Opel Grandland X – dosavadní zajímavé informace a seznámení s podrobným testem

Grandland X – podrobné seznámení

Přátelé a fanoušci značky Opel, mám tu pro vás své hodnocení modelu Grandland X, který je na trhu, už bezmála dva roky. Na internetu jsem se toho dočetl mnoho, ale rád si dělám svůj názor na daný model sám, zvláš když je to horký favorit, jako nástupce naší Astry J. Samozřejmě i zde je zase vidět obrovský pokrok kupředu, Astra J se začla vyrábět na konci roku 2009 a i přestože máme Astru skoro v plné možné výbavě, Grandland X je zase o několik úrovní jinde. Měl jsem začátkem roku 2018 možnost si odzkoušet Groslanda X (nástupce Merivy) a Grandlanda X, jen velice krátce, podvozek a další věci byly použity s Peugeotu 3008. Jak víme Grandland X měl prvotně být zcela na platformě GM, jenže když bylo jasné, že Opel koupil PSA nastala změna. V rekordním čase byla změněna technika GM za techniku PSA, důvod byl jasný, Snížit výrobní náklady Oplu a neplatit za technologie GM. Osobně jsem moc nevěřil, že se to Oplu, tak v rekordním čase povede. Za pár měsíců bylo hotovo. Pojďme se tedy podrobně na to podívat a Grandlanda X dáme pod lupu.

Karoserie (Exteriér)

Grandland X, už zaujme jen když jdete po ulici svými křivkami a celkovým vzhledem. Zakončení střechy, nebo linka od zadních světel, až bezmála dopřední části, vypadá sexi. Poprvé zde je možné mít střechu v černé metal barvě s kombinací mnoho barev v nabídce. V rodině jsme se shodli, že nás oslovila překrásná modrá a vínová metalizovaná barva s černou metal střechou to je naprostá nádhera a pěkně vyniknou i detaily karoserie. Nejzajímavější je dle mého názoru zadní část, které vévodí opravdu velký horizontální prolis ve střední částí kufru.. Rozměry karoserie jsou jen nepatrně větší, než Astra J a přesto Grandland X je v interiéru mnohem prostornější a to hlavně na zadních sedadlech a i zavazadlový prostor. Jeho délka 4478mm, šířka 2098mm a výška 1623mm je opravdu srovnatelná s rozměry Astry J ve verzi kombi, samozřejmě Grandland X je vyšší. Zadní část se hodně podobá modelu Astry K a přední část se jen zvětšila od modelu Mokka X. Protože na Astře J máme Bi-Xenony, tak tomu nebude i jinak u nastávajícího vozu. Pokud si pořídíte Grandlanda X ve výbavě Innovation ze sadou Ultimate, případně nejvyšší výbavu Ultimate rovnou. Poté dominantou přední části auta jsou adaptivní AFL LED světlomety s osmi režimy podle toho, kde a jakou rychlostí zrovna projíždíte. 

Určitě si kladete otázku, jak to že Grandland X na svou velikost má, tak nízkou váhu (od 1350kg, dle výbavy), dost mě to samotného zajímalo. Nakonec jsem se dočetl na zahraničním fóru zajímavou informaci. Přední kapota je z hliníku a není se železa a to není vše. Ze stejného materiálu, jak je přední kapota, jsou i přední blatníky. No co, ale by jste nečekali je to, že zadní 5 dveře jsou plastové a výstuhy jsou opět hliníkové. Dveře zavazadlového prostoru, aby drželi svou tuhost, tak byla použita stejná finta, jako u Astry G. Zadní okno je nalepeno na konstrukci uvedených dveří, pak spodní část je plastová, jak už se zde poznamenalo. Tím je jejich váha minimální a samo otevírání (bezkontaktní) nečiní žádný problém. Jednoduchý test byl proveden běžným magnetem. Ostatní komponenty jsou z plechu, jako dveře, střecha, zadní blatníky, prahy. I další skryté komponenty mají výstuhy s odlehčených materiálu. Tímto samozřejmě i povrchová úprava proti korozi na těchto dílech navržena jinou metodou, jak tomu je u kovových dílů. Samozřejmě Opel poskytuje klasickou 12 letou záruku jako doposud. Co je zapotřebí si uvědomit, je situace při dopravní nehodě, případně  poškození hliníkových dílů z jakéhokoliv důvodů. Hliníkový díl nelze vyklepat, jak tomu je u plechových, proto se musí měnit za zcela nové. Z platových pátých dveří bych neměl strach, protože např. BMW i3 (elektromobil, má karoserii taky celou plastovou na karbonovém rámu).  

