Deník Astry G / J – 2024

Je tu leden roku 2024 a všem fanouškům s bleskem ve znaku a ne jen jim přeji hlavně zdraví, štěstí a mnoho krásných km za volantem svých miláčků. Naše Astra J najezdila v roce 2023 celkem 17 626 km a byl to velmi náročný rok, obzvláště od září do prosince. Ti co jsou pravidelnými čtenáři to dobře ví. Hlavně problematika se zadními brzdami, především za vše mohly lanovody k ruční brzdě. To je snad za námi a momentálně vše funguje, jak má a bez komplikací. Byl to oříšek odstranit, ale důležité je, že se to vyřešilo a Astra J má komplet zadní nové brzdy s lanovody i třmeny, jako nové auto. To vše se událo v minulém roce, pojďme nyní na rok 2024 a toho hned úvodem nebylo zrovna málo.

Samotné počasí nadělilo řidičům krušné chvíle a zima se ukázala v plné síle. U nás na severu v Ostravě padali teploty v noci i k -17st. a to se opravdu naším autům moc do provozu nechtělo. Přesto obě naše Astry fungovali bez komplikací a nastartovali na první pokud. U mě to bylo jasné, nová autobaterie nezklamala a syn má baterii 2 roky a taky bez komplikací. Ano žádné potíže se dostat do vozu nás nepotkali. Vše dokonale připraveno na zimu, jak má být. Některé dny malá rozcvička při odhazování sněhu, aby člověk mohl odjet, ale to by nebyla správná zima. Na autech jsme měli ledový krunýř a jako každý rok silničáři nezklamali. U nás ve městě při sněžení a poté mrazech nikdo na sídlišti neprojel ani pluhem a ani neošetřil. Pak to bylo opravdu masakr, kdy na silnici byla doslova vyleštěna vozovka a brzdná dráha byla desítky metrů dlouhá i v malých rychlostech. To musím říci, že se zase naše čtvrt vyznamenala našimi úředníky.

Co se ale v lednu 2024 změnilo je právě mnoho na tomto webu a bylo potřeba udělat kus práce. Ti co zde jsou pravidelně, tak změnu vidí pouze jednu a to že web změnil po řadu letech svou adresu z astra-rasag.maweb.eu na novou astra-rasag.cz a mnoho dalšího v pozadí. Proto na webu jsem založil novou sekci O webu, kde se dozvíte historii, jak to vlastně vše začlo. Nadále taková drobnost, web dostal svou ikonu, aby jste se mohli lépe orientovat v záložkách samotného prohlížeče. Pro ty co aspoň trochu rozumí IT a problematice webu, zde popíši pár základních informací. Ke konci roku 2023 se u některých uživatelů web nezobrazoval korektně v prohlížeči Chrome. Nakonec jsem zjistil, že je to tím, že web není důvěryhodny a nemá SSL certifikát. Protože daný odkaz byl doménou 3 řádu, tak nebylo možné získat SSL certifikát. Protože z malého projektu, který začal v roce 2006 se stal mega projekt a letos to bude 18 let, rozhodl jsem se koupit vlastní doménu a k tomu vše potřebné. Podařilo se zakoupit i velké množství místa pro samotný web za rozumnou cenu, tak bude prostor pro více fotografií a novinek do budoucna.

Mnoho čtenářů mi psalo na co se v roce 2024 mohou těšit. No hlavně se posuneme hluboko do historie značky OPEL a to pravděpodobně do roku 1970. Dokončíme historii 80 – 90 let s modely Omega, Frontera, seznámíme se s rodinou Kadett a samozřejmě budou i rozhovory a vše na co jste zvyklí.

Trochu poodhalím zákulisní informace a to v tom, že syn přemýšlí opustit svou Astru G a přesedlat do vlajkové lodi Oplu, asi tušíte, ANO je to INSIGNIE a pravděpodobně první generace po faceliftu 2013 – 2014. Případně naše Astra J a mi přesedláme do zbrusu nového vozu, ale pořád není rozhodnuto co to bude. Samozřejmě to bude OPEL, ale hraje velkou roli maximální cena co jsme ochotní dát. Nadále na nabídce skladových vozů a zda jít do menšího vozu, nebo do SUV pro lepší nastupování. Hold roky člověk neoklame. To vše ukáže léto – podzim letošního roku.

Taky jsem si objednal žhavou novinku o automobilce OPEL ke 125 letům automobilky. Jako velký srdcař taková kniha nesmí chybět pod mou střechou. Samotná kniha má 272 stran kvalitního zpracování, překrásné fotografie a psaná v němčině. No uvidíme, jak ji budu mít v ruce a pak určitě napíši samostatnou recenzi. Bude sice nutný překlad do češtiny, ale s tím si člověk v 21 století hravě díky super technologiím poradí.

Nadále se určitě rozroste i rodina LEGO o další velký model, který bude vybaven opět LED příslušenstvím. Bude to už třetí kousek, který bude zdobit můj stůl v kanceláři. Bude to pěkná pyramida, ale uvedené modely jsou neuvěřitelné a kdo přijde do kanceláře, tak je unešený a ptají se na další informace. O jaký přesný model se bude jednat si nechám ještě pro sebe, ať vás některé mohu napínat. Rozměry budou opět velké, o délce 59 cm a šířce 25 cm. V Číně je opět k dispozici LED příslušenství a to danému modelu opět dá úplně jiný rozměr.

Byl to velice náročný měsíc, jak pro naše Astry, tak i celkově. Začnu především tou lepší zprávou, Astra G od syna oslavila 2 narozeniny 14. února v naší rodině a za tu dobu co je u nás najela krásných 47 000 km. Jak vidíte je denně v provozu a hltá velké množství km na silnicích. Syn teď jezdí na praxi přes 70 km denně za Ostravu a je to znát. No, aby toho nebylo málo Astra G od syna v březnu oslaví 21 let co spatřila svět. Na to, kolik má let je ve velmi zachovalém stavu oproti stejně starým vozům, které nemají moc dechu. Tento vůz přežije ještě mnoho let, než půjde do automobilového nebe.

