Manuály – Astra J – Vše okolo chladící kapaliny v motoru

Pokusím se shrnout postřehy za poslední dobu ohledně problematiky úbytku chladící kapaliny. Od koupě naší Astry J, ti co zde navštěvují tento web určitě četli, že během jednoho roku vždy ubyde cca 2 – 2,5dc chladící kapaliny (12 – 15 000km). Prošel jsem všechny místa a nikde jsem nic zvláštního nenašel. Pak jsem to přošel, ještě jednou po zahřátem motoru na provozní teplotu, kdy bylo venku -4st. a našel jsem neřestnost. Vím, že s tímto mají vlastníci Aster dost často komplikace. Případně chybová hláška na palubním PC a nízké hladině chladící kapaliny.

Normální jev

Vodní pumpa může vykazovat malý průsak. Jedině tak je její hřídel glykolem mazána po celé délce. Pokud však barvivo není jen v okolí hřídele, ale už stéká v proudech, půjde o únik nadměrný. Chladicí kapalina se může ztrácet tempem maximálně 0,5 l / 10 000 km, a ani to už není dobré – jen tak malý únik bude těžké odhalit. Nikdy nejezděte autem, kde mizí rychleji. Skrz poškozenou hlavu může pronikat do oleje, což znamená velké riziko zadření motoru.

Případné důvody:

  • Hadice – Rukou projit všechny vodní hadice na studenem motoru, jestli jsou suché, zda jsou svorky hadic v pořádku.
  • Vodní vyrovnávací nádoba – může mít mikroprasklinu a tou unikat chladící kapalina.
  • Víčko na vyrovnávací nádržce – propouští chlatící kapalinu, přes ventil ve víčku.
  • Vodní pumpa = 1.4 Turbo obj, číslo GM 25193406 / Opel 1334228 (přes ložisko vodní pumpy) – Je dole na pravé straně motoru na klinovém řemenu. Chytnete ji rukou a pokud bude vlhka, tak propusti.
Astra J – 1.4 Turbo vodní pumpa.
Astra J – 1.4 Turbo vodní pumpa.
  • Plastová trubka – Další věc co může téct je na horní levé straně, problematická vodní plastová trubka – vystupuje do prostoru a stačí o ni zavadit a ulomí se, pokud je už plast starý.
  • Plastové kolínko (skříň, výstup vody) 1.4 Turbo GM 25193922 / Opel 1338489 – Na levé straně motoru. Vedou do něj asi 4 hadice. Časem praskne a uniká chladící kapalina. Jeho životnost je cca 5 – 6 let, pak musí dojít k výměně (plast je velmi křehký).
  • Termostat – Těsněni od termostatu na hrubou hadici (pravá strana motoru). Termostat je namontován na vodní pumpě s přední straně na straně, kde je klinový řemen.
  • Chladič – Poškozeny.
  • Olejový chladič – nachází se na čelní straně motoru ve spodní části pod plechem svodů. Uvidíte ho pokud budete stát pod vozem a je mezi TURBEM a svody.
  • Těsnění mezi motorem a rozvody motoru (toto běžně neuvidíte). Zjistíte to tak, že buď chladící kapalina bude v motorovém oleji (na samotné olejové měrce, při studenem motoru. Případně na víčku pro naletí motorového oleje bude více bílé emulze).

Výměna chladící kapaliny v motoru

Chladící kapalina by se měla měnit podle servisního intervalu 240 000km / případně co 5 let.

Za případne nesrovnalosti neručím !!!

