Deník Astry – 2012

Leden 2012

Tak koncem Prosince 2011 se stal černou můrou pro mě i pro Astru. Když jsem jel cestou do práce, tak mi vběhlo dítě s řady zaparkovaných aut, přímo před auto. Proto jsem ihned Astru se snažil zastavit, ale na kluzké vozovce to moc nešlo, ABS nepomohlo, ale naštěstí dítě stačilo přeběhnou silnici, ale šlo opravdu a centimetry. Jenže v otáčce se už Astra na ledu nezatočila a ťukl jsem do zaparkovaného vozu asi ve 20 – 30km/hod. Astra to odnesla, rozbitým předním světlem spolujezdce a předním nárazníkem. Proto 14 dnu byla odstavena v autorizovaném servise Opel Novotný Ostrava, kde Astru opět opravili a vypadá zase skvěle. Vše proplatila pojišťovna, jen jsem zaplatit spoluúčast. No musím říci, ale že psychicky jsem na tom byl dost zle, ale naštěstí dítěti se nic nestalo a naopak ihned uteklo s dalšími pryč, než jsem se s pamatoval. No hlavně že vše dobře dopadlo. Tak po vyzvednutí Astry ze servisu, jsem objednal nové mračítka na přední světlomety, protože s uvedeného poškozeného světlometu mračítko nešlo sundat a bylo mírně poškozeno. Nové mračítka Mattig jsou už doma a teď je musím zavést nalakovat. Nadále jsem byl opět na nákupu v Polsku a po zpáteční cestě jsem opět natankoval i pohonné hmoty.

Spotřeba paliva:

Prosinec – Shell Polsko – N-95 V-Power – 6,61 lit / 100km

Leden – Shell Polsko – N-95 – 6,65 lit / 100km

Únor 2012

V tomto měsíci nastali v ČR obrovské mrazivé dny a noci. Astra obstála na výbornou i při rekordním mrazivém ránu a to -28st, kdy jsem nastartoval napoprvé. Opět se osvědčilo to, že do pohonných hmot benzínu přidávám přísadu VIF, který zvyšuje oktanové číslo a motor má lepší chod motoru a nemrznoucí směs do odstřikovačů běžně do -30st a opět se vyplatilo. Dostat se do Astry nebyl problém, ani přimrznutí dveří se nestalo. Jedině so se dělo, je to že při takových mrazech mi při průjezdu nerovnostmi se objevovalo skřípaní v oblasti motoru, vypadá to na gumové sinenbloky, které bude potřeba v letě nechat prostříknout, aby při takových mrazech neskřípaly. Jen v mrazivých dnes mi odešla žárovka v osvětlení zadní SPZ a řídící jednotka parkovacích senzorů. Tak jsem trochu naštván, protože po 3 letech jsem donucen koupit celou novou sadu parkovacích senzorů, protože tento typ se už nevyrábí. Jak bude tepleji, tak mě čeká opět hodinová instalace nových parkovacích senzorů, ale naštěstí už není třeba nic vrtat.

Spotřeba paliva:

Shell Polsko – N-95 – 6,36 lit / 100km

Březen – Duben 2012

Tak po pár týdnech jsem opět zpět, je čím dál méně času a tak poslední dobou se toho moc neudálo. Kromě poškození parkovacích senzorů letošními mrazy, také trochu zazlobil motor. Jednalo se o to, že na rysce oleje přibyla tekutina a byly pouze 2 možnosti, voda, nebo benzín. Poroto jsem překontroloval hladinu vody a vše bylo v pořádku a tak po otevření otvoru na víku motoru přes víčko jsem cítil benzín, je to normální jev u nových motoru nové generace, ale po zahřátí motoru na provozní teplotu bylo to cítit 10x více a to s důvodu, že do pohonných hmot přidávám přísadu VIF. Tak se vše začalo řešit a tak jsem vyměnil komplet olej a olejový filtr a spojil se s kolegy automechaniky. Dokonce se vše řešilo i v automobilce Opel v Německu a dostal jsem vyjádření, že benzín se do motoru dostal pravděpodobně srážením vlhkosti při krátkých trasách a velkých mrazech – 30st. Bylo mi to zvláštní, protože na víčku oleje jsem takovou bílou emulzi za celých 5 let neměl. Také při diagnostice se objevilo chybné fungování termostatu a tak došlo k výměně za nový a teď je vše v naprosté pohodě. Tak po výměně oleje a filtru jsem najel přes 1000km a pak najednou během 2 dnů hladina na měrce stoupla a pak zase klesla. Po konzultaci jsem nakonec zjistil, důvod proč byl cítit benzín v takovém rozsahu, bylo to ucpáním odvětrávání motoru do sání a zpět do motoru. Postačí odpojit 2 jediné tenké hadice na vrchním víku motoru (když se postavíte čelem k motoru je to na plastovém víku vpravo nahoře). Jedna vede do sání a druhá dozadu za motor pod váhou vzduchu. Po odpojení jednoho z otvorů na víku motoru byl úplně ucpaný a v obou hadicích byla emulze. To byl taky důvod, proč jsem cítil benzín v takovém rozsahu, protože se neodvětrával a tím i stoupala hladina oleje na rysce kvůli tlaku v motoru. Od té doby je vše v pořádku, tak to snad bude i nadále . Naštěstí jsem rád, že hladinu oleje kontroluji velmi často, je to zvyk s Astry F . Jinak Astra je přezuta na letní sadu na alu discích a je to zase poznat v komfortu jízdy. No, jak se oteplí tak sundám přední fólie na oknech a pruh na čelním okně, který není zestupný. S důvodů už neúnosných cen pohonných hmot, Astra už tak často neopouští své stanoviště a jezdím na kole do práce, jak to počasí dovolí. Dokonce počasí nepřeje tomu, aby Astru mohl ručně navoskovat, snad se to brzy obrátí k lepšímu.

Doplňující info: Tak přední fólie sundány. Fólie sami o sobě šli dolů velmi dobře asi během 2 min., ale zbytek lepidla byla práce na 2 hod. Padlo na to 6x houbička na nádobí a plno nervů. Vím že na to existuje speciální spréj, ale cena mě odradila 1500kč. Nadále Astra dostala nové bezramínkové stěrače značky BOSH a čaká mě provedení desinfekce klimatizece, filtr vyměněny a dokonce provedení doplnění náplně klimatizace. Bylo mi doporučeno uskutečnit trasu po dálnici po vyčištění uvedených hadic odsávání a vytočit motor až do 6000ot. a tak jsem to trochu prohnal a motor jede jako hodinky.

Květen 2012

Tak abych Astru pořádně otestoval před dovolenou a byl si jistý, že po uvedených potíží s motorem je vše OK, tak jsem uskutečnil dlouhé trasy po dálnici a okreskách. Udělal jsem si s rodinou výlet do Brna po dálnici, se podívat do ZOO. Osobně jsem taky, potřeboval zjisti spotřebu při rychlosti do 120km/hod. Zda funguje klimatizace, ta byla velmi potřeba, protože v uvedený den byla teplota skoro 28st nad nulou. Klimatizace jela v 60% cesty a po příchodu k autu se ZOO, jsem Astru nastartoval a nechal zapnutou klimatizaci asi 10min. a pak jsme vyjely zpět Ostrava. Na dálnici jsem Astru trochu prohnal a to tak že na 3 a 4 rychlostní stupeň jsem motor vytáčel do 6000ot. aby se motor pročistil a trochu ožil. Po zpáteční cestě už bylo znát, že motor je svižnější a jede tak jak před zimou. O dva dny později jsme jely opět delší trasu směrem na Bruntál, po kopcích a zde je to hodně znát, že motor je opět svižnější a dostává se do kondice, tak jak jsem zvyklý. Hlavně do Hrabiňského kopce je to poznat. Kombinovaná spotřeba paliva podle pal. PC Ostrava – Brno a zpět byla i se zapnutou klimatizace činila 6,15lit / 100km, max. jsem jel do 120km/hod.. Před pár dny v podvečer jsme s rodinou vydali opět na velký nákup do Polska a po zpáteční cestě jsem natankoval plnou nádrž u SHELLu za 35Kč / 1lit. Vraceli jsme se po 21hod večer a pršelo, tak jsem nikde nespěchal a po ujetí 90 km, byla spotřeba 5,4lit při rychlosti do 100km/hod., tak spokojenost. Uvidíme, jak to bude fungovat vše potřebné nadále, ale rozdíl mít na předních oknech fólie a nemít je v horkých dnech je velice znát na teplotě ve voze a to jsem měl pouze variantu 2 ze škály max. 4., tak nebyly moc tmavé. V listopadu mě čeká další technická a tak jsem je sundal už teď a důvod i byl v tom, že policisté na Severní Moravě jsou na fólie na vozech důkladní a platit pokutu až 2000kč se mi opravdu nechtělo.

