Deník Astry G / J – 2024

Je tu leden roku 2024 a všem fanouškům s bleskem ve znaku a ne jen jim přeji hlavně zdraví, štěstí a mnoho krásných km za volantem svých miláčků. Naše Astra J najezdila v roce 2023 celkem 17 626 km a byl to velmi náročný rok, obzvláště od září do prosince. Ti co jsou pravidelnými čtenáři to dobře ví. Hlavně problematika se zadními brzdami, především za vše mohly lanovody k ruční brzdě. To je snad za námi a momentálně vše funguje, jak má a bez komplikací. Byl to oříšek odstranit, ale důležité je, že se to vyřešilo a Astra J má komplet zadní nové brzdy s lanovody i třmeny, jako nové auto. To vše se událo v minulém roce, pojďme nyní na rok 2024 a toho hned úvodem nebylo zrovna málo.

Samotné počasí nadělilo řidičům krušné chvíle a zima se ukázala v plné síle. U nás na severu v Ostravě padali teploty v noci i k -17st. a to se opravdu naším autům moc do provozu nechtělo. Přesto obě naše Astry fungovali bez komplikací a nastartovali na první pokud. U mě to bylo jasné, nová autobaterie nezklamala a syn má baterii 2 roky a taky bez komplikací. Ano žádné potíže se dostat do vozu nás nepotkali. Vše dokonale připraveno na zimu, jak má být. Některé dny malá rozcvička při odhazování sněhu, aby člověk mohl odjet, ale to by nebyla správná zima. Na autech jsme měli ledový krunýř a jako každý rok silničáři nezklamali. U nás ve městě při sněžení a poté mrazech nikdo na sídlišti neprojel ani pluhem a ani neošetřil. Pak to bylo opravdu masakr, kdy na silnici byla doslova vyleštěna vozovka a brzdná dráha byla desítky metrů dlouhá i v malých rychlostech. To musím říci, že se zase naše čtvrt vyznamenala našimi úředníky.

Co se ale v lednu 2024 změnilo je právě mnoho na tomto webu a bylo potřeba udělat kus práce. Ti co zde jsou pravidelně, tak změnu vidí pouze jednu a to že web změnil po řadu letech svou adresu z astra-rasag.maweb.eu na novou astra-rasag.cz a mnoho dalšího v pozadí. Proto na webu jsem založil novou sekci O webu, kde se dozvíte historii, jak to vlastně vše začlo. Nadále taková drobnost, web dostal svou ikonu, aby jste se mohli lépe orientovat v záložkách samotného prohlížeče. Pro ty co aspoň trochu rozumí IT a problematice webu, zde popíši pár základních informací. Ke konci roku 2023 se u některých uživatelů web nezobrazoval korektně v prohlížeči Chrome. Nakonec jsem zjistil, že je to tím, že web není důvěryhodny a nemá SSL certifikát. Protože daný odkaz byl doménou 3 řádu, tak nebylo možné získat SSL certifikát. Protože z malého projektu, který začal v roce 2006 se stal mega projekt a letos to bude 18 let, rozhodl jsem se koupit vlastní doménu a k tomu vše potřebné. Podařilo se zakoupit i velké množství místa pro samotný web za rozumnou cenu, tak bude prostor pro více fotografií a novinek do budoucna.

Mnoho čtenářů mi psalo na co se v roce 2024 mohou těšit. No hlavně se posuneme hluboko do historie značky OPEL a to pravděpodobně do roku 1970. Dokončíme historii 80 – 90 let s modely Omega, Frontera, seznámíme se s rodinou Kadett a samozřejmě budou i rozhovory a vše na co jste zvyklí.

Trochu poodhalím zákulisní informace a to v tom, že syn přemýšlí opustit svou Astru G a přesedlat do vlajkové lodi Oplu, asi tušíte, ANO je to INSIGNIE a pravděpodobně první generace po faceliftu 2013 – 2014. Případně naše Astra J a mi přesedláme do zbrusu nového vozu, ale pořád není rozhodnuto co to bude. Samozřejmě to bude OPEL, ale hraje velkou roli maximální cena co jsme ochotní dát. Nadále na nabídce skladových vozů a zda jít do menšího vozu, nebo do SUV pro lepší nastupování. Hold roky člověk neoklame. To vše ukáže léto – podzim letošního roku.