Množství chladící kapaliny

Značení motoru1.4 16v atmosféra1.4 16v atmosféra1.4 Turbo1.4 Turbo
Kód motoruA14XELA14XERA14NELA14NET
Chladící kapalina (v litrech)6,26.06,25,6
     
Značení motoru1.6 16v atmosféra1.6 Turbo1.8 16v atmosféra2.0 Turbo OPC
Kód motoruA16XERA16LETA18XERA20NFT
Chladící kapalina (v litrech)5,66,25,67.0
     
Značení motoru1.3 CDTI1.6 CDTI1.6 CDTI1.7 CDTI
Kód motoruA13DTEB16DTLB16DTHA17DTE
Chladící kapalina (v litrech)6,66,26,27,1
     
Značení motoru1.7 CDTI1.7 CDTI1.7 CDTI1.7 CDTI
Kód motoruA17DTCA17DTJA17DTRA17DTF
Chladící kapalina (v litrech)7,17,17,17,1
     
Značení motoru2.0 CDTI2.0 CDTI2.0 CDTI 
Kód motoruA20DTJA20DTHA20DTR 
Chladící kapalina (v litrech)9.09.09.0

Specifikace chladící kapaliny pro modely GM

Specifikace chladící kapaliny je GM 6277M ( katalogové číslo OPEL – 1940663 ) pro všechny modely OPEL, mino Agila B, Combo E. Ředí se 1:1 s vodou a po zředění odolává mrazům do -38st., je bez silikátů.

Pro modely OPEL vyrobené pod PSA

Zde je zcela jiná specifikace, než u starších modelů a originál nemrznoucí směs se ředí 1:1 s vodou a po zředění odolává mrazů do -37st.

Návod na výměnu chladící kapaliny v AJ – zde.

Varování: U tlakového chladicího systému může být teplota chladicí kapaliny v chladiči výrazně vyšší než teplota varu roztoku při atmosférickém tlaku. Odstranění víčka vyrovnávací nádrže, když je chladicí systém horký a pod vysokým tlakem, způsobí, že roztok okamžitě vaří výbušnou silou. To způsobí, že roztok chrlí přes motor, blatníky a osobu, která odstraňuje víčko. Může dojít k vážnému zranění.


Poznámka: 
Používejte pouze nemrznoucí směs uvolněnou GM a zajistěte koncentraci 50 procent vody až 50 procent nemrznoucí směsi. Nemrznoucí směs nejen nezabrání zamrznutí chladicího systému, ale také chrání všechny součásti, které přicházejí do styku s chladicí kapalinou, před usazením rzi / vodního kamene. Výsledkem by měla být vždy nemrznoucí směs, a to i v tropických zemích. Kromě nemrznoucí směsi hraje důležitou roli také kvalita vody. Ke splnění tohoto požadavku by obvykle měla stačit pitná voda z vodovodu. Kvalita regenerované mořské vody není vhodná.
Pokud použijete neautorizovaný prostředek proti zamrznutí, může dojít k poškození motoru. Pokud byl vyměněn chladič, hlava válce nebo těsnění hlavy válce, nesmí se staré chladicí médium znovu použít.

Vypouštění chladicího systému

  1. Otevřený chladicí systém. Odšroubujte víčko vyrovnávací nádrže chladicí kapaliny.
  2. Při vypouštění chladicího systému otevřete vypouštěcí šroub (1) na chladiči.

Proplachování chladicího systému

Poznámka:  Nepoužívejte chemické proplachování. Použitou chladicí kapalinu skladujte správným způsobem, například v použité zadržovací nádrži chladicí kapaliny motoru. Použitou chladicí kapalinu nelijte do odtoku. Ethylenglykolová nemrznoucí směs je velmi toxická chemická látka. Nevyhazujte chladicí kapalinu do kanalizace nebo spodní vody. To je nezákonné a ekologicky nevhodné. K proplachování chladicího systému lze použít různé metody a zařízení. Pokud se používá speciální vybavení, například zadní splachovač, postupujte podle pokynů výrobce. Před zpětným propláchnutím systému však vždy termostat vyjměte.