Soupis spotřeb pohonných hmot:

Únor – SHELL Polsko Natural 95 – 6,36lit. /100km

Březen – SHELL Polsko Natural 95 – 6,77lit. /100km ( velké mrazy a to i -30st. )

Duben – AGIP Ostrava – Natural 95 – 6,72lit. /100km

Duben – ORLEND Polsko – Natural 95 – 6,69lit. / 100km

Květen – SHELL Polsko Natural 95 – 6,28lit. /100km ( výlet Brno + Bruntál – 77% dálnice, klima )

Červen 2012

Tak přátelé po měsíci a něco se vracím s informacemi. Motor je zcela v pořádku a Astra je opět motorově zdravá. Jen mě tentokrát potkala další malá problematika. Jednoho velmi teplého dne jsem zapnul klimatizaci a najednou do interiéru zvláštní zvuk syčení, tak jsem zpozornil a po vypnutí klimatizace to přestalo, po zapnutí opět se objevilo. Po asi 10 min bylo vše jasné, přestala zcela fungovat a unikl tlak v klimatizaci. Proto jsem odvezl Astru do servisu na opravu a tam velmi příjemný majitel firmy mi vše vysvětlil a nechal si Astru u sebe na otestování okruhu klimatizace. Po 3 dnech mi volal, že se objevila prasklinka ve sváru trubky klimatizace a tak se to nechalo opravit. Po namontování a natlačením dusíkem na 10 atmosfér, se ale opět objevila minimální netěstnost a to v jedné s gumových hadic napojených na chladič klimatizace. Po 5 dnech je klimatizace opravena a po zapnutí je to totální mražák. Nechal jsem si tedy i pořádně pročistit kompletně klimatizaci a provést důkladnou desinfekci. Tak a Astra je opět zcela v pořádku, klimatizace a motor v pořádku, tak teď jen směr dovolená.

Popis opravy klimatizace:

Oprava netěstnosti – těsnění + okroužky + přetěsnění hadice + tlakovky         2400Kč
Proplach a plnění klimatizace                                                                              399Kč
ÚV barvivo                                                                                                             99Kč
Chladivo–600g                                                                                                     600Kč
Dusík na kontrolu těsnosti klimatizace                                                                 200Kč
Desinfekce400g                                                                                                   448Kč
Celkem                                                                                                             4146KčSpotřeba paliva:
Shell PL N-95 + OMV CZ      6,3 lit / 100km ( najeto přes 1000km )

 

