Leden 2019
Přátelé zdravím v Novém roce 2019. Přeji všem, všem mnoho zdraví, štěstí a životních úspěchů a splněných přání. Nadále mnoho km bez poruch a nehod s našimi BLESKY ve znaku.
Astra s nástupem zimy opět nejezdí tak moc, jako v jiných ročních obdobích. Hold nejsme založeni na zimní sporty, tak výlety a rodinné akce jsou v plánech na teplejší obdobích. No uvidíme, co se podaří uskutečnit, protože v okolí 200km máme vše projeto a i ve větším okruhu toho je dost za námi. Proto letos přijdou na řadu věci, které se nepovedlo dotáhnout do finále v roce 2018. Patří mezi to návštěva určitých oblasti v Polsku a dcera by ráda opět navštívila MIRAKULUM (www.mirakulum.cz) u Milovic, kde jsme byly před 2 lety a je tam opravdu skvěle. Je to z Ostravy tam a zpět, bezmála 700 km. Začínáme si pohrávat z myšlenkou se zajet podívat z Astrou do Švýcarska a to na jezera a vyhlídkovým vlakem na ledovec apod. Ono Astra J už byla mnohokrát v okolních zemích (SK, H, PL, A, D). Ve Švýcarsku, ještě jsem nikdy nebyl a proč si tam nezajet a podívat se na krásnou přírodu, ochutnat čokoládu a vždyť je to cca 1100 km jedna cesta. Uvidíme jak to vše naplánujeme, ale pravděpodobně cíl pro rok 2020.
Další rest z roku 2019, je nedokončený interiér a to chrom doplňky. Problém nastává v tom, že na ebay se vytratilo mnoho pěkných věci pro Astru J v chrom provedení, tak snad s nástupem jara to bude lepší. No a taky na jaře nás čeká po 4 letech první technická kontrola a emise. Garanční prohlídka a bude asi poslední, protože Astra i když má 5 letou prodlouženou záruku, tak pokud nebudou technické potíže s komponenty na které se to vztahuje, tak výměna oleje + filtru a dalších provozních drobností provedu si sám. Co ale opravdu nechám provést je po 5 letech vyměnit olej v převodovce, ale toto nechám provést v servise a pravděpodobně u kolegy v servise. Investice to není velká. Nemám strach, že by byl problém na STK a emisích, do Astry tankuji kvalitní paliva + VIF nové generace a technicky teď nemáme potíže a vše funguje, jak má (ťuk, ťuk na dřevo).
Astra ještě v prosinci 2018 z hlediska krátkých tras byla vytažena na Vánoční trhy do Olomouce a tak jsem ji se snažil pořádně protáhnout a najeli jsme skoro 280 km z 95% po dálnici. Motor jsem dost vytáčel, ať se to zase protáhne, protože pak zase na pár týdnu to nebude možné. Vánoční trhy v Olomouci, jsou opravdu pěkné a z Ostravou se to nechá srovnat. Stojí to opravdu si zde zajet, pro řidiče je tam skvěly nealkoholický punč. Pro děti projížďka na koníkovi a starý kolotoč. Parkovné na 4 hodiny zdarma v OC Šantovka.
S příchodem zimy se taky zvedla spotřeba, hold ranní škrábání a studený motor, prozatím to není tak horké a držím se na hranici 7,3lit. / 100 km. Teď opravdu poslední dny jen sype sníh i ve městě a ježděni v břečce na silnici, je denní chleba. Předpověď do konce ledna, nevypadá uspokojivě a hlásí mrazivé noci mezi -15 až -20st. Pak pravděpodobně to buse ze spotřebou okolo 8,5lit / 100km.
Tak a o co se chci dále podělit, je opravdu dobře připravená Astra, co se týče ochrany laku z venku. Bylo mi doporučeno změnit postup voskování a poprvé jsem tento postup použil na podzim 2018. Je to už přes 5 měsíců a Astra je i v tomto zimním počasí, pořád čistá a neustále to skvěle odvádí vodu. Nedrží se na tom nečistota a postačí vždy Astru pouze opláchnou čistou vodou. To co opravdu prodloužilo tyto vlastnosti je přípravek AutoGLYM SUPER RESIN POLISH. Použitý postup byl: Pořádně umyto auto, pak nanešení jedné vrstvy právě AutoGLYM SUPER RESIN POLISH, nadále použití dalšího vosku a to tuhého od Collinite 476s – také 1 vrstvu. Více najdete zde. I v letošním roce budu investovat do autokosmetiky a přípravku, ať se mohu posunout dále. Co určitě musím do jara koupit je odstraňovač polétavé rzi, který je v rozprašovači a po umytí se tím ošetří celý vůz, pak může přejít k ručnímu voskování.
Únor 2019
Tak na konci ledna jsem se šel objednat do autorizovaného servisu OPEL na 4 garanční prohlídku a byl jsem v šoku jak na mě vyrukovali s částkou 8700kč. Proto můj dotaz zněl co vše se provádi, protože servisní plán velmi dobře znám a vím co je třeba provést. Přijímací technik mi zdělil rozpis prací.
- 700 Kč, že jejich technik zajede s Astrou na STK + Emise místo mě. (toto jsem odmítl, že si to zajistím sám).
- 2200 Kč za výměnu svíček (podle servisního plánu se měly měnit po 10 letech / 120 000 Km – co nastane dříve). Bylo mi sděleno, že tento údaj se změnil a je to nastaveno nově co 4 roky / 120 000 Km. Toto jsem odmítl také, protože svíčky jsem měnil cca ve 40 000 Km sám.
Nadále se změnila hodinová taxa mechanika v autorizovaném servisu a pravděpodobná cena bude mezi 6000 – 6500 Kč. Toto mě moc neuspokojilo a proto jsem obvolal jiné autorizované servisy OPEL okolo. Všude mi řekli to samé a tak jsme se objednal, jako vždy do servisu, kde jsme Astru kupovali.Na konci února se to vše ukáže a uvidíme jaká bude nakonec konečná cena. Astra má prodlouženou 5 letou záruku, ale příští rok, už výměnu oleje a ostatních procedur uskutečním mimo autorizovaný servis.
Na začátku února jsem Astru provětral služebně do Brna, jak jsem jel za kolegy na školení. Tak opět možnost motoru se projevit a protáhnout ho. Cestou tam dost sněžilo a až do Olomouce byla dost špatná viditelnost. Tak že s lehkou nohou na plynu pěkně 100 Km/hod. Za Olomoucí bylo vše OK a tak cesta suchá. Nastavit tempomat a jelo se pěkně, za Vyškovem autonehoda a stali jsme na dálnici cca 30min. Na druhý den, jak jsem se vracel z Brna v 17hod. to byla jiná jízda. Rychle se vymotat z centra na dálnici a hurá do Ostravy. Docela klidný provoz, kamionů kupodivu málo a tak jsem byl za 90min. doma. Motor pro větraný až do 5000ot. spotřeba po návratu 6,2lit / 100 km a najeto přes 350 km.
Pak přišli jarní prázdniny a tak i volno s rodinou. Jedno pěkné odpoledne jsem se pustil do dlouho připravované akce. Protože mi přišel odstraňovač polétavé rzi 500ml s pumpičkou, značky Gyeon Q2M Iron.
Už jsem to celé popsal v sekci Péče o automobil (zde). Najdete zde popis i fotografie, jen jsem zvědav, jak dlouho takto ošetřená kola budou pěkná. Budu to pozorovat a pak zde napíši info. Práce to nebyla složitá, jen tech mírný zápach po nastříkání odstraňování polétavé rzi byla cítit, jinak naprostá spokojenost a uvidíme kolik polétavé rzi bude na Astře za její existenci 4 let. Zvláš v regionu, kde je velký průmysl a do ovzduší se vypouští obrovské množství věcí. To vše zjistím, až jak se oteplí a najdu čas opět ručně navoskovat Astru. Při té příležitosti, zase vše zdokumentuji.