  1. Zatáhněte parkovací brzdu.
  2. Vypusťte chladicí kapalinu.
  3. Naplňte chladicí systém čistou pitnou vodou.
  4. Nastartujte motor a vytočte je do 2 000 ot / min, dokud se termostat neotevře.
  5. Vypněte motor.
  6. Vypusťte chladicí systém.
  7. Výše uvedený postup opakujte, dokud voda z chladicího systému není bezbarvá.
  8. Vypusťte chladicí systém.

Plnění chladicího systému

  1. Vozidla s klimatizací vypněte klimatizaci.
  2. Po vypuštění systému zavřete vypouštěcí šroub na chladiči.

Poznámka: Když vytéká chladicí kapalina z povoleného odvzdušňovacího šroubu, zavřete odvzdušňovací šroub.

3. Odšroubujte odvzdušňovací šroub (1) na chladiči a znovu zašroubujte jeden závit.

4. Doplňte chladicí kapalinu až po spodní linii odvzdušňovací trysky na vyrovnávací nádrži chladicí kapaliny (1).

5. Když chladicí kapalina přestala klesat, doplňte chladicí kapalinu až ke spodní linii dolního otvoru v potrubí (černá šipka).

6. Nastartovat motor

Poznámka: Po nastartování motoru ihned doplňte chladicí kapalinu až ke spodní linii otvoru dolního potrubí (černá šipka) a uzavřete víčko.

Poznámka: Po demontáži jádra topení (umístěného v místnosti pro cestující) je třeba provést následující dodatečné práce: Okamžitě 3x sešlápněte plynový pedál – tím by otáčky motoru neměly překročit 2500 ot / min.

7. Zahřejte motor při volnoběžných otáčkách až 2 500 ot / min, dokud se nezapne nastavení ventilátoru chladiče.

Poznámka: Po demontáži jádra topení (umístěného v místnosti pro cestující) nechte motor běžet další 2 minuty při 2 000–2 500 ot / min. Tím je zajištěno úplné odvětrání chladicího systému.

8. Odvzdušňovací chladicí systém – Sešlápněte plynový pedál třikrát – otáčky motoru by tak neměly překročit 2 500 ot / min.

9. Vypněte motor a nechte jej vychladnout.

10. Zkontrolujte hladinu chladicí kapaliny a případně ji upravte.

Poznámka: Chladící kapalinu nalíte tak, jak ukazuje zelený ukazatel – DOPORUČENO. Z dlouhodobého hledicka, pokud dáte na MAX, tak chladící kapalina se může tlačit přes víčko ven v určitých případech. Případně v zimě u studeného motoru může být níže, pokud motor zahřejete, tak se hladina opět zvedne. Chladící kapalina by neměla být pod minimen, může pak dojít k poškození motoru.

11. Po zkušební jízdě nechte motor vychladnout a znovu zkontrolujte hladinu chladicí kapaliny. V případě potřeby upravte hladinu chladicí kapaliny.

Obj. čísla dílu pro chladící okruh

Podrobný online katalog náhradních dílů Opel zde.

Vyrovnávací nádržka

PNCKód součástiČíslo součásti GMPopis
113 04 00513256824NÁDRŽKA CHLADIČE VYROVNÁVACÍ S ČIDLEM (PRO ŘÍDÍCÍ SYSTÉM) (NEDODÁVÁ SE-POUŽÍT 13360063 13 04 014)
13 04 01413360063NÁDRŽKA CHLADIČE VYROVNÁVACÍ S ČIDLEM (PRO ŘÍDÍCÍ SYSTÉM) (NEDODÁVÁ SE-POUŽÍT 13370133 13 04 019)
113 04 01913370133NÁDRŽKA CHLADIČE VYROVNÁVACÍ S ČIDLEM (PRO ŘÍDÍCÍ SYSTÉM)
213 04 00613276326-ČIDLO,HLADINY CHLADICÍ KAPALINY,NÁDRŽKA VYROVNÁVACÍ (NEDODÁVÁ SE-POUŽÍT 13393366 13 04 027)
13 04 02713393366-ČIDLO,HLADINY CHLADICÍ KAPALINY,NÁDRŽKA VYROVNÁVACÍ
313 04 00413256823NÁDRŽKA CHLADIČE VYROVNÁVACÍ (VYJMA ŘÍDÍCÍHO SYSTÉMU) (NEDODÁVÁ SE-POUŽÍT 13393368 13 04 028)
413 04 25113284504PŘÍPONKA,NÁDRŽKA VYROVNÁVACÍ
513 05 24813502353UZÁVĚR, NÁDRŽKA VYROVNÁVACÍ

