Zde jsem shrnul zajímavé informace o tomto pohonu co bude k dispozici od podzimu 2023 v modelech koncernu STELLANTIS. Prvním modelem, u automobilky OPEL co dostane tuto technologii Hybrid 48V bude model Opel Corsa a to ke konci roku 2023. Bude se jednat o motorizaci s výkony 74 kW/100k a 100 kW/136k dostanou nové dvouspojkové automatické převodovky ë-DCS6. Další model bude Opel Mokka s motorizací o výkonu 100 kW/136k.
Je jasné, že čistě dieselové a benzínové motory už nebudou v nabídce dlouho, na druhou stranu plug-in hybrid je výrazně dražší. Řešením je tedy klasický „nenabíjecí“ hybrid – oproti klasickým spalovacím motorů, uspoří významnou část emisí, není výrazně dražší, a dá se používat běžnými způsoby, aniž by řidič musel řešit nabíjení. Toto se mi zdá velmi přijatelné a vyhovující pro lidi žijící v panelových domech, bez možnosti nabíjení Hybrid a i pořizovací cena bude mnohem přijatelnější, než tomu je u elektromobilu a plug in hybridu.
Motor dostal pojmenování Hybrid 48V někdy i Hybrid136 a kombinuje benzínový přeplňovaný tříválec 1.2 PureTech 3 generace s elektromotorem, umístěným v šestistupňové dvouspojkové převodovce ë-DCS6, a baterií o napětí 48V.
Motor 1.2 PureTech (3 generace)
Základem je právě velmi známí tříválec označovaný jako 1.2 PureTech už dlouhou dobu (jedná se o inovovanou jednotku) v níž je 40 % dílů nových, od počátku navrženou pro použití v hybridu. Motor má objem 1 199 cm3, turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek, rozvodový řetěz (místo řemene v 2 generaci) a k tomu se přidává variabilní sání s provozem Millerově cyklu. To umožnilo navrhnout motor s vysokým kompresním poměrem (dobrou účinnosti), aniž by byl penalizován klepáním v určitých kontextech zatížení motoru (více či méně sešlápnutý plyn / více či méně těžké vstřikování). Protože vysoce stlačený motor spálí palivo příliš brzy, v době, kdy to není absolutně nutné! Variabilní rozdělení tedy umožňuje modulovat dávkování okysličovadla (vzduchu) specifickým ovládáním sacích ventilů (přivedením menšího množství vzduchu, což umožňuje vyhnout se nadměrnému teplu (klepání/samohoření) při komprese. Turbo se přepne na variabilní geometrii, aby bylo účinné ve vyšším rozsahu otáček, zejména v nízkých. Nakonec se vstřikovací tlak zvýší z 200 na 350 barů a katalyzátor je vybaven tepelným odporem pro urychlení jeho zahřívání a snížení znečištění za studena.
- 3 válce a 1199 cm3,
- Výkon 136 k (100 kW) při 5500 ot/min,
- Točivý moment 230 Nm při 1750 ot/min,
- Turbodmychadlo s proměnnou geometrií pro vyšší výkon motoru,
- Rozvodový řetěz (nízké náklady na údržbu),
- Millerův cyklus pro lepší tepelnou účinnost spalování,
- Norma Euro 6.e.3 (Euro 7).
Verze motoru | PSA PureTech 1.2 THP 100k / Mild Hybrid 48V | PSA PureTech 1.2 THP 136k / Mild Hybrid 48V |
Kód motoru (OPEL) | 1.2 MHEV | 1.2 MHEV |
Označení motoru | EB2LTEDH2 | EB2LTDH2 |
Zdvihový objem [cm3] | 1199 | 1199 |
Emisní norma | Euro 6e | Euro 6e |
Palivo | Benzín | Benzín |
Rozvody | Řetěz | Řetěz |
Převodovka | Automat 6st. eDCT) | Automat 6st. eDCT) |
Válce / ventily | 3 / 4 | 3 / 4 |
Největší výkon [kW/min] | 74kW / 5500ot (100k) | 100kW / 5500ot. (136k) |
Vrtání (mm) | 75 mm | 75 mm |
Zdvih (mm) | 90,5 mm | 90,5 mm |
Točivý moment [N.m/min] | 205 / 1750 | 230 / 1750 |
Kompresní poměr | 10,5:1 | 10,5:1 |
Turbodmychadlo | ANO | ANO |
Proměnné časování | AMO | ANO |
Kromě změny rozvodu řetězu použití variabilního sání také potenciálně omezí problémy související s klepáním předchozí verze, které někdy jdou tak daleko, že praskne zapalovací svíčka.
Startér nemá klasický, ale řemenový, napájený ze 48V sítě, který se stará o hladké naskakování motoru během jízdy. Výkon činí 136 koní při 5 500 otáčkách, točivý moment potom 230 Nm při 1 750 otáčkách a splňující normu EURO 7 pro rok 2025.