Na začátku února jsem se jel podívat k našim severním kolegům do Polska, abych zjistil reálnou zkušenost s cenami potravin, ovoce a zeleniny. Ono se toho v médiích u nás v ČR navykládá mnoho, ale pravda většinou je zcela jiná. Ano od ledna 2024 v Polsku mají nastaveno DPH na veškeré potraviny a období s nulou skončilo. Naše koruna oslábla a polský zlotý je dnes místo cca 5,20 Kč na hranici okolo 5,70 Kč za jednu korunu. Jako vždy jsem si v sobotu přivstal a vyjel po páté ranní hodině směr Polsko. Za poslední dva roku člověk měl ceny v oku, tak nebylo složité se rychle zorientovat a udělat si přehled, zda to má smysl zde nadále jezdit. Mohu s klidným svědomím konstatovat, že zde budeme jezdit nadále. Na úvod potvrdím, že nákup pohonných hmot se zde, už vůbec nevyplatí. U nás v ČR máme je levnější. Co opravdu se zde vyplatí jsou nadále mléčné výrobky, kde jogurty jsou levnější cca o 2,40 Kč oproti ČR. Případně za stejnou cenu jako v ČR získáte větší množství. Ukážu na příkladu s ovocným jogurtem JOGOBELLA, který má v ČR gramáž 150 g a v PL tento stejný výrobek má 175 g a je o něco málo levnější. Pokud máte rádi HERMELÍN, ten běžně v ČR koupíte cca 45–50 Kč, pokud není v akci o hmotnosti 100 g. V Polsku momentálně je cena 45Kč, ale jeho gramáž je 170 g. Nadále brambory zde koupíte za cca 12 – 13Kč / kg, ale i dost často je mají v akci za cenu mezi 8–9 Kč / kg. Za to v ČR je běžná cena okolo 25Kč / kg a pokud jsou v akci, tak jsou za 15Kč. Nemluvě o ceně masa, to je pořád bezkonkurenční a o tom asi nemá smysl se zde ani vyjadřovat. Ovoce a zelenina je zde mnohonásobně kvalitnější a cena je nižší, případně stejná. Drogérie po zavedení DPH je cca na stejné cenové hladině, jako v ČR.

Teď pojďme na ty smutnější zprávy. Začnu u Astry G od syna, který jeden den přišel domů s tím, že má opět potíže s řazením a 3x nejde zařadit a pak zase 30x zařadí bez komplikací. Prostě rychlosti tam bylo potřeba v daný okamžik pomalu rvát násilím. Prošli jsme vizuální kontrolu, brzdová kapalina bez úbytku, v nádobce brzdové kapaliny nic podezřelého neplavalo. No a jak už byl dohodnutý termín dílny, najednou syn volá, že už nejde zařadit vůbec, že kulisa řadící páky si dělá co chce, ať ho přijdu odtáhnout. Dojel jsem tam a opravdu kulisa řazení KO. Astru jsme odtlačili na místo, kde nepřekážela silničnímu provozu a zavolalo se našemu dvornímu mechanikovi. Ten nebyl nadšený, že v sobotu po obědě je takové nadělení. Přesto byl ochoten přijet s vozíkem a Astru odvést na dílnu, která je bezmála 40 km v Opavě. Astra se naložila na vozík a hurá k panu doktorovi. Zde se zjistilo, že po 8 měsících odešel hlavní spojkový válec, který jsme měnili za nový od firmy ATE. Objednal se nový hlavní spojkový válec, prošel se i daný okruh, až k nádobce a pro jistotu se vyměnilo jedno koleno s hadičkou. Teď Astra opět hltá své denní km.

No a teď se podělím s příběhem, který si pro nás připravila naše Astra J. Před Vánoci při výměně motorového oleje opět byl vidět úbytek chladící kapaliny, proto bylo dolito cca 0,2 lit. Najeto 4 500 km a opět ubylo cca 0,2 lit. To už se mi přestalo líbit, zvlášť když se motor zahřál, tak po otevření přední kapoty ze strany vodní pumpy, řemenice zápach pálícího se oleje a zápach chladící kapaliny. Proto jak motor vychladl, strčil jsem ruku mezi řemenici a začal kontrolovat oblast vodní pumpy a najednou jsem cítil mokro a nejvíce když jsem prstem se dotkl plastového kola z vnitřní strany a tam bylo mokro ještě více. Vzal jsme si mikro kameru připojil k mobilu, zapnul si přísvit a centimetr po centimetru to prošel a potvrdilo se, že vodní pumpa to má za sebou po 116 000 km a 9 letech provozu. Vzpomněl jsme si na slova jednoho mechanika, který před skoro 3 lety mi říkal, že životnost vodních pump u tohoto motoru je vesměs 120 000 km a potom začne téct. Jedna věc byla tedy vyřešena, ale co ten zápach motorového oleje. Prošel jsem vše okolo víka ventilů, které se měnilo nedávno, zde bylo vše čisté a suché. Jak jsem kontroloval tu vodní pumpu, tak jsem si všiml, že celý blok je dost od oleje. Pár let vím, že rosilo gufero na klikové hřídeli, ale nic vážného. Zvláštní je, že úbytek motorového oleje od výměny do výměny se zdál nula, podle rysky.