Plus / Mínus

+ Nízká váha vozu.

+ Plastové zadní dveře.

– Vlnící se přední kapota, při vyšších rychlostech (od 130km/hod). https://www.grandlandx-forum.de/ .

 – Pokud máte automatické (bezkontaktní) otevírání 5 dveří, tak se stává, že jej majitelé nemohou otevřít, případně je otevřou, ale pak, už je nemohou opět zavřít. V tomto případě je příčinou nedoladěný SW. Postačí nahrát novou verzi SW a provést konfiguraci, mělo by být po problémů

Barvy karoserie

Metaliza – Lesklá bíla – G1O
Pastelová – Bílá – G2O
Pastelová – Šedá – G3O
Mataliza – Křemetivě šedá – G4I
Mataliza – Tmavě šedá – G4O
Metaliza – Diamantově černá – G70
Metaliza – Šampaňské – G8O
Metaliza – Modře zářivá – G8Z
Metaliza – Bubínově červená – GDU
Metaliza – Fialová – GFH

Interiér

Peugeot 3008 je z mého pohledu jako auto z sci-fi světa. Nejsem zastánce velkých displejů trčících z přístrojové desky. Mám rád decentní provedení a analogové ručičkové provedení, případně verzi displeje s imitací ručičkového provedení. Jsem moc rád, že Opel zachoval interiér klasický, jako doposud. V interiéru není znát Peugeot 3008, jen kromě pár drobností a to v zavazadlovém prostoru. U vystaveného kusu na prodejní ploše prodejce vévodili interiéru právě ergonomická sedadla s zdravotní certifikací AGR, která máme i v Astře J. Zde jsou bych řekl, zase o kus dále. Tyto sedadla mohu jen doporučit, za skoro 5 let používání v Astře J, už bych neměnil. Obzvlášť pokud máte potíže s páteří a nebo pohybové problémy. Dost často i na dlouhých trasách využívám prodloužení sedáku. Sám mám pohybové obtíže a tyto sedadla jsou opravdu perfektní. Tak určitě tušíte, že i v Grandlandu X nebudou scházet. Velice oceňuji, že základní ovládání klimatizace se provádí pomocí panelu a ne přes dotykový panel a někde hluboko v systému, jako u Peugeotu 3008. Celkově se mi líbí celá přístrojová deska. Středobodem interiéru je pak 8” navigační systém, nebo u nižší výbavy 7” verzí, která podporuje zrcadlení telefonu, a tudíž i projekci navigace z iOS i Androidu, a to už od druhé nejnižší výbavy Enjoy. Toto mi dost schází u současné Astry J.

Předváděcí vůz měl manuální 6st převodovku a co mě trochu za mrzelo, byl odkládací prostor před spolujezdcem.Za co moc děkuji, že lze vypnout start/stop systém pomocí tlačítka a není nutné při každém startu brouzdat do nastavení auta přes dotykový displej. Samotný volat, je příjemný a věnec volantu, je i dostatčně hrubý a mě vyhovuje ve všech směrech i co se týče multifunkčního ovládání. V interiéru nechybí vůbec nic, co bych od moderního vozu čekal a beru to jako standard, třeba vyhřívaní volantu i předních a zadní sedadel. Osobně v zimních měsících používám hodně často vyhřívání volantu. Vnitřní prostor loketní opěrky nebyl moc velký, ale byla zde další super věc na dnešní dobu a to bezdrátové nabijení telefonu, který drží široká guma. Zde opravdu někdo přemýšlel, protože bezdrátové nabijení, někde pod předním tunelem, kde nevleze moderní větší telefon, je zcela k ničemu. Velká chvála, jen ten příplatek, je dost velký, na můj vkus. Nastavil jsem si přední sedadlo na svou výšku 170cm a bylo načase se přesunout na zadní sedadla.