Taky jsem si objednal žhavou novinku o automobilce OPEL ke 125 letům automobilky. Jako velký srdcař taková kniha nesmí chybět pod mou střechou. Samotná kniha má 272 stran kvalitního zpracování, překrásné fotografie a psaná v němčině. No uvidíme, jak ji budu mít v ruce a pak určitě napíši samostatnou recenzi. Bude sice nutný překlad do češtiny, ale s tím si člověk v 21 století hravě díky super technologiím poradí.

Nadále se určitě rozroste i rodina LEGO o další velký model, který bude vybaven opět LED příslušenstvím. Bude to už třetí kousek, který bude zdobit můj stůl v kanceláři. Bude to pěkná pyramida, ale uvedené modely jsou neuvěřitelné a kdo přijde do kanceláře, tak je unešený a ptají se na další informace. O jaký přesný model se bude jednat si nechám ještě pro sebe, ať vás některé mohu napínat. Rozměry budou opět velké, o délce 59 cm a šířce 25 cm. V Číně je opět k dispozici LED příslušenství a to danému modelu opět dá úplně jiný rozměr.

Byl to velice náročný měsíc, jak pro naše Astry, tak i celkově. Začnu především tou lepší zprávou, Astra G od syna oslavila 2 narozeniny 14. února v naší rodině a za tu dobu co je u nás najela krásných 47 000 km. Jak vidíte je denně v provozu a hltá velké množství km na silnicích. Syn teď jezdí na praxi přes 70 km denně za Ostravu a je to znát. No, aby toho nebylo málo Astra G od syna v březnu oslaví 21 let co spatřila svět. Na to, kolik má let je ve velmi zachovalém stavu oproti stejně starým vozům, které nemají moc dechu. Tento vůz přežije ještě mnoho let, než půjde do automobilového nebe.

Na začátku února jsem se jel podívat k našim severním kolegům do Polska, abych zjistil reálnou zkušenost s cenami potravin, ovoce a zeleniny. Ono se toho v médiích u nás v ČR navykládá mnoho, ale pravda většinou je zcela jiná. Ano od ledna 2024 v Polsku mají nastaveno DPH na veškeré potraviny a období s nulou skončilo. Naše koruna oslábla a polský zlotý je dnes místo cca 5,20 Kč na hranici okolo 5,70 Kč za jednu korunu. Jako vždy jsem si v sobotu přivstal a vyjel po páté ranní hodině směr Polsko. Za poslední dva roku člověk měl ceny v oku, tak nebylo složité se rychle zorientovat a udělat si přehled, zda to má smysl zde nadále jezdit. Mohu s klidným svědomím konstatovat, že zde budeme jezdit nadále. Na úvod potvrdím, že nákup pohonných hmot se zde, už vůbec nevyplatí. U nás v ČR máme je levnější. Co opravdu se zde vyplatí jsou nadále mléčné výrobky, kde jogurty jsou levnější cca o 2,40 Kč oproti ČR. Případně za stejnou cenu jako v ČR získáte větší množství. Ukážu na příkladu s ovocným jogurtem JOGOBELLA, který má v ČR gramáž 150 g a v PL tento stejný výrobek má 175 g a je o něco málo levnější. Pokud máte rádi HERMELÍN, ten běžně v ČR koupíte cca 45–50 Kč, pokud není v akci o hmotnosti 100 g. V Polsku momentálně je cena 45Kč, ale jeho gramáž je 170 g. Nadále brambory zde koupíte za cca 12 – 13Kč / kg, ale i dost často je mají v akci za cenu mezi 8–9 Kč / kg. Za to v ČR je běžná cena okolo 25Kč / kg a pokud jsou v akci, tak jsou za 15Kč. Nemluvě o ceně masa, to je pořád bezkonkurenční a o tom asi nemá smysl se zde ani vyjadřovat. Ovoce a zelenina je zde mnohonásobně kvalitnější a cena je nižší, případně stejná. Drogérie po zavedení DPH je cca na stejné cenové hladině, jako v ČR.