Sednu k počítači otevřu stránky dodavatelů náhradních dílů, kde pravidelně nakupuji a vyhledal jako první vodní pumpu na náš motor 1.4 Turbo. Během několika minut zjišťuji, že to nebude jednoduché, vyrábí se dvě varianty a do z lopatky z nerezového plechu, nebo hliníkovými lopatky, jinak vše sedělo. Rozhodil jsem dotaz na net a jak se ukázalo vznikli 2 tábory lidí, co preferovali vždy to své. Originál OPEL vodní pumpa je za cenu 6 000 Kč, já ji mohl mít za 3 200 Kč po slevě. Přesto normálně koupíte jiné značky od 600 do max 1 800 Kč. Nakonec rozhodnutí padlo na osvědčenou značku INA za cenu cca 1 200 Kč i s potřebným těsněním. Nastudováno vše potřebné k výměně a podle toho dokoupeno i potřebné následující díly, jako je těsnění k termostatu (namontováno na vodní pumpě z čelní strany), klínový řemen pro jistotu nový (původní měl najeto přes 35 000 km) od firmy GATES, která dodává do prvovýroby aut, za 253 Kč (originál GM stojí cca 1 000 Kč), chladící kapalinu + destilovanou vodu.

Musím předem varovat, že videa po internetu, kde je možné nastudovat výměnu vodní pumpy,  neinformují o mnoha věcech, které při dané výměně mohou nastat. Jedná se hlavně o to, že vodní pumpa je namontovaná sice mimo rozvody, ale šrouby vedou skrz rozvody do bloku motoru. Uvedená prsa, které mají své těsnění a jsou spojena s blokem motoru při povolení šroubů a pak opětovném dotáhnutí šroubů s novou vodní pumpou mohou způsobit, že dané těsnění nebude 100 % těsnit a chladící kapalina pak může prosakovat do motorového oleje apod.

Na uvedené fotografii níže, je v červeném kolečku označeno místo, kde vodní pumpa propouštěla chladící kapalinu. Toto místo běžně neuvidíte, je zde kolo řemenice na 3 šroubech.

Vodní pumpa by byla vyřešena a teď je třeba se zaměřit na výměnu těsněni na guferu klikové hřídele. Originál GM díl se pohybuje cca okolo 700 Kč. Běžně ho můžete koupit od 100-400 Kč. Šel jsem zlatou střední cestou a koupil těsnění od firmy ELRING za cca 330 Kč. Po kompletní demontáži se zjistilo, že motorový olej rosí i s obou otvoru pro vačkové hřídele, kde je taky těsnění. Tato problematika je u těchto motorů známa a majitelé je mění cca po 6 letech provozu. Naštěstí se i zde dá koupit druhovýroba od firmy ELRING za cca 120 Kč / 1ks. Originál GM stojí 430 Kč / 1ks. Já měnil obě současně.

Fotografie po demontáži všeho potřebného – vodní pumpa + gufero klikové hřídele, držák motoru apod.

Vše potřebné se tedy vyměnilo a motor se pečlivě umyl a je jako nový. Všechny potřebné díly vyšli cca na 2 500 Kč a práce mechanika vyšla na 3 500 Kč, podtrženo sečteno celkem 6 000 Kč. Pěkný dárek dostala Astra J ke svým 9 narozeninám. No budu věřit, že vše bude sloužit ke spokojenosti a snad vodní pumpa vydrží aspon okolo 100 000 km.

Fotografie po výměně – vodní pumpa značky INA, klinový řemen značky GATES atd.

Tento měsíc byl v duchu oslav naších blesků. Astra G od syna oslavila 21 let a Astra J oslavila 9 let. Tak holky si zasloužili dárečky a dostali pěkné dárečky. Astra G od syna dostala zánovní letní pneu na alu discích a předešlé alu disky zůstali na zimu. Plechové disky a poklice jsou na prodej.

Astra J dostala, jak víte pár věcí k technické dokonalosti. Přesto do zavazadlového prostoru dostala box na drobné věci s logem OPC Line. Naše plechové lásky jsou v současné době v dobré kondici, a i Astra J po výměně vodní pumpy a daných těsnění, dělá radost.

Přesto dlouhé story CHLADÍCI KAPALINA vs. 1.4 TURBO nekončí. Po výměně vodní pumpy přesto byl pořád vidět malý únik, tak jsem hledal, až jsem daný problém našel. Jedna hadice připojena na nádobku chladící kapaliny (ta hrubší spodní). Z prvopočátku to vypadalo na netěsnost hadice a unavené svorce. Chladící kapalina kapala do jednoho konkrétního místa na převodovku, kde se jízdou vypařila, ale nechala za sebou barevnou stopu. Jenže po delším pátrání, mě zarazilo, že pokud je motor studený a uvedené místo utřu do sucha a přijdu k vozu ráno po noci. Dané místo je suché, jak se motor zahřeje na provozní teplotu, tak chladící kapalina začne mírně unikat, opravdu minimálně. No a nezbilo, než hledat co se vlastně děje a bylo po zkoumání zjištěna mikroprasklina v nádobce, která se teplem roztáhla a začla unikat chladící kapalina. Bylo to několikadenní hledání, ale naštěstí se povedlo najít problém a řešení bylo jednoduché.

Dva sledující mého webu se ptali, jaký mám názor na motorový olej GM Dexos 1 gen 3, který Astra J dostála před cca 1200 km při poslední výměně. Tato specifikace nahrazuje starší generaci.  Osobně nesleduji žádný rozdíl, a to ani v chladnějším počasí a ani za tepla. Taktéž při studeném motoru bych řekl vše bez změn. Jak víte provádím výměnu cca do 7 000 km od výměny, tak těžko říci, zda bude znát rozdíl.