Březen 2019
Tak máme za sebou zase pár týdnů na cestách a mnoho údržbových úkonu a STK. Pojďme to probrat postupně, bylo toho docela dost.
Astra ke svým 4 narozeninám dostala jako dárek vyčištění sedadel v interiéru. Přesto že nejsme kuřáci a o Astru jako celek se neustále pečuje. Bylo to třeba provést, hlavně na zadních sedadlech, jde bylo pár drobných flíčků od dětí. Objednal jsem se do jedné Ostravské firmy na mokré čištění. Jeden den v podvečer jsem to tam zavedl po práci a na druhý den, ráno v 8hod. jsem si to mohl vyzvednou. Výsledek byl opravdu perfektní, i když majitel říkal, že nebylo co čistit, že byly úplně v pohodě. Přesto mají zpátky barvu, jak při koupě. Cena nebyla velká 800Kč a trochu benzínu, protože, jak to provedli tou mokrou cestou, tak aby to rychleji vyschlo, tak bylo puštěné topení na max. + odhad cca 1hod nastartováno na volnoběh. Běžná praxe a dělá se to i jinde. Pak jsem si už udělal i interiér sám v poklidu a interiér, je zase jako nový. Pak jsme opláchl i Astru z venku, zde je pořad vidět perfektně provedená práce v září 2018, kde jsem provedl ruční voskování. Nemá už to takový efekt, jako ihned po navoskování, je vidět že jak hodně prší / sněží, tak se to pomalu smývá. Přesto po 7 měsících to pořád funguje a Astra je pořád čistá.
Jako další věc proběhla 4 garanční prohlídka v autorizovaném servise OPEL, na základě prodloužené záruky při koupi Astry. Astra zde byla přistavena na konci února a byly zde provedeny všechny potřebné úkony, dle servisního plánu. Samozřejmá výměna motorového oleje + všech filtrů. Nadále brzdová kapalina, kontrola brzd (rozebrání a vyčištění zadních brzd, měl jsem pocit, že se jedna z desek nevrací pravidelně). Výměnu svíček neprováděli, protože jsem si je provedl sám, jinak je nově nařízená po 4 letech, nebo 60 000km (původně byla nastavena po 120 000km / 10 letech). Vše zapsáno do servisní knížky a cena činila 7300Kč. Jsem rád, že to je má poslední garanční prohlídka v autorizovaném servise u této Astry, teď už to bude vykonáváno jinde. Co mě ale velice mrzí, je situace, kterou jsem už popsal ve 4 výroční zprávě zde. Všiml jsem si povrchově popraskané hadice v motorovém prostoru, od kompresoru klimatizace. Je to sice povrchové a v intervalech cca co 2cm, ale i tak jsem si našel podpínky prodloužené záruky OPEL a chtěl to reklamovat na výměnu. Po pročtení podobně těchto podmínek a to x krát po sobě, jsem zjistil, že to nebude až tak jednoduché, ale přesto jsem do toho šel. V podmínkách se píše, že se to nevztahuje pokud by došlo k poškození, díky dopravní nehodě. Proto jsem to nahlásil při garanční prohlídce. Přijímací technik volal do Prahy společnosti, které toto zastřešuje (pojišťovna, které proplácí tyto úkony při reklamaci od 2 – 5 roku prodloužené záruky). U prodloužené záruky se sice to vztahuje i na hadice, ale za těchto podmínek.
- Hadice nesmí být poškozená dopravní nehodou.
- Hadice nesmí být pokousaná např. kunou (zvířaty).
- Povrchové popraskání.
Vztahuje se to pouze pokud by hadice zcela praskla únavou materiálu. Tak že cca po 10minutovém rozhovoru z danou společností, byla reklamace zamítnuta a jediné řešení je si to nechat vyměnit na vlastní náklady. Byl jsem tedy velice zklamán, ale na druhou stranu jsem to i očekával, že zaplatit prodlouženou záruku se jim zamlouvalo (přemluvení kupujícího), ale jak nastanou potíže a proplacení, tak dojde k cukání. Proto jsme poprosil přijímacího technika o zjištění ceny tlakové hadice kompresoru, cena činní 4300kč + odsání klimatizace + výměna + naplnění klimatizace = cca 6000Kč. Proto jsme z technikem, ještě jednou důkladně prohlédli hadici, je to opravdu pouze povrchové popraskání, kde pod touto hadicí je ještě zesílená část. Prozatím, jsem to teda nechal tak a uvidíme jak se to bude vyvíjet nadále.
Pak jsem měl 14 dní bezmála klid a pak nastal den D a první technická STK s Astrou J. Dost jsem se obával, aby nebyli hlavně potíže na emisích a spojení ŘJ Astry z jejich technikou. Emise byly na jedničku, perfektní výsledky a možná to bude tím, že jezdím na prémiová paliva + dávám VIF. STK také bez komplikací, ani Bi-Xenony nebyly potřeba štelovat. Co mě ale zarazilo, byla šílená administrativa okolo, jak na emisích tak na STK cca 10 fotek Astry, pak to dát do systému, vše vypsat, no masakr. Ani prohlídka samotná auta netrvala tak dlouho jako administrativa okolo, ta byla 5x delší. Nadále mě zajímaly u brzdy a tak kupodivu bylo vše taky OK. Přestože jsem byl objednán, tak cela to trvalo bezmála 2 a půl hodiny, z toho 30 min emise + 30min. STK, zbývající čas čekání. No jsem rád, že mám na 2 roky pokoj a ta cena 2190Kč celkově v uvozovkách za nic, je síla.
No Astra měla všechny plánované procedury za sebou, tak bylo potřeba provětrat Astru na delší cestu z Ostravy někde dál. Už v lednu jsme si koupili lístky na TITANIC do Brna. Nadešel uvedený den, tak jsme v ranních hodinách za velké mlhy vyjeli ve 4 dospělých a s jedním dítětem směr Brno. Cesta Ostrava – Lipník nad Bečnou byla mlha a tak max 110km/hod. (místy i 90km/hod.) díky velké mlze. Jak mlha v Lipníku byla pryč, tak nastaveno 125km/hod na tempomat a směr Olomouc (při předjížděni do 145km/hod.). Bylo to nezvyklé, ale byla sobota ráno, provoz byl bezmála žádný, kamiony nikde, super. Od Olomouce provoz byl větší, ale nic mega velkého, jak to je běžně přes týden. Z Olomouce na Prostějov nastaveno 110 – 120km/hod. až do Vyškova. Při výjezdu směr Brno od Kroměříže na dálnici nastaveno 130km/hod. Protože v Brně je dost uzavírek, jak jsem sjel svým oblíbeným Exitem 203 směr Centrum / Svitavy. Projel až k výstavišti Brno a na palubním PC se ukazovala hodnota 6,3lit/ 100km. Výstava TITANICU byla super, velice zajímavá a i naší 7 letou dceru to velice zaujalo. Po výstavě jsme měli v plánu ještě druhou část výletu. Proto jsme z výstaviště jeli po obchvatu směr Svitavy do obce Lelekovice, která je velice pěkná. Zde jsme se zdrželi u známých až do večerních hodin a pak po 18hod. jsme se zase vydali směr Ostrava, přes Brno, Olomouc. Jeli jsme ze známými a na sedadle spolujezdce seděl známi, který zvažuje koupi novějšího vozu. Strašně se mu zamlouvali Bi-Xenony, jak to viděl v akci u naší Astry celou cestu do Ostravy, tak byl unešen. Cesta trvala 2hod. a to předpisovou jízdou. Jen malá zácpa v Brně a pak menší provoz z Brna na Kroměříž od Vyškova do Olomouce skoro už nic a pak od Lipníku do Ostravy, tak už bylo úplně mrtvo. Po příjezdu domů, spotřeba 6,0/lit na 100km a najeto 400km.