Polstrování interiéru

TAT2
TAT4
TATL
TATP

Pojďme se přesunout na komfort vzadu, kde oproti Astře J místa narozdávání. V současné době i náš syn má 172cm a jak si sedne v Astře J za mé sedadlo, tak mu prostoru moc nezbývá. V Grandlandu X je situace zcela jiná. Je zde na uvedenou výšku mnoho místa mezi koleny a předním sedadlem, ale také nad hlavou. Zadní sedadla jsou klasická sedadla jsou dost pohodlná na první pocit, nevím jak by tomu bylo po delší cestě. To co u Astry J hodně postrádáme, jsou USB porty, pro nabijení telefonu, tabletu. Zde je možno si objednat zásuvku na 230V za příplatek, případně u vyšších výbav je to standard. Použité materiály působí hodně kvalitně, snad jen lesklý středový panel bude lehce nepraktický při přímém slunečním svitu a bude potřeba ho ošetřit proti prachu. Na dotaz co si mám představit pod textací – Ambientní osvětlení interiéru, jsem dostal odpověď, že se jedná o kosmetické LED přisvícení, středové konzole a led pásek na dveřích, svítící lehce do modra. Naopak jsme spíše čekal, že v interiéru, budou už LED žárovky všude, jak v lampičkách, ve středovém světle, při otevření dveří a velké mínus dávám za málo světla v zavazadlovém prostoru. toto prostě nechápu, obzvlášť v dnešní době.

Osobně se mi moc líbí bezdotykové ovládání pátých dveří, parkovací kamera a třeba i vyhřívání čelního skla. Adaptivní tempomat ve spolupráci s automatem dokáže zastavit a znovu se rozjet, aktivní hlídání jízdního pruhu, to vše se do Grandlanda dostalo od PSA, tyto bezpečnostní systémy v posledni její generaci. Nadále zavazadlový prostor nepatří mezi ty největší ve své třídě, ale pro běžnou rodinu je dostačující a i pro naší potřebu. Považuji velkou výhodou dvojí dno v zavazadlovém prostoru. Dnes stejně už není potřeba vozit rezervní kolo a nahradilo se to dojezdovou sadou na opravu pneumatiky, tak o to lze zvětšit prostor.

Plus / Mínus

+ Líbivý interiér

+ Prostor pro posádku

+ 230V na zadní konzoli a v zavazadlovém prostoru

+ Možnost vypnout funkci START/STOP a i ostatní bezpečnostní systémy (jen po opětovném nastartování, se zase všechny zase aktivují)

+ Na deaktivace START / STOP je tlačítko a nemusí uživatel jít někde hluboko do systému

– Na zadní konzole pouze 1 USB

– Nelíbí se mi výdechy na mezi zadními sedadli

– Interiér nemá LED žárovky

Výsledek obrázku pro Grandland X foto
Výsledek obrázku pro start stop tlačítko grandland X

První delší jízda

Vystavený a i testovaný Grandland X byl vybaven motorem 1.2 Turbo 96kW/130k. Doposud jsem byl proti 3 válcovým motorů. Měl jsem tu možnost ho otestovat u koncernu WW, je to sice objem 1 litr, ale i tak. Hlavně se mi nelíbil jejich chod, vibrace a samotný projev motoru. O motoru PSA 1.2 Turbo se na internetu dočtete samá pozitiva a samé chváli, tak jsem osobně byl velice zvědav, zda mě taky tak osloví, když jsem zastánce pouze 4 kalíšků pod kapotou auta.

