Technická data – Opel Agila A

Koncern GM spolupracoval od roku 1981 s automobilkou Suzuki a v roce 2000 spolu se pustili do výroby modelu Opel Agila. Tento model se na trh dostal v srpnu stejného roku. U veřejnosti se tento model proslavil, jako městská krabice na kolečkách, díky své karoserii.

Opel Agila první generace měřila pouze 3,54 metrů a její hmotnost činila pouhých něco málo nad 1000 kg. Dokázala převést hravě 4 dospělé a zavazadlový prostor disponoval kapacitou 240 litrů. Agila byl praktický malý vůz do města patřil do skupiny Microvan.

Místo výrobyPolsko – Gliwice
KaroserieMicrovan
Vyrobené množství kusů433 360
Výroba od / do2000 – 2007
Facelift2003

Já osobně jsem nikdy tento model neměl rád a dost jsem se mu vyhýbal. Řekl bych, že to bylo díky vzhledu. Byla to takové nepěkná krabice a i samotný interiér nebyl nic extra. V přední části karoserie jsme nemohly přehlédnout velké čtvercové světlomety, které měli mezi sebou malou přední masku s logem OPEL. V samotném předním nárazníku najdete pouze malou štěrbinu pro přívod vzduchu a podle výbavy i přední mlhová světla. Samotná karoserie byla dosti vysoká a také disponovala velkými postranními okny. Agila navíc v základní výbavě obula 14palcová ocelová kola s plastovými krytkami se sadou 14palcových z lehké slitiny. Dveře vozu byly ploché a umožňovaly zákazníkům snazší nastupování a vystupování a za zadními nainstalovala automobilka třetí sadu oken.

Opel Agila první generace, ale u veřejnosti bodovala velmi prostorným interiérem na své městské rozměry. Však v interiéru nehledejte velké množství doplňků, ba naopak. Agila nedisponovala ani žádnou přepichovou výbavou a i přístrojová deska byla taková obyčejná.  Samotná sedadla byla výš a každý cestující ve voze měl tím pádem mnoho místa na nohy. Jak už jsem zmínil bez komplikací se zde převezli 4 dospělý, případně 5 na kratší vzdálenost. 

Před samotným řidičem byl nainstalovan hranatý sdružený přístroj s informacemi. Základní verze měla velký, půlkruhový rychloměr lemovaný hladinou paliva a teploty motoru. U vyšších výbav automobilka přidala otáčkoměr a měřidla přesunula na pravou stranu panelu. V zadní části jste mohli nalézt  dělená sklopná zadní sedadla (50/50) lavice vybavena třemi opěrkami hlavy. Nehledejte zde ani žádný audio systém, pouze elektrická přední okna a manuální klimatizace za příplatek.

Na počátku výroby se pod kapotou modelu Opel Agila objevily dva benzínové motory se zdvihovým objemem 1.0 12v, který byl 3 válcový a disponoval výkonem 43kW/58 kní. Jeho zrychlení z 0 – 100km/h bylo dosaženo za 18s a kombinovaná spotřeba paliva se pohybovala okolo 6,5lit. na 100km. Pak silnější varianta o objemu 1.2 16v disponuje 4 válci a výkon 55kW/75 koní. Zde se Agila dostala z 0 – 100km/h za pěkných 13,5s a spotřeba paliva byla cca 6,3lit. Veškerý výkon se přesouval samozřejmě  na přední kola přes manuální pětistupňovou  převodovku. Nezávislé zavěšení předních kol a zkroucené nosníky vzadu byly na tak malé městské vozidlo považovány za dostačující a to samé bylo s předními kotouči a zadními bubnovými brzdami. Nadále zde najdete úsporný elektrohydraulitický posilovač řízení. 

Jak bylo úvodem zmíněno, jedná se o malý městský vůz a tím pádem se cítí ve městě jako doma. Má skvělý výhled všemi směry a samotné parkování s ním je v naprosté pohodě. Cestování na delší trasy, už tak komfortní není, ale da se to zvládnout.

V roce 2002 se společnost Irmscher rozhodla připravit i pro tento model pár vylepšení a pustila se do díla. Nabídla zadní křídlo, jiné ALU kola, chromovou koncovku výfuku a i drobnosti a změnu samotného interiéru.

