuickDetailer je jasnou volbou. Pokud hledate univerzální produkt pro každodenní rychlou údržbu svých automobilů. Zvýrazňuje lesk a přidává hladkost, zatímco odstraňuje skvrny, šmouhy a otisky prstů. Použít jej lze pro detailing vozů ošetřených tradičním voskem i keramickou ochranou. K těmto ochranám je zcela šetrný a nijak je nepoškozuje.

SONAX Cockpitpfleger – 500ml

Tento přípravek používám mnoho let a jsme s ním nadmíru spokojen. Používám na ošetření vnitřních plastů. Hlavně přístrojové desky a po aplikaci to brání usazování plachu a má matný efekt, tím pádem se přístrojová deska neobjevuje v čelním okně vozu.

Turtle Wax GL CLEARVUE Tekuté stěrače

Výrobek Turtle Wax GL CLEARVUE zvyšuje odolnost předního skla vůči vodě. Tekuté stěrače jsou určeny zejména na přední sklo automobilu a zabraňují také usazování nečistot. Výhled z auta tak není rušen vodou, která je ze skla odpuzována díky použité směsi rozpouštědel a silikonu. Přípravek Turtle Wax GL CLEARVUE se jednoduše aplikuje. Vyzkoušel jsem větší množství podobných přípravků, ale tento se mi osvědčil nejlépe.

Gyeon Q2M Bug & Grime 400ml univerzální čistič

Vysoce efektivní univerzální čistič Gyeon Q²M Bug&Grime je silný a účinný čistič navržený pro odstraňování hmyzu a odolných nečistot ze silnic. Čistič nečistoty doslova rozpouští a tím dosahuje šetrného odstranění hmyzu a nečistot bez vzniku škrábanců nebo poškození laku. Je to ideální volba pro odstranění hmyzu po každé letní vyjížďce. Q²M Bug&Grime čistí rychle a efektivně, zároveň je však šetrný k naneseným povlakům a voskům.

Mé osvědčené postupy

Musím říci, že tím, že bydlíme v panelovém domě a nemám možnost prostor čisté garáže s dobrým světlem, tak voskování provádím přímo venku a to jak víme není moc ideální. Základem je si najít místo kde se nepráší a bude případně stín. Optimální teplota je okolo 20st ve stínu, karoserie nebyla rozpálená od slunce. Nadále je potřeba si no to opravdu vyhradit cca 6 – 8hod. času.

1 FÁZE

  • Umyjeme hrubou nečistotu wapkou.
  • Nanesl auto šampón nejlépe mycí rukavicí s dlouhým chlupem (určitě ne houbou).
  • Provedeme oplach demineralizovanou vodou na myčce (pokud není, tak klasickou vodou).
  • Vysušíme karoserii speciálním ručníkem (např. používám Gyeon Q2M Silk Dryer)
  • Naneseme přípravek na polétavou rez (na Astře toho zase po roce bylo mnoho – hlavně od předních kol + zadních kol a zadní části vozu. Částečně pak přední kapota. Necháme působit cca 15 min.
  • Opět musíme opláchnout celou Astru a vysušit do sucha (např. používám Gyeon Q2M Silk Dryer).
  • Vysušení alu kol disků, to provádím papírovými kuchyňskými ubrousky, zcela do sucha.

První fáze zabrala 1 hodinu práce.

2 FÁZE

Pokud chcete být pečlivý, tak je teď čas na použití měkkého clay ValetPro Contamination Remover Orange. Pro dokonale odstranění nečistot a hladký povrch. Zabere to cca 3 hod. práce navíc. Není to podmínkou.

Poznámka: Vždy začínám střechou automobilu, pak přední kapotou, pokračuji jednou stranou vozu od předního blatníku, až do zadní části vozu, zadní dveře a pokračuji druhou stranou k přednímu blatníku. Přední a zadní nárazník dělám zcela nakonec. Nesmíme zapomenout ani na prahy a dveře ze spodní vnitřní části.

Doporučení: Pokud máte na voze hodně venkovních černých plastů (naštěstí Astra J jich moc nemá), tak doporučuji je buďto oblepit páskou nebo prvně ošetřit přípravkem na venkovní plasty. Pokud to neuděláte, tak většina vosku a to jak tekutých, tak také tuhých nechávají na venkovních plaste bílé mapy a vypadá to hrozně a dlouho to trvá, než se to z plastů smyje.

  • Nanesu tekutý vosk, díl po díle karoserie a to přípravkem Autoglym Super Resin Polish a aplikátorem k němu určeným.Vždy po menších částech, aby jste byly schopni to pak rozleštit. Necháme zaschnout, aby udělal film na karoserii a pak rozleštím mikrovláknovou utěrkou, případně hadříkem ze 100% bavlny.

Tím je první vrstva vosku na voze a mohli bychom práci ukončit. Lak se leskne a neobsahuje nečistot\. Povrch je hladký. Jen z několikaleté zkušenosti jsem zaznamenal, že takto provedená práce vydrží na voze podle počasí cca 6 – 8 měsíců. Proto jsem se rozhodl vždy ještě nanést 2 vrstvu vosku, ale tento krát tuhý vosk Collinite Super Doublecoat Auto Wax 476s.