Teď pojďme na ty smutnější zprávy. Začnu u Astry G od syna, který jeden den přišel domů s tím, že má opět potíže s řazením a 3x nejde zařadit a pak zase 30x zařadí bez komplikací. Prostě rychlosti tam bylo potřeba v daný okamžik pomalu rvát násilím. Prošli jsme vizuální kontrolu, brzdová kapalina bez úbytku, v nádobce brzdové kapaliny nic podezřelého neplavalo. No a jak už byl dohodnutý termín dílny, najednou syn volá, že už nejde zařadit vůbec, že kulisa řadící páky si dělá co chce, ať ho přijdu odtáhnout. Dojel jsem tam a opravdu kulisa řazení KO. Astru jsme odtlačili na místo, kde nepřekážela silničnímu provozu a zavolalo se našemu dvornímu mechanikovi. Ten nebyl nadšený, že v sobotu po obědě je takové nadělení. Přesto byl ochoten přijet s vozíkem a Astru odvést na dílnu, která je bezmála 40 km v Opavě. Astra se naložila na vozík a hurá k panu doktorovi. Zde se zjistilo, že po 8 měsících odešel hlavní spojkový válec, který jsme měnili za nový od firmy ATE. Objednal se nový hlavní spojkový válec, prošel se i daný okruh, až k nádobce a pro jistotu se vyměnilo jedno koleno s hadičkou. Teď Astra opět hltá své denní km.

No a teď se podělím s příběhem, který si pro nás připravila naše Astra J. Před Vánoci při výměně motorového oleje opět byl vidět úbytek chladící kapaliny, proto bylo dolito cca 0,2 lit. Najeto 4 500 km a opět ubylo cca 0,2 lit. To už se mi přestalo líbit, zvlášť když se motor zahřál, tak po otevření přední kapoty ze strany vodní pumpy, řemenice zápach pálícího se oleje a zápach chladící kapaliny. Proto jak motor vychladl, strčil jsem ruku mezi řemenici a začal kontrolovat oblast vodní pumpy a najednou jsem cítil mokro a nejvíce když jsem prstem se dotkl plastového kola z vnitřní strany a tam bylo mokro ještě více. Vzal jsme si mikro kameru připojil k mobilu, zapnul si přísvit a centimetr po centimetru to prošel a potvrdilo se, že vodní pumpa to má za sebou po 116 000 km a 9 letech provozu. Vzpomněl jsme si na slova jednoho mechanika, který před skoro 3 lety mi říkal, že životnost vodních pump u tohoto motoru je vesměs 120 000 km a potom začne téct. Jedna věc byla tedy vyřešena, ale co ten zápach motorového oleje. Prošel jsem vše okolo víka ventilů, které se měnilo nedávno, zde bylo vše čisté a suché. Jak jsem kontroloval tu vodní pumpu, tak jsem si všiml, že celý blok je dost od oleje. Pár let vím, že rosilo gufero na klikové hřídeli, ale nic vážného. Zvláštní je, že úbytek motorového oleje od výměny do výměny se zdál nula, podle rysky.

Sednu k počítači otevřu stránky dodavatelů náhradních dílů, kde pravidelně nakupuji a vyhledal jako první vodní pumpu na náš motor 1.4 Turbo. Během několika minut zjišťuji, že to nebude jednoduché, vyrábí se dvě varianty a do z lopatky z nerezového plechu, nebo hliníkovými lopatky, jinak vše sedělo. Rozhodil jsem dotaz na net a jak se ukázalo vznikli 2 tábory lidí, co preferovali vždy to své. Originál OPEL vodní pumpa je za cenu 6 000 Kč, já ji mohl mít za 3 200 Kč po slevě. Přesto normálně koupíte jiné značky od 600 do max 1 800 Kč. Nakonec rozhodnutí padlo na osvědčenou značku INA za cenu cca 1 200 Kč i s potřebným těsněním. Nastudováno vše potřebné k výměně a podle toho dokoupeno i potřebné následující díly, jako je těsnění k termostatu (namontováno na vodní pumpě z čelní strany), klínový řemen pro jistotu nový (původní měl najeto přes 35 000 km) od firmy GATES, která dodává do prvovýroby aut, za 253 Kč (originál GM stojí cca 1 000 Kč), chladící kapalinu + destilovanou vodu.

Musím předem varovat, že videa po internetu, kde je možné nastudovat výměnu vodní pumpy,  neinformují o mnoha věcech, které při dané výměně mohou nastat. Jedná se hlavně o to, že vodní pumpa je namontovaná sice mimo rozvody, ale šrouby vedou skrz rozvody do bloku motoru. Uvedená prsa, které mají své těsnění a jsou spojena s blokem motoru při povolení šroubů a pak opětovném dotáhnutí šroubů s novou vodní pumpou mohou způsobit, že dané těsnění nebude 100 % těsnit a chladící kapalina pak může prosakovat do motorového oleje apod.