V roce 2001 se zákazníci dočkali větší palety výběru barev karoserie a ve 2003 se Opel tento model snažil omladit. Nečekejte velké změny, přesto hlavní změnou z mého pohledu najdete hlavně v  modernějších pohonných jednotkách s novou technologii Twinport, která snižuje palivo o 0,2lit. / 100km. Najdete zde 3 benzínové motory a dokonce i jednu naftovou variantu s podporou Turba.  Nové benzinové jednotky disponovali technologii Twinport, která snížila spotřebu paliva a dala motorům vyšší výkon (1.0 12v Twinport / 60k, 1,2 16v / 75k, 1.2 16v Twinport / 80k a naftový 1.3 CDTI / 70k). Naftový motor je ten nejmenší v nabídce v koncernu GM, přesto uvedená jednotka pochází od společnosti FIAT a stejně jako benzínové motory splňuje EURO 4 specifikaci. Nadále byla omlazena přední část vozu s chromovou přední maskou. Přední světlomety získali čirou optiku, ale tvar byl zachován. Nové jsou nárazníky a zadní koncová světla. Vyšší výbavy mají v barvě i kliky dveří a zpětná zrcátka. Opel Agila od roku 2003 zákazníkům nabízela čtyři stupně výbav s označením “Essentia”, “Njoy”, “Cosmo” a “Njoy Design-Edition”. Poslední jmenované provedení má dvoubarevný lak a chromované díly karosérie. Na západoevropských trzích jsou součástí sériové výbavy airbag řidiče i spolujezdce, boční airbagy, Pedal Release System (omezuje nebezpečí zranění končetin řidiče při nehodě), ABS, tónovaná skla a elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka. Zadní sedadla se dají sklápět v poměru 60:40.

Nadále Opel i pro tento model připravil audio výbavu v několika verzích a základem bylo 4×20 wattů, 4x reproduktory, střešní anténa apod. Zákazník si mohl vybrat model audia s označení CC20 co vlastně bylo pouze základní rádio s malým info displejem. Pak se do nabídky dostal i model CD30 s modelu Opel Corsa a to obsahovalo třířádkový informační displej a možnost přehrávání CD s podporou technologie MP3.

Opel vsadil na vše a i přestože se jednalo o nejlevnější model dané značky, přesto byl dost oblíben. Nahrávala tomu nízká pořizovací cena, nízké náklady na provoz, minimální ztráta hodnoty, tak bychom mohli stručně zhodnotit výsledek spolupráce Opel-Suzuki.

Opel Agila se vyráběla v závodě Opel, který sídlil v Polsku a konkrétně v Gliwicích. Konec výroby byl v roce 2007 a pak přišel mnohem pěknější nástupce Opel Agila druhé generace s označením B