Opět se projevilo ožití motoru, už cestou tam okolo Vyškova bylo cítit, že motor jde pěkně za plynem a ožil. To už nemluvě cestou zpět to bylo velmi znatelné. Je vidět, že převážně krátké trasy a to po dobu jednoho měsíce, kde trasy jsou do 20km, motoru uberou na pružnosti. Teď se to dalo krásně vysledovat, protože to bylo měsíc mezi trasami Brno únor / Brno březen. Nemohu se dočkat opět na letní 17“ palcová alu kola. Hold je třeba ještě pár týdnu vyčkat, pak Astra zase do stane jiný vzhled.
Pokud bude o velikonocích pěkně, je tu opět velká pravděpodobnost výletu do Brna a to na Špilberk a další zajímavosti v Brně a i jedna cesta pracovně do Brna, proto motor se teď protáhne více a myslím, že mu to jen po zimě prospěje. No jinak na tachometru se i ukážou jedny pěkné půlkulatiny km.
Květen 2019
Letí to jako voda, nedávno začal rok 2019 a už je tu květen a dětem za pár dní začínají letní prázdniny. Astra J od své 4 garanční prohlídky před 2 měsíci na tachometru přibylo 3000km. Z toho cca 1400km po dálnici, kde Astru jsem pěkně proháněl a snažil se dostat motor do kondice. Po návštěvě Brna a výstavy TITANIKU, jsem opět Brno Otočil 2x, jednou s rodinou a jedenkrát pracovně. Najeto 1300km. První trasa s rodinou Ostrava – Brno výlet na Špilberk, centrum a další památky, byla cesta klidná na zelený pátek před Velikonocemi. Skoro žádné kamiony a tím velice plynulá jízda na tempomat 120km / hod na tachometru. Klimatizace zapnutá cca 40% cesty a ve voze 4 dospělý + 1 dítě. Konečná spotřeba, už na 17 ALU koech byla 6,0 litrů / 100km. Po návratu pak jízda opět po městě a pár okresních cestách. Spotřeba se zvedla z 6 na 6,4. Dotankoval jsem benzín na pracovní cestu do Brna, opět jako poslední měsíce natankováno palivo MOL EVO PLUS 100. S tímto palivem, prozatím velká spokojenost, je dražší, ale ve výsledku nižší spotřeba, tišší chod motoru a větší pružnost. Pracovní cesta do Brna, nastala jedno brzké pondělní ráno. Vyjel jsem v 5:15h z Ostravy a bez posádky a bez nákladu v kufru. Po výjezdu na dálnici a postupným zahřátím motoru po průjezdu Klimkovickým tunelem, kde je radar, tak po výjezdu z něj, jsem začal trochu více motoru šlapat po krku, vytočil jsem ho až do skoro 6000ot. Motor šel pěkně za plynem a atakoval jsem bez komplikací 190km / hod. Vždy jsem motor v uvedených otáčkách nechal trochu vytáčet a pak v Lipníku Nad Bečvou jsem si na malý okamžik vyzkoušel i rychlost v prostředním pruhu přes 200km / hod. Vše šlo hradce bez větších potíží. Poté jsem snížil rychlost na 125km / hod, tempomat, ale při předjíždění neuvěřitelného množství kamionů, převážně z PL, jsem vždy motor vytáčel do vyšších otáček. V brně jsem byl za krásných 90minut. Spotřeba neustále 6,4lit. Cestou zpět v úterý, před středečním svátkem to bylo o mnoho horší. Před odjezdem z Brna jsem se díval na aktuální dopravu a před Olomousem a pak před Lipníkem Nad Bečvou, byla velká zácpa, tak jsem zvažoval zda to nevezmu na Kroměříž a pak nahoru na Ostravu. Po výjezdu z centra Brna na dálnici směr Olomouc, byl dost velký provoz, ale bývá i horší. Osobních aut nebylo mnoho, spíše mnoho kamionů a malých dodávek. Tato kombinace, ale je asi nejhorší, protože pokud člověk opustí levý pruh a zařadí se mezi kamiony, po dojetí kamionu a potřeby se dostat do levého pruhu, člověka nikdo nechce pustit, klasický jev velké části českých řidičů. Proto je třeba opravdu mít velkou trpělivost a při předjíždění se připravit z předstihem na předjíždění, podřadit, vytočit motor a co nejrychleji se vměstnat do levého pruhu, kde je třeba držet krok s firemními naftovými vozy a tím na 99% překračuje povolenou rychlost 130km/h. Neni to nic neobvyklého, když najednou máte na tachometru 150. Po předjetí řady kamionu se pak zase člověk zařadí a ubere, tím ale spotřeba roste. Bylo ale vidět, že Astra je teď v motorové kondici a uvedených 3000km na tachometru po dálnicích a okreskách motor zase pomohly oživit. V současné době je všude zase okolo dálnic a ne jen tam řepkové žluté šílenství, Astra je celá ze předu od mušek a hmyzu, do toho deště, bouřky. Proto vyčkávám na lepší počasí, abych mohl Astru opět umýt a vysát interiér.V současné době pořád ještě nejsou k dispozici nové mapové podklady pro Navi 950, protože jsem plně rozhodnut, že po 4 letech si je koupim a provedu aktualizaci map v Astře, je už to dost zapotřebí. Jinak na tachometru se zobrazily velké půlkulatiny a přibylo i něco na víc. Pomalu se připravují na první větší investice do provozních věcí, které nastanou buď na podzim, nebo až na jaro 2020. Jedná se o výměnu předních brzdových desek a zde jsem na váškách ve dvou věcech. koupit desky ATE a nebo jiného výrobce ke stávajícím kotoučům, ty jsou ještě vpořádku. Další věc, zda koupit tvrdší a nebo poloměkou směs na deskách. Pokud dám tvrdou směs, tak rychleji budou mizet kotouče. Nadále klasika výměna oleje + filtru no to co už jsem psal, olej v převodovce, je jasná věc. Nadále podle servisního plánu se mění po 5 letech i chladící kapalina a tam budu dávat originál OPEL do -30st.
Červen 2019
No jsem v jednom kole a momentálně řešíme zda letos odletíme na dovolenou, člověk zaplatí 10 měsíců předem, aby měl lepší cenu pro 4 osoby a potíže s letadly komplikují dovolenou 2019. Uvidíme, jak to dopadne a z jakého letiště nakonec odletíme, pravděpodobně na 99% to bude Praha, i když odlet byl plánován z Brna. Nadále podle situace, z jakým předstihem dostaneme info a zda se nám podaří sehnat lístky na vlak apod. nakonec možná bude potřeba opět prohnat Astru a to tentokrát směr asi Praha, no hold letos to bude do posledních minut oříšek.