Na uvedené fotografii níže, je v červeném kolečku označeno místo, kde vodní pumpa propouštěla chladící kapalinu. Toto místo běžně neuvidíte, je zde kolo řemenice na 3 šroubech.

Vodní pumpa by byla vyřešena a teď je třeba se zaměřit na výměnu těsněni na guferu klikové hřídele. Originál GM díl se pohybuje cca okolo 700 Kč. Běžně ho můžete koupit od 100-400 Kč. Šel jsem zlatou střední cestou a koupil těsnění od firmy ELRING za cca 330 Kč. Po kompletní demontáži se zjistilo, že motorový olej rosí i s obou otvoru pro vačkové hřídele, kde je taky těsnění. Tato problematika je u těchto motorů známa a majitelé je mění cca po 6 letech provozu. Naštěstí se i zde dá koupit druhovýroba od firmy ELRING za cca 120 Kč / 1ks. Originál GM stojí 430 Kč / 1ks. Já měnil obě současně.

Fotografie po demontáži všeho potřebného – vodní pumpa + gufero klikové hřídele, držák motoru apod.

Vše potřebné se tedy vyměnilo a motor se pečlivě umyl a je jako nový. Všechny potřebné díly vyšli cca na 2 500 Kč a práce mechanika vyšla na 3 500 Kč, podtrženo sečteno celkem 6 000 Kč. Pěkný dárek dostala Astra J ke svým 9 narozeninám. No budu věřit, že vše bude sloužit ke spokojenosti a snad vodní pumpa vydrží aspon okolo 100 000 km.

Fotografie po výměně – vodní pumpa značky INA, klinový řemen značky GATES atd.

Tento měsíc byl v duchu oslav naších blesků. Astra G od syna oslavila 21 let a Astra J oslavila 9 let. Tak holky si zasloužili dárečky a dostali pěkné dárečky. Astra G od syna dostala zánovní letní pneu na alu discích a předešlé alu disky zůstali na zimu. Plechové disky a poklice jsou na prodej.

Astra J dostala, jak víte pár věcí k technické dokonalosti. Přesto do zavazadlového prostoru dostala box na drobné věci s logem OPC Line. Naše plechové lásky jsou v současné době v dobré kondici, a i Astra J po výměně vodní pumpy a daných těsnění, dělá radost.

Přesto dlouhé story CHLADÍCI KAPALINA vs. 1.4 TURBO nekončí. Po výměně vodní pumpy přesto byl pořád vidět malý únik, tak jsem hledal, až jsem daný problém našel. Jedna hadice připojena na nádobku chladící kapaliny (ta hrubší spodní). Z prvopočátku to vypadalo na netěsnost hadice a unavené svorce. Chladící kapalina kapala do jednoho konkrétního místa na převodovku, kde se jízdou vypařila, ale nechala za sebou barevnou stopu. Jenže po delším pátrání, mě zarazilo, že pokud je motor studený a uvedené místo utřu do sucha a přijdu k vozu ráno po noci. Dané místo je suché, jak se motor zahřeje na provozní teplotu, tak chladící kapalina začne mírně unikat, opravdu minimálně. No a nezbilo, než hledat co se vlastně děje a bylo po zkoumání zjištěna mikroprasklina v nádobce, která se teplem roztáhla a začla unikat chladící kapalina. Bylo to několikadenní hledání, ale naštěstí se povedlo najít problém a řešení bylo jednoduché.

Dva sledující mého webu se ptali, jaký mám názor na motorový olej GM Dexos 1 gen 3, který Astra J dostála před cca 1200 km při poslední výměně. Tato specifikace nahrazuje starší generaci.  Osobně nesleduji žádný rozdíl, a to ani v chladnějším počasí a ani za tepla. Taktéž při studeném motoru bych řekl vše bez změn. Jak víte provádím výměnu cca do 7 000 km od výměny, tak těžko říci, zda bude znát rozdíl.