Hadice a trubky 1.4 Turbo (A14NEL[LUJ],B14NEL[LUJ],A14NET[LUJ],B14NET[LUJ)

NCKód součástiČíslo součásti GMPopis
16 50 03655565382TRUBKA,ČISTIČ OLEJE A CHLADIČ,PŘÍVOD
76 50 04355568540-TĚSNĚNÍ,TRUBKA VÝVODU CHLADIČE OLEJE
356 50 96155353320ŠROUB,TRUBKA PŘÍVODU ČERPADLA OLEJE
46 50 03855565952HADICE CHLADIČE OLEJE ÚPLNÁ,PŘÍVOD
820 94 01490572590-PŘÍPONKA,23MM,HADICE CHLADIČE OLEJE,VÝVOD (VÝROBNÍ ČÍSLO 90572968)
66 50 04455568542HADICE CHLADIČE OLEJE ÚPLNÁ,VÝVOD (NEDODÁVÁ SE-POUŽÍT 55583808 6 50 133)
96 50 06955565381-HADICE,VÝSTUPNÍ TRUBKA CHLADIČE OLEJE (NEDODÁVÁ SE-POUŽÍT 55583807 6 50 142)
1620 05 01811101291ŠROUB,TORX,M6 X 10,POTRUBÍ TURBOMÝCHADLA
1120 94 93090572594PŘÍPONKA,27MM,HADICE CHLADIČE OLEJE,VÝVOD
128 60 15955568031HADICE S PŘÍSL.,VODNÍ,TURBODMÝCHADLO,PŘÍVOD
208 60 16255571900-KROUŽEK TĚSNICÍ,KUS SPOJOVACÍ,VRATNÉ VEDENÍ
148 60 15855567067HADICE S PŘÍSL.,VODNÍ,TURBODMÝCHADLO,VRATNÉ VEDENÍ
2720 94 91890530642PŘÍPONKA,HADICE,D=14MM,NÁDRŽKA VYROVNÁVACÍ
198 60 16355572127SPOJKA TRUBKOVÁ,VRATNÉ VEDENÍ
2113 37 83913251426HADICE CHLADIČE PŘÍVODNÍ (POUŽITO SPOLU S RUČNÍ PŘEVODOVKOU)
2213 37 84713291779HADICE CHLADIČE PŘÍVODNÍ (POUŽITO SPOLU S AUTOAMTICKOU PŘEVODOVKOU)
2420 94 04813162312PŘÍPONKA,D=42MM,HADICE CHLADIČE PŘÍVODNÍ (CHLADIČ)
3713 37 9889202590PŘÍCHYTKA,HADICE (POUŽITO SPOLU S AUTOAMTICKOU PŘEVODOVKOU) (VÝROBNÍ ČÍSLO 9158562)
2513 36 19613251435HADICE,VÝVOD CHLADIČE
3813 36 62913408385HADICE,ODPLYŇOVACÍ (NEDODÁVÁ SE-POUŽÍT 13251447 13 36 360) (IDENT EJ6) (náhrada firma GATES 02-1964)

Termostat + komora a výtok vody – 1.4 Turbo (A14NEL[LUJ],B14NEL[LUJ],A14NET[LUJ],B14NET[LUJ)