Co je dobré vědět ohledně klimatizace

  • Správně fungující klimatizace snižuje náklady na provoz vozidla. Pokud se jí nevěnuje dostatečná starost, dochází postupem času k nákladným opravám.
  • Část výkonu motoru se spotřebovává na chod klimatizace. Pokud je o klimatizace dobře pečováno, tak motor se tolik nezatěžuje. Tím pak docílíte nižší spotřeby pohonných hmot.
  • Nejdražší součástí systému klimatizace je kompresor, cena kompresoru se podle typu vozidla pohybuje v desetitisícových částkách. Pro správnou funkčnost kompresoru se do chladícího okruhu přidává olej, který kompresor maže. Pokud se v předepsaných intervalech neprovede výměna chladiva, olej postupně stárne, zhoršuje se viskozita a následně může nastat poškození kompresoru. Potom nezbývá než drahý kompresor vyměnit za nový. Další součástí okruhu klimatizace jsou hadice, filtry, výparník, expanzní ventily atd.
  • Doporučený interval výměny chladiva v klimatizaci je 2 roky a je ho dobré dodržet.
  • Výměny chladiva provádějí specializované firmy s vyškolenými pracovníky.
  • Chladivo, které se s případného okruhu odčerpá, ve speciálním přístroji se vyčistí od starého kompresorového oleje, popřípadě dalších nežádoucích látek (rez, voda, kal apod.). Vyčištěné chladivo se zpátky vrací s příměsí nového kompresorového oleje do systému klimatizace vozidla a doplní se pouze rozdíl množství chladiva do výrobcem předepsané hodnoty. To znamená, že Vy jako zákazník hradíte pouze rozdíl množství chladiva, které scházelo.

Desinfekce klimatizace je doporučena minimálně 1x za rok a to vždy při výměně kabinového filtru. Desinfekce ničí plísně a bakterie ve výparníku a v dutinách, které jsou karcinogenní, vytvářejí zápach v interiéru vozidla a způsobují také alergie, angíny, chřipky. Proto je velmi nutné nezanedbávat desinfekci klimatizace a zvlášť apeluji na rodiny s dětmi.Pokračování:

Tak aby toho nebylo málo tak po opravě klimatizace odešla originál baterie GM 55Ah a to po pěti a půl letech. Proto jsem zvažoval jakou zakoupit, protože Astru si nadále plánuji ponechat na delší dobu, tak jsem hledal varianty. Původní rozměr autobaterie je šířka – 175mm x výška 175mm v délka 240mm. I přesto že je kaslík větší je dobré zachovat hlavně výšku 175mm a šířku 175mm. Na délku se tam vleze až 260mm a tak pokud chcete, je možné použít autobaterii VARTA SILVER Dynamic 60Ah, která bez potíží zde vleze. Podle konzultace s kolegy na astra g fóru, pro motorizaci 1.4 16v Twinport a 1.6 16v Twinport postačí níže uvedený model VARTA SILVER Dynamic 52Ah, je to baterie nové technologie.
AUTOBATERIE VARTA SILVER Dynamic 52Ah, 520A, 12V, C6
Maximální výkon pro maximální nároky. Tento model nové řady VARTA SILVER Dynamic určuje nová měřítka na trhu a v současné době dokonce převyšuje požadavky mezinárodních výrobců aut. Spolehlivé zásobení i při nadprůměrné vysoké spotřebě energie, vysoký výkon při studeném startu (520 – 920 A) i za extrémních klimatických podmínek a nejvyšší rezervní kapacity (52-110Ah) činí z této zásobárny energie vrcholný produkt tria VARTA Dynamic.

• pro vozy s obzvláště vysokými nároky na výkon
• ideální při velkém počtu elektrických spotřebičů
• výrobek vyšší výkonnostní třídy
• optimální pro dieslové motory
• delší životnost díky osvědčené technologii legování stříbrem

Vysoce kvalitní zcela bezúdržbový akumulátor s prodlouženou životností až o 20% (technologie Calcium-Stříbro-legura) a sníženým samovybíjením.
Další vlastnosti: vyšší bezpečnost (ochrana proti zpětnému zážehu), snížená spotřeba destilované vody, lepší odolnost proti korozi mřížek, rukojeť pro snadnější instalaci či manipulaci, vysoký startovací výkon.

Informace o produktu:
Typ baterie                                                                SILVER Dynamic
Krátký kód                                                                           C6
Modelové označení                                                   552 401 052 316
Kapacita Ah / 20hod.                                                           52
Napětí (V)                                                                            12
Typ spodního uchycení                                                      B13
Startovací proud (A) DIN / EN                                             520
Typ                                                                                bezúdržbový
Hmotnost (kg)                                                                    12 kg
Po koupi připraven k použití                                                ano
Délka / šířka / výška(mm)                                             207 / 175 / 175
Umístění kontaktů                                                          0, + pól vpravo
Speciální vlastnosti                                                        legováno stříbrem

Červenec – Listopad 2012

Po 5 měsících jsem našel pár minut času. Poslední týdny jsem v jednom kole, protože se v práci děje mnoho změn a bylo potřeba se k všemu postavit více čelem. Nakonec se povedlo a od října jsem výše. No času ale rapidně ubylo, ale co by člověk pro povýšení neudělal.