Na konci března se konal očekávaný první Opel sraz Ostrava v roce 2024. Na začátku to vypadalo, že počasí bude hrát do karet a lehce se ukazovalo sluníčko a bylo i docela teplo. Astra J byla sice ještě na zimních pneu, přesto byla pořádně umytá, aby nedělala ostudu. Poslední dny před danou akci potvrdili účast vozy, které rád vždy vidím, tak to vypadalo na super sešlost opět. V čas konání akce se počasí trochu začlo kazit, ale ještě to šlo. Přijel opět kolega s Corsou OPC (s kterou jsem měl čest se více seznámit v září 2023 při testech – zde). Nadále přijela návštěva s Astrou J GTC, mnoho věrných kolegů, a i nové tváře. Pak nastala spanilá jízda Ostravou na místo konání. Při přesunu začlo lehce pršet. Na místu určení se připojili další vozy, pak se zvedl vítr a začlo počasí hrát vysoké housle. Proto narychlo společné foto (kdo chtěl) a urychlený přesun do jednoho nákupního centra a podzemních garáží, kde akce mohla nerušeně pokračovat. Prostě počasí nás nezlomilo a skvěle se pokračovalo v diskuzích a prohlídkách vozů. Byla zde i Calibra a Zafira A OPC, bylo opravdu na co koukat. Dokonce dvě nové tváře zmínily, že jsou pravidelnými návštěvníky tohoto webu a čerpají zde potřebné informace. To mě moc potěšilo a utvrdilo v tom, že má práce má smysl. Jeden zúčastněný mi položil otázku, kolik lidí stojí za provozem tohoto webu a kde tyto informace získáváme. Byl velice překvapen odpovědí, kdy jsem mu odpověděl, že to letos bude 18 let, to tento web dělám zcela sám a pouze se najdou lidi při přípravě organizace sem tam ojediněle.

Pár dnů po srazu jsem provedl i přezutí Astry J na letní sadu alu kol. Před tím jsem jedno nedělní odpoledne provedl ošetření alu disků podle svého postupu. Alu kolům byla odstraněna polétavá rez, pak nanesena jedna vrstva tekutého vosu na vytažení nečistoty, druhá vrstva tuhého vosku, poté teprve kola šla na Astru. Provedena testovací jízda na letní sadě kol. Je to opět skvělé svezení, Astra J na těchto kolech nejen vypadá skvělé, ale i skvělé jezdí. Na dálničním úseku otestováno chování vozu i za velkých rychlostních limitech a vše na výbornou. Samozřejmě za ranního víkendového povozu a na rovném úseku, abych neohrožoval jiné vozy. Nadále provedena výměna vzduchového a kabinového filtru značky MANN. Ještě v brzkých týdnech provedu desinfekci klimatizace, ale pro tuto proceduru je potřeba teplý slunný den a nejlépe venkovní teplota nad 25st. Rád bych nechal opět po 5 letech vyčistit interiér Astry J, především sedadla. Stropnice i ostatní věci není potřeba čistit. Momentálně hledám firmu, která tyto služby poskytuje a má dobré hodnocení uvedené práce, tak uvidíme.

Je mi jasné, že v dubnu je počasí opravdu na houpačce. Tím, že ale díky teplým dnům v březnu jsem jako většina lidí přezul na letní alu kola. Proto v chladných ranních dubnových dnech jsem se ráno vždy budil s obavou, zda napadl sníh, který avizovali. Naštěstí se tak nestalo a chladná rána bylo možné zvládat bez komplikací na letních pneumatikách. Astry točí tisíce km poslední dobou měsičně. Dokonce i Astra J v teplých dnech si zajela na vyjížďku s Ostravy do Luhačovic a protáhla si ventily hodně do vysokých otáček. V kopcích u Vsetína i do 6000ot. a to převážně na 2 a 3 rychlostní stupeň. Chtěl jsem si tu jízdu hodně užít po zimě a provoz byl hodně malý. Cestou zpět s Luhačovic jsem ve Valmezu to vzal na Hranice a od tam na dálnici D46 směr Ostrava, Chtěl jsem i Astru J pořádně v podvečerním čase při západu slunce pěkně prohnat. No a místy na dálnici na 4 rychlostní stupeň otáčkoměr atakoval 6000ot. No prostě perfektní výlet, super procházka po lázeňském městě, super svezení za volantem skvělého vozu (Astry J).

Motorový olej je relativně čerství, byl měněn těsně po výměně vodní pumpy. Astra J je teď v testovacím modu, díky nové vodní pumpě a dalších drobností. Naposledy měněna vyrovnávací nádoba na chladící kapalinu, tak je třeba testovat naplno, jak se vše chová. Od samotné výměny vodní pumpy najeto 3000 km a od výměny nádobky 1300 km. Vše vypadá dobře a před pár dny kontrola i na zvedáku zespodu, zda nové gufero klikové hřídele a nové těsnění vaček slouží jak má. Motor je čistý, to je dobře. Nadále probíhá testování i motorového oleje GM Dexos 1 gen 3 – 5w30 a i zde opravdu prozatím nevidím rozdíl od předchozí generace po ujetí několika tisíců km. U Astry J provedena desinfekce klimatizaci a opět spokojenost a klimatizace jede naplno v teplých dnech. Otestováno do Luhačovic a naprostá spokojenost ve všech ohledech.

Astra G od syna denně najezdí stovky km a to díky práci za Ostravou a určitě letos překoná svou hranici 200 000 km. Jak to vypadalo, že Astra G od syna nás asi brzy opustí a bude vyměněna za Insignii A, tak nastal velký převrat. Syn se rozhodl si Astru G ponechat na každodenní ježdění do práce a pořídit si jiný vůz. Také Německé automobilky na víkendové ježdění. Jen to ještě asi pár měsíců potrvá, než se dá do takového stavu, jak by si to představoval. Rozjel se nový automobilový projekt s motorem o 6 válcích a velkým výkonem. Pokud jste hádali značku BMW, tak jste vyhráli bludišťáka. Jedna z posledních možností si pořídit výkonný automobil za rozumné peníze. Užít si za volantem radost s jízdy a to s pohonem zadní nápravy. Uvidíme, zda daný projekt se podaří opravdu dokončit ke zdárnému konci. Moc to synovi přeji a věřím, že se jednou v tomto voze nejen svezu, ale budu ho moci řídit.