  • Pustíme se do nanešení tuhého vosku pěnovým aplikátorem, opět díl po díle karoserie od střechy (Collinite Super Doublecoat Auto Wax 476s). Vždy po menších částech, aby jste byly schopni to pak rozleštit. Necháme zaschnout, aby udělal film na karoserii a pak rozleštím mikrovláknovou utěrkou, případně hadříkem ze 100% bavlny. Po tomto nanešení mám odzkoušeno, že na Astře dle počasí vydrží vosk cca 11 – 12 měs.

Poznámka: Určitě si říkáte, proč rovnou nenanést tuhý vosk a ušetříme čas. Ano taky jsme to zkoušel, ale výsledek nebyl tak dobrý. Jednak máte vyšší spotřebu tuhého vosku, protože karoserie není hladká a pokud to děláte ručně bez leštičky jako já, tak je no hodně náročné na fyzičku těla. Pokud nanesete první vrstvu tekutý voskem, jak se vyčistí a je hladký a pak ruční nanešení tuhého vosku není tak náročné a je menší spotřeba.

  • Ošetření venkovních plastů si nechávám až nakonec.

Druhá fáze zabírá 6 hodin práce, ale výsledek je z mého hlediska super. Tak opět Astra připravena na deštivé a zimní období. Je to sice vždy obrovská oběť a časově náročné, ale opravdu to stojí za to. Astra je ošetřena i na případné jemné oděrky od lidí apod.

3 FÁZE

V této fázi se pouštím do ošetření oken + interiér vozu. Ta si taky zaslouží své ošetření.

  • Vysátí celého vozu od pření části až do zavazadlového prostoru.
  • Nadále oživení vnitřních plastů, např. SONAX Cockpitpfleger.
  • Ošetření oken a vyleštění. Na čelní okno použité tekuté stěrače.

Tato poslední fáze zabere cca 1 hodinu práce i méně, protože o interiér se starám pravidelně a vysávám ho min. 1x měs. a oživení plastů provádím několikrát do roka.

Závěr

Proces máme za sebou a osobně ho provádím na konci srpna, případně v září. Důvod je jediný, aby Astra byla chráněna v deštivém podzimním počasí a připravena na zimu a odolávala soli, mrazu a byla celou dobu pěkně čistá. Na karoserii se nedrží nečistoty a tak vás žena pochválí, že po příchodu k vozu není hned její kabát při vstupu do vozu špinavý. Pokud je vůz přesto špinavý postačí pouze wapkou za pár korun, pouze vůz opláchnout vodou.

Fotografie po kompletní procedůře

Po kliknutí na fotografii se foto zvětší.

Po dešti

Po kliknutí na fotografii se foto zvětší.

Ošetření ALU kol, před montáží na Astru

Dlouho jsem si říkal, jak pečovat o ALU kola, aby na autě vydrželi pěkně čisté a mohl použít to co už mám doma a nemusel kupovat něco navíc. Nakonec jsme si namíchal vlastní recept a funguje to.

Poznámka: Umytí kol provádíme celá a nanešení proti polétavé rzi také. Pak co se týče voskování, provádím pouze ošetření z čelní strany. Pokud to chcete mít dokonalé, tak můžete i z vnitřní strany, ale z mého pohledu je to zbytečné, díky vodě na cestě a rychlému smívání vosku, postačí opravdu pouze čelní část.

  • Základ je vždy na podzim při přezouvání na zimní sadu pečlivě ALU kola očistit a umýt wapkou. Zde používám převážně čistič kol od W5 s Lídlu, bohatě to stačí. Pokud jsou kola hodně znečištěna, provedeme postup aspoň 2x.
  • Nechám ALU kola uschnout a pak nanesu přípravek na polétavou rez, nechám působit cca 10min.
  • Nadále je potřeba důkladně alu kola opět wapkou umýt a celkově vysušit. Já používám kuchyňské papírové ubrousky.
  • Nanesu tekutý vosk Autoglym Super Resin Polish daným aplikátorem. Vždy po menších částech, aby jste byly schopni to pak rozleštit. Necháme zaschnout, aby udělal film na ALU kole a pak rozleštím mikrovláknovou utěrkou, případně hadříkem ze 100% bavlny.
  • Vezmu další ALU kola a postupuji stejně jako v bodech předešlých, až uděláme všechny 4 kola, vezmu si to první.
  • Nanesu tuhý vosk Collinite Super Doublecoat Auto Wax 476s pěnovým aplikátorem. Vždy po menších částech, aby jste byly schopni to pak rozleštit. Necháme zaschnout, aby udělal film na ALU kole a pak rozleštím mikrovláknovou utěrkou, případně hadříkem ze 100% bavlny.
  • V tento okamžik máme navoskováno a je potřeba se pustit do oživení samotných pneumatik. Zde používám W5 čistič pneu pěnový a pak aplikátor na pneumatiky (Auto Finesse Tyre & Trim Applicator). Jak z venkovní, tak také z vnitřní strany. Až jsou boky pneumatik suché použiji přípravek na venkovní plasty a pneu, případně přípravek na ošetření pneu ve spreji a nanesu zase zmiňovaným aplikátorem na pneu.

Tak a je hotovo, kola mají ochranou vrstvu a pokud jsou špinavá, postačí je pouze opláchnout wapkou. Zabere to cca 1 – 2hod. podle toho jak dokonale to chcete mít.

Zajimavá videa