Jinak pojďme se věnovat Astře samotné. Astře hodně svědčit dlouhé trasy Ostrava – Brno a je to hodně znát na pružnosti a ochotě jít za plynem samo o sobě. Tankováno MOL EVO PLUS 100 + dávám novou generaci VIFU (modrý). Na dlouhých trasách spotřeba klesla o 0,5 0,6lit a po městě klesla o cca 0,3lit. Najel jsme 1400km z toho dálnice 55%, okresky 25%, město 20%. Na dálnici jsme to tlačil 130 – 140 a místy i 160 (jen při předjíždění kolony kamionů). No a spotřeba byla 6,4lit na 100km. Jak jsem natankoval plnou a vyjel směr Brno po návratu do Ostravy jsem byl na 5,9lit, no pak se to zastavilo na uvedených 6,4. Jinak se o dost ztišil motor a má takový lepší chod. MOL EVO PLUS 100 tankuji už pravidelně řadu měsíců a velká spokojenost, je vidět, že i přestože palivo je dražší, ve výsledku se to pak projeví na mnoha faktorech, především na nižší spotřebě a lepším chodu motoru. Osobně to mohu jen potvrdit a to z dlouhodobého hlediska tankování lepšího paliva. V současné době díky nové práci, jezdím cca 1x měsíc do Brna a má to jen samá pozitiva pro Astru samotnou. Přesto, že se jedná o slabší variantu motoru s Turbem a 88kW, tak na dálnici to nepociťuji. Motor není žádná trhač asfaltu, ale dokáže držet kondici i při 160km / hod. Jen pokud potřebuji rychle zrychlit, je potřeba podřadit a nesnažit se to rozjet na 6 rychlostní stupeň. Pokud člověk tomu trochu šlápne po krku i tak spotřeba paliva v konečném důsledku není katastrofální a bez komplikací se dostaneme na 6,5 lit. Z dlouhodobého hlediska je to od 5,9 – 6,2 lit. / 100km. Za 4 roky ježdění je stále kombinovaná spotřeba 6,6 litrů, dle palubního PC. Jak už jsem tu mnohokrát psal, jezdím do práce denně cca 5km tam a 5km zpět a pak to řešíme rodinnými výlety apod. Proto jsem nadmíru spokojen.
No jak víme poslední týdny byly dosti deštivé a tak Astra dostala dost zabrat a to čistotou z venku karoserie + ALU disku apod. Do toho máme u domu kvetoucí stromy (pyl + řepka). Už jsem čekal na teplejší den, abych mohl Astru opět dát kosmeticky dohromady. Z hlediska velkého vytížení, není čas na ruční voskování a tak došlo jen k vysátí interiéru, nadále oživení vnitřních plastů. Pak jsme se pustil do oživení plastů a hadic v motorovém prostoru, který to po zimě řádně potřeboval. Nakonec jsem opláhl Astru a byl jsem zvědav, co na to navoskované ALU kola. Stačilo je pouze opláchnout a veškerá nečistota z nich šla krásně dolu, bez nutností cokoliv na to použit. Žádný přípravek na čištění ALU disků, pouze čistá voda pomocí vapky. Tak že velká spokojenost, takto navoskované ALU kola mam na Astře cca 2 měsíce a jsou pořád čistá, skvěle se udržují v čistotě.
Plánované akce pro letošní léto:
- Sklárna, ul. Vsetínská 78, Karolinka, Zlínský kraj
- Bruno Family Park, Brno
Červenec 2019
Máme tu prázdniny a děti mají volno a rodiče řeší co s dětmi. I u nás to není jiné a obzvlášť když rodiče chodí do práce. Ve velké míře vyřešeno metskými tábory a v dalších dnech jsme navštěvovali městská koupaliště.
Poslední dny, kdy jsem najížděl mnoho km po dálnici, jsem podkal
2x Grandlanda X a jeden to opravdu nešetřil, podle toho, že na pátých dveřích
neměl nápis s písmenem D, tak to byl motor benzín. Drželi jsme se dlouho za
sebou cca 80km, na tachometru 130 – 140km/hod. Jednou jsem ho předjel já, pak
zase on. Byla to ta super modrá metalíza. Je to vzhledové skvělý vůz a jako
náhradu za Astru J, bych si to uměl představit. Snad se tento model dočká
nového benzinového motoru o 4 válcích, který teď Opel dostal za úkol od PSA.
Astra teď 2x byla během pár dní zase Ostrava – Brno. Jednou s rodinou na výletě,
tak to znamená v pohodovém tempu + s klimatizací to bylo za 5,9, rychlost max.
125km/hod + tempomat, byl to svátek a cesty prázdné. Po roce jsme navštívili
dětské centrum na okraji Brna s názvem Bruno Femily park, je to opravdu
super zážitek pro dospělé a i děti. Nemají tam kde děti utéct, tak rodiče si
mohou dát v klidu kafe s dezertem. Při teplém počasí doporučuji dětem
vzít plavky. Cestou tam jsme se zastavili i na Brněnské letiště zjistit, jak to
tam vše vypadá a jak je to s parkováním apod. Protože nás měl čekat odlet
na dovolenou z Brna. Na výlete jsme byli se známými a tak děti si to spolu
velice užili. Přijeli jsme tam v 10:30h a odjížděli jsme v 18:30h. Zpět
v Ostravě jsme byly po 20h, opět cesta byla v naprosté pohodě.
Pak jsem jel služebně do Brna na sídlo naší firmy, to už
bylo o něčem jiném. V 4:30hod jsem vyjel z Ostravy a v Brně v kanceláři jsem
seděl přesně v 6:00hod. (běžně to je 1:45 – 2hod cesty) Cesta byla zcela bez
aut, pár kamionů, ale jinak osobní vozy nikde, až trochu před Brnem. Rychlost
jsem si držel mezi 140 – 150, pneu nafoukané na ECO režim 2,5 na všech 4
kolech. Spotřeba 6,1lit / 100km, palivo EVO Plus 100 + VIF.
Od konce února – poslední garanční prohlídky najeto přes 6300km a tak se pomalu
chystám opět vyměnit olej, i když životnost oleje je 62%. Co ale pomalu
sepisuji, jsou první investice do Astry J.
– Hlavně výměna oleje v převodovce
– Výměna chladící kapaliny, podle servisního plánu
Při pracovní návštěvě Brna, jsem se spojil s kolegou, co má Opel servis a zajel
za ním, abychom provedli kalkulaci ceny, za seznam potřebných činností na Astře
J.
Původní soupis obsahoval:
– Výměna motorového oleje = Dexos 1, 2 generace 5w/30 (4litry)
– Výměna olejového filtru
– Výměna kabinového filtru
– Výměna chladící kapaliny po 5 letech
– Výměna převodového oleje v převodovce
– Výměna předních brzdových desek
– Vyčištění předních a zadních brzd
– Celková kontrola vozu – nemám žádné jiné závady, aspoň o nich nevím.
No a nechal jsem si zjistit stav předních brzdových desek a mají životnost cca na 20 000km. Zde se opravdu projevuje to, že Astra J je o proti Astře G mnohem těžší. Na Astře G jsme měnil desky a kotouče cca 100 000km. Nakonec to vypadá, že přední desky se budou měnit cca na konci roku 2020 až jaro 2021.
Astra by ale potřebovala pořádně umýt a navoskovat, vysát interiér, jen toho času je opravdu strašně málo. Co ale je opravdu super, jsou ty navoskované ALU kola, pouze opláchnu wapkou a jsou zase jak nové, tak že velká spokojenost.
Protože už Astra dlouho nic nedostala nového, naskládal jsem si chromové doplňky do oblíbených a teď zvažuji, zda do toho opravdu půjdu. Jinak Astra dostala novou baterii do klíčku a konečně už zase mohu ovládat auto na opravdovou dálku. Výměna baterie v klíčku, byla mnohem jednodušší, než u Astry G a celý proces trval pár minut. S čím ale bojuji od koupi Astry, je situace odemčení Astry pomocí klíče, protože jak odemknu Astru a otevřu dveře řidiče, hned se spustí autoalarm a je potřeba vložit klíč do zapalování a otočit s ním do 1 polohy. Nikdo mi není schopen říci, jaký je správný postup, při této situaci.
Co mě ale hodně mrzí, čekal jsme na vydání nových mapových podkladů pro Navi950 a odepsali mi z Německa, že aktualizace skončili poslední verzí 2018 a další nebudou. Důvod je ten, že Opel koupilo PSA a s dalšími aktualizacemi se tedy nepočítá, protože by se to muselo platit GM. Toto mě hodně naštvalo, proto budu objednávat 2018 a provedu aktualizaci za 99EUR.
