Motor 1.2 VTi od PSA – info co jste určitě nevěděli (generace 2)

Motor 1.2 VTi od PSA generace 2 – info co jste určitě nevěděli

Jak už jsem zde na uvedeme webu psal zde. V letech 2012 – 2013 se na světě objevili benzinové motory 1.0 a 1.2 litrů. Já se budu zabírat opět silnější variantou 1.2 VTi, kterou jsem testoval v nové Corse bez turba a pak v Grandlandu X s turbem. Od doby kdy PSA koupilo Opel, jsem se začal zajímat o techniku PSA a sháněl informace, jenže jsem narazil a to hlavně na to, že pokud jsem je získal, byl jsem informován od daných zdrojů, že je nesmím zveřejnit. Co mě zarazilo, byl vydaný článek v motoristickém časopise Svět motorů a to v čísle 14 / 2020, kde veřejně se o problémech 3 válcových motorů od PSA psalo naplno. Jak víte nejsem zastánce 3 válcových motorů, ale díky dnešní době jsem musel částečně změnit k tomu postoj. Srovnával jsem motor o 3 válcích a to GM (Astra K) a PSA. Překvapivě PSA na tom bylo o mnohem lépe, jak spotřebou, pružnosti apod. Říkal jsme si, PSA  získalo mnohokrát první místo za nejlepší 3 válcový motor, opravdu je tak skvěly, tak dokonalý, to snad není možné. Postupem času jsem dostával informace, že i zde je mnoho nedostatků a díky uveřejnění v časopise, to mohu i zde na svém webu zdokumentovat a napsat, jak je možné se vyhnout mnohým problémům. Pojďme tedy na to a snad Vám uvedené informace pomohou.

Motor 1.2 VTi prošel od roku 2012 mnohými úpravami, až téměř k dokonalosti. Přesto je potřeba si na mnoho věcí dávat velký pozor. Poslední generace 2 (od 2018) tohoto motoru je vyráběna ve třech verzích (více níže). Tato poslední generace motoru umožňuje snížení spotřeby průměrně o 4 % oproti předchozí generaci, zlepšení doby odezvy motoru díky optimalizovanému turbokompresoru (o 20 % rychlejší nárůst točivého momentu.

Verze motoruPSA PureTech 1.2 THP 75kPSA PureTech 1.2 THP 100kPSA PureTech 1.2 THP 130k
Kód motoru (OPEL)F12XELF12XHLautomatická převodovka F12xHT
Označení motoruEB2FADEB2ADTDEB2ADTS
Zdvihový objem [cm3]119911991199
Emisní normaEuro 6.2Euro 6.2Euro 6.2
PalivoBenzínBenzínBenzín
PřevodovkaManuál 5stManuál 6st / Automat 8st.Manuál 6st / Automat 8st.
Válce / ventily3 / 43 / 43 / 4
Největší výkon [kW/min]55kW / 5750ot (75k)74kW / 5500ot (100k)96kW / 5500ot. (130k)
Vrtání (mm)75 mm75 mm75 mm
Zdvih (mm)90,5 mm90,5 mm90,5 mm
Točivý moment [N.m/min]118 / 2750205 / 1750230 / 1750
Kompresní poměr11,0:110,5:110,5:1
TurbodmychadloNEANOANO
Proměnné časováníANOAMOANO
Hmotnost motoru74kg84kg
Délka motoru604,5 mm
Výška motoru683,5 mm
Šířka motoru586 mm
Hlava válceHliníková slitina A57 s tepelnou úpravou.
Provozní náplně   
Typ motorového olejeDexos1 Generace 2 5w/30Dexos1 Generace 2 5w/30Dexos1 Generace 2 5w/30
Motorový olej3,25 litrů3,5 litrů3,5 litrů

Co je opravdu velice zvláštní, že do roku 2019 se do benzinových motorů PSA dával motorový olej Dexos1 Gen2 = 5W / 30 a podle nových informací k dokumentaci k obsluze vozu a to jak ve Švýcarsku, tak také v CZ se objevují nové informace v roce 2020 tyto.

1.2 55kW – 0W/20

1.2 Turbo 74kW – 0W/30

1.2 Turbo 96kW – 0W/30

Právě díky těmto potížím, pravděpodobně upustili od uvedeného oleje Dexos1 Gen2 = 5W / 30 a změnili ho na označení výše. Otázkou je zda se tím budou autorizované servisy řídit a nadále tam nebudou dávat Gen2 = 5W / 30.