Řemenový startér
Tento startér napájený 48 V zajišťuje opětovné startování spalovacího motoru prostřednictvím řemene příslušenství. Umožňuje rychlé a transparentní startování.
Převodovka – elektromotor
Uvnitř nové šestistupňové dvouspojkové převodovky ë-DCS6 se dále nachází elektromotor, a to včetně měniče a řídící jednotky. Synchronní motor s permanentními magnety má sám o sobě 28 koní (21 kW) výkonu a 55Nm točivého momentu, a zvládá pohánět automobil samostatně. Stellantis uvádí, že až 50 % jízdy ve městě zvládne vůz s novým hybridem absolvovat s vypnutým spalovacím motorem.
Energii přitom mildhybridu dodává, li-ion baterie s celkovou kapacitu 898 Wh a dostupnou kapacitu 432 Wh. Je navržena tak, aby si zachovala stejnou úroveň výkonu po celou dobu životnosti vozidla, a je na ni poskytována značková záruka 8 let/160 000 km. 48V baterie je instalována pod předním sedadlem „spolujezdce“ (je dobíjená čistě rekuperací elektromotoru při zpomalování). Během rekuperace se zároveň dobíjí i klasická 12 V baterie pro příslušenství. Což je konfigurace, která nabízí mnoho výhod oproti instalaci vzadu. Díky tomu je plně zachovám celý vnitřní prostor i objem zavazadlového prostoru. Dále je zajištěna optimalizace energetických ztrát souvisejících s délkou kabelů a potěšení z jízdy díky dobrému rozložení hmotnosti. Technologie je vyvinuta ve spolupráci s dodavateli Valeo, Bosch a Continental.
Dvě elektrické sítě
Vozy mají dvě elektrické sítě. Nízkonapěťová 12V síť pro napájení výbavy vozu a vysokonapěťová 48V síť pro napájení hybridního systému. Elektrickou energii vyrábí výhradně 48V elektromotor. K převodu vyrobené elektřiny do 12V sítě automobilu se používá měnič stejnosměrného napětí.
O změnu jízdních režimů a určování, na který z motorů auto pojede, se samozřejmě stará elektronika zcela bez zásahu řidiče. Vedle toho, že hybrid uspoří palivo a emise, nabídne navíc pružnější akceleraci a lepší zrychlení, když se dají oba motory do práce současně.
Spotřeba paliva
Spotřeba hybridu by měla být oproti benzínové motorizaci 1.2 PureTech 130 s osmistupňovým automatem nižší v průměru o 1 litr na sto kilometrů, to je asi 15 %. Nejvíc se vyplatí ve městě. Tam představuje úspora asi 2,5 l/100 km (30%), na rychlostní silnici je to 0,7 litru a na dálnici při rychlosti 130 km/h je úspora takřka nulová.
-
Pokud chcete podpořit tento web, zde je QR kód pro platbu. Jakoukoliv částkou, podle svého uvážení.
-
Poslední aktualizace webu
15 listopadu 2024
Od založení tohoto webu v roce 2006 do dne 5.5.2015, bylo zde 25 185 návštěvníků.
Od 5.5.2015 – 5.5.2019 – 49 219 návštěvníků.
Od 5.5.2015 – 2.8.2021 – 100 000 návštěvníků.
Od 5.5.2015 – 17.11.2023 – 200 000 návštěvníků.
Rekord denní návštěvnosti byl 430 lidí (30.1.2023)
-
Nejnovější příspěvky
- Technická data – Opel Rocks Electric 15.11.2024
- Technická data – Opel Grandland (B) 2024 a Lego Ultimate série 30.10.2024
- Technické data – Opel Frontera C – 2024 (žhavá novinka) 13.10.2024
- Technická data Opel Kadett C, nové lego modely, info v deníku blesků apod. 10.10.2024
- Technická data – Opel Kadett D a Astra L středový panel s aut. převodovkou 18.9.2024
- Astra J – Výměna vyrovnávací nádoby chladící kapaliny 6.9.2024
- Technická data – Opel Kadett E 20.8.2024
- Opel Astra L – Reset nastavení tlaku v pneu TPMS 5.8.2024
- Opel Zafira Life – SILVAPLANA + info v deníku 29.7.2024
- Technická data – Opel Combo B 6.7.2024
Deník Astry G / J
- Deník Astry – 2006 / 2007
- Deník Astry – 2008
- Deník Astry – 2009
- Deník Astry – 2010
- Deník Astry – 2011
- Deník Astry – 2012
- Deník Astry – 2013
- Deník Astry – 2014
- Deník Astry – 2015
- Deník Astry – 2016
- Deník Astry – 2017
- Deník Astry – 2018
- Deník Astry – 2019
- Deník Astry – 2020
- Deník Astry – 2021
- Deník Astry G / J – 2022
- Deník Astry G / J – 2023
- Deník Astry G / J – 2024
Manuály Astra J
- Užitečné rady a informace k Astrě J
- Manuály Astra J – aktivování skrytých položek palubního PC
- Manuály – Astra J – Autokamera TrueCam A5s
- Manuály – Astra J – Manuál na výměnu motorového oleje 1.4 Turbo 88kW/120k + 103kW/140k
- Manuály – Astra J – Reset servisního intervalu výměny motorového oleje
- Manuály – Astra J – Manuál na montáž pouzdra na brýle v Astře J
- Manuály – Astra J – Rozpis pojístek a jejich velikost (A)
- Manuály – Astra J – Nahrání MP3 muziky na USB flash disk do Astra J
- Manuály Astra J – výměna interiérových žárovek za LED
- Manuály – Astra J – Výměna zapalovacích svíček 1.4 Turbo
- Manuály – Astra J – Výměna baterie v klíči
- Manuály Astra J – Kryty zámků a pantů
- Manuály Astra J – Výměna zajišťovacího kolíku dveří za chromovou verzi
- Manuály – Astra J – výměna vyhřívání předního sedadla.