Srpen 2019
Přátelé je to neuvěřitelné, ale je tu za pár dní konec letních prázdnin a děti opět jdou do školy. Jako každý rok to uteklo velmi rychle a letos tomu není jinak.
Po návratu z Brna na začátku prázdnin, už nám scházelo pár dní do odletu na dovolenou, tak se nic zvláštního nedělo. Stačil jsem objednat konečně pár změn do interiéru Astra J. Pravidelní návštěvníci určitě zaznamenali. Jednalo se o chromové krytky zámků dveří s logem OPEL, které jsem vyměnil za černé plastové (více zde). Nadále se delší dobu na Astra J fóru řešila výměna zajišťovacího kolíku dveří za chromový. Měl jsem z toho dost velký strach, ale přesto jsem to objednal v Čině a po návratu z dovolené na mě čekalo překvapení, že to už dorazilo. Pustil jsem do úprav. Chromové krytky, byly vyměněny za černé plastové. Montáž chromových je o něco delší, protože se to skládá vždy ze dvou kusů. Je zapotřebí prvně pořádně odmastit kovový povrch a pak odlepit oboustrannou pásku na daných kusech a přilepit. Uvidíme jak dlouho to vydrží v našem podnebí, jak na to budou reagovat změny teplot. Jinak koncový výsledek je opravdu super. Plastové černé jsme si schoval, za předpokladu potřeby to obměnit. Výměna za chromovou verzi trvala cca 15 min. Doporučuji vždy před nalepením si nanečisto vše vyzkoušet, zda to lícuje atd. Pak přišlo na řadu to složitější. Pustit se do výměny zajišťovacích kolíků dveří, který byl černý plastový. Našel jsem video na internetu z modelu Opel Mokka X a tam to vypadalo jednoduše, jenže na Astře J to drželo tak hodně, že jedině použitím hrubé síly se to podařilo povolit. Nejsem v tom zcela sám, i jiní kolegové s Astrou J mají takové zkušenosti, že to normální cestou nešlo povolit. Proto jsem si vzal vše potřebné a pustil se do výměny, která zabrala cca 30 min. Dost jsem se u toho zapotil, ale přesto, jsem zachránil originál plastové a výměna se povedla na výbornou. Konečný efekt je perfektní a interiéru to dá zase zcela nový vzhled. Pasovalo to na výbornou a kompletní návod i s fotodokumentací najdete zde. Nadále jsem si z Číny nechal zaslat ještě pár mikro utěrek s delším chlupem, pro ruční voskování a to mě v nejbližších týdnech zase čeká.
Je to skoro rok co jsem Astru ručně voskoval a je třeba se o to zase postarat před zimou. Tentokrát, ale půjdu ještě dále a použiji před voskováním odstraňovač polétavé rzi. Pracnost vidím na cca 8hod. práce. Po dovolené jsem Astru umyl a i vysál + ošetřil i interiér. Nadále investice do ALU kol a jejich ošetření na jaře stálo opravdu za to. Brzdový prach se na nich tak nedržel a byly relativně pořád čisté, po 4 měsících, se ale účinnost dost snížila, ale pořád je to výborné, když si vzpomenu na černá kola. Proto to budu na jaře zase aplikovat, velká spokojenost. V minulých dnech mi přišel i objednaný olej + filtr originál OPEL, no a jak mám ve zvyku po 6 měsících dopřeji motoru čerství. Také jsem si zakoupil logo k edici OPEL 120, které jsem umístil na 5 dveře své Astry.
Další obrovskou radost mi udělal jeden ze čtenářů mého webu, který vlastní Opel Grandlanda X s motorem 1.2 Turbo. Při první své garanční prohlídce, získal servisní plán na tuto motorizaci a byl tak moc hodný, že mi ho zaslal. Servisní plán byl sice částečně v českém, německém a anglickém jazyce, ale vše jsem dal dohromady a zaslal zpět ochotnému majiteli a ještě jednou tímto moc děkuji. Servisní plán najdete v sekci technická data a přesněji zde.
Jako poslední novinku uvedu založení nové sekce s názvem cestování v hlavním menu. Rozhodli jsme se, že zde budeme vkládat zajímavá místa, kde jsme už byly, co se nám líbilo, popřípadě co se nám nelíbilo, případně co plánujeme navštívit. Bude zde vždy popsáno vše potřebné, ale ne tak aby Vás to zahltilo informacemi. Postupně to zde budeme informacemi dopňovávat.
Září 2019
Tak máme zase za sebou pár týdnu a pár informaci. Jak jsem avizoval, chystal jsem se na pravidelnou výměnu motorového oleje po ujetí 7000 km. Olej už jsme měl doma pár týdnu, ale nebyl čas to skloubit. Pak jeden pátek na konci srpna jsme měl volno, tak jsem se rozhodl provést výměnu. Ráno lilo jako z konve, tak jsme si říkal, že to asi neklapne, pak v poledne přestalo a jel jsem za otcem, abychom se do toho pustili. V jednou autosvazarmu, co tam byl už před rokem 1989 je možné si vyměnit olej za poplatek 60Kč. Uvedené místo je pod střechou, ale nájezdové ližiny jsou pro užší vozy, než je Astra. Hold je to z dob vozů Škoda 120 atd. Naštěstí jedno místo mají přizpůsobené pro nové širší vozy, tak po najetí na rampu jsme se mohly pustit do díla. Astra měla zahřátý motor jízdou 25 km, tak vše bylo OK. Odšroubovali jsme originál ochranný kryt pod motorem, povolili vypouštěcí šroub a nechali vytéct starý olej z motoru, demontovaly jsme olejový filtr a mezi tím se šli podívat na podrobnou prohlídku podvozku. Pořád jsem zvažoval, že nechám podvozek ošetřit, aby Astra vydržela dlouho. No ale kupodivu, po podrobném zkoumání, je na tom podvozek velice dobře a povrchová úprava je nepoškozena. Nápravy a manžety jsou také bez poškození. Brzdové trubky a trubky paliva jsou v naprostém pořádku. No pak už schází jen výfuková soustava, ta samozřejmě má povrchovou korozi, ale nic velkého. Na Astře G je po 12 letech komplet originál výfukové potrubí, i když otec už v minulém roce plánoval vyměnit koncovou část, tak pořád se tak nestalo a uvidíme po této zimě. Sečteno a podtrženo, byl jsem velice mile překvapen a v současné době jsme tedy upustil od těchto investic, pravděpodobně uvidím za rok. No pak jsme namontovali nový originál GM olejový filtr, zašroubovali jsme vypouštěcí šroub a pak nalili nový olej 4 litry GM 5W30 Dexos1, GEN 2. Zůstal mi 1 litr a ten použiji při příští výměně na jaře. Na palubním PC se ukazuje životnost 50%, při další výměně, resetuji servisní interval. Technický stav Astry J překontrolován, olej vyměněn a je třeba najít teď čas na navoskování Astry J pro zimní období. Vše potřebné je připraveno, nakoupeno, už jen mít čas a dobré počasí. Dozt mě zajímá jedna věc a to je polétavé rez na laku Astry za skoro 5 let. Přípravek už mam od ledna doma a použil jsem ho i na ALU kola, kde jsem vyděl jak to funguje. Jinak jak už je vidět, den se velice zkracuje a je potřeba pomalu zase myslet na přípravu na zimu. Zimní směs do odstřikovací, prohlédnout zimní kola, opět do auta dát smeták a škrabku na okna. Osobně nemám rád zimu celkově, tak mi to začíná dost vadit. Jinak se poslední dny bavím servisem jízdního kola pro dceru pod stromeček. Dost vyrostla a na sezónu 2020 ji chystám kolo o velikosti 24 palců v červené barvě s bílými špicemi a brzdovými čelistmi. Jako obutí jsme zvolil pneumatiky Continental DoubleFighter 1.75, vzadu šestikolečko a ve předu troj talíř. Pak přijde na řadu podívat na starší kolo velikosti 16 a na jaře půjde do světa. Jinak na konci září mě čeká opět cesta do Brna a vypadá že naposledy v tomto roce Astrou, tak si to pořádně vychutnáme a proženeme motor s novým olejem, na kterém je najeto 600km. Snad bude skvělé počasí na cestu.