Vrátím se trochu na začátek a to k samotné karoserii a nastupování, vystupování z vozu. V autosalonu není tolik místa, aby člověk mohl otevřít dveře v plném rozsahu a tak před vyjetím jsem se zaměřil i na tuto oblast. Žena měla v autosalonu dost místa na své straně spolujezdce a už při prvním nastupování hlásila, že se jí nastupuje mnohem lépe, než tomu bylo u modelu Makka. Je menší postavy 155cm a tak z toho jsem měl dost obavy, zda celkově Grandland X bude vyhovovat celé rodině. Další velké milé zjištění bylo lehké zavírání a otevírání dveří, oproti Astře J, kdy to opravdu pocítíte. Proto první dojmy byly opravdu hned znát. Samotný úhel po otevření všech dveří je velmi dobrý a vstup je bezproblémový.

Pojďme tedy na samotné svezení. Po usednutí, jsem hned ucítil rozdíl, vůz měl klasické sedadla i ve předu a tak jsem byl rád, že je mohu otestovat a vidět rozdíl. Ve středové konzoli 7” informační systém. Nastartoval jsem a vypl jsem rádio, aby mohl plně vnímat vše okolo, motor, hluk od kol apod. Co jsem velice ocenil, byl perfektní výhled z vozu a to čelně a i přes sloupek ve výhledu od řidiče. Je to 100 a 1 oproti Astře J, kde je malé okénko a ještě sloupek, kde se klidně řidiči schová i malý automobil. Zde je situace zcela jiná, dále oceňuje velká zrcátka, která pojmou vše a bez problémů. Když se podívám do zpětného zrcátka, tak je poznat, že se jedná o větší vůz, ale je vidět dobře i dozadu. Začínám se zaměřovat na chod motoru, stojím, vše vypnuto a zcela nic neslyším, přidám trochu plynu a zvuk motoru je jen tak nepatrně slyšet a zní velice pěkně. To bylo pro mě dost pozitivní a ne jak u WW 1.0 TSI. No už je načase se posunout kupředu, řadím jedničku a hurá do provozu. Je potřeba si pohnout, protože za necelou hodinu bude tma a potřebuji vrátit vůz. První rozjezd velmi opatrný, ale v pohodě. Projíždím městem, poslouchám vše okolo sebe, řadím tam jeden kvalt za druhým, projíždím kruhové objezdy a testuji první náklony Grandlanda a jeho manévrování. Motor se pomalu zahřívá, ale řekl bych, že rychleji než např. 1.4 Turbo v Astře. Při tom studeném motoru, jsem zaznamenal při rozjezdu, ne tak hladký rozjezd, 2x se mi stalo takové jakoby cukání, jak bych vyšel z autoškoly. Pak jsem zjistil, že je to jen o tom pracovat lépe ze spojkou a pouštět spojku opravdu velmi s citem a vše bylo OK. Opouštím město a vydávám se po dálnici mimo Ostravu, motor je zahřátý a tak šlapu po plynu a motor vytáčím pěkně do vyšších otáček a řadím 6st a na tachometru mám 140km /hod. Na 6 rych. stupeň 130km/ hod. motor točí 2800ot (no čekal bych, že ty otáčky budo o něco nižší – Astra J točí 2400ot.). Motor je slyšet až od vyšších otáček do interiéru a samotné odhlučnění je skvělé. Velkým překvapením byl také chod motoru a jeho zvukový projev. Kdybych nevěděl, že mám pod kapotou 3 válcový motor, ani bych to asi nepoznal. Chová se skvěle, jde pěkně za plynem a bez potíží se nechá vytáčet i do vyšších otáček a dálniční tempo mu nevadí. Po 17km po dálnici sjíždím na okresky, které jsou klikaté a kopcovité. Zde bych chtěl prověřit hlavně podvozek a náklon vozu. Začíná být už skoro tma a začínají se projevovat i přední světlomety naplno. Zde nevím zda budu objektivní, co se týče předních světel, protože už řadu let jezdím s Bi-Xenony. Z mého pohledu nesvítí špatně, automatika přepínání světel, funguje mnohem lépe než v Astře J, ale Xenony by určitě svítili o 25 – 30% lépe. Jsem na okreskách a je vidět, že Grandland na 17” kolech zvládá vše bez komplikací a to i rozbité krajnice na okresce. Hluk od pneumatik a podvozku není slyšet a náklon je minimální, řekl bych jen o něco větší, než u klasického auta. Celkové nastavení podvozku je perfektní, podařilo se mi jen jednou vjed do větší díry a až v tento okamžik bylo více slyšet hluk v interiéru. Citlivost řízení, je v naprostém pořádku a vyhovovala mi. Osobně moc zkušenosti s SUV nemám, ale jezdíl jsem asi týden se Seatem Alteou XL 1.2 TSI 6st manuální převodovkou a zde ty náklony byly mnohem, ale opravdu mnohem větší, nadále krátké svezení s Opel Mokkou a zde to bylo mnohem lepší, ale Grandland X je o třídu na tom lépe. Samozřejmě to je postavením vozu, Mokka byla na podvozku Corsy. Naučil jsme se zde už používat i spojku a tak jízda byla super. Ten posed o něco výše je opravdu super. Čas velice ubíhal a tak mi nezbyl čas na couvání s tímto vozem. Protože jsem si chtěl vyzkoušet informační systém, o tom později. Pomalu jsme se vracel zpět do Ostravy a na tachometru jsem se blížil k najetí 100km. Před odevzdáním jsme si ještě narychlo prošel informační systém. Zde se mi líbila barevnost a čitelnost, jen bych čekal rychlejší odezvy a i orientace byla pohodová, na pár věci. 