PNCKód součástiČíslo součásti GMPopis
2813 38 38055593034TERMOSTAT ÚPLNÝ
2913 38 03255565619-TĚSNĚNÍ TERMOSTATU
3020 05 65211099521ŠROUB,TORX,M6 X 25,KRYT CHLADIČE K SKŘÍNI ČERPADLA NA VODU
3113 38 03055565334SKŘÍŇ,VÝSTUP VODY (NEDODÁVÁ SE-POUŽÍT 25193922 13 38 489)
3213 38 02155562045-TĚSNĚNÍ,VÝSTUP VODY
3363 38 48155555982-DRŽÁK,ZÁTKA,KOMORA TERMOSTATU
3656 07 97955355420-ŠROUB,NÁSTRČ.,M6 X 21,VÝPUST VODY

Můje úniky chladící kapaliny

Přepadová hadice s nádobky do plastové příruby – 1.4 Turbo

S příchodem zimy jsem zjistil únik chladící kapaliny a k tomu přišli mrazy. Únik byl odhalen velmi rychle, nacházel se v pravé části na vrchu motoru. Jednalo se o přepadovou hadici, které vede od nádržky chladící kapaliny, která vede do plastového kolena, více foto.

Nejednalo se o velký únik, přesto jsem to chtěl řešit ihned. Díky mrazivému počasí to nebylo možné provést venku na parkovišti, proto jsem se domluvil s kolegou, co vlastní malý servis. Originál přepadová hadice má obj. číslo GM 13251447, její cena v autorizovaném servisu činní cca 700Kč. Kolega tento originál díl má za 560Kč a dá se sehnat i od jiných výrobců.

Získal jsme informaci, že pro Opel to vyrábí firma GATES, proto jsem objednal od této firmy, obj. číslo je 02-1964. Pořizovací cena v mém případě byla 210Kč. Práce cca na 30 minut.

Při výměně nové hadice, byla ještě použita těsnící pasta. Od výměny je klid a nic neprosakuje. Dá se to řešit i výměnou samotného těsnění, ale nikde jsem nenašel velikost, tak nejrychlejší variantou byl tento postup. Pokud potřebujete jezdit denně, jako já a nechcete na 2x odsávat chladící kapalinu z nídržky.

Video nábod na výměnu přepadové hadice

Video je z vozu Chevrolet, ale motor je identický, jako v Astře J.

Plastová příruba na bloku motoru – skříň s výstupem vody – 1.4 Turbo

Tak po 7 letech a 6 měsích se unavila plastová příruba na bloku motoru a únik chladící kapaliny byl ze začátku min., až pak se zvětšoval. Když to bylo cca 2 dc na 1000 km, tak už jsme provedl výměnu. Dnes vím, že jsem neměl otálet a vyměnit to ihned, více se dozvíte v průběhu popisu.

Jedná se o plastovou přírubu do které vedou 4 hadice a najdete ji po pravé straně na bloku motoru, jak vede přepadová hadice od nádržky s chladící kapalinou.

Zde je únik v mém případě. Teklo to s horní hadice, pak dolů a na blok motoru.

Bylo otázkou, zda koupit originál díl a nebo druhovýrobu. Nikde jsem nenašel informace, jaký výrobce dodával tento díl do výroby. Proto jsme sáhl po Německým výrobci FEBI a zakoupil plastovou příruby s čidlem a těsněním dohromady. Originál díl má číslo pro motor 1.4 Turbo toto – GM 25193922 / Opel 1338489. Originál díl skoro o 2x dražší.

Zde jsou fotografie nové plastové příruby.

Teď si ukážeme jak na to, aby jsme to zvládli.

Výměna výstupu vody (příruby) – 1.4 Tirbo (1,4L LUH a LUJ)

Celý proces zabral cca 2 hod. i s odvzdušněním chladícího okruhu v domácích podmínkách. Na celém procesu bylo nejvíce složité vypustit chladící kapalinu. Není potřeba vypoušťet všechny, pokud ji nechcete měnit za novou. Postačí vypustiti cca 2,5 litrů.