Hned první věc co mě zarazila, že uvedený motor, jako rozvody má řemen, který prochází olejovou lázní motoru a maže rozvodový řemen. Toto mě osobně zarazilo a dost jsem znejistil. Obzvláště když jsem zjistil, že výměna rozvodu je stanovena při nájezdu 180 000km / 10 let (od roku 2021 sníženo na 100 000 km / 6 let). Nadále interval výměny motorového oleje byl stanoven ze začátků na 20 000km, pak byl snížen na 15 000 km. Díky dlouhým intervalům výměny motorového oleje, dochází k zakarbonování motoru, pak praskání pístních kroužků a motor začne žrát olej a oprava se může i hodně prodražit, pokud prasklí pístní kroužek udělá rýhy do bloku motoru, v tento okamžik, je to na výměnu polomotoru. Je to hlavně o správném používání. Kroužky se zapečou, když motor vysoce zatěžujete a pak je jej po rychlé jízdě náhle vypnete. Toto ale nedělá žádnému motoru dobře a mělo by dojít vždy k dochlazení motoru, obzvlášť u dnešních moderních motoru, je to jedná z velmi důležitých věcí. Já osobně po nastartování nechávám motor cca 1 min. na volnoběh a pak teprve se rozjíždím a před tím, než motor vypínám, tak ho nechávám dochlazovat, zase cca 1 minutu. Při delší jízdě a velké zátěži, před koncem uvedené trasy poslední km zvolním, aby si motor odpočinul. Pokud ještě je motorový olej na konci životnosti, pak se špatně rozpouští úsady a k tomu špatně chladí. Motory PSA se testují při vývoji s motorovými oleji TOTAL a pokud výměnu provedete co 10 až max. 15 000 km, předejdete mnoha komplikacím. Osobně doporučuji výměnu motorového oleje mezi 10 – 12 000km.

Zapečené pístní kroužky

Ve většině případů se to projevuje skokově velkou spotřebou motorového oleje. Pokud to zjistíte, je potřeba automobil ihned odstavit a je potřeba motor nechat opravit. Pokud nestihne zámek pístního kroužku vybrousit ve válci rýhu, tak oprava není drahá. Vytáhnou se celé písty vše se očistí od karbonu a vymění kroužky.

Poznámka k pístům

U motoru 1.2 Turbo nemusí být vždy kované písty. Hodně záleží, pro jaký region byl motor dodán. Proto dejte si pozor hlavně při dovozu vozidla ze zahraničí. Pro český trh bylo rozhodnuto dodávaní motorů s kovanými písty značky MAHLE.

Další velkým problémem je právě rozvodový řemen a dlouhé intervaly výměny motorového oleje, který pak rozleptává rozvodový řemen a ten pak ucpe sítko sacího koše v olejové vaně motoru. Motor pak hůře maže, případně se rozsvítí kontrolka mazání a řidič pak, už nenastartuje a musí se nechat vozidlo odtáhnout. Je pak otázkou, jak motor vypadá uvnitř, protože to že hůře mazal, může dojít k dalšímu poškození.

Rozvody – problematika

Aktualizace informací (rok 2023)

Od samotného začátku, kdy OPEL koupila společnost PSA udával jsem níže uvedené informace. Pokud s motorem jezdíme velmi krátké trasy, tak v oleji je větší množství benzínu, které se nedokáže rychle odpařit a může dojít k loupání rozvodového řemene. Tento jev se stává hlavně u přeplňované verze s TURBEM 74 a 96 kW. Nadále to u všech těchto motorizací způsobuje dlouhý interval výměny motorového oleje. Pokud výměnu snížíme na rozmezí 10 – 12 000km, tak tomu předejdeme. Nadále interval výměny při 180 000km / 10 letech se taky přemrštěný a doporučuje se max. 100 000km / 6 let.