Rozměry vozidla v mm
Délka3535
Šířka bez / včetně zpětných zrcátek1620 / 1940
Výška (bez zatížení)1695
Rozvor2360
Rozchod přední nápravy1420
Rozchod zadní nápravy1385
Poloměr otáčení v m10,6
Rozměry zavazadlového kufru v mm
Délka podlahy po opěradlo zadního sedadla580
Délka na zemi se sklopeným opěradlem zadního sedadla1065
Výška nakládací hrany655
Výška otevření940
Šířka při montáži kola1115
Maximální šířka1364
Šířka otvoru ve výšce linie pásu1120
Objem zavazadlového prostoru po kryt240
Objem po sklopení zadních sedadel až k horní hraně opěradla předního sedadla700
Při sklopení opěradla zadního sedadla pod střechu1250
Hmotnost a zatížrní náprav v kg
Pohotovostní hmotnost včetně řidiče1040
Maximální povolená hmotnost1435
Užitečné zatížení395
Povolené zatížení přední nápravy730
Povolené zatížení zadní nápravy745
Povolené zatížení střechy35
1 – PZ2 / W2P – 07 / 2000 až 04 / 2007Ocelový disk + okracná plastová poklice
2 – PZ2 / W2Q – 07 / 2003 až 04 / 2007Ocelový disk + okracná plastová poklice
3 – QK0 – 11 / 2005 až 04 / 2007Disk s lehkých slitin v provedení 7 dvojpaprsek
4 – P81 – 07 / 2006 až 04 / 2007Disk s lehkých slitin v provedení 5 dvojpaprsek
Ocelový / ALU ráfek rozměr 4,5J x 14 (4×100 / střed 54,1)Pbeumatika 155 / 65 R14 – 79T1.0 16v Twinport / 1.2 16v Twinport
Ocelový / ALU ráfek rozměr 4,5J x 14 (4×100 / střed 54,1)Pbeumatika 165 / 60 R14 – 79T1,3 CDTI
5 – PY7 – 07 / 2000 až 06 / 2003Disk s lehkých slitin v provedení 6 paprsek
6 – PFA -12 / 2001 až 11 / 2004Disk s lehkých slitin v provedení 7 paprsek
7 – PFJ – 07 / 2003 až 06 / 2005Disk s lehkých slitin v provedení 6 paprsek
8 – PFW – 01 / 2004 až 11 / 2004Disk s lehkých slitin v provedení 5 paprsek lichoběžníkové provedení
9 – QU0 – 12 / 2004 až 06 / 2006Disk s lehkých slitin v provedení 7 paprsek
Značení motoru1.0 12v ECOTEC1.0 12v Twinport ECOTEC1.2 16v ECOTEC1.2 16v Twinport ECOTEC
Kód motoruZ10XEZ10XEPZ12XEZ12XEP
Chladící soustava – s klimatizací – litrech4,94,94,94,9
Chladící soustava – bez klimatizace – litrech4,94,94,94,9
Značení motoru1.3 CDTI
Kód motoruZ13DT
Chladící soustava – s klimatizací – litrech6,1
Chladící soustava – bez klimatizace – litrech6,1

Značení motoru1.0 12v ECOTEC
Kód motoruZ10XE
Rok výrobyod 2000
Emisní normaEURO4
Palivobenzín
RozvodyŘetěz
Převodovka5 stupňová manuální
Počet válců3
Zdvihový objem (cm3)998
Vrtání ( mm )72,5
Zdvih ( mm )78,6
Max. výkon v kW/k43 ( 58 )
Max. výkon při ot / min.5600
Max. točivý moment v Nm85
Max. točivý moment při ot / min.3800
Kompresní poměr10,5 : 1
Max. výkon při ot / min.
Max. rychlost ( km / h )142
Zrychleni z 0 – 100 km / hod.18
Objem oleje v litrech3.0
Spotřeba motorového oleje (l/1000 km)0,6
Spotřeba
Město7,5
Mimo město5,6
Kombinace6,3
Emise CO2 ( g / km )151
Provozní náplně
Chladící soustava – s klimatizací – litrech4,9
Chladící soustava – bez klimatizace – litrech4,9
Motorový oléj s výměnou filtru3.0
Palivová nádrž41
Odstřikovače oken – bez odstř. světel2,2
Odstřikovače oken – s odstř. světel
Elektrická výstroj
Napětí v akumulátoru ( V )12
Kapacita akumulátoru ( Ah )44
Alternátor70

Značení motoru1.0 12v Twinport ECOTEC
Kód motoruZ10XEP
Rok výrobyod 2003 – 2006
Emisní normaEURO4
Palivobenzín
RozvodyŘetěz
Převodovka5 stupňová manuální
Počet válců3
Zdvihový objem (cm3)998
Vrtání ( mm )73,4
Zdvih ( mm )78,6
Max. výkon v kW/k44 ( 60 )
Max. výkon při ot / min.5600
Max. točivý moment v Nm88
Max. točivý moment při ot / min.3800
Kompresní poměr10,5 : 1
Max. výkon při ot / min.6250
Max. rychlost ( km / h )145
Zrychleni z 0 – 100 km / hod.12,7
Objem oleje v litrech3.0
Spotřeba motorového oleje (l/1000 km)0,6
Spotřeba
Město7.0
Mimo město5.1
Kombinace5.8
Emise CO2 ( g / km )139
Provozní náplně
Chladící soustava – s klimatizací – litrech4,9
Chladící soustava – bez klimatizace – litrech4,9
Motorový oléj s výměnou filtru3.0
Palivová nádrž41
Odstřikovače oken – bez odstř. světel2,2
Odstřikovače oken – s odstř. světel
Elektrická výstroj
Napětí v akumulátoru ( V )12
Kapacita akumulátoru ( Ah )44
Alternátor70