Na konci března se konal očekávaný první Opel sraz Ostrava v roce 2024. Na začátku to vypadalo, že počasí bude hrát do karet a lehce se ukazovalo sluníčko a bylo i docela teplo. Astra J byla sice ještě na zimních pneu, přesto byla pořádně umytá, aby nedělala ostudu. Poslední dny před danou akci potvrdili účast vozy, které rád vždy vidím, tak to vypadalo na super sešlost opět. V čas konání akce se počasí trochu začlo kazit, ale ještě to šlo. Přijel opět kolega s Corsou OPC (s kterou jsem měl čest se více seznámit v září 2023 při testech – zde). Nadále přijela návštěva s Astrou J GTC, mnoho věrných kolegů, a i nové tváře. Pak nastala spanilá jízda Ostravou na místo konání. Při přesunu začlo lehce pršet. Na místu určení se připojili další vozy, pak se zvedl vítr a začlo počasí hrát vysoké housle. Proto narychlo společné foto (kdo chtěl) a urychlený přesun do jednoho nákupního centra a podzemních garáží, kde akce mohla nerušeně pokračovat. Prostě počasí nás nezlomilo a skvěle se pokračovalo v diskuzích a prohlídkách vozů. Byla zde i Calibra a Zafira A OPC, bylo opravdu na co koukat. Dokonce dvě nové tváře zmínily, že jsou pravidelnými návštěvníky tohoto webu a čerpají zde potřebné informace. To mě moc potěšilo a utvrdilo v tom, že má práce má smysl. Jeden zúčastněný mi položil otázku, kolik lidí stojí za provozem tohoto webu a kde tyto informace získáváme. Byl velice překvapen odpovědí, kdy jsem mu odpověděl, že to letos bude 18 let, to tento web dělám zcela sám a pouze se najdou lidi při přípravě organizace sem tam ojediněle.

Pár dnů po srazu jsem provedl i přezutí Astry J na letní sadu alu kol. Před tím jsem jedno nedělní odpoledne provedl ošetření alu disků podle svého postupu. Alu kolům byla odstraněna polétavá rez, pak nanesena jedna vrstva tekutého vosu na vytažení nečistoty, druhá vrstva tuhého vosku, poté teprve kola šla na Astru. Provedena testovací jízda na letní sadě kol. Je to opět skvělé svezení, Astra J na těchto kolech nejen vypadá skvělé, ale i skvělé jezdí. Na dálničním úseku otestováno chování vozu i za velkých rychlostních limitech a vše na výbornou. Samozřejmě za ranního víkendového povozu a na rovném úseku, abych neohrožoval jiné vozy. Nadále provedena výměna vzduchového a kabinového filtru značky MANN. Ještě v brzkých týdnech provedu desinfekci klimatizace, ale pro tuto proceduru je potřeba teplý slunný den a nejlépe venkovní teplota nad 25st. Rád bych nechal opět po 5 letech vyčistit interiér Astry J, především sedadla. Stropnice i ostatní věci není potřeba čistit. Momentálně hledám firmu, která tyto služby poskytuje a má dobré hodnocení uvedené práce, tak uvidíme.

Je mi jasné, že v dubnu je počasí opravdu na houpačce. Tím, že ale díky teplým dnům v březnu jsem jako většina lidí přezul na letní alu kola. Proto v chladných ranních dubnových dnech jsem se ráno vždy budil s obavou, zda napadl sníh, který avizovali. Naštěstí se tak nestalo a chladná rána bylo možné zvládat bez komplikací na letních pneumatikách. Astry točí tisíce km poslední dobou měsičně. Dokonce i Astra J v teplých dnech si zajela na vyjížďku s Ostravy do Luhačovic a protáhla si ventily hodně do vysokých otáček. V kopcích u Vsetína i do 6000ot. a to převážně na 2 a 3 rychlostní stupeň. Chtěl jsem si tu jízdu hodně užít po zimě a provoz byl hodně malý. Cestou zpět s Luhačovic jsem ve Valmezu to vzal na Hranice a od tam na dálnici D46 směr Ostrava, Chtěl jsem i Astru J pořádně v podvečerním čase při západu slunce pěkně prohnat. No a místy na dálnici na 4 rychlostní stupeň otáčkoměr atakoval 6000ot. No prostě perfektní výlet, super procházka po lázeňském městě, super svezení za volantem skvělého vozu (Astry J).