Motor 1.2 Turbo (96kW / 130k)

Jak už víme uvedený motor byl v roce 2012 předveden veřejnosti a od té doby prošel postupně k vylepšením. Za poslední 3 roky vyhrál 1 místo za nejlepší 3 válcový motor. Všude samá chvála na pružnost motoru, minimální vibrace a skvělý zvuk. Zajímavá je i velmi nízká spotřeba u tak velkého auta. Tak že to vypadá na dokonalý motor, moderní doby. Co se ale dost dočtete (https://www.grandlandx-forum.de/ ), tak drobné nedostatky jsou i zde.

Motor mě velice překvapil a řekl bych, že si asi opravdu zaslouží 1 místo v anketě za nejlepší 3 válcový motor. 

+ Spotřeba paliva.

+ Skvěle zvládnuté vibrace motoru (nejlepší u dosavadních 3 válcu).

+ Pružnost motoru.

+ Automatické dochazování turba.

– Potíže se zapalovacíma cívkami a je jedno zda má auto najeto 1000km a nebo 40 000km. Naštěstí cívky jsou samostatné ke každé svíčce a to velice chválím. GM mělo celou lištu a byla velice drahá.

– Objevuje se ojediněle problematika rozvodového řemene, který prochází olejovou lázní a pokud se začne drolit, tak ucpe filtr v olejové vaně a motor přestane jet. Řidič je informován na přístrojové desce hláškou. Proto se upravil servisní interval výměny motorového oleje na nižší hodnotu.

– Omezovač zasahuje v 6100 otáčkách, zatímco červené pole začíná až v 6500. Což je úsměvné a trochu nepraktické.

DOCHLAZOVÁNÍ TURBA

Velice chválím funkci, kterou je motor 1.2 Turbo vybaven a to elektrickým dochlazování turba, při nečekaném vypnutí motoru, např. jak rychle potřebujete zastavit a zajít si na toaletu. Funkce je nastavena následovně. Jedete a motor má provozní teplotu, Turbo má obrovskou teplotu po velké zátěži a náhle potřebujete zastavit. Nemáte čas nechat Turbo vychladnout. nic se neděje, po vypnutí motoru. Se začne točit ventilátor na chladiči motoru a chladit chladící kapalinu a z motorového prostoru slyšíte jemné bzučení. To je elektromotor, který dochlazuje turbo. Na německém fóru (https://www.grandlandx-forum.de/ ), už je o tom vlákno.