Dnes musím začít velmi smutnou zprávou a měsíc květen 2024 se do mého srdce zapíše černým písmem. Náš dvorní mechanik na naše Oply (Blesky), přítel, kamarád a mnoho dalšího nás opustil po tragické nehodě a už není mezi námi. Byl to skvělý člověk, který pomáhal celé ČR republice, znalo ho mnoho lidí okolo aut a vždy ochotně pomohl za každého počasí a situace. Bude chybět mnoho lidem a nejen mě a synovi.

No a pojďme ke příjemnějším věcem. Astra prošla očistou interiéru, respektive vyčištění sedadel a uvedená Ostravská firma to provedla opravdu velmi kvalitně a cena pouze za sedadla byla 800 Kč a to je opravdu perfektní. Další náležitosti jsem si provedl sám, protože jsme nekuřáci, tak stropnici a další věci nebylo potřeba tepovat. Ošetřit plasty v interiéru v domácích podmínkách a svou ověřenou auto kosmetikou byla hračka. Klimatizace je také vyčištěna, tak interiér září zase plně novotou.

Jinak vše v normálu a Astra J ubere na intenzitě km, protože žena nečekaně ze dne na den dostala v práci výpověď. Proto se vracím ke standardu před skoro třemi lety, Snad se brzy něco objeví, jinak musím říci, že KVĚTEN 2024 je celkově černým měsícem pro naši rodinu. K tomu všemu mi upřel i notebook, no hold co se da dělat. Astra J překročila další milník na tachometru a to hranici 120 000km a jedeme dále a už mám sepsaný soupis věcí pro provedení pravidelného servisu.

Na základě události s května se syn rozhodl urychlit hledání vhodných prostor na drobné opravy našich blesků za rozumné nájemné. Netrvalo to dlouho a podařilo se najít starší garáž, která disponuje elektřinou a jako bonus má i kanál. Není sice moc velká, má pouze necelých 20m2. Přesto je na velmi výhodném místě ve středu města, kousek od MHD a od domova to máme 9km, cca 10 min autem. Majitel je velmi vstřícný a po podepsání smlouvy vyšel nám ze vším vstříc.

To byl jen začátek, bylo jasné, že bude potřeba nakoupit pro začátek základní nářadí, jako zvedák na 2,5t, stojky, momentové klíče, račny, elektro nářadí, kompresor a mnoho dalšího. Jak člověk nahlédl na různé internetové obchody, tak během pár minut by utopil bez komplikací i 50 000kč za nářadí. Po konzultaci s lidmi okolo sebe většina potvrdila a shodla se, že na domácí kutilství a opravy aut do malé dílky stačí nářadí od firmy PARKSIDE. Proto jsme si sepsali potřebný seznam a během několika dnů se doma objevila hromada nářadí v kufrech a vše pro malou dílnu převážně od této firmy. Momentové klíče nakoupeny u jiné společnosti a drobnosti, jako regál, smeták a další se nakoupilo, kde co bylo v daný okamžik v akci.

Jak to bylo vše pohromadě, tak jsme zapracovali na rozložení a umístění v dané garáži. Plán bylo přesunout synovo BMW E46 do garáže a začít postupně se pustit do renovace. Jenže z minuty na minutu se situace zcela změnila a bylo vše potřeba změnit (to tom níže). Nakonec do garáže mířilo přes 50 kg nářadí a potřebného vybavení. Dovezli jsme si tam větší barel s vodou a tím vše připraveno. Bude ještě potřeba lehce poupravit nájezd do garáže, je tam dost velký schod.

Poslední květnový den si Astra J udělala výlet za Prostějov a to ve formě pracovní cesty k zákazníkovi. Opět se tedy motor trochu více provětral ve vyšších otáčkách a celkově ve vyšších rychlostech. Cesta tam ubíhala v poklidném tempu, protože jsme z Ostravy vyjížděli s dostatečně velkou rezervou díky několika omezením na dané trase. Ráno před samotnou cestou natankována plná nádrž paliva MOL EVO PLUS 100 + vif, zajet pro kolegu a pak na místo určení. Po zhruba 3 hodinové schůzce se zákazníkem nás čekala cesta zpět. |Chtěli jsme být doma trochu dříve a tak Astra J se pěkně prohnala a to jak po okreskách, tak po dálnici. Díky minimálnímu provozu to bylo možné a cesta opravdu uběhla neuvěřitelně rychle. Na tachometru přibylo něco přes dalších 300 km a bylo opravdu poznat, jak motor zase ožil a jde mnohem lépe za plynem. Je opravdu potřeba v daných intervalech si udělat delší trasu s možností motor pořádně provětrat.

No a teď proč se museli změnit priority ohledně garáže. Je tu jedna slunečná neděle a rozhodli jsme si udělat se ženou válet do Velkých Losin a to do prálinkárny (mohu vřele doporučit, opravdová sinfonie chutí). Přijíždíme do Velkých Losin a volá mi syn, že se mu zaseklo jedno přední kolo a kotouč je úplně rudy. Naštěstí měl možnost odstavit svou Astru G na parkoviště, ale kolo se ani o milimetr nehnulo. Nic nepomáhalo, poklepání po třmenu, prostě nic, kolo bylo zablokováno. Řekl mi, že se to pokusí vyřešit. Začal jsme být mírně nervózní, co se mohlo stát, že se kolo z ničeho nic takto seklo. Užíváme si se ženou krásné nedělní odpoledne a po kávě + zákusku, krátké procházce nastala cesta zpět k domovu. Vzal jsem to opět přes skřítek a bylo znát oživení motoru z minulých dní. Pěkně motor vytáčen v serpentýnách přes 5000 ot./min a super svezení. Byl to super relax. Jak se blížila Ostrava, volal jsme synovi, jak to vše dopadlo. Kolo se nepodařilo odblokovat a byl přes 25 km od domova. Proto přišel plán B a využití asistence u zákonného pojištění a odtažení Astry G na odtahovém autě přímo do garáže.