Podle PEUGEOTU (v roce 2021) se automobilka rozhodla upravit u těchto motorů veškeré intervaly na takové, které tu řadu let udávám na tomto webu. Zkrátily interval výměny rozvodového řemenu na 100 000 km / 6let (pouze výměna samotného řemenu) a při druhé výměně, to znamená 12 letech / 200 000 km výměna celé rozvorové sady. Výměnu motorového oleje snížen na max. 15 000 km. Já osobně doporučuji vyměnit celou sadu rozvodů, ne pouze řemen, není to o tolik dražší.

Poznámka: Podle vyjádření PSA, na loupání rozvodového řemene mohou trpět motory vyrobené do konce roku 2019, od roku 2020 je už použita modifikace, která tomu má zabránit. Přesto to doporučuji kontrolovat, protože v roce 2022 byla opět svolávací akce – vice zde.

Řemen, který je vidět z plnicího otvoru motorového oleje (je vpravo, je vidět jeho zadní strana)

Zde vidíte modifikovaný řemen, který problematiku koupání by měl vyřešit. Přesto se to ukáže postupem času.

Pravidelný servis:

  • Výměna motorového oleje Dexos1 Gen2 = 5W / 30 max. po 15 000km 1 rok (doporučení výměna po 10 – 12 000km / 1 rok)
  • Kontrola řemene skrz nalévací olejové hrdlo (autorizovaný servis má přípravek na změření, zda řemen neměkne a nerozválel se do šířky).
  • Zapalovací svíčky a výměna po 60 000km / 4 roky (doporučení po 35 – 40 000km / 4 letech).
  • Řemen pohonu příslušenství po 100 000km / 6 letech.
  • Rozvodový řemen výměna po 100 000km / 6 letech.

Protože jak víte je tu náznak, že naší Astru J do budoucna by mohl nahradit Grandland, případně Astra L a proto takový velký zájem právě o motorizaci 1.2 Turbo 130k. Jak už jsem tu naznačil karbonaci a praskání pístních kroužků se dá velice zamezit častější výměnou motorového oleje a tím i zamezit potížím s rozvodovým řemenem. Na co se mě hodně ptají právě majitelé těchto motorů, je jaké palivo zde mají tankovat. Výrobce sice v dokumentaci informuje, že lze používat i klasické palivo Natural 95. Dlouhodobá zkušenost s turbo motory 1.4 Turbo v Astře J a K je vhodnější tankovat více oktanové palivo Natural 98 nebo 100. Případně v krajní situaci tankovat Natural 95 + dodávat aditivum např. VIF. Tankováním více oktanového paliva lze zabránit poškození pístu / kroužků, které mají větší odolnost vůči detonačnímu spalováni. Při podtočeni tedy nehrozí, že se benzin sám vznítí ve chvíli, kdy je pist v nevhodné úvrati a nedojde tak k destrukci pistu, nebo kroužku. Nemluvě o tom, že je i nižší spotřeba paliva a prodloužená životnost motoru. Další výhodou je, že tato paliva obsahuji jiné BIOSLO6KY, než N95. V N95 je mnoho těchto složek s řepky, u kvalitnějších pohonných hmot, je toto nahrazeno technicky jinou tehnologií.

Pojďme se podívat i na ty kladné stránky, mezi které patří rychlé zahřátí motoru na provozní teplotu v zimním období převážně. Tento motor má chlazené výfukové svody integrované v hlavě, z niž už vede jen jeden otvor. Díky tomu se motor v chladném počasí mnohokrát rychleji zahřeje. Spotřeba paliva je dosti nízká, např. vůči novým 3 válcovým motorům od GM v Astře K. Pokud ale na dálnici, budete motoru šlapat po krku, tak není problém, aby motor atakoval i hranici 9 litrů na 100km. Od majitelů tohoto motoru a i z vlastní zkušenosti při testování Grandlanda X se dá jezdit pod 6 litrů na 100km. Motor má skvělý točivý moment, je velice pružný, rychlá akcelerace a velice dobře vyvážení.

Výrobní závody pro 1.2 VTi PSA

Tříválcový motor PureTech se v současné době vyrábí ve Francii (továrny Française de Mécanique v Douvrinu (departement Pas-de-Calais) a v Trémery (departement Moselle) a v Číně (Siang-jang). V roce 2019 se začli motory vyrábět v Tychy v Polsku a v roce 2020 v Szentgotthárdu v Maďarsku.