START / STOP

Tato funkce se podle vyjádření technika aktivuje jen za uvedených podmínek, které se pokusím popsat níže a snad jsem si to správně zapamatoval.

  • Autobaterie musí být z 90% nabitá.
  • Chladicí kapalina musí mít provozní teplotu.
  • Olej musí mít provozní teplotu.

Turbo nesmí být rožhavené, pokud má vysokou teplotu, tak se START / STOP neaktivuje.

Funkce únava řidiče

Tato funkce podle prodejce funguje následovně. Řidič musí jen konstantní rychlostí nad 60km / hod po dobu 2 hodin v kuse. Pak se řidiči na displeji objeví symbol hrnečku s kávou. Nic víc to neudělá a řidič klidně může pokračovat v jízdě nále.

Převodovky

Manuální převodovka mě zrovna neoslovila, pokud jsme nadávali na převodovku M32 v Astrách J, která je také 6st. V Grandlandu je převodovka bych řekl možná na tom o něco hůře a z mého pohledu není až tak přená. Délka hlavice, velikost mi vyhovovala. Tak zde je velmi dobrá zpráva, že automatické převodovky od PSA, jsou od světového výrobce ASIN (Japonsko). První měsíce výroby dodávána automatická převodovka pouze 6st., později byla nahrazena novější variantou 8st. Další věc o které jsem potřeboval informace, byla zda k automatické převodovce se dá dodělat zámek řadící páky – ano lze to.

Podvozek

Zde budu jen chválit a Opel ukázal, že nastavení podvozku opravdu umí a to co popisují v recenzích, je pravda. Náklony jsou minimální, na to že to je SUV. Na 17” kolech si nechá podvozek líbit mnoho i na našich cestách v ČR. Hluk od kol se do interiéru skoro nedostane a oproti Astře J na tom 3x lépe. Jinak si myslím, že konfortní svezení bude i na 18” kolech.

7J x 16 – RS1
7J x 17 – RSB
7,5J x 18 – RZW
7,5J x 18 – RQH
7,5J x 18 – RSZ
7,5J x 19 – RZA

Závěr

Opel se ukázal zase jako vítěz a vytěžil z techniky PSA maximum a oproti Peugeotu 3008 je za mě na tom Grandland X lépe, přidali jednoduchý a funkční design interiéru, doplněný o velmi zajímavý exteriér. Motor mě velice překvapil a řekl bych, že opravdu si zaslouží 1 místo v anketě za nejlepší 3 válcový motor. Pro běžné ježdění tato motorová varianta je dostačující a jsem rád, že jsem si to mohl vyzkoušet. Je to ale opravdu skvěle nízkou váhou vozu.Zdravotní sedadla jsou ideálním společníkem i na dlouhé trasy. Ve výbavě nechybí prakticky nic a prakticky může být omezením jen rozpočet. I tak jde ale za mě o povedený kousek, který jen jako další v řadě dokazuje, že nás velice oslovil a pravděpodobně zůstaneme u značky OPEL s technikou PSA. V naší rodině si myslím rozhodnuto a nástupce Astry J bude Grandland X s motorem 1.2 Turbo a automatickou 8st. převodovkou. Co bych ale vytkl Oplu, je že automatickou převodovku je možné objednat jen u posledních dvou nejvyšších výbav INNOVATION a ULTIMATE. Spotřebu paliva po odevzdání vozu na palubním PC byla 6 litrů na 100km a to podle mě překvapivé.

Omlazený Grandland X se chystá na konci roku 2020, kde se bude jednat o změnu přední a zadní části. Zda už zde bude nový 4 výlcový motor, ktrý ve svém technickém oddělení tvoří OPEL pro skupinu PSA, to uvidíme (jeho ohlášení je na rok 2021).

Ostatní doplňovací informace

Motor 1.6 Turbo (133kW / 180k)

Tento motor má dost velkou kombinovanou spotřeba paliva, která podle majitelů je mezi cca 9 – 10 litry na 100 km a to je tedy dost hodně. Všude jsme se dočetl, že opravdu není vhodný do města a má dost velké potíže s karbonací motoru.