Stejně bylo v plánu měnit přední kotouče a desky. Vše potřebné se objednalo a to včetně nových brzdových třmenů + vše potřebné na výměnu vrchního uložení, předních tlumičů apod. Objednány kotouče ATE, destičky ATE, brzdové třmeny a vše ostatní, do 24 hod. to vše dorazilo a na faktuře suma 6300 Kč i s brzdovou kapalinou. No a syn složil tedy svou Astru G do garáže a pustil se do oprav svého bleska. Musím říci, že mě velice překvapil a zvládl si vše opravit sám. Je pravda, že v normálním servise by to bylo hotovo v mnohem kratším čase. On se to pomalu učí a nemá kde spěchat, potřebné nářadí má a co je potřeba dokoupit, tak se to řeší postupně. Jak bude Astra G zase v kondici, tak se tam přesune jeho BMW.

No jen Astra J má větší rozměry a přes vrata garáže se dostane natěsno. No hold není to Škoda 120, na které před 40 lety se garáž stavěla. Přesto přezutí kol, výměnu motorového oleje a drobné věci se tam budou moci provést. V nejbližší době mě čeká výměna motorového oleje, tak to budeme moci v praxi vyzkoušet a využít kanál v garáži.

Začátkem července Astra G od syna opět vypověděla službu a závada byla ze strany posilovače brzd. Problém je v tom, že tento díl se přestal vyrábět a do Aster G a Zafir A se montovalo několik variant. Zjistili jsme přesné označení daného posilovače brzd a rozhodili sítě. První dny to bylo pomalu bezradné, potřebovali jsme značku LUCAS a ta nikde nebyla a pokud ano, měla jiné číslo dílu. Rozhodil se okruh hledání i do Polska.

Aby toho nebylo málo, mi jsme odlétali na letní dovolenou, tak hledání dílu se pozastavilo. Syn nás odvezl na letiště a během naší dovolené si půjčil naší Astru J. Astra G zůstala rozmontována a po návratu s dovolené se povedlo po pár dnech zajistit potřebný posilovač brzd a to zcela stejný a také s motorizace 1.4 16v. Ještě nás čeká výměna vrchního uložení předních tlumičů a odešlo těsnění víka ventilů. No výhodou je cena pořizovacích dílů, které jsou hodně symbolické a kompletní posilovač s hlavním brzdovým válcem + nádobkou stál pár set korun. Tento díl nebylo možné sehnat ani na vrakovištích, tak se to povedlo seznat s Astry G na díly.

Poslední dny se doma rozjel kolotoč okolo nového vozu a hlavním favoritem se samozřejmě stal model Opel Astra L, pak přichází k úvahu nová Opel Frontera a možná i Opel Corsa. Na barvě vozu a minimální výbavě je vše jasné. Co je velkou otázkou je co mít pod kapotou, když člověk bydlí na sídlišti. Nafta nepřichází v úvahu díky malému nájezdu km. Hybrid by byl super díky 4 válcovému motoru 1.6 Turbo, ale díky baterii je menší objem zavazadlového prostoru a váha vozu je téměř o 300 kg větší. Proto by se asi dost hodilo di pořídit 1.2 Turbo (3 generace) s technologií 48V a tím získat Mild-Hybrid, který je jen v ceně naftového motoru. Proto na mém webu u modelu Astra L a Astra (L) Electric najdete mnoho nových informací (rozměry disků, pneumatik apod.). Uvidíme zda se přikloníme ke koupi nového auta, nebo Astru J si necháme nadále. Velkou zajímavostí je, že pokud se podíváte do skladových zásob u prodejců, tak Astru L v Hybridu máte možnost koupit s cenovou výhodou i bezmála 360 000Kč. Tím se pomalu dostanete na cenu benzínového vozu v plné výbavě. Proto jsem si zjišťoval i náklady nabijení baterie na veřejné nabiječce a byl jsem dost překvapen nízkou cenou po registraci. Nevýhodou je váha vozu a míně místa v kufru, tak potom opravdu nevím.

Do naši lego rodiny přibyl další Technic model a brzy se dozvíte více info i fotografie. Model mám v současné době i postaven.

Máme tu bezmála konec letních prázdnin a děti pomalu míří opět do škol. Jak už jsem avizoval přibyl nová model LEGO Bugatti Chiron a fotografie najdete jako vždy v sekci domácí Legoland zde. V současné době mám na cestě žhavou novinku, kterou společnost Lego ohlásilo před pár týdny v této sérii a to model McLaren P1. Nadále mám připravený materiál na slepení dalších boxu na uvedené modely. Bude opět co stavět a společnost Lego se pyšní tím, že tento model bude nejpropracovanějším co doposud byl uveden na trh. Uvidíme, zda tomu opravdu bude tak. Ohlášení bylo na 1. srpna 2024, ale všude na internetu byla informace o dodání 1 září 2024. Nakonec se vše povedlo sehnat v Polsku a za velmi příjemnou cenu oproti ČR.

Pojďme se tedy podívat na naše blesky. Synova Astra G je opět v plném provozu a vše šlape. Musím zaklepat, posilovač brzd funguje a těsnění pod víkem ventilů byla taky vyměněno. V tento okamžik jen seznat zimní pneu za rozumnou cenu. Nechceme nové pneu, protože nevíme, jak dlouho Astra G tu s námi ještě bude. Uvidíme zda se rozhoupeme k pořízení nového vozu, jak se posune projekt BMW a mnoho dalšího. Plánu je mnoho, ale je potřeba se rozhodnout, jakým směrem jít a kde se posunout. Důležité je, že všechny blesky máme pojízdné.