Řijen 2019
Krásný podzimní den přátelé. Mám tu pár informací a pár minut času, tak jsem se rozhodl vás s nimi seznámit. Ke konci září jsem se v sobotu v 6 hodin ráno probudil a pustil se do díla. Zabalil jsme vše potřebné k ručnímu voskování a hurá do toho ať je brzy hotovo. Venku bylo cca 18st. Přijel jsem na ruční myčku a pořádně jsem umyl Astru, tak vysušil a pustil jsme se do díla. Použil jsem přípravek na odstranění polétavé rzi nechal působit a sledoval co se bude dít. Byl jsem dost překvapen a bylo vidět, že bydlíme v průmyslovém městě. Nejvíce toho vylo na přední kapotě, blatnících, předních dveří. O dost méně na zadních dveří a co mě překvapilo, že na zádních dveří a nárazníku, toho bylo nejméně. Poté opět důkladně opláchnout Astru, vytřít do sucha a nanést první vrstvu tekutého vosku na karoserii. Vše rozleštit a poté nanést druhou vrstvu tuhého vosku a opět rozleštit ručně. Pak se našel ještě trochu času i na malou očistu pneumatik apod.
Postup:
– Astru jsem pořádně umyl na ruční myčce, pomocí auto šampónu
s pomocí rukavice s dlouhým chlupem.
– Vysušil jsem pomocí ručníku Gyeon Q2M Silk Dryer 50x55cm sušící ručník.
– Odstraňovač polétavé rzi
– Opět oplach Astry čistou vodou.
– Vysušil jsem pomocí ručníku Gyeon Q2M Silk Dryer 50x55cm sušící ručník.
– Nanesl jsem 1 vrstvu Autoglym Super Resin Polish pomocí aplikátoru Autoglym
Hi-Tech Polish.
– Na rozleštěni jsem použil 100% bavlnu (speciální utěrku).
– Pak jsem nanesl 1 vrstvu tuhého vosku Collinite Super Doublecoat Auto Wax
476s pomocí žlutým aplikátorem.
– Na rozleštěni jsem použil 100% bavlnu (speciální utěrku).
– Ošetření venkovních plastů.
– Ošetření pneumatik – přípravek z Lidlu.
Celá procedura mi trvala 7 hodin práce, ale po dobu jednoho roku postačí oplachovat Astru pouze čistou vodou. Pár dni na to pršelo a hned bylo vidět, jak se kapky vody slučují do větších a pak stékají pěkně po karoserii. Jsem spokojen a věřím, že tato práce bude vidět řadu měsíců. Forky najdete zde.
Týden na to jsem odjížděl na služební cestu opět do Brna, jak už jsem avizoval. V pondělí brzo ráno jsem vyjel směr Brno. Před vyjetím jsem vynuloval palubní PC, ať mám přehled o spotřebě paliva do Brna. Jel jsem pouze já a kufr věcí sebou. Pneumatiky nafoukány na ECO režim 2,5 všude. Na dálnici byl dost hustý provoz kamionu, ale i tak se jelo výborně a mnoho dopravních omezení bylo pryč. Tempomat nastaven na 125km/hod. Při předjíždění jsem atakoval 140km/hod. Klasicky před Brnem byla kolona a pak ještě jedna u Rohlenky. Pak už na sjezdu Svitavy / Centrum sjíždím a schází mi pár km do cíle, kde 2 km před firmou zase ranní zácpa na cca 15min. Po zaparkování u firmy spotřeba 5,5lit./100km. Jedno odpoledne po práci jsem si zajel do Globusu v Brně a pak do Lelekovic za Brnem. Večer zase zpět do Brna. Před odjezdem do Ostravy spotřeba 5,6let/100km. Brno – Ostrava zpět, nasazeno ostřejší tempo a místy atakováno i 170km/hod. Motor vytáčen i přes 5000 ot. A držen ve vysokých otáčkách trochu déle, aby se pěkně provětral. Po návratu 5,8lit / 100km. Palivo jako obvykle MOL EVO 100 Plus + VIF. Co mě ale celou cestu tam i zpět velice štvalo, bylo hlášení o nízké hladině vody v odstřikovačích. Nechtěl jsem kupovat, protože doma mi ležel plný kanystr.
Po příjezdu jsem ještě pár dní jezdil bez vody v odstřikovačích a jak jsem všechnu letní vypotřeboval, nalil už jsem plnou nádobku až po hrdlo zimní směsí do -30st. Tak že Astra je skoro připravená na zimu, za pár týdnu budu přezouvat na zimní papuče a tím bude hotovo. Jinak s příchodem zimy se zpomalí nájezd km na tachometru, ale i tak přibylo zase přes 1500km od výměny oleje na konci srpna. Málem bych zapomněl odešla mi jedna LED žárovka při otevření dveří, ve předu ta prostřední, která je nejvíce používaná, zároveň ze zadními lampičkami. Výměna provedena za pár min a vše je zase OK. Ještě se zmíním, že s chromovými krytkami zámku a chromové zajišťovací kolíky drží skvěle a fungují bez potíží. Tak to asi bude v tento okamžik vše a mějte se pěkně.
Listopad 2019
Je to tu, dny se nám velice krátí a brzy už je tma. Opět si začínám pomalu zvykat jezdit za tmy do práce a z práce a využívat naplno Bi-Xenony v naší Astře. Poslední říjnové dny bylo velice teplo a přes den i přes 20 st. Proto jsem se snažil najet leště poslední km na letních ALU kolech a užít si teplé dny. Proto jsme v prodlouženém říjnovém víkendu s rodinou zajel protáhnout do Polska a najel bezmála 160km po dálnici, kde jsem motor pořádně protáhl na všechny převodové stupně. Nakoupili jsme v Polsku hlavně potraviny, maso a drogerii. Nebyli jsme tam dost dlouho, a tak jsme hlavně chtěli i porovnat ceny oproti ČR. Zarazilo mě, že největší rozdíl byl v mléčných výrobcích a to i 4 koruny na jogurtu, který zakoupíte i v ČR, pak jako vždy, v ceně krutího a kuřecího masa. Rozdíl ceny u vepřového a hovězího masa byl bych řekl zanedbatelný, ale bylo i tak levnější. Nadále oblečení a domácí potřeby, jsou cenově cca stejné. Pak jsme se ještě podívali do supermarketu v podobě našeho OBI atd. Tam je situace zcela jiná, ceny mnohonásobně levnější než v ČR, tak to zůstalo z předešlých návštěv pořád stejné, opravdu se to vyplatí.