Nejslabší varianta 55kW je vhodná pro jízdu po městě a po okreskách, tam všude kde nebude hodně zatěžován a v malých vozech jako Opel Corsa a Opel Mokka. Střední varianta o výkonu 74kW je vhodná pro nenáročné řidiče a pro větší vozidla. Osobně bych ale doporučil nejsilnější verzi 96kW a to z hlediska nejvyššího výkonu a téměř stejnou spotřebu jako má 74kW. Motor 96kW je vhodný i pro Grtandlanda X na jeho váhu, pro běžné ježdění. Obecně tento 3 válcový motor s manuální 5 a i 6 st. převodovkou nepracuje špatně, ale je potřeba při rozjezdech dokonale pracovat se spojkou, obzvlášť při studeném motoru. Jinak vám může to připomínat rozjezdy v autoškole, je to podle toho, jaký jste řidič /ka. Tento jev se ale vytrácí zcela s propojením automatické převodovky, tam to funguje skvěle.

Hlavní problémy motoru 1.2 PureTech

Zde si projdeme jednotlivé nedostatky dané motorizace, ale pokud se celkově o motor staráte a některé úkony výměn provádíte mnohem dříve, jak je popsáno výše nebo zde v této části, tak předejdete mnoha poblémům. Informace jsme čerpal s francouzkých stránek zde.

Souhrn problémů tohoto motoru 2 generace

  • Častá spotřeba oleje, nutno hlídat, abyste neohrozili životnost motoru (naštěstí jsou kontrolky)
  • Znečištění spalovacích komor kalaminem (nespálená hmota, která končí „fosilizací“ na stěnách), což vede k nadměrné kompresi a klepání / samovznícení vedoucí k prasknutí zapalovacích svíček (spotřeba oleje je částečně zodpovědná za tyto usazeniny).
  • Mokrý řemen, který se při kontaktu s olejem rozpadá (drolí) a ucpává mazací okruh (zejména sítko, což má za následek ztrátu tlaku a špatné mazání motoru a periferií jako je turbo nebo vývěva). Palivo v oleji také podporuje oxidaci řemene (nějaké palivo padá do klikové skříně při jízdě ve městě a ECU se více obohacuje, aby se snížily teploty spalování) . Špatné mazání může také skončit (opotřebením kovu: přítlačné kotouče klikového hřídele) axiální vůlí v klikovém hřídeli, nad 0,5 mm je nutné motor vyměnit. Rozteč výměn oleje a změna rozvodu spojená s mokrým řemenem věci logicky zhoršuje.
  • Konstrukce a znečištění olejového okruhu, které podporuje nadzvednutí olejového čerpadla a výrazné opotřebení (na rozdíl od sportovních vozů se suchou vanou) při sportovní jízdě nebo při prudkém brzdění, které způsobí ponoření vozu (olej v klikové skříni je poté odeslán do oblasti klikové skříně, ve které již sítko není ponořeno v oleji). Olejové čerpadlo proto musí být vyměněno před obvyklým termínem.

Zrychlené opotřebení rozvodového řemene

Ozubený řemen mazaný motorovým olejem byl od jeho uvedení na trh jedním z hlavních slabých článků 1.2 PureTech.

Co je za problém?

Rozvodový řemen, o kterém se říká, že je mokrý, protože je ponořen v klikové skříni, má tendenci se předčasně zhoršovat. Problém se vyskytuje zejména u vozidel, která jezdí málo.

Jedná se o fenomén ředění oleje: kapičky paliva, které proudí podél stěny válců ve spodní klikové skříni, znečišťují toto mazivo. Stává se pak abrazivnější, což urychluje opotřebení řemene.

Jiné vedlejší škody jsou možné. Zbytky z rozvodového řemene mohou spadnout do vakuového čerpadla systému posilovače brzd a ucpat ho. Následky? Tvrdší brzdový pedál a delší brzdná dráha. Na druhé straně se může ucpat i sítko olejového čerpadla a také filtry elektromagnetických ventilů s proměnným časováním, což je závada, která se vyznačuje rozsvícením kontrolky tlaku motorového oleje.  

Jaká technická řešení?

Sítko olejového čerpadla se také může ucpat nečistotami pásu, což vyžaduje vyčištění nebo výměnu.
Ucpání sítka olejového čerpadla částicemi rozvodového řemene.

