Díl 1 – Retuše laku

Pokud najdete na voze odloupnutá lak, je to to většinu majitelů nepříjemná záležitost. Nejčastěji je to způsobeno odlétávajícími kamínky a jízdou velmi blízko za vozidlem, před námi.

Auto laky jsou tvrdší a silnější, ty jsou mnohem odolnější, ale ani u těchto laků není zaručena dokonalá ochrana. V dnešní době je jedinou ochranou moderní průhledná fólie, kterou lze vždy rozeznat od laku.

Estetika?

Většinu lidí jako první věc napadne, proč se retušování provádí je především vizuální pohled. Zejména na tmavých barvách je odloupnutý lak velmi vidět. Důvodem je základní barva, která většinou bývá šedá až bílá. Proto to nás tak bije do očí a víme o tom místě.

Já osobně retušuji lak především s důvodu možné pozdější koroze vozu. Určitě si říkáte, vždyť dnešní moderní vory a vozy po roce 2000, už mají protikorozní ochranu (pozinkované karoserie). Ovšem v dnešní době se šetří opravdu všude a povrchová rez bude postupně přicházet i na karoserii vozu s pozinkem.

Pokud toto zanedbáte, je pravděpodobné, že koroze postupem času začne pracovat a následně bude oprava mnohonásobně nákladnější, protože se nebude jednat o retušování, ale ošetření celého dílu a poté lakování.

Čím retušovat lak?

Retušovací tužku (lahvičku) většinou objednáte přímo u své automobilky, prodávají běžně, případně podle kódu objednají a do pár dní ji máte a cena není vysoká. Je potřeba si uvědomit, že v dnešní době jsou barvy vodou ředitelné a samotné retušovací tužky jsou velmi měkké a nemají odolnost proti povětrnostním vlivům. Proto při koupi dostanete sadu a jedna tužka je odstín konkrétní barvy a v druhé se nachází bezbarví lak. Zde si dávejte pozor, protože se jedná o předpřipravený lak, tak jeho tvrdost nebude jako namíchaný lak z přímo z lakovny. Laky připravené v tužce jsou připraveny na schnutí na vzduchu.

Barva nebo bezbarví lak?

Samotná vrstva laku na několik vrstev a velmi často je výhodnější retušovat přímo bezbarvým lakem, který je odolnější (pouze pokud je viditelně odloupnutý pouze bezbarvý lak).

Postup při retušování laku

Samotné retušování může zabrat i více hodin, záleží, jak pečlivě to chcete mít provedeno.

1)      Odmaštění podkladu = např. IPA nebo i technický benzín.

2)      Zakápnutí = vždy nanášíme tenkou vrstvu, kterou opakujeme po zaschnutí předchozí vrstvy. Pozor je potřeba abychom nepřesáhli okraj bezbarvého laku.

K nanášení si můžeme pomoci:

–          Na víčku retušovací tužky je hrot pro nanášení.

–          Pomocí párátka.

–          Modelářského štětce.

–          Existují i speciální příslušenství pro retušování laků.

3)      Nanesení krycího bezbarvého laku = Bezbarvý lak opět nanášíme v tenkých vrstvách. Vždy vyčkáme až lak vytuhne. U poslední vrstvy je možné zanechat decentní kopeček, jak lak schne pak se kopeček zmenšuje.

4)      Po několika hodinách / dnech = překontrolujeme místo retušování. Případně přidáme další vrstvu bezbarvého laku.

5)      Broušení a leštění = Toto je největší riziko a ne vždy je nutné to provádět.

Závěr

Po pár dnech po případném retušování se můžete pustit do navoskování automobilu, ale přesto v místech retušování si dávejte pozor.