Motorový olej je relativně čerství, byl měněn těsně po výměně vodní pumpy. Astra J je teď v testovacím modu, díky nové vodní pumpě a dalších drobností. Naposledy měněna vyrovnávací nádoba na chladící kapalinu, tak je třeba testovat naplno, jak se vše chová. Od samotné výměny vodní pumpy najeto 3000 km a od výměny nádobky 1300 km. Vše vypadá dobře a před pár dny kontrola i na zvedáku zespodu, zda nové gufero klikové hřídele a nové těsnění vaček slouží jak má. Motor je čistý, to je dobře. Nadále probíhá testování i motorového oleje GM Dexos 1 gen 3 – 5w30 a i zde opravdu prozatím nevidím rozdíl od předchozí generace po ujetí několika tisíců km. U Astry J provedena desinfekce klimatizaci a opět spokojenost a klimatizace jede naplno v teplých dnech. Otestováno do Luhačovic a naprostá spokojenost ve všech ohledech.

Astra G od syna denně najezdí stovky km a to díky práci za Ostravou a určitě letos překoná svou hranici 200 000 km. Jak to vypadalo, že Astra G od syna nás asi brzy opustí a bude vyměněna za Insignii A, tak nastal velký převrat. Syn se rozhodl si Astru G ponechat na každodenní ježdění do práce a pořídit si jiný vůz. Také Německé automobilky na víkendové ježdění. Jen to ještě asi pár měsíců potrvá, než se dá do takového stavu, jak by si to představoval. Rozjel se nový automobilový projekt s motorem o 6 válcích a velkým výkonem. Pokud jste hádali značku BMW, tak jste vyhráli bludišťáka. Jedna z posledních možností si pořídit výkonný automobil za rozumné peníze. Užít si za volantem radost s jízdy a to s pohonem zadní nápravy. Uvidíme, zda daný projekt se podaří opravdu dokončit ke zdárnému konci. Moc to synovi přeji a věřím, že se jednou v tomto voze nejen svezu, ale budu ho moci řídit.

Dnes musím začít velmi smutnou zprávou a měsíc květen 2024 se do mého srdce zapíše černým písmem. Náš dvorní mechanik na naše Oply (Blesky), přítel, kamarád a mnoho dalšího nás opustil po tragické nehodě a už není mezi námi. Byl to skvělý člověk, který pomáhal celé ČR republice, znalo ho mnoho lidí okolo aut a vždy ochotně pomohl za každého počasí a situace. Bude chybět mnoho lidem a nejen mě a synovi.

No a pojďme ke příjemnějším věcem. Astra prošla očistou interiéru, respektive vyčištění sedadel a uvedená Ostravská firma to provedla opravdu velmi kvalitně a cena pouze za sedadla byla 800 Kč a to je opravdu perfektní. Další náležitosti jsem si provedl sám, protože jsme nekuřáci, tak stropnici a další věci nebylo potřeba tepovat. Ošetřit plasty v interiéru v domácích podmínkách a svou ověřenou auto kosmetikou byla hračka. Klimatizace je také vyčištěna, tak interiér září zase plně novotou.

Jinak vše v normálu a Astra J ubere na intenzitě km, protože žena nečekaně ze dne na den dostala v práci výpověď. Proto se vracím ke standardu před skoro třemi lety, Snad se brzy něco objeví, jinak musím říci, že KVĚTEN 2024 je celkově černým měsícem pro naši rodinu. K tomu všemu mi upřel i notebook, no hold co se da dělat. Astra J překročila další milník na tachometru a to hranici 120 000km a jedeme dále a už mám sepsaný soupis věcí pro provedení pravidelného servisu.

Na základě události s května se syn rozhodl urychlit hledání vhodných prostor na drobné opravy našich blesků za rozumné nájemné. Netrvalo to dlouho a podařilo se najít starší garáž, která disponuje elektřinou a jako bonus má i kanál. Není sice moc velká, má pouze necelých 20m2. Přesto je na velmi výhodném místě ve středu města, kousek od MHD a od domova to máme 9km, cca 10 min autem. Majitel je velmi vstřícný a po podepsání smlouvy vyšel nám ze vším vstříc.

To byl jen začátek, bylo jasné, že bude potřeba nakoupit pro začátek základní nářadí, jako zvedák na 2,5t, stojky, momentové klíče, račny, elektro nářadí, kompresor a mnoho dalšího. Jak člověk nahlédl na různé internetové obchody, tak během pár minut by utopil bez komplikací i 50 000kč za nářadí. Po konzultaci s lidmi okolo sebe většina potvrdila a shodla se, že na domácí kutilství a opravy aut do malé dílky stačí nářadí od firmy PARKSIDE. Proto jsme si sepsali potřebný seznam a během několika dnů se doma objevila hromada nářadí v kufrech a vše pro malou dílnu převážně od této firmy. Momentové klíče nakoupeny u jiné společnosti a drobnosti, jako regál, smeták a další se nakoupilo, kde co bylo v daný okamžik v akci.