Technická poznámka z července 2022 uvádí, že u modelů po roce 2017 může stále docházet k ucpání vakuové pumpy. V případě ztráty brzdného výkonu nebo rozsvícení kontrolky tlaku motorového oleje musí servisy provést četné kontroly. Zkontrolovali stav olejového filtru vakuového čerpadla, sítka olejového čerpadla, filtrů dvou elektromagnetických ventilů s proměnným časováním a ložisek vačkového hřídele č. 4. V závislosti na výsledku tohoto vyšetření někdy postačí čištění sítka olejového čerpadla a filtrů elektromagnetických ventilů s proměnným časováním.

Servisy nyní kontrolují šířku pásu (rozvodů) při každé výměně motorového oleje a doporučují minimálně každoroční kontrolu.

Podle PEUGEOTU (v roce 2021) se automobilka rozhodla upravit u těchto motorů veškeré intervaly na takové, které tu řadu let udávám na tomto webu. Zkrátily interval výměny rozvodového řemenu na 100 000 km / 6let (pouze výměna samotného řemenu) a při druhé výměně, to znamená 12 letech / 200 000 km výměna celé rozvorové sady. Výměnu motorového oleje snížen na max. 15 000 km. Já osobně doporučuji vyměnit celou sadu rozvodů, ne pouze řemen, není to o tolik dražší.

Kterých vozidel se to týká?

Konstrukce rozvodového řemene byla od roku 2013 několikrát revidována. Poslední vývoj se datuje do června 2022, zbývá však ověřit, že provedené úpravy nesou své ovoce.

Poznámka: Třetí generace tohoto motoru EB se tomuto úskalí vyhne díky svému rozvodovému řetězu. Ta ale ještě není na trhu a v každém případě bude vyhrazena pro verze s mild hybridizací, vybavené novou dvouspojkovou převodovkou vyvinutou s Punch Powertrain.

1.2 PureTech generace 3 v průběhu roku 2023

Samovznícení před jiskrami (rachot)

Co je za problém?

Při jízdě můžete cítit škubání, přičemž se rozsvítí kontrolka diagnostiky motoru. Je to výsledek jevu samovznícení, ke kterému dochází před jiskrou svíčky, anglicky nazývaného rachot. Tento problém souvisí se zanášením hlavy válců.

Znečištění je na tomto motoru velké množství (zejména tím, že spotřebovává olej a způsobuje usazeniny/kalamin) .. A může to způsobit velmi škodlivé účinky: zvýšení kompresního poměru a tím i klepání (které někdy vede až k prasknutí zapalovací svíčky)

Jaká technická řešení?

Servis musí provádět četné kontroly, jako je komprese válců, přítomnost oleje v sání vzduchu nebo znečištění sacích ventilů. Podle výsledků pak mohou vyměnit motorový olej, odlučovač oleje, výměník tepla vzduchu, palivovou nádrž, vstřikovače. Počítá se i s čištěním sacích svodů hlavy válců a nejzávažnější případy si vyžádají i výměnu motoru.

Aby se vyřešily otřesy způsobené jevem samovznícení, výrobci zejména čistí sací kanály hlavy válců vstřikováním mikrokuliček.

Jakou podporu?

Částečné pokrytí je možné do 5 let nebo 150 000 km. Pozor, bude odmítnuta, pokud jste překročili údržbu o více než 3 000 km nebo déle než 3 měsíce. Servisy jsou dokonce pověřeny kontrolou shody vstřikovačů a hladiny etanolu v nádrži. Toto platí, jen pokud jezdáte do autorizovaného servisu.

Nadměrná spotřeba oleje

Něco o této problematice, už jsem naznačil na začátku tohoto článku a zde pouze pokračuji to co jsem záskál z FRANCIE.

Co je za problém?

Majitel si stěžuje na časté doplňování oleje kvůli vadné segmentaci. Tento problém se vyskytuje současně s obavami o odlučovač olejových par, který může způsobit, že se výstražná kontrolka hladiny motorového oleje rozsvítí méně než 6 000 km po nastavení maximální hladiny.

Jaká technická řešení?

Ve všech případech se zkontroluje nepřítomnost netěsností. Pokud je motor vpořádku a nezjistí se jeho počkození, tak se jedná o poruchu odsávání olejových par, jeho výměna by měla stačit.