Použité nářadí

  • Plochý delší šeoubovák na odvzdušnění chladícího okruhu.
  • Kleště na povolování spon havic (pokud nemáte, nic se neděje, stačí síkovky).
  • Nádstavec orech E8 na povolení 3 šroubů příruby.
  • Přípravek na odmaštění a vyčištění plochy, kde dosedá těsnění.
  • Čistou nádobu na vypuštění chladící kapaliny.

Postup demotáže

  1. Vypusťte chladicí systém – postup na této stránce výše.
  2. Odpojte postupně všechny hadice s plastové příruby.
  3. Odpojte kabeláž z čidel.
  4. Odpojte konektor kabelového svazku snímače teploty chladicí kapaliny motoru (výstup vody přímo na přírubě).
  5. Demontujte 3 šrouby výstupu vody (3).
  6. Odstraňte výstup vody (2) a těsnicí kroužek výstupu vody (1).

Postup montáže

  1. Vyčistěte těsnicí plochy.
  2. Nainstalujte výstup vody (2) a NOVÝ těsnicí kroužek výstupu vody (1).

Poznámka: Těsnění bylo nasazeno od výroby a výstup vody (2) jsem montoval, až úplně jako poslední věc.

3. Namontovat 3 šrouby výstupu vody (3) a utáhnout momentem 8 N·m (71 lb in).

4. Připojte konektor kabelového svazku snímače teploty chladicí kapaliny motoru (výstup vody)

5. Připojte postupně všechny hadice a čidla, kde byly před demontáži.

6. Opět naplňtě chladící systém chladící kapalinou, kterou jste vypustili.

Poznámka: Já rovnou dal novou chladící kapalinu, není to zase taková velká investice. Nadále je potřeba počkat, až se otevře termostat a ten se pomalu začně otevítat cca v 90st. na plno se otevře ve 103 – 104 st. Ventilátor chladiče se spustí cca mezi 105 – 107 st. Na palubní deste je teploměr v tomto okamžiku pořád na 90st. – toto je zcela v pořádku.

Toto je stav, když se plastová příruva za jízdy ulomí

Jak jsem zmínil úvodem, pár majitelů mi potvrdilo, že se jim to stalo za jízdy a s pod motoru okamžitě šel bílí dým. Je potřeba urychleně zastavit, ať nedojde k přehřátí motoru a případně prosknutí hlavy válců, protože vyteče velká část chladící kapaliny. Podle lidi s okolí se materiál unaví cca po 7 – 9 letech provozu, narušího agresivní chladící kapalina a vysoké teploty, které zde panují – teplo / chlad.

V intervalech co 4 500 km ubylo cca 0,2 lit chladící kapaliny. To už se mi přestalo líbit, zvlášť když se motor zahřál, tak po otevření přední kapoty ze strany vodní pumpy, řemenice zápach pálícího se oleje a zápach chladící kapaliny. Proto jak motor vychladl, strčil jsem ruku mezi řemenici a začal kontrolovat oblast vodní pumpy a najednou jsem cítil mokro a nejvíce když jsem prstem se dotkl plastového kola z vnitřní strany a tam bylo mokro ještě více. Vzal jsem si mikro kameru připojil k mobilu, zapnul si přísvit a centimetr po centimetru to prošel a potvrdilo se, že vodní pumpa to má za sebou po 116 000 km a 9 letech provozu. Vzpomněl jsme si na slova jednoho mechanika, který před skoro 3 lety mi říkal, že životnost vodních pump u tohoto motoru je vesměs 120 000 km a potom začne téct. Jedna věc byla tedy vyřešena, ale co ten zápach motorového oleje. Prošel jsem vše okolo víka ventilů, které se měnilo nedávno, zde bylo vše čisté a suché. Jak jsem kontroloval tu vodní pumpu, tak jsem si všiml, že celý blok je dost od oleje. Pár let vím, že rosilo gufero na klikové hřídeli, ale nic vážného. Zvláštní je, že úbytek motorového oleje od výměny do výměny se zdál nula, podle rysky.