Červenec 2012

Jinak letos se mi smůla lepí na paty už od jara a to s motorem, pak klimatizace a v červenci opět motor. Těsně před odjezdem na dovolenou jsem Astru ručně navoskoval a vše připravil k odjezdu. Překontrolován stav brzd a prolezl jsem Astru důkladně, zda je vše OK. Pak nastala zrada 4 dny před odjezdem, ale opět s autem nebylo vše zcela v pořádku a od jara nikdo nevěděl co s motorem je a až v tento okamžik bylo vše jasné. Zajel jsem ke kolegovi, opravuje s 95% jenom Opel vozy, bylo jasné proč se dostával benzín do motoru. Prvně to vypadalo opravdu na řídící jednotku, která propouštěla benzín do oleje přes písty. Myslí se tím, že řídící jednotka sama sebe neumí zkontrolovat a na diagnostice se nic neprojeví. Nakonec bylo vše jasné a po změření tlaků na válcích po zahřátí motoru (ujetí 150km) se projevil úbytek na prvním válci. Nakonec Astru čekala oprava, která nakonec nebyla až tak nákladná. Motor čekal vytažení s Astry a rozšroubovat s 98% do šroubku. Vše se důkladně prošlo a vyčistil se i motorový prostor, tak že Astra v motorovém prostoru je jako při koupi nového auta.

Seznam provedených prací:

– Motor čekalo přetěsnit všechny 4 válce (sada kroužků na 4 válce)
– Srovnání hlavy + těstnost hlavy automaticky, hned výměna gufer
– Výměna všech těsnění, pod hlavou, vrchní těsnění ventylů, těsnění svodů a těsnění kolem bloku motoru
– Kontrola všech částí motoru
– Oprava vodní pumpy, kde se ulomil plastový náhubek, vyměněno za kovový (loni jsem popisoval právě tuto problematiku zde v tomto deníku)

Naštěstí jak už jsme psal, oprava byla cenově dostupná a nemuselo se měnit např. řetěz ani ozubená kola. Po opravě motoru, je vidět obrovský rozdíl ve výkonu. Dokonce i se snížila spotřeba paliva a motor je o dost nižší. Tímto skoro po 6 letech první velká investice do opravy.

Oprava Astry trvala 9 dní, nejvíce času trvalo, než uvedená Ostravská firma srovnala hlavu a provedla kontrolu těstnosti hlavy. Demontáž a montáž byla otázkou 2 dnů.

Spotřeba paliva:
GLOBUS Natural 95 – 6,2lit / 100km

Srpen 2012

Po opravě Astry, jsme začal Astru opět pomalu zajíždět a vše pomalu a zlehka a už po prvních km byl vidět rozdíl ve výkonu motoru, ve stoupáni apod. Během 14 dní co jsem měl dovolenou, se najelo bezmála 1700Km a i spotřeba byla menší a v oblasti Jeseníků v kopcích byl znát a to jsem motor točil max. do 3000ot. sem tam na pár vteřin do 3500ot. Byl jsem donucen sundat přední fólie s oken a je to znát ve slunečných dnech je v autě větší teplo. Jinak jsem byl nucen vyměnit čidlo venkovní teploty, protože ukazovalo nesmyslné údaje, tako při +25st na displeji bylo +88st a podobně. Naštěstí takové čidlo jsem dostal zdarma od kolegy, co mi opravoval motor. Klimatizace v teplých dnech fungovala nádherně a dokonce opravdu pěkně voněla. Desinfekce klimatizace a všech výdechů a trubek je znát. Jinak opravdu autobaterii kterou jsem koupil a byla mi doporučena kolegy s Astra G fóra. Jak byla zaplá klimatizace + rádio + navigace a další věci, tak podle palubního PC, bylo vše v pohodě a alternátor to utáhl i při jízdě v koloně. Jedině jsem si všiml, že by bylo asi dobré natřít bubny zadních kol. Přes elektrony je to dost vidět, že barva je z velké části pryč. Tak zvažuji, že po zimě se do toho pustím, nebo až budu měnit přední kotouče, tak bych to vzal při jednom, ale typuji, že asi tak 30 000km ještě vydrží. To bude mít astra přes 125 000km. V srpnu jsem byl i se podívat do autosalonu OPEL v Polsku a zjišťoval ceny nových vozů a byl jsem mile překvapen, protože Astra J v takové výbavě co bych si představoval je v Polsku o skoro 50 000´Kč levnější a dokonce i v Německu Astra J vyrobena březen 2010, je už od 220 000Kč a dobrý výbava a najeto do 50 000Km. No tak uvidíme, zda do 2 let nebude změna.