Před kompletní výměnou tohoto dílu je nutné zkontrolovat přetlakový ventil nebo zpětný ventil (3) odlučovače olejových par (1).

Kterých vozidel se to týká?

Vzhledem k tomu, že v továrně v tuto chvíli neexistuje řešení, může být problémem segmentace postižena celá výroba. Odsávání olejových par byl upraven v listopadu 2021.

Jakou podporu?

Pokud je tato nadspotřeba oleje certifikována a byla respektována údržba, je možné plné pokrytí nákladů na díly a práci až do 100 000 km a 5 let. Částečné krytí, tentokrát omezené na díly, je pak možné až na 8 let a 150 000 km. Toto platí, jen pokud jezdáte do autorizovaného servisu.

ECU motoru

Teď se dostáváme k samotné řídící jednotce motoru.

Co je za problém ?

Indikátor diagnostiky se rozsvítí.

Jaká technická řešení?

Pokud jsou přítomny chybové kódy P1337, P1338 nebo P1339, musí být řídicí počítač motoru přeprogramován.

Kterých vozidel se to týká?

Všechny modely Euro 6.3 (Euro 6.D) do 1.3.2021. Od tohoto data dochází k vývoji softwaru.

Jakou podporu?

Výrobci poskytují plné krytí až na 5 let vozidla bez omezení počtu najetých kilometrů.

Další možné situace

Tento problém, někdy doprovázený rozsvícením diagnostické kontrolky, je obecně způsoben vadným vysokotlakým palivovým čerpadlem. V servisu musí technici bezpodmínečně přečíst chybové kódy. Potom budou také někdy muset zkontrolovat nízkotlaký okruh přívodu paliva nebo dodavatele vysokotlakého čerpadla, poté je v případě potřeby vyměnit. Celkové intervence vyžaduje mezi 40 a 50 minutami práce. Díl byl v továrně upraven v květnu 2015, následně v červenci 2021, aby se pokusili situaci napravit podle verze motoru.

Diagnostická kontrolka svítí

Přítomnost chladicí kapaliny motoru (a) nebo růst (b) v prohlubni zapalovací svíčky ukazuje na porézní hlavu válců.

Vysokotlaké čerpadlo není jedinou příčinou této kontrolky. V závislosti na výrobním sortimentu a chybových kódech zjištěných pomocí diagnostiky. By mohly být hlášeny čtyři další problémy:

  • Do června 2015: elektromagnetický ventil olejového čerpadla. Jeho výměna vyžaduje přibližně 1 hodinu 20 minut práce.
  • Do srpna 2017: snímač otáček motoru. Jeho výměna trvá asi 1 hodinu 15 minut.
  • V celém výrobním sortimentu: pórovitost hlavy válců. Po kontrole chybových kódů musí servis zkontrolovat číslo motoru, stejně jako přítomnost chladicí kapaliny motoru nebo nárůst v důsledku pórovitosti hlavy válců v jímce zapalovací svíčky. Pokud tato vyšetření povedou k výměně hlavy válců, musíte bohužel počítat s poměrně tučným účtem. Tento těžký a jemný zásah skutečně vyžaduje téměř 7 hodin práce podle oficiálního měřítka.
  • Do února 2021: zapalovací svíčky. Od tohoto data byla namontována nová modifikace.

Závěr

V dnešní automobilové době, kde se šetří na všem a vývoj je rychlí, tak je velmi těžké najít dokonalý automobil. Tento motor vypadá jako dobrá volba a pokud snížíte servisní intervaly, tak budete spokojeni a v Corse a i v Grandlandu X jezdí velmi pěkně.

Plusy +

  • Spotřeba
  • Pružnost
  • Zrychlení
  • Velmi dobrý točivý moment

Mínusy –

  • Rozvodový řemen – rozleptaný
  • Praskání pístních kroužků – díky vysokým intervalům výměny motorového oleje

Ceny náhradních originálních dílů

Podíval jsem na zoubek i na ceny náhradních dílů pro uvedenou motorizaci a byl jsem dost překvapen.

  • Pístní kroužka nejvyšší kvality od firmy Mahle – originály = 550 až 700Kč
  • Svíčky = 250 až 380Kč
  • Zapalovací cívka od NGK cca 1000Kč
  • Komplet rozvodová sada okolo 3000Kč