Po návratu z dovolené bylo pořád co dělat a čas na pořádnou očistu Astry J nebyl. Jediné, co se stihlo byla výměna motorového oleje v 1.4 Turbo po ujetí necelých 7500 km. Zajelo se do garáže s kanálem a během pár minut byla provedena výměna opět za GM Dexos 1 gen 3 – 5w30 + filtr MAN HU 612/2x. V práci pořád jen tlačení si vybrat dovolenou, tak jsme si vzal 2 dny před víkendem a jeden s uvedených dnů jsme se ženou zajeli na garáž. Nikde nikdo a pustili se pěkně do očisty Astry J. Proběhlo důkladné umytí, pak odstranění polétavé rzi, nanešení tekutého vosku a pak tuhého vosku. No prostě klasická procedura, jako každý rok na přelomu srpna / září, více zde.. Také se žena zaměřila na odmaštění čelního okna v interiéru a důkladného vyleštění všech oken. Pěkně nám to odsýpalo a za cca 5 hod. bylo hotovo. Astra se zase leskla jako nová, ale staří a dennodenní stání na sídlišti je velmi znát. Bezohlednost lidí je neuvěřitelná. Tato očista byla opravdu potřeba a ne jenom, že se blíží zima, ale čeká nás velkolepá akce v polovině září. ANO, Ti co chodíte na tento web pravidelně, tak víte. Opel sraz Ostrava a tentokrát s podporou přímo automobilky Opel ČR. Do staru bude potřeba ještě pár kosmetických úprav, ale to bude hračka.

Jak jsem naznačil pře malou chvíli blíží se nám naše velká akce u nás v Ostravě. Tentokrát nás navštíví i fanouškové této značky s dalekého severu ČR a to s Jablonce Nad Nisou, samozřejmě nebude chybět Praha s velkým tajemným překvapením, které se ukáže zde v Ostravě. Hlavně musí klapnout počasí, to je potřeba, samotná atmosféra je vždy výborná. Pro děti mám připravené omalovánky OPEL, kde najdou mnoho modelů, které si mohou vymalovat. Připraven je anketa a kro zodpoví 10 otázek správně, zúčastní se slosování o ceny.

Po najetí 500 km na novém motorovém oleji v Astře J, jsme druhý den vyrazili směr Polsko a to až za samotné Katowice. Provoz nebyl skoro žádný a jelo se krásně mezi 110 – 120 km / hod. na pohodu po návratu na palubním PC spotřeba 5,4 lit., tak pohoda. No díky krásnému teplému počasí, novému oleji v motoru jsem Astru pěkně zajel prohnat i do vysokých otáček, které atakovali 6000 ot. Astra J celkově je ve skvělé kondici a jezdí velmi pěkně. Je pořád krmena palivem MOL EVO PLUS 100 a co druhá nádrž je ještě přidáno aditivum VIF. Co se týče úbytku chladící kapaliny, tak v těchto úprosných vedrech se hladina snížila za 7 000 km o cca 0,25 lit. Nikde není viditelný únik a přestávám to řešit. Podle jiných majitelů tohoto motoru se prostě chladící kapalina ztrácí a přisuzují to vypařováním. Jak jsem psal mnohokrát v autorizovaném servise mi bylo řečeno, že pokud je ztráta do 0,5 lit na 10 000km (není to závada).

No musím říci, že týdny utíkají neuvěřitelně rychle a času na web v tento období moc není. Výhodou je, že mnoho věcí mám připravenou na pár měsíců dopředu. No zima se pomalu blíží a zase bude přes zimu více času se podívat na zajímavé informace, které se budu snažit zde zveřejnit.

V předešlých týdnech se mi povedlo jen technicky doplnit další informace k motorům PSA a to jejich značení, rozvodům a množství oleje. V seznamu přibili hlavně nové generace motorů MildHybrid (48V) apod.

Teď se vrátím na konec srpna, kdy bylo potřeba se podívat do Olomouce a syn potřeboval zde vyřídit písemnosti pro nástup do nového zaměstnání. Venku bylo nádherně a vyjížděli jsme před desátou dopoledne. Astra J měla v motoru po výměně motorového oleje a provoz byl minimální. Po zahřátí motoru na provozní teplotu všech kapalin jsem podřadil a začal motoru pěkně přitápět pod kotlem do 5000 ot. Během několika okamžiků na tachometru bylo 225 km/ hod. na zcela rovném úseku dálnice. Je opravdu vidět, že motor je ve skvělé kondici a zvládá opravdu vše s přehledem. Cestu tam i zpět se jelo v pěkném rychlem tempu a spotřeba paliva se zastavila na 7,6 lit. Motor se dost provětral.

Měsíc září jsem měl pracovně i soukromě velmi nabitý a bylo potřeba i se připravit na zimu. Do toho sever a Jeseníky zasáhli povodně. Několika měsiční přípravy na Opel sraz Ostrava počasí zcela zničilo připravovanou akci. Speciální překvapení v podobě nejsilnější verze modelu Opel Astra L v provedení GSe nakonec dojelo pouze do Brna a díky počasí jsem musel akci zcela zrušit, protože voda se na Ostravu valila ze všech směrů. Dokonce i mi bydlíme na kopci, ale sídliště bylo z jedné strany zcela odříznuto vodou. Některá parkoviště se pomalu stávala rybníky, protože díky ucpané kanalizaci voda neměla kde odtékat. Syn málem přišel o své BMW právě díky této situaci. Nakonec vše dobře dopadlo. Další problém byl ohlídat pronajatou garáž v Ostravě Svinově. Zde máme velké množství nářadí a ostatní vybavení, proto osudový víkend jsme několikrát za den jezdili pravidelně kontrolovat aktuální stav. Důvod byl zcela jasný a to díky potoku Porubka, který vystoupal do výšky 2,92m. Naštěstí od naší garáže to bylo cca ještě 200m a tak vše dopadlo dobře aspoň v tomto ohledu a garáž zůstala zcela suchá. Soused v této oblasti, už kolik štěstí neměl a jeho garáž byla zatopená komplet po střechu a přišel tak o vše.