Jak to bylo vše pohromadě, tak jsme zapracovali na rozložení a umístění v dané garáži. Plán bylo přesunout synovo BMW E46 do garáže a začít postupně se pustit do renovace. Jenže z minuty na minutu se situace zcela změnila a bylo vše potřeba změnit (to tom níže). Nakonec do garáže mířilo přes 50 kg nářadí a potřebného vybavení. Dovezli jsme si tam větší barel s vodou a tím vše připraveno. Bude ještě potřeba lehce poupravit nájezd do garáže, je tam dost velký schod.

Poslední květnový den si Astra J udělala výlet za Prostějov a to ve formě pracovní cesty k zákazníkovi. Opět se tedy motor trochu více provětral ve vyšších otáčkách a celkově ve vyšších rychlostech. Cesta tam ubíhala v poklidném tempu, protože jsme z Ostravy vyjížděli s dostatečně velkou rezervou díky několika omezením na dané trase. Ráno před samotnou cestou natankována plná nádrž paliva MOL EVO PLUS 100 + vif, zajet pro kolegu a pak na místo určení. Po zhruba 3 hodinové schůzce se zákazníkem nás čekala cesta zpět. |Chtěli jsme být doma trochu dříve a tak Astra J se pěkně prohnala a to jak po okreskách, tak po dálnici. Díky minimálnímu provozu to bylo možné a cesta opravdu uběhla neuvěřitelně rychle. Na tachometru přibylo něco přes dalších 300 km a bylo opravdu poznat, jak motor zase ožil a jde mnohem lépe za plynem. Je opravdu potřeba v daných intervalech si udělat delší trasu s možností motor pořádně provětrat.

No a teď proč se museli změnit priority ohledně garáže. Je tu jedna slunečná neděle a rozhodli jsme si udělat se ženou válet do Velkých Losin a to do prálinkárny (mohu vřele doporučit, opravdová sinfonie chutí). Přijíždíme do Velkých Losin a volá mi syn, že se mu zaseklo jedno přední kolo a kotouč je úplně rudy. Naštěstí měl možnost odstavit svou Astru G na parkoviště, ale kolo se ani o milimetr nehnulo. Nic nepomáhalo, poklepání po třmenu, prostě nic, kolo bylo zablokováno. Řekl mi, že se to pokusí vyřešit. Začal jsme být mírně nervózní, co se mohlo stát, že se kolo z ničeho nic takto seklo. Užíváme si se ženou krásné nedělní odpoledne a po kávě + zákusku, krátké procházce nastala cesta zpět k domovu. Vzal jsem to opět přes skřítek a bylo znát oživení motoru z minulých dní. Pěkně motor vytáčen v serpentýnách přes 5000 ot./min a super svezení. Byl to super relax. Jak se blížila Ostrava, volal jsme synovi, jak to vše dopadlo. Kolo se nepodařilo odblokovat a byl přes 25 km od domova. Proto přišel plán B a využití asistence u zákonného pojištění a odtažení Astry G na odtahovém autě přímo do garáže.

Stejně bylo v plánu měnit přední kotouče a desky. Vše potřebné se objednalo a to včetně nových brzdových třmenů + vše potřebné na výměnu vrchního uložení, předních tlumičů apod. Objednány kotouče ATE, destičky ATE, brzdové třmeny a vše ostatní, do 24 hod. to vše dorazilo a na faktuře suma 6300 Kč i s brzdovou kapalinou. No a syn složil tedy svou Astru G do garáže a pustil se do oprav svého bleska. Musím říci, že mě velice překvapil a zvládl si vše opravit sám. Je pravda, že v normálním servise by to bylo hotovo v mnohem kratším čase. On se to pomalu učí a nemá kde spěchat, potřebné nářadí má a co je potřeba dokoupit, tak se to řeší postupně. Jak bude Astra G zase v kondici, tak se tam přesune jeho BMW.

No jen Astra J má větší rozměry a přes vrata garáže se dostane natěsno. No hold není to Škoda 120, na které před 40 lety se garáž stavěla. Přesto přezutí kol, výměnu motorového oleje a drobné věci se tam budou moci provést. V nejbližší době mě čeká výměna motorového oleje, tak to budeme moci v praxi vyzkoušet a využít kanál v garáži.