Poznámka: Nakonec jsme měnil i těsnění na guferu klikové hřídele a pak těsnění na vaškových hřídelých, které také za ty roky stvrdlo a prosakovalo to. Více foto.

Sednu k počítači otevřu stránky dodavatelů náhradních dílů, kde pravidelně nakupuji a vyhledal jako první vodní pumpu na náš motor 1.4 Turbo. Během několika minut zjišťuji, že to nebude jednoduché, vyrábí se dvě varianty a do z lopatky z nerezového plechu, nebo hliníkovými lopatky, jinak vše sedělo. Rozhodil jsem dotaz na net a jak se ukázalo vznikli 2 tábory lidí, co preferovali vždy to své. Originál OPEL vodní pumpa je za cenu 6 000 Kč, já ji mohl mít za 3 200 Kč po slevě. Přesto normálně koupíte jiné značky od 600 do max 1 800 Kč. Nakonec rozhodnutí padlo na osvědčenou značku INA za cenu cca 1 200 Kč i s potřebným těsněním. Nastudováno vše potřebné k výměně a podle toho dokoupeno i potřebné následující díly, jako je těsnění k termostatu (namontováno na vodní pumpě z čelní strany), klínový řemen pro jistotu nový (původní měl najeto přes 35 000 km) od firmy GATES, která dodává do prvovýroby aut, za 253 Kč (originál GM stojí cca 1 000 Kč), chladící kapalinu + destilovanou vodu.

  • Vodní pumpa (doporučuji kvalitnějšího várovce – INA, VALEO apod. (obj. číslo originál GM 25193406 / Opel 1334228).
  • Tesnění pro uvedenou vodní pumpu (někdy je součístí vodní pumpy, jako u výrobce INA). Originál těsnění v mém případě bylo červené (obj. číslo originál GM 55568033 / 1334129)
  • Těsnění termostatu.
  • Klinový řemen – není nutností, ale doporučuji výměnu z hlediska špatného přístupu a buď originál GM, případně firmu GATES.
  • Chladící kapalinu novou + destilovanou vodu.
  • Vypustění chladící kapaliny – návod najdete v této sekci i s potřebným odvzdušněním.
  • Vypuštění motorového oleje – návod zde.
  • Zajistit motor ve správne výšce, před demontáži uchycení motoru – návod zde.
  • Demontovat box na vzduchový filtr – návod zde.
  • Demontovat uchycení motoru – návod zde.
  • Sundat klinový řemen – návod zde.
  • Demontovat 3 šrouby řemenice.
  • Odpoji hadice od vodní pumpy.
  • Povolit šrouby termostatu.
  • Demontovat vodní pumpu 10 šeoubů.
  • Odmastit povrch, kde příjde zpět nová vodní pumpa.

Po montáži samozřejmě ovsdučnit chladící okruh a nezapomenout zpět do motoru dát motorový olej.

Po výměně vodní pumpy.

Na poslední fotografii v červeném kolečku jsem označil únik chladící kapaliny.

Přesto dlouhé story CHLADÍCI KAPALINA vs. 1.4 TURBO nekončí. Po ujetí cca 1000km, byl vidět na nádobce, že únik chladící kapaliny pokračuje (v menší míře). Po výměně vodní pumpy přesto byl pořád vidět malý únik, tak jsem hledal, až jsem daný problém našel, aspoň jsme si to na první pohled myslel. Jedna hadice připojena na nádobku chladící kapaliny (ta hrubší spodní).