Naštěstí naše všechny blesky zvládli fungovat i v těchto těžkých dnech záplav bez komplikací a i při takových lijácích ve všech Oplech bylo v interiéru sucho. Voda v Ostravě neustále vstoupala a byly zaplavovány další oblasti města, dálnice D1 byla komplet uzavřena od Klimkovic do Polska. Já měl za 2 dny odjíždět pracovně do Jindřichova Hradce a situace se z minuty na minutu neustále měnila. Nakonec místo po D1 jsem se pustil do přesunu na Olomouc po staré cestě a najel až v Odrách. Vyjel jsem o 2 hod. dříve ať jsem na místě včas. Okolo Brna je to vždy drsně zasekané proto předstih byl na místě. Astra J dostala plnou nádrž paliva MOL EVO PLUS 100 + 40ml aditiva VIF. Pneumatiky nafoukány na správné tlaky a jel jsem opravdu na pohodu a to tachometrových 125km / hod. Cesty byly zcela prázdné a za Brnem palubní PC ukazovalo spotřebu 5,3 lit. / 100km paliva. Pak jsem odbočil na Humpolec a směr Jindřichův Hradec a pod toto město. Najeto 350 km a spotřeba se ukázala s hodnotou 5,4 lit. / 100 km. Ano jel jsem ve voze sám a vezl pouze jeden malý batoh, tak že po prázdnu, přesto super spotřeba. Cestou zpět jsem bral 3 kolegy s práce a to do Brna na centrálu. Astru J trochu více prohnal po okreskách i na dálnici do Brna. Poté prokličkoval Brnem na centrálu naší firmy. Zde si dal 20 min. pauzu a poté hurá domu na sever do Ostravy. Provoz v 10hod. dopoledne byl střední, u Vyškova kolona na delší dobu díky dopravnímu omezení. Hurá Olomouc a pak směr Ostrava skoro bez žádného provozu, cesta skoro prázdná. Před Ostravou opět prokličkovat okreskami díky záplavám a super zpět doma. Na tachometru přibylo 720 km a spotřeba se zastavila na hodnotě 5,6 lit. / 100 km. Už cestou zpět s Brna, bylo opět znát, že motor neuvěřitelně ožil. Psal jsem to tu v denících mnohokrát. Pokud tento motor 1.4 Turbo jednou za čas pěkně protáhnete delší cestou a pořádně ho provětráte ve vyšších otáčkách, tak o dost ožije a jezdí skvělé. Samozřejmě trhač asfaltu to není, ale jezdit se s ním dá jak svižně se solidní spotřebou (7,5 lit.), tak také v poklidu do 5,5 lit paliva. Já se za 130 tis. km pohybuji na 6,5 – 6,6 lit. na 100 km a to opravdu jezdím svižně.

Zima je skoro tu a Astra J potřebovala nové zimní papuče, protože by potřebovala i na příští rok letní tenisky, přišlo opět dilema, zda nepřejít na celoroční pneumatiky. Po několika dnech jsem se rozhodl opět pořídit 2 sady pneumatik. Co mě k tomu vedlo, byla informace, že v okolních zemích pomalu přestávají akceptovat celoroční pneu jako zimní do hor apod. Nadále krátká životnost nájezdu km na uvedených gumách a musel bych cca co 2 roky měnit za nové, pokud bych počítal s nájezdem 30 – 33 tis. km. Proto padlo toto rozhodnutí a Astra J dostane i nové letní obutí. Zimní pneumatiky jsem koupil Barum Polaris 6 jako úplnou novinku a poprvé tento druh pneumatiky má šípový vzor do véčka a výrobce slibuje vylepšené vlastností od předešlých pneumatik tohoto typu. No uvidíme jak to Astře J bude vyhovovat.

Na firemní akci přijel kolega s krásným vozem také stejného koncernu General Motors a to vozem Chavroletem Camaro v krásné červené barvě. Tak přikládám pár fotografií.

V sekci Mini domací LEGOLAND najdete nejnovější model ze série TECHNIC speciálních cestovních vozů pro 18+. Oficiální datum bylo stanoveno na 1. srpna, ale prodejci ho ohlásili až na 1. září. Přesto se mi ho podařilo sehnat v Polsku na konci srpna za přijatelnou cenu a byl jsem jeden mezi prvními co ho měl doma. Tento model se lišil od předchůdců v mnoho věcech. Zcela jiná metoda stavění převodovky. Najdete zde i průhledný blok motoru samotného. Na samotném podvozku se zde neuvěřitelně zapracovalo a vůz dostal zcela nové pružiny, které jsou o 25 % zesílené. Další samostatnou kategorií jsou samotné dveře, lze je skvěle otevřít a jsou také vybaveny pružinovým mechanismem, který krásně dveře drží. Poprvé v historii zde byly použity i zcela nové kostky právě vyvinuty pro tento model. Je toho mnohem více a byla radost tento model stavět. Na samotné uvedení na trh jsme čekal dlouho a byl jsem mezi prvními kdo je mohl si koupit a postavit. Samotná práce na modelu trvala 36 hodin. Protože abych měl danou sérii kompletní, bylo potřeba zajistit zcela první model této série, který to vše odstartoval. Dnes se tento model už společnost LEGO dávno stáhla s trhu a jeho cena se vyšplhala na 25 tisíc korun. Jedná se o Porsche RS3. Tato cena je tak vysoká, že jsem se poohlídnul po kopii v Čině a tento model koupil tam. Také je už postaven a má své místo mezi svými. Je opravdu vidět, jak společnost LEGO co 2 roky od uvedení nového modelu na tom zapracovává a modely jsou opravdu velmi propracované.