Po návratu z Polska, už bylo jasné, že bude pomalu potřeba se rozhodnout, kdy přezuji na zimní pneumatiky a dám zazimovat letní ALU kola. Proto jsem se objednal ke kolegovi na přezutí kolo za kolo a pak ještě opět klasika párování kol s čidly u druhého kolegy. Vše proběhlo naprosto hladce a za hodinu bylo vše hotovo. Proběhla kontrola brzdových kotoučů a desek. Osobně mi připadá, že přední desky teď před koncem rapidně ubývají, i když jezdím pořád stejným stylem. No uvidím na jaře, ale osobně si myslím, že do dalšího podzimu to nedají a okolo prázdnit bude potřeba výměna. Tady je opravdu znát, že Astra J váží více. Oproti Astře G to bude dělat cca 22 000km rozdíl. Letní ALU kola jsem pořádně umyl vapkou a přes zimu je opět navoskuji, protože jsem s tím měl dobrou zkušenost a výdrž byla cca 4 měsíce. To mě dost překvapilo a tato úprava byla opravdu znát. Přemýšlím, zda jít o level výše a použít keramiku na ALU kola, pořizovací cena je od 900 – 1500Kč. Ještě se rozhodnu, je na to mnoho času a rozseknu to asi někde koncem ledna 2020.
Pár týdnu zpět, jsme otevřeli doma otázku, jak dlouho si ještě Astru J ponecháme a zda opět cca po 7 – 8 letech půjde z domů, nebo tentokrát si jí necháme déle. Slouží nám skvěle a prozatím není až tak potřeba měnit. Toto téma se otevřelo navzdory článku, kde zvažují v ČR zavést ekologickou daň, už u vozů staršího 10 let. Proto jsem si sedl a začal počítat i potřebné investice do auta, jako nové 2 sady pneumatik, brzdy, svíčky apod. Vím, je to spotřební zboží, tak s tím musí člověk počítat, ale důvod obměny, bude spíše díky zdraví. Budu potřebovat vozidlo s automatickou převodovkou a nejlépe trochu vyšší, aby se do něj lépe nastupovalo a vystupovalo. Padl nám do oka Opel Grandland X, toho jste si asi všimli, ti co navštěvujete tento web pravidelně, je to náš horký favorit. Zde je karosérie jasná a automatická 8st. převodovka, to ostatní je složitější. Nejsem zastánce 3 válcových motorů, ale na 1.2 TURBO od PSA, všude píši jen velkou chválu a s automatickou převodovkou, je to prý nejlepší volba. Vím trhač asfaltu to nebude, ale ta 1.6 TURBO benzín od BMW, není žádný zázrak, tak asi je rozhodnuto. Barva karoserie, tak to je prozatím 50 / 50 a to buď modrá metalíza, případně červená metalíza a to v obou případech s černou střechou. Výbava je z části jasná Bi-Xenony, ergonomická přední sedadla, ty se v Astře J hodně osvědčili. No a ostatní uvidíme dle financí. Je to ještě dost daleko, minimálně 2 a půl roku.
Spotřeba paliva je pořád stejná na dlouhých trasách od 5,5 – 6litrů na 100km a při městské stylu, kde je cca 75% městské popojíždění je spotřeba paliva 6,8 – 7,2litrů na 100km. Tankuji už standardně palivo o 100oktanech + dávám VIF. Za čtyři a půl roku mám kombinovanou spotřebu paliva 6,6litrů na 100km a to je v pohodě, když beru v úvahu, že v letě Astra má na sobě ALU 17 a v zimě plechy 16. Nadále jsem dost překvapen, že na letních pneumatikách je pořád mnoho dezénu a tak není důvod koupi. Odhad cca další 2 roky. U zimních tak tam je mi to jasné, že více jak 4 roky stará guma ztrácí své dobré vlastnosti, ale mám je jako nové a do hor nejezdíme, pro město jsou dostačující.
Prosinec 2019
Po dlouhé době zde píši do deníku Astry. Poslední dobou jsem se hlavně zaměřil na web umístit potřebné informace k motorům a to nejdůležitější k modelu Opel Grandland X. Pojďme tedy postupně, servisní plán k motoru 1.6 CDTi, který mi na webu chyběl. No momentálně horkých tématem je Grandland X a pak informace o moderních automatických převodovek. Moc mě potěšilo, že autorizovaný prodejce Opel nám věnoval čas se seznámením a zodpovězením, všech mích dotazů. Seznámení s tímto modelem, mě dost překvapilo, ale lituji toho, že vozy s automatickou převodovkou v současné době nemají, tak jsme si to nemohl vyzkoušet. To mě dost mrzelo a mám přislíbeno, že jak jim vůz s automatickou převodovkou dorazí, tak se mi prodejce ozve a budu si to moci jít otestovat. Celou mou recenzi na model Grandland X s motorem 1.2 Turbo a 6st manuální převodovku najdete zde. Jsem mile překvapen z 3 válcového motoru a už bych řekl, že tak skeptický k takovým motorům nebudu. Je pravda, že 1.2 Turbo od PSA je podle mě na tom mnohem lépe, než 3 válcový motor o objemu jeden litr od WW. Co opravdu mi prodejce potvrdil, je info o motoru 1.6 Turbo 180k, že není vhodný do města a jeho spotřeba paliva je obrovská. V současné době je tedy Grandland X plnohodnotným nástupcem Astry J. Uvidíme cca za 3 roky.
Astra J samozřejmě je plně připravena na zimní období a před nedávnem, byla pořádně umytá a také byl ošetřen interiér vozu. Poslední spotřeba paliva, zase začla růst nahoru a vzrostla na 7,2lit. na 100km. Zimní pneumatiky mám nahuštění na 2,25 na všech kolech. Jinak nájezd kilometrů dost přibývá a do konce roku se dostanu na údaj, který jsme přepokládal až na přelomu ledna / února 2020. To samozřejmě ničemu nevadí a pro motor jen dobře. Poslední týdny jsem měl pocit, že motor není v takové kondici, jak bych si představoval, není to tím, že by měl závadu, ale trasy do 20km mu moc nedělají dobře, jako každému motoru. Tím, že se ochladilo, tak nemám moc možností zahřátý motor pořádně provětrat. Povedlo se mi to, až služební cestou do Brna, před pár dny. Teplota venku +1st, dokonce v noci v Brně sněžilo. Tentokrát jsme nejel sám, ale bral jsme i spolupracovníky a tak 3 dospělý + zavazadla. Po ujetí 30km, jsme se pustil do očisty a začal točit i motor do 5000ot. Tempomat byl nastaven na 125km/hod. Při předjíždění i 155km/hod. Cesta byla v pohodě a bez komplikací, i provoz byl relativně v klidu, jako vždy z Ostravy směr Hranice, bylo dost kamionu, pak až zase pře Rohlenkou, jinak pohoda. No a na druhý den zase zpět. Opět jsme vyjeli okolo oběda a protože byl pátek a člověk už chtěl být brzy doma, tak tentokrát tempomat nastaven na 130 a úseky i někde více. Po návratu domů a ujetí bezmála 380km se spotřeba zastavila na 6,3lit./100km a motor jsem už zde i 2x vytočil na 5500ot. Jinak bylo opět cítit velkou změnu v chování, tak jsme zase spokojen. Je vidět, že jak jsou uzávěrky pryč, tak se jezdí mnohem lépe. Co bylo velkým překvapení, že v Lipníku nad Bečvou, je po mnoha letech dostavěn most a rýsuje se dálnice na Přerov.
Při přezouvání na zimní kola, opět důkladná prohlídka brzdových destiček, ale i na předních kotoučích je vidět dost velký rantl. Kolega mě ubezpečuje, že je pořád ještě čas na výměnu. Přesto je to dilema, jaké desky koupit, respektive jakého výrobce. No a to nejhorší je, komu svěřit naší Astru J. Pořád ještě jsem nenašel servis u nás v Ostravě, kde bych měl důvěru. Kolega před pár týdny nechal na své Astře J vyměnit brzdové desky v autorizovaném servise. Při brždění se od předního kola ozýval zvuk. Tak se objednal, termín měli až za 14 dni. V den objednání tam předal vůz a popsal co je za problém. V servise vše vyčistily, vyměnil zadní brzdové desky a přední jsou v naprostém pořádku, zněla odpověď. Kolega zaplatil a vyrazil ze servisu, po pár km se opět ozvalo od předního kola pískot. Říká si, to si dělají legraci, proto se do servisu opět vrátil a udělal reklamaci. Nakonec se servis omluvil, že technik přehlédl opotřebení předních brzdových desek z vnitřní strany a že je potřeba ještě vyměnit i tyto. No osobně si o tom všem myslím své, proto autorizovaný servis se zase vyznamenal.