Z prvopočátku to vypadalo na netěsnost hadice a unavené svorce. Chladící kapalina kapala do jednoho konkrétního místa na převodovku, kde se jízdou vypařila, ale nechala za sebou barevnou stopu. Vyměnil jsem sponu za šroubovací svorku při studeném motoru. Vše obetřel do sucha a nastartoval motor, nechal běžet na volnoběh a po pár minutách vše překontroloval. Vše bylo suché a tak jsem měl pocit výhry.

Únik chladící kapaliny s nádobky, přímo na převodovku.

Jenže po delším pátrání, mě zarazilo, že pokud je motor studený a uvedené místo utřu do sucha a přijdu k vozu ráno po noci. Dané místo je suché, jak se motor zahřeje na provozní teplotu, tak chladící kapalina začne mírně unikat, opravdu minimálně. No a nezbilo, než hledat co se vlastně děje a bylo po zkoumání zjištěna mikroprasklina v nádobce, která se teplem roztáhla a začla unikat chladící kapalina. Bylo to několikadenní hledání, ale naštěstí se povedlo najít problém a řešení bylo jednoduché. Zakoupil jsem novou vyrovnávací nádobku od firmy FEBI a provedl výměnu. Na dotaz, zda je to normální, aby nádobka po 9 lelech měla prasklinu jsem dostal odpověď. ANO je to normální, tento týden jsme prodali 3ks. Pane dnes už ten plast nic nevytdží a je to běžné.

Potřebné nářadí:

  • Síkové kleště na sundání hadicových svorek.
  • Čistou nádobu cca 1 litr. pro odsatou chladící kapalinu.
  • Injekční stříkačku s hadiškou a to nejlépe 50ml (nebo aspon 20ml).
  • Pomalu odšroubujete víčko na nádobce.
  • Pomocí injekční stříkačky odsajete veškerou chladící kapalinu v nádobce (je to asi 0,6 litrů).
  • Povolíte svorku na tenké přepadové hadičce.
  • Povolité sporku na spodní hadici nádobky. Může vytéct ještě trochu chladící kapaliny, já použil víčko od spreje, až to neteče všude.
  • Odjistíme kovovou sponu, co drží nádobku ke karoserii vozu.
  • Nádobka je tedy v tento okamžik kompletně odjištěna a je zde pouze nacvaknuta. Postačí zabrat a nádobka se vycvakne a je možné ji odstranit s vozu. Pokud je vůz vybaven čidlem kontroly hladiny chladící kapaliny, je potřeba ho odpojit na spodní straně nádobky. Je tam opravdu minimum místa, ale nádobku je možné demontovat, bez nutnosti nic dalšího demontovat.
  • V tento okamžik opět na stejné místo vložíme novou nádobku, ta musi zacvaknout na spodní straně nádobky. Pokud je vůz vybaven čidlem kontroly hladiny chladící kapaliny, je potřeba ho připojit na spodní straně nádobky, pak teprve nádobku nacvaknout.
  • Provedeme zajištění kovovou sponou nádobku zpět ke karoserii.
  • Připojíme k nádobce spodní hrubší hadici.
  • Připojíme k nádobce přepadovou tenkou hadici.
  • Vše ještě jednou důkladně vizuálně projděte, zda svorky hadic drží apod.
  • Pokud je vše OK, nalijeme opět chladící kapolinu zpět do nádobky.
  • Zašroubujeme víčko na nádobce.
  • Počkáme pár minut a ještě jednou vše překontrolujeme, zda nic nekape a vše sedí.
  • Nastartujeme motor a nechám motor pár minut běžet a opět překontrolujeme zda někde něco neteče.
Osobně hladinu chladíci kapaliny u studeného motoru nalévám MAX na tuto rysku. Po zahřátí se dostane na MAX výšku na ukazateli nádobky.

Potom jsem ještě pár dnů preventivně prováděl vizuální kontroku. Během 14 dní najeto 1000km a je vše bez úniku a tak ják má být. Uvedená místo na převodovce bylo vyčištěno od chladící kapaliny odmašťovačem na brzdové systémy.