Značení motoru1.2 16v ECOTEC
Kód motoruZ12XE
Rok výrobyod 2000
Emisní normaEURO4
Palivobenzín
RozvodyŘetěz
Převodovka5 stupňová manuální
Počet válců4
Zdvihový objem (cm3)1199
Vrtání ( mm )72,5
Zdvih ( mm )72,6
Max. výkon v kW/k55 ( 75 )
Max. výkon při ot / min.5600
Max. točivý moment v Nm110
Max. točivý moment při ot / min.4000
Kompresní poměr10,1 : 1
Max. výkon při ot / min.
Max. rychlost ( km / h )155
Zrychleni z 0 – 100 km / hod.13,5
Objem oleje v litrech3,5
Spotřeba motorového oleje (l/1000 km)0,6
Spotřeba
Město8.0
Mimo město5,7
Kombinace6,5
Emise CO2 ( g / km )156
Provozní náplně
Chladící soustava – s klimatizací – litrech4,9
Chladící soustava – bez klimatizace – litrech4,9
Motorový oléj s výměnou filtru3.5
Palivová nádrž41
Odstřikovače oken – bez odstř. světel2,2
Odstřikovače oken – s odstř. světel
Elektrická výstroj
Napětí v akumulátoru ( V )12
Kapacita akumulátoru ( Ah )44
Alternátor70

Značení motoru1.2 16v Twinport ECOTEC
Kód motoruZ12XEP
Rok výrobyod 2004
Emisní normaEURO4
Palivobenzín
RozvodyŘetěz
Převodovka5 stupňová manuální
Počet válců4
Zdvihový objem (cm3)1229
Vrtání ( mm )73,4
Zdvih ( mm )72,6
Max. výkon v kW/k59 ( 80 )
Max. výkon při ot / min.5600
Max. točivý moment v Nm110
Max. točivý moment při ot / min.4000
Kompresní poměr10,5 : 1
Max. výkon při ot / min.6200
Max. rychlost ( km / h )161
Zrychleni z 0 – 100 km / hod.13,2
Objem oleje v litrech3,5
Spotřeba motorového oleje (l/1000 km)0,6
Spotřeba
Město7,6
Mimo město5,1
Kombinace6.0
Emise CO2 ( g / km )144
Provozní náplně
Chladící soustava – s klimatizací – litrech4,9
Chladící soustava – bez klimatizace – litrech4,9
Motorový oléj s výměnou filtru3.5
Palivová nádrž41
Odstřikovače oken – bez odstř. světel2,2
Odstřikovače oken – s odstř. světel
Elektrická výstroj
Napětí v akumulátoru ( V )12
Kapacita akumulátoru ( Ah )44
Alternátor70

Značení motoru1.3 CDTI
Kód motoruZ13DT
Rok výrobyod 2003
Emisní normaEURO4
Palivonafta
RozvodyŘetěz
Převodovka5 stupňová manuální
Počet válců4
Zdvihový objem (cm3)1248
Vrtání ( mm )69,6
Zdvih ( mm )82.0
Max. výkon v kW/k51 ( 70 )
Max. výkon při ot / min.4000
Max. točivý moment v Nm170
Max. točivý moment při ot / min.1750 – 2500
Kompresní poměr18,0 : 1
Max. výkon při ot / min.
Max. rychlost ( km / h )153
Zrychleni z 0 – 100 km / hod.15.0
Objem oleje v litrech3,2
Spotřeba motorového oleje (l/1000 km)0,6
Spotřeba
Město6,6
Mimo město4,4
Kombinace5,2
Emise CO2 ( g / km )140
Provozní náplně
Chladící soustava – s klimatizací – litrech6,1
Chladící soustava – bez klimatizace – litrech6,1
Motorový oléj s výměnou filtru3.2
Palivová nádrž41
Odstřikovače oken – bez odstř. světel2,2
Odstřikovače oken – s odstř. světel
Elektrická výstroj
Napětí v akumulátoru ( V )12
Kapacita akumulátoru ( Ah )44
Alternátor70