Naše Astra G na Mikuláše oslavila své 13 narozeniny a pořád se má k světu. Jezdí bez komplikací a km pomalu přibívají. Najezdí mnohem míň, než Astra J, ale pořád se s ní počítá. Legrační, je, jak se nechce vzdát, ten koncový výguk a pořád je tam originál, i přestože to vypadalo, už minulou zimu, že se bude muset měnit.
No a uzavřel bych to asi tím, že se mi zase začala zasekávat auto kamera při nahrávání, jako před pár lety. No už jsme se smiřoval s tím, že ježíšek donese novou, ale povedlo se mi to vše vyřešit a vyndání naformátování karty a opět vložení a nastavení továrního nastavení pomohlo a kamera zase funguje bez komplikací.
-
Pokud chcete podpořit tento web, zde je QR kód pro platbu. Jakoukoliv částkou, podle svého uvážení.
-
Poslední aktualizace webu
10. řijna 2024
Od založení tohoto webu v roce 2006 do dne 5.5.2015, bylo zde 25 185 návštěvníků.
Od 5.5.2015 – 5.5.2019 – 49 219 návštěvníků.
Od 5.5.2015 – 2.8.2021 – 100 000 návštěvníků.
Od 5.5.2015 – 17.11.2023 – 200 000 návštěvníků.
Rekord denní návštěvnosti byl 430 lidí (30.1.2023)
-
Nejnovější příspěvky
- Technická data Opel Kadett C, nové lego modely, info v deníku blesků apod. 10.10.2024
- Technická data – Opel Kadett D a Astra L středový panel s aut. převodovkou 18.9.2024
- Astra J – Výměna vyrovnávací nádoby chladící kapaliny 6.9.2024
- Technická data – Opel Kadett E 20.8.2024
- Opel Astra L – Reset nastavení tlaku v pneu TPMS 5.8.2024
- Opel Zafira Life – SILVAPLANA + info v deníku 29.7.2024
- Technická data – Opel Combo B 6.7.2024
- Technická data – Opel Combo C + deník Aster 2024 18.6.2024
- Technická data Opel Combo D + deník Aster 2024 27.5.2024
- Aktualizace technických dat GM motorů a množstvý chladící kapaliny dle typu motoru 8.5.2024
Deník Astry G / J
- Deník Astry – 2006 / 2007
- Deník Astry – 2008
- Deník Astry – 2009
- Deník Astry – 2010
- Deník Astry – 2011
- Deník Astry – 2012
- Deník Astry – 2013
- Deník Astry – 2014
- Deník Astry – 2015
- Deník Astry – 2016
- Deník Astry – 2017
- Deník Astry – 2018
- Deník Astry – 2019
- Deník Astry – 2020
- Deník Astry – 2021
- Deník Astry G / J – 2022
- Deník Astry G / J – 2023
- Deník Astry G / J – 2024
Manuály Astra J
- Užitečné rady a informace k Astrě J
- Manuály Astra J – aktivování skrytých položek palubního PC
- Manuály – Astra J – Autokamera TrueCam A5s
- Manuály – Astra J – Manuál na výměnu motorového oleje 1.4 Turbo 88kW/120k + 103kW/140k
- Manuály – Astra J – Reset servisního intervalu výměny motorového oleje
- Manuály – Astra J – Manuál na montáž pouzdra na brýle v Astře J
- Manuály – Astra J – Rozpis pojístek a jejich velikost (A)
- Manuály – Astra J – Nahrání MP3 muziky na USB flash disk do Astra J
- Manuály Astra J – výměna interiérových žárovek za LED
- Manuály – Astra J – Výměna zapalovacích svíček 1.4 Turbo
- Manuály – Astra J – Výměna baterie v klíči
- Manuály Astra J – Kryty zámků a pantů
- Manuály Astra J – Výměna zajišťovacího kolíku dveří za chromovou verzi
- Manuály – Astra J – výměna vyhřívání předního sedadla.
- Manuály – Astra J – Demontáž / Montáž celku blinkru+mlhovka (facelift) 2012 – 2016
- Manuály – Astra J – Výměna autobaterie
- Manuály – Astra J – Demontáž / Montáž rádia a informačního displeje
- Manuály – Astra J – Podrobný popis konektoru autoradia (autorádio A11)
- Manuály – Astra J – Jak u Navi 600 udělat Navi 900 (3D)
- Manuály – Astra J – Seřízení ruční brzdy
- Manuály – Astra J – Demontáž / Montáž řadící páky
- Manuály – Astra J – Voda v motorovém oleji
- Moderní motor vydrží hravě 250tis. km, nevadí mu ani 1100 otáček
- Jak prodloužit životnost TURBA
- Převodovka M32
- Vše okolo TPMS senzorů OPEL / GM a jejich párování – Astra J
- Astra J – projekt chrom doplňky
- Manuály – Astra J – Výměna obalu vystřelovacího klíče
- Manuály – Astra J – Vše okolo chladící kapaliny v motoru
- Manuál – Astra J – Výměna startéru 1.4 Turbo – Děsivý zvuk při startování
- Manuály – Astra J – Výměna klinového (drážkového) řemene 1.4 a 1.4 Turbo
- Manuály – Astra J – Výměna vzduchového filtru
- Manuály – Porucha funkčnosti AFL světlometů
- Manuály – Astra J – Výměna kabinového (pylového) filtru
- Manuály – Astra J – Výměna vyrovnávací nádoby chladící kapaliny
Diagnostika – chybové kódy
Manuály Astra G
- Manuály – Astra G – Výměna baterie v dálkovém ovládání
- Manuály – Astra G – Výměna svíček v motoru 1.4.16v / 1.6 16v Twinport
- Manuály – Astra G – Montáž zadního plastového nadkoli
- Manuály – Astra G – Montáž parkovacích senzorů Opel Astra G – 5 / 3 dveřové verze
- Manuály – Astra G – Výměna manžet řadící káky + ruční brzdy
- Manuály – Astra G – Výměna vzduchového filtru
- Manuály – Astra G – Reset servisního intervalu výměny motorového oleje
- Manuály – Astra G – Výměna kabinového (pylového) filtru
- Manuály – Astra G – výměna originál rádia za jiné + ovládání na volantu
- Manuály Astra G – výměna interiérových žárovek za LED
- Kdy se poškodí ŘJ motoru nejčastěji
- Manuály – Astra G – Výměna rozprašovačů čelního okna za verzi s Insignie A
- Manuál – Astra G – středové světlo s lampičkami
Péče o automobil
Manuály Astra L
STALLANTIS technika
OPEL Grandland X
Astra K
Corsa
Mini domácí LEGOLAND
Výlety
Užitečné odkazy
- Opel Astra G / Zafira A fórum
- Opel Astra H / Zafira B fórum
- Opel Astra J / Zafira C fórum
- Opel fórum (všech modelů)
- Autoservis ASE – Zdenek Dědič – Brozany
- General Motors
- Opel media + PSA skupina
- Originál Opel příslušenství CZ
- Originál Opel příslušenství SK
- Opel návody CZ
- Astra J – 2009 – 2012 online manuál EN
- Opel Astra – Wikipedie EN
- Doopla – originál díly se slevou
- Originál díly s Německa za skvělé ceny
- Vyhledávač obj čísel dílu OPEL
- OPEL mapové podklady do navigací
- Opel E-mobilita