- Manuály – Astra J – Demontáž / Montáž celku blinkru+mlhovka (facelift) 2012 – 2016
- Manuály – Astra J – Výměna autobaterie
- Manuály – Astra J – Demontáž / Montáž rádia a informačního displeje
- Manuály – Astra J – Podrobný popis konektoru autoradia (autorádio A11)
- Manuály – Astra J – Jak u Navi 600 udělat Navi 900 (3D)
- Manuály – Astra J – Seřízení ruční brzdy
- Manuály – Astra J – Demontáž / Montáž řadící páky
- Manuály – Astra J – Voda v motorovém oleji
- Moderní motor vydrží hravě 250tis. km, nevadí mu ani 1100 otáček
- Jak prodloužit životnost TURBA
- Převodovka M32
- Vše okolo TPMS senzorů OPEL / GM a jejich párování – Astra J
- Astra J – projekt chrom doplňky
- Manuály – Astra J – Výměna obalu vystřelovacího klíče
- Manuály – Astra J – Vše okolo chladící kapaliny v motoru
- Manuál – Astra J – Výměna startéru 1.4 Turbo – Děsivý zvuk při startování
- Manuály – Astra J – Výměna klinového (drážkového) řemene 1.4 a 1.4 Turbo
- Manuály – Astra J – Výměna vzduchového filtru
- Manuály – Porucha funkčnosti AFL světlometů
- Manuály – Astra J – Výměna kabinového (pylového) filtru
- Manuály – Astra J – Výměna vyrovnávací nádoby chladící kapaliny
Diagnostika – chybové kódy
Manuály Astra G
- Manuály – Astra G – Výměna baterie v dálkovém ovládání
- Manuály – Astra G – Výměna svíček v motoru 1.4.16v / 1.6 16v Twinport
- Manuály – Astra G – Montáž zadního plastového nadkoli
- Manuály – Astra G – Montáž parkovacích senzorů Opel Astra G – 5 / 3 dveřové verze
- Manuály – Astra G – Výměna manžet řadící káky + ruční brzdy
- Manuály – Astra G – Výměna vzduchového filtru
- Manuály – Astra G – Reset servisního intervalu výměny motorového oleje
- Manuály – Astra G – Výměna kabinového (pylového) filtru
- Manuály – Astra G – výměna originál rádia za jiné + ovládání na volantu
- Manuály Astra G – výměna interiérových žárovek za LED
- Kdy se poškodí ŘJ motoru nejčastěji
- Manuály – Astra G – Výměna rozprašovačů čelního okna za verzi s Insignie A
- Manuál – Astra G – středové světlo s lampičkami
Péče o automobil
Manuály Astra L
STALLANTIS technika
OPEL Grandland X
Astra K
Corsa
Mini domácí LEGOLAND
Výlety
Užitečné odkazy
- Opel Astra G / Zafira A fórum
- Opel Astra H / Zafira B fórum
- Opel Astra J / Zafira C fórum
- Opel fórum (všech modelů)
- Autoservis ASE – Zdenek Dědič – Brozany
- General Motors
- Opel media + PSA skupina
- Originál Opel příslušenství CZ
- Originál Opel příslušenství SK
- Opel návody CZ
- Astra J – 2009 – 2012 online manuál EN
- Opel Astra – Wikipedie EN
- Doopla – originál díly se slevou
- Originál díly s Německa za skvělé ceny
- Vyhledávač obj čísel dílu OPEL
- OPEL mapové podklady do navigací
- Opel E-mobilita