Spotřeba paliva:
AGIP Natural 95 – 6,3lit / 100km
AGIP Natural 95 – 5,96lit / 100km


Září 2012

Astra má za sebou po opravě motoru 3000Km a vše funguje jak má a převeliká spojenost. Věřím, že to bude na dlouho a opět auto dostane mou důvěru. Pokud bude vše fungovat jak má, tak o prázdninách roku 2013 se s rodinou opět chceme podívat do Německa a to opět Legoland, delfinárium a Berlín. Pokud by to umožnily i finance, tak na pár dní i do Švýcarska ke známým, ale to je ještě daleko. Konal se další mini sraz Opel Astra / Zafira Ostrava a sešli se skalní příznivci této značky. Kolega si zakoupil Opel Zafiru A ve verzi OPC a je to opravdová krasavice, bylo možno se i svést a tak mnoho kolegů toho využilo a je vidět, že Astra H je už velmi za příznivou cenu na trhu ojetých vozů. Na srazu dost kolegů co mělo Astru G, přesedlalo na Astru H a to ve verzi kombi a motory 1.7 a 1.9 Turbo nafta. Převládají převážně stříbrné, černé, modré a bíle barvy.

Spotřeba paliva:
AGIP Natural 95 – 6,3lit / 100km
GLOBUS Natural 95 – 6,6lit / 100km – popojíždění v koloně na Den NATO (3hod. v koloně).

Říjen 2012

Tak jsme Astru pořádně umyl a připravil na zimu, na konci října jsme astru přezul na zimní pneumatiky a po zimě budu sjíždět až na značky a předběžně v červnu je budu měnit opět na alu s letními. Nadále mě čeká technická, proto jsem byl donucen sundat na čelním okně pruh, proti slunci. Nebyl originál a neměl zestupné zatmavení a proto musel jít dolů. Byla to zase práce na 2 hodiny. Motor už má za sebou 4800km a je to v naprostém pořádku, tak snad už zase na dlouho bude klid a vše bez investic.

Spotřeba paliva:
AGIP Natural 95 – 6,68lit / 100km

Listopad 2012

Tak mám po technické a Astra prošla na výbornou, bez ztráty kytičky. Tak jsem spokojen a začínám mít opět důvěru a i motor má najeto už po opravě přes 5000km a bez jakýchkoliv potíží. Poslední týdny jsem byl 2x v Krnově a zpět a Astra jela pěkně a spotřeba paliva výborná. Po opravě motoru byl nalit i speciální přípravek K2, po kterém se motor i dost ztišil. Tento přípravek se prodává v plechovce o objemu 443ml a pořizovací cena je okolo 250Kč. Má funkci udělat a kovových částí motoru tenký film a tím i pak snížit spotřebu paliva, těstnost motoru apod. Přípravek se nalije k novému oleji a je potřeba myslet na to že je potřeba nalít menší množství oleje. Přípravek je hustý jako med a tak je potřeba motor zahřát na provozní teplotu a pak teprve hustý přípravek nalít do oleje. Po nalití přípravku je doporučeno najet aspoň 60 – 80km, aby se přípravek pořádně rozpustil. Je vhodný